محمد رشیدی در گفتگو با تابناک:
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از رایزنی‌های مجلسی‌ها به منظور تصویب طرح دریافت یارانه از سوی نیازمندان با برپایی آزمون وسع تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: برای حل و رفع مشکلات اقتصادی کشور نگاهمان باید به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی باشد.
کد خبر: ۹۱۵۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ 09 November 2020

به گزارش  خبرنگار تابناک کرمانشاه،اخبار و حواشی مربوط به شیوع ویروس کرونا خبر‌ها و حواشی مجلس شورای اسلامی را به حاشیه برده و این روز‌ها مجلس کم سر و صدا‌تر به نظر می‌رسد، البته مجلسی‌ها نیز از کرونا مصون نبودند، گویا این ویروس به سرعت میان مجلسی‌ها و افرادی که به مجلس رفت و آمد داشتند در حال انتشار است و حتی رییس مجلس را نیز گرفتار کرده است.

اما اخبار مهمی مثل اجرایی شدن استفساریه، امکان درخواست دریافت یارانه از سوی نیازمندان و شناسایی آن‌ها از طریق "آزمون وسع"، قرار گرفتن تنظیم بازار نهاده‌ها در سطح عمده فروشی و کاهش‌های ناگهانی قیمت سکه، دلار و طلا در پی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ما را بر آن داشت تا با نماینده‌ای از جنس مردم در مجلس یازدهم به گفتگو بنشینیم و احوالات این روز‌های بهارستان و چرایی و چگونگی تصمیمات اخیر در سطح کلان را جویا شویم.

 

پیگیری برای حل و رفع مشکلات معیشتی مردم منجر به طرح درخواست مجددِ دریافت یارانه به نیازمندان از سوی مجلسی‌ها شد

محمد رشیدی، نماینده‌ی مردم فهیم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در همین راستا، در خصوص چگونگی تصویب و اجرایی شدن طرح ثبت درخواست مجدد دریافت یارانه از سوی واجدان از طریق آزمون وسع در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار داشت: بنا بر برنامه‌ای که برای آحاد ملت در نظر گرفته شده، قرار است افراد نیازمندی که تاکنون موفق به دریافت یارانه از سوی دولت نشده اند، یارانه دریافت کنند. کلیات طرح تصویب شده، جزئیات آن هم در حال ساماندهی و اتمام است.

وی در ادامه افزود: محل بودجه آن تعریف شده تا بار مالی برای دولت نداشته باشد و از محل یارانه‌ها تامین گردد. این طرح بر اساس قانون یارانه‌ها برای ۶ دهک موجود در جامعه در نظر گرفته شده و اکثریت ملت و افراد نیازمند را شامل می‌شود گرچه بر سر مبلغ و محل بودجه اش هنوز هم بحث وجود دارد و کمیته برنامه و بودجه بر روی این موضوع بسیار دقیق کار کرده، اما تا نهایی شدن طرح، نیازمند اصلاحاتی در کمیسیون است که تا هفته آینده در دستور صحن قرار می‌گیرد و تصویب نهایی می‌شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات معیشتی مردم، خاطر نشان کرد: دغدغه مجلس یازدهم از ابتدای شروع به کار حل و رفع مشکلات معیشتی با توجه به تحریم‌ها و کمبود‌های موجود بوده است و این طرح در راستای کمک به حل این مشکلات انجام گرفت، علی رغم اینکه دولت به دلیل تامین بودجه موافق اجرای آن نبود، اما مجلس محل بودجه را پیش بینی کرده و تصویب نهایی خواهد شد.

 

اعطا مجوز سیاست گذاری، اجرا و تنظیم بازار نهاده‌ها در سطح عمده فروشی به سازمان جهاد کشاورزی، مجلسی‌ها را دچار تشدد نظارت نمی‌کند

این مسئول با اشاره به تصویب قانون "تمرکز" در مجلس از سال ١٣٩١، بیان داشت: مطابق این قانون سیاست گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های اجرایی در حوزه امنیت غذایی و مجموعا بحث غذا باید با وزارت جهاد کشاورزی باشد، اما در سال‌های گذشته این اختیارات از وزارت جهاد گرفته شده و وزارت صمت مسئول اجرا، ثبت سفارش، قیمت گذاری، صادرات و واردات بوده است که این خلاف مصوبه است. مجلس از ابتدای کار در کمیسیون، وزارت جهاد را خلع صلاح دید، از طرف دیگر زیر سوال است و باید نسبت به بحث‌های بازار مواد غذایی پاسخگوی مجلس و مردم باشد.


وی ادامه داد: کمیسیون با دقت بر روی این مساله کار کرد تا به نتیجه برسد، با این وجود رئیس جمهور نپذیرفته و قرار شده تصمیم نهایی که اختیارات به وزارت جهاد سپرده شود یا خیر، در شورای اقتصادی هیئت دولت اخذ شود. از نظر من اعطا این مجوز به وزارت جهاد کشاورزی درست است از این جهت که سیاست گذاری و اجرا مشترکا در یک وزارت خانه قرار می‌گیرد، وحدت رویه به وجود می‌آید و در عین حال نمایندگان در مجلس دچار تشدد نظارت نیستند بلکه نظارت مستقیما از وزارت جهاد پیگیری می‌شود و مطالبه جدی از وزارت جهاد خواهد بود.

 

برای مهار مشکلات اقتصادی باید بر توان و ظرفیت‌های داخلی متکی باشیم

محمد رشیدی درباره کاهش ناگهانی قیمت دلار، سکه و طلا متاثر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، متذکر شد: این کاهش قیمت‌ها که ناشی از شوک انتخاباتی و سیاسی است، مسرور کننده است و همه علاقه مندیم پول ملی حفظ شود، اما درمان درد اقتصاد کشور انتخابات آمریکا نیست. درمان درد اقتصاد کشور رویه‌هایی است که باید در داخل اصلاح شود، همچنین ایرادات موجود در فضای اقتصاد داخلی و تصمیم گیری‌های دولتی‌ها است.

رشیدی با تاکید بر ظرفیت و توان بالای داخلی کشور، خاطر نشان کرد: متاسفانه نگاه‌ها به صورت سیستماتیک به خارج از مرز‌ها می‌رود! در شرایطی که هیچ دولتی در آمریکا با ما سر دوستی، صلح و سازش نداشته، ٧٠ درصد این تحریم‌ها علیه ایران در طول تاریخ جمهوری اسلامی به تحقیق از طرف دموکرات‌ها بوده یعنی آقای باستیک نماینده‌ی کسانی است که ٧٠ درصد تحریم‌های ۴٢ سال گذشته را بر ضد ایران بنا نهادند پس ملت ایران نمی‌توانند امیدوار به این کشور‌ها باشند، در حال حاضر هم بازار تحت تاثیر شوک انتخابات است، نگاه‌ها باید به داخل باشد و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منابع خود بهره ببریم و نگاهمان را از خارج مرز‌ها قطع کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار