مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم در برنامه تلویزیونی «پلاک 16» که دوشنبه شب از شبکه نور پخش شد به تشریح برنامه‌هایی که شهرداری قم به مناسبت «روز قم» و همچنین به مناسبت برگزاری کنگره شهدا در دست اجرا دارد پرداخت.
کد خبر: ۹۱۵۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ 10 November 2020

به گزارش تابناک قم، ابوالقاسم مقیمی در برنامه تلویزیونی «پلاک 16» که از شبکه نور پخش شد با اشاره به برنامه‌های متنوعی که به مناسبت سالروز ورود کریمه اهل‌بیت(س) به قم در دست اجرا قرار دارد گفت: کمیته‌های چهارگانه‌ای در حوزه برنامه‌ریزی، خدمات شهری، تبلیغات و اطلاع‌رسانی و فرهنگی و هنری در دبیرخانه «روز قم» با هدف اجرایی کردن برنامه‌های متنوع به مناسبت سالروز ورود کریمه اهل‌بیت(س) به این شهر شکل گرفته است.

ورود حضرت معصومه(س) به قم را آغاز بلوغ تمدن قم دانست و اظهار کرد: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا شعاری متناسب از سوی سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی قم برای «روز قم» انتخاب شده است؛ «بی‌لطف شما درد مداوا شدنی نیست» امسال شعار «روز قم» است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم افزود: بیش از ۶ هزار اصله درخت به نام شهدای قم برای گرامیداشت ۶ هزار و ۹۰ شهید این استان در بوستان شهدا کاشته می‌شود و یاد شهدا را زنده‌تر خواهد کرد.

مقیمی از طی مراحل پایانی خانه موزه شهیدان زین‌الدین خبر داد و گفت: 90 درصد المان‌سازی‌های خانه موزه شهید زین‌الدین انجام‌ شده است و تلاش بر این است که بتوان افتتاح خانه موزه را امسال محقق کرد.

وی بیان کرد: الگویی برای افزایش ماندگاری کاروان‌های راهیان نور طراحی شده است که بعد از عبور از بحران کرونا اجرایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم در ادامه ضمن تشریح برخی از برنامه‌های این سازمان در خصوص برگزاری کنگره شهدا در قم اضافه کرد: منزل شهید شفیعی خریداری شده و مطالعات برای تکمیل احداث خانه موزه شهید شفیعی در حال انجام است تا برای تبرک جستن در اختیار مجاوران و زائران کریمه اهل‌بیت(س) قرار گیرد.

مقیمی تصریح کرد: طی اقدامی بی سابقه 40 کوچه به نام شهدای انقلاب، دفاع مقدس و مدافع حرم قم می‌شود که این برنامه در ادامه تکریم خانواده‌های شهدا در حرم مطهر حضرت معصومه(س) صورت می‌گیرد.

وی از تدوین کتاب «روایت انقلاب» توسط سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم به کمک بعثه مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: هدف از تهیه این کتاب به تصویر کشیدن گوشه‌ای از رشادت‌های دلیرمردان شهر قم در خیابان‌های مختلف قم به‌ویژه در خیابان چهارمردان در دوران آغازین انقلاب اسلامی بوده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم افزود: المان‌های جدید شهری در حال طراحی هستند که بعد از تکمیل ساخت در نقاط مختلف شهری نصب می‌شوند.

مقیمی همچنین از ساخت و نصب سردیس‌ها و تندیس‌های‌ 12 سردار شهید قمی مربوط به دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خبر داد و گفت: این سردیس‌ها و تندیس‌ها توسط سازمان زیباسازی شهرداری قم در حال تهیه است و در خیابان‌های قم نصب خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری پویش «روضه شهید، منزل شهید» در ماه محرم امسال تصریح کرد: این پویش از قم آغاز شد و اکنون به یک پویش کشوری تبدیل شده است؛ از خانواده‌های شهدا و روضه‌خوان‌هایی که در اجرای این طرح در قم مشارکت داشته‌اند تجلیل می‌شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم رشد فرهنگ شهروندی را در گرو رشد فرهنگ عمومی و همکاری تمام دستگاه‌های استان دانست و اظهار کرد: به کمک تمام نهادها برای پیشرفت در این بخش نیاز است ولی متاسفانه به جز صدا و سیما، سایر نهادها به کمک بخش فرهنگی شهرداری نمی‌آیند.

مقیمی تشریح کرد: در حوزه گردشگری نیز تفاهم‌نامه‌های گردشگری بین شهرداری قم، شیراز و مشهد در حوزه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، تبادل تجربیات گردشگری، اردوها، مباحث زیارتی، تورهای گردشگری، صنایع دستی، ظرفیت‌های اقتصادی خدماتی و گردشگری امضا خواهد شد.

وی اذعان کرد: سرودهای خیابانی در بیش از ۱۰۰ نقطه شهر، ۸۰ تئاتر خیابانی در شوارع مختلف در راستای توسعه فرهنگ شهروندی و معرفی شعار روز قم، نمایش پرده‌خوانی همسایه در حوزه معرفی آداب همسایه داری و حضرت معصومه(س) در مجتمع‌های مسکونی و نقاطی از شهر اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم از برگزاری شب شعر بیت‌النور خبر داد و گفت: شاعران در این شب شعر از ویژگی‌های حضرت معصومه(س) و معرفی قم سخن به میان می‌آورند.

مقیمی ادامه داد: افتتاح سرای محل در دو منطقه آذر و بلوار یادگار امام(ره)، تولید کلیپ‌هایی در خصوص معرفی بافت تاریخی و فرهنگی قم، افتتاح طرح محله سبز، تولید بیش از ۱۰۰ پادکست صوتی برای معرفی محله‌ها، شخصیت‌ها و اماکن خاص در شهر قم از دیگر برنامه‌هایی است که برای این ایام در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به تألیف کتاب‌هایی در حوزه فرهنگ شهروندی بیان کرد: تا پایان امسال هشت سرفصل فرهنگ شهروندی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که برای مدارس و مجموعه‌های فرهنگی قابل استفاده است که نخستین کتاب از این مجموعه با عنوان «رانندگی و برازندگی» خواهد بود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم افزود: دوره‌ آموزش کتاب «رانندگی و برازندگی» و آموزش نحوه برخورد با زائران و آموزش زبان عربی به تاکسیرانان قم برگزار شد که با استقبال رانندگان نیز مواجه شد و به زودی آموزش زبان انگلیسی به آنان نیز آغاز می‌شود.

مقیمی از برگزاری کاروان خودرویی در قم همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه(س) به این شهر خبر داد و گفت: این برنامه به رسم استقبال هر ساله مردم قم از ورود تاریخی حضرت معصومه(س) به این شهر و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت.

وی اذعان کرد: نمایشگاه عکس‌های قدیمی حرم حضرت معصومه(س) در نگار گذر شهروند که در خیابان صفاییه واقع شده است افتتاح می‌شود و در مقابل دید شهروندان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم ادامه داد: با محدودیتی که امسال کرونا ایجاد کرده است بازارچه‌ای که محصولات صاحبان مشاغل خانگی که اغلب از زنان سرپرست خانوار هستند در آن ارائه می‌شود با کاهش فروش مواجه شده است از این رو بازار اینترنتی برای آنان راه اندازی شده است تا سطح فروش آنان افزایش یابد و محصولات با کیفیت خود را به شهروندان برسانند.

مقیمی عنوان کرد: برنامه‌های دیگری نیز با کمک دیگر سازمان‌ها در دست اجرا داریم که از جمله آن فعالیت در حوزه تولید انگشتر است چرا که قم شهر انگشتر نام نهاده شده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار