سرلشکر باقری:
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: دشمن می‌خواهد ایران را پای میز مذاکره بکشاند اما نتیجه آن تسلیم شدن در مقابل آمریکاست.
کد خبر: ۹۱۲۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴ 26 October 2020

به گزارش تابناک سمنان سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در نشست مشترک کمیته پدافند غیرعامل وزارت کشور و شورا‌های پدافند غیر عامل استان‌ها گفت: انقلاب اسلامی با اهداف و آرمان‌های الهی و با شعار‌های ارزشمندی مانند نشان دادن نقش سلطه بیگانه، حمایت از مستضعفان و خوداتکایی ملت ایران شکل گرفت و در یک منطقه فوق‌العاده حساس در جهان به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: اگر روزی در نظریه‌های ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی جا‌هایی در جهان به عنوان منطقه محور در کره زمین مطرح می‌شد یا موضوع هارتلند مطرح می‌شد، امروز دیگر تردیدی وجود ندارد که در هرم قدرت جهانی منطقه جنوب غرب آسیا تعیین کننده برتری و رهبری در جهان است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: قدرت و ابرقدرتی که بتواند در این منطقه تسلط پیدا کند به علت ویژگی‌های این منطقه و مزیت راهبردی این منطقه در راس هرم قدرت جهانی قرار خواهد گرفت.

سرلشکر باقری افزود: زمانی که جمهوری اسلامی با یک انقلاب در مسیر پس گرفتن امور این منطقه قرار می‌گیرد، طبیعتا با حساسیت‌ها و تهدید‌های بزرگی مواجه می‌شود. تهدید‌هایی که روز به روز به اشکال مختلف و در حال توسعه منطقه و کشور ما را مورد تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ گونه چشمداشت به سرزمین و منافع همسایگان و دیگران صرفا با اتکا به مبانی دینی و انقلابی خود بدنبال در دست گرفتن امور خود و خوداتکایی کامل خود بوده و هست.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: همانطور که تاریخ ما نشان می‌دهد در همین دوره اخیر جمهوری اسلامی در مسئله هسته‌ای با پذیرش تعهدات با دنیا کنار آمد و پذیرفت که با کاهش برخی اقدامات هسته‌ای خود از مزایایی در مسئله کاهش و رفع تحریم‌ها برخوردار شود، همه دنیا اذعان دارند که جمهوری اسلامی ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بود و کسی نتوانست هیچ تخطی را اثبات کند، اما عهدشکنی آمریکا تروریست و جنایتکار خاتمه پیدا نکرد.

سرلشکر باقری افزود: با وجود این که جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود پایبند بود آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و تحریم‌ها و فشار‌ها را علیه ملت ایران مجدد در پیش گرفتند. این فشار‌ها در مسئله تحریم‌های تسلیحاتی و تحریم‌های اقتصادی و فشار‌های سیاسی، امنیتی علیه ملت و کشور ایران در پیش گرفته شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح  ادامه داد: هدف دشمن این است که ملت ایران راهبرد‌ها و سیاست‌های تحمیلی آمریکا را بپذیرد. هر چند که ظاهر آن این است که ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، اما میزی است که نتیجه مذاکره از قبل تعیین شده است و آن تسلیم ملت ایران دربرابر خواست آمریکای جنایتکار است. خواسته‌ای که هیچ گاه با آرمان‌ها و اهداف و رویکرد انقلاب اسلامی انطباقی ندارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یکسال صبر کامل کرد، اما دشمن بر سر عهد خود بازنگشت بنابراین جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته رویکرد و راهبرد مقاومت فعال را در پیش گرفت.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: هرچند فشار‌ها به ملت ایران سنگین است، اما دستاورد‌های قابل توجهی در سطوح راهبردی وجود دارد. اینکه ملت ایران تسلیم نشد و زانو نزد و کشور خود را اداره کرد. اتکا به فروش نفت خام و سایر خام فروشی‌ها کاهش پیدا کرد، خوداتکایی ملت ایران ارتقا پیدا کرد و ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران توانست این تهدید و فشار را به فرصتی برای خوداتکایی و سربلندی ملت تبدیل کند.

وی افزود: قدرت ملی کشور در این ایام بالاتر رفت و ملت ایران توانست همچنان روی پای خود بایستد و کار و ماموریت و آرمان‌های خود را دنبال کند.

سرلشکرباقری با بیان اینکه در همین مقطع ممکن است نگارش‌های غلطی به سیاست‌ها وجود داشته باشد گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند این روز‌ها بعضی‌ها حرف از عقلانیت و تدبیر می‌زنند با این تعبیر غلط که منظورشان ترس و انفعال و فرار است در حالی که عقلانیت و تدبیر به معنای خالی کردن سنگر در برابر دشمنی که نسبت به دشمنی او تردیدی وجود ندارد نمی‌تواند باشد. عقلانیت و تدبیر را رهبری بار‌ها در قوی شدن کشور تعبیر کردند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح  تاکید کرد: کشور ما در منطقه‌ای از جهان قرار دارد که دارای ویژگی‌ها و مزایایی است که اگر قوی نباشیم آنچه در جنگ‌های جهانی به سر ما آمد می‌تواند تکرار شود. اگر قوی نباشیم نخواهیم توانست از همه منافع خود دفاع و حفاظت کنیم، برای قوی شدن کشور راهبرد‌ها و سیاست‌های متعددی باید دنبال شود که یکی از آن‌ها وحدت و یکپارچگی در مسیر تبعیت از رهبری و تلاش جهادی با رویکرد نگاه به توان داخل و حل معضلات مردم و ارتقا توان بازدارندگی در بخش دفاع است.

سرلشکر باقری گفت: یکی از راه‌ها و ارکان مهم قدرت و قوت کشور ارتقا تاب آوری ملی در سطوح مختلف کشور در برابر فشار‌های همه جانبه دشمن است. این ارتقا تاب آوری و استقامت ملی می‌تواند موجب بازدارندگی شود و دشمن را نسبت به ادامه فشار مایوس کند و می‌تواند در صورت تداوم فشار از کشور و مردم به خوبی حفاظت و صیانت کند.

وی افزود: کشور ایران به برکت فرماندهی بی نظیر فرمانده معظم کل قوا و به برکت خون شهیدان و برکت همراهی مداوم و کامل مردم و به برکت همه تلاش‌هایی که در نیرو‌های مسلح و سایر بخش‌ها صورت گرفته، از جهت قدرت دفاعی و بازدارندگی دفاعی و از جهت آمادگی و انسجام نظامی و دفاعی و یکپارچگی مردم، نیرو‌های مسلح و حاکمیت کشور در دفاع از کشور در بهترین وضعیت وجود دارد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: دشمن بار‌ها اثبات کرده که اگر در جایی هدف داشته باشد و در مقصد خود احساس ضعف کند در انجام تهاجم و تجاوز هیچ تردیدی راه نمی‌دهد. اگر مشاهده می‌کنید پهپاد راهبردی آمریکا در تیرماه سال گذشته به علت تجاوز به فضای آب‌های کشور مورد هدف قرار می‌گیرد و دشمن دچار تردید شدید می‌شود که پاسخ نظامی دهد و نهایتا این اقدام را انجام نمی‌دهد دلیل آن این نیست به طور مزورانه اعلام می‌کند که به ما گفتند که در آنجا ۱۵۰ ایرانی کشته خواهد شد، دلیل آن این بود که بازدارندگی دفاعی کارآمد است.

وی تاکید کرد: ارتش آمریکا مهمترین مخالف این تهاجم نظامی بوده و هست چرا که او می‌داند که جنگیدن با ایرانی‌ها شروع آن دست آمریکاست، اما خاتمه به دست آن‌ها نیست. حجم جنگ، جغرافیای جنگ، میزان تلفات و خسارات بدست آن‌ها نیست. این‌ها چیز‌هایی است که ما تعیین می‌کنیم بنابراین به سادگی نمی‌توانند تصمیم بگیرند که وارد نبرد با ایرانی‌ها شوند بنابراین اقداماتی که می‌کنند شکل نیابتی، بدون ردپا و خاکستری پیدا می‌کند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در همین ایام اخیر برای چندمین بار ما با تهاجم سایبری در بنادرمان رو به رو بودیم و این دست از اقدامات، اقداماتی هستند که توسط دشمن انجام می‌شود، ولی رد پایی از آن‌ها باقی نمی‌ماند و امکان اثبات آن در محکمه وجود ندارد.

وی افزود: دلیل آنکه دشمن این مسیر را در پیش می‌گیرد همین است که با پاسخ ما مواجه نشود و بتواند از پذیرش مسئولیت شانه خالی کند. در مسئله ارتقای تاب آوری ملی، پدافند غیرعامل و دفاع غیر نظامی رکن فوق العاده مهم و تاثیر گذاری است که بازوی دیگری در کنار قدرت دفاعی کشور و سایر ابعاد قدرت ملی است تا بتواند کشور را با حفظ آرمان‌ها و اهداف عالی که دارد بدون عبور از آن‌ها و بدون استحاله اهداف انقلاب اسلامی و با حداکثر تلاش برای آسیب ندیدن در برابر تهاجمات مسیر عالی خود را بتواند ادامه دهد.

سرلشکر باقری گفت: با این نگاه پدافند غیر عامل مهمترین مکمل دفاع نظامی و دفاع در برابر تهدیدات است، تهدیداتی که کاملا متفاوت است تهدیدات امروز با تهدیدات دو دهه پیش تغییرات اساسی کرده است فرمانده معظم کل قوا در مراسم اخیر دانش آموختگی نیرو‌های مسلح این را تاکید فرمودند که انتظار دارم دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اشکال جدید و متنوع تهدید را شناسایی، رصد کنند و در آموزش‌ها آن را به نسل جدید بیاموزند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار کرد: این تهدیدات شکل‌های جدیدی یافته است حالت فناورانه یافته است شاید تهدیدات نظامی به آن شکل مگر در صورت وقوع عاملی برای ضعف کشور به آن صورت قابل تحقق نباشد، برخی از اشکال تهدید نظامی مانند تهدید زمینی مستقیم خیلی بعید است، بخشی از تهدیدات نظامی ممکن است محتمل‌تر از تهدیدات هوایی و موشکی باشد، اما آن‌ها هم احتمالش بالا نیست و آنچه دشمن دنبال می‌کند در حوزه‌های نوین است و تهدیدات در حوزه سایبری و شیمیایی، زیستی، پرتوی، حوزه‌هایی محتمل‌تر هستند و تهدید‌های بیشتری از آن‌ها دیده می‌شود و بسیاری از موارد هم هست که تشخیص اینکه آیا این یک تهدید دارای عامل بود و یا یک پدیده طبیعی بوده، قابل تشخیص و کشف نیست.

سرلشکرباقری بیان کرد: همین بیماری موجود در کشور و جهان به عنوان ویروس کرونا قابل تشخیص نیست که آیا این یک عامل داشت و یا به طور طبیعی از جهش ویروس‌های قبلی شکل گرفته است؛ آنچه مسلم است در بخش پدافند غیر عامل همه ما مسئول هستیم که چه این بیماری عامل داشته باشد و یا نداشته باشد، کشور را در برابر دفاع از آن آماده کنیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار