کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک مطرح کرد
مدیرعامل یک کارگزاری معتقد است: در صورت انتخاب بایدن بازار‌های موازی اصلاح بسیار شدیدتری از بازار سرمایه خواهند داشت، چون بازار سرمایه، بخش عمده اصلاح خود را انجام داده است.
کد خبر: ۹۱۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶ 23 October 2020
مبنای قیمت گذاری سهام، دلار چند هزار تومانی است؟ / واکنش بورس به نتیجه انتخابات آمریکا چه خواهد بود؟

به گزارش تابناک سمنان مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: آنچه در شرایط کنونی باعث اصلاح شاخص می‌شود، فشار فروش و کمبود تقاضا در بازار است، چون تقریباً استراتژی معاملاتی همه فعالان بازار بر این اساس چیده شده که باید تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا صبر کرد.

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک اظهار کرد: پیروزی هر یک از این دو کاندیدا، تاثیر متفاوت و جداگانه‌ای بر مسیر اقتصاد ایران خواهد داشت؛ بنابراین، هم اکنون بیشتر فعالان سعی می‌کنند، خرید نکنند و توجیه آن‌ها این نیست که قیمت‌ها با این شرایط اقتصاد کلان ارزنده نیستند، بلکه به دلیل نداشتن دورنما از آینده است.

اشتیاقی ادامه داد: در صورت پیروزی بایدن بازار انتظار دارد دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد و بازار سرمایه نیز از شوک کاهش دلار بی‌نصیب نخواهد بود؛ مضاف بر اینکه انتخاب بایدن، در حقیقت انتظارات تورمی فعالان را کاهش می‌دهد، چون تصور بازار بر این است که آمریکا به برجام برمی‌گردد، محدودیت‌های بانکی برداشته و مسیر صادرات باز می‌شود.

فعالان بازار سرمایه اکنون نرخ ارز را بین محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان می‌پندارند و سهام را در این محدوده قیمت گذاری و معامله می‌کنند
وی افزود: از طرف دیگر یکی از مشکلات فعالان بازار در شرایط کنونی، مبهم بودن نرخ ارز بوده و تقریباً کف قیمتی دلار مشخص نیست. فعالان بازار سرمایه اکنون نرخ ارز را بین محدوده ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان می‌پندارند و سهام را در این محدوده قیمت گذاری و معامله می‌کنند و این سوال برای فعالان مطرح است که آیا دلار ممکن است کف قیمتی ۲۰ هزار تومان را از دست بدهد که در نتیجه آن بازار فاز اصلاح مجدد به خود بگیرد.

اشتیاقی تاکید کرد: به نظر من، بازار‌های موازی در اوج قیمتی خود قرار گرفته اند، بازار سرمایه نیز به پیشواز این ریزش رفته و فرض را بر انتخاب بایدن گذاشته و بخشی از اصلاح را انجام داده؛ بنابراین، با فرض انتخاب بایدن، بازار سرمایه کمترین اصلاح را خواهد داشت، چون در دو هفته اخیر این اصلاح را پیش خور کرده است.

وی تصریح کرد: بنابراین دلیل وضعیت فعلی بازار سرمایه به طور کلی فشار فروشی است که متناسب با آن خریدار وجود ندارد. این ریزش از جنبه عدم ارزندگی نیست، بلکه عدم تناسب بین عرضه و تقاضاست.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: محدود شدن تقاضا تا انتخابات آمریکا مشهود خواهد بود، بعد از انتخابات آمریکا با توجه به نقدینگی که در کارگزاری‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت پارک شده، وضعیت متفاوت خواهد بود.

وی تاکید کرد: خوشبختانه نقدینگی حاصل از فروش‌های یک ماه اخیر از بازار خارج و به بازار‌های موازی نرفته، چون فعالان احساس کردند بازار‌های موازی نیز به حد کافی گران هستند؛ بنابراین، این نقدینگی در بازار سرمایه مانده و منتظر است شرایط به طور نسبی به ثبات برسد و خرید کند.

اکثر فعالان بازار معتقدند با انتخاب بایدن دلار نمی‌تواند کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد بنابراین ریزش خاصی برای بازار متصور نیستیم.
اشتیاقی ادامه داد: به طور کلی در صورت انتخاب بایدن، بازار‌های موازی اصلاح بسیار شدیدتری از بازار سرمایه خواهند داشت، چون بازار سرمایه بخش عمده اصلاح خود را انجام داده و اکثر فعالان بازار معتقدند با انتخاب بایدن دلار نمی‌تواند کمتر از ۲۰ هزار تومان باشد بنابراین ریزش خاصی برای بازار متصور نیستیم.

وی افزود: حال این پرسش وجود دارد که آیا نقدینگی همچون قبل وارد بازار می‌شود یا خیر، طبیعتاً وقتی انتظارات تورمی کاهش پیدا کند، نقدینگی به شدت قبل وارد بازار نمی‌شود. از طرف دیگر، نکته بسیار مهم برآورد نرخ ارز و سود سپرده بانکی است، چنانچه نرخ سود سپرده بانکی در این شرایط کاهش یابد، بازار اصلاح نمی‌کند بلکه با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود.
 
مبنای قیمت گذاری سهام، دلار چند هزار تومانی است؟ / واکنش بورس به نتیجه انتخابات آمریکا چه خواهد بود؟

اشتیاقی خاطرنشان کرد: از طرفی برخی فعالان بازار اطمینان دارند که کف قیمتی نرخ ارز ۲۰ هزار تومان است و بنابراین این فرض را دارند که در سال‌های آتی بنا به شرایط تورم، قیمت دلار سالانه افزایش خواهد داشت و همچون سالیان قبل برای سه سال متوالی در یک کانال قیمتی ثابت نخواهد ماند؛ آن هم در شرایطی که کشور با تورم از ابعاد مختلف مواجه باشد.

وی ادامه داد: آنچه فعلاً بسیار بااهمیت است، رصد شرایط اقتصاد کلان اعم از نرخ سود سپرده، مجوز یا محدودیت افزایش نرخ شرکت‌هایی است که محصولات آن‌ها در بورس پذیرش شده اند.

اشتیاقی در پایان گفت: آنچه مشهود است دارندگان سرمایه‌های کلان، در حال حاضر بین دو گزینه سرمایه گذاری در بازار سرمایه یا سود سپرده بانکی مردد هستند. در شرایطی که بازار سرمایه از بازار‌های موازی فعلا عقب‌تر است و رقابت بین این دو بازار بوده و پول به بازار‌های موازی دیگر نمی‌رود، چه بسا که در شرایطی شاهد حرکت نقدینگی از آن‌ها به بازار سرمایه باشیم.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:
اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار