معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به اینکه مجموع فوتی‌های مشکوک به کرونا در لارستان ۱۵۱ مورد بوده است، تصریح کرد: مجموع فوتی‌های ثبت شده در اثر کرونا ۹۲ مورد، فوتی مشکوک با تست منفی کرونا ۶۰ مورد، تعداد زنان فوت شده ۶۴ مورد، تعداد مردان فوت شده ۸۷ مورد، افاغنه فوت شده ۱۰ نفر، ایرانی فوت شده ۱۴۱ مورد است.
کد خبر: ۹۱۱۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 22 October 2020

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان:نخستین نشست خبری بهزاد رضائی که با حضور اصحاب رسانه و تعدادی از معاونان دانشکده علوم پزشکی لارستان در محل کلینیک تخصصی هاشمی‌زاده بیمارستان امام رضا(ع) شهر لار برگزار شد، با بیان اینکه با اوج‌گیری شیوع کرونا در موج دوم، حساسیت مردم در این مرحله بدست آمد، اظهار داشت: در حال حاضر در حوزه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان وضعیت کنترل شده و پایدار است.

وی با اشاره به اینکه ارائه آمار ریز و جزئی از کرونا می تواند آثار نامطلوبی به همراه داشته باشد و از حساسیت‌های عمومی کم کند، افزود: عموم شهروندان می‌بایست همچنان هوشیاری خود را حفظ کنند، پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و نسبت به عدم برگزاری گردهمآیی‌های خانوادگی و مراسم‌ها خودداری صورت گیرد.

شهروندان از برگزاری مراسم‌های شلوغ خانوادگی پرهیز کنند

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان با ابراز نگرانی در گوشه و کنار شهر درخصوص آماده‌سازی برنامه‌های برگزاری عروسی‌های عقب‌‌افتاده، تأکید کرد: همه خانواده‌ها باید بدانند که به طور جدی از برگزاری مراسم‌های شلوغ پرهیز کنند و از آن مهمتر، عروس و داماد اگر شرایط را در نظر نگیرند، زندگی آنها با خیانت به جامعه شروع می‌شود چراکه برپایی مراسم‌های جشن شلوغ خانوادگی خیلی زود اثرات منفی خود را در شیوع کرونا برجای می‌گذارد.

این مسوول با بیان اینکه برای کنترل وضعیت کرونا برخوردهای قهری به تنهایی کارساز نیست، تصریح کرد: برای مقابله با ویروس کرونا نیاز به فرهنگ‌سازی و همراهی همه آحاد جامعه دارد تا دچار لطمه ناشی از آن نشویم.

۷۷ درصد فوتی‌های کرونایی در لارستان بالای ۶۰ سال سن داشته اند

وی با اشاره به اینکه ۷۷ درصد فوتی‌های کرونایی در لارستان بالای ۶۰ سال سن داشته یا به نوعی دارای بیماری زمینه ای بوده‌اند، ادامه داد: وضعیت لارستان در زمینه کرونا، زرد است.

رضائی یادآور شد: اجازه برگزاری مراسم‌های مختلف صرفاَ براساس دستوالعمل‌های ابلاغی بوده که خوشبختانه مردم نیز همکاری بسیار عالی در رعایت پروتکل‌ها داشتند و انتظار می‌رود همچنان این مهم تداوم داشته باشد.

پروژه پردیس دانشگاه علوم پزشکی لارستان ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

وی با بیان اینکه پروژه پردیس دانشگاه علوم پزشکی لارستان به بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد، افزود: کار احداث بناهای پردیس دانشگاه بسیار گسترده و بزرگ است و با سایر طرح‌های عمرانی تفاوت دارد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به اینکه از مجموع پروژه‌های در حال احداث در پردیس دانشگاه فقط ۳ طرح دارای ردیف اعتباری ملی بوده و مابقی با حمایت خیرین ساخته شده است، خاطر نشان کرد: پروژه‌هایی که با بودجه دولتی در حال احداث است، به جهت شرایط ویژه اقتصادی کشور با سرعت کُندی انجام می شود و طرح‌هایی که توسط خیرین شروع شده، تلاش می‌کنیم در دوره جدید با قراردادن خیرین در کنار یکدیگر، با همگرایی کارها را پیش ببریم.

رضائی با تأکید بر این سعی می‌کنیم در حوزه‌هایی که با مشارکت خیرین پروژه‌ها تعریف شده کارها را با همگرایی و تفاهم پیش ببریم، بیان کرد: اگر هم در گذشته مسائل و حرف و حدیث‌هایی وجود داشته، با رایزنی و تفاهم فعالیت‌ها را ادامه خواهیم داد.

خرید دستگاه مرکز سرطانی لارستان نیازمند تأمین ارز است

وی با بیان اینکه مرکز سرطانی امام حسن‌مجتبی(ع) لارستان به عنوان یک مرکز درمانی منتخب برای جنوب استان فارس، بخش‌هایی از هرمزگان و حتی بوشهر تعریف شده است، عنوان کرد: موضوع کنونی این مرکز، تأمین دستگاه است که نیاز به تخصیص ارز دارد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان ارز مورد نیاز جهت خرید دستگاه مرکز سرطانی امام حسن‌مجتبی(ع) لارستان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار یورو دانست و گفت: تخصیص ارز نیازمند موافقت وزیر است.

این مسوول با ابراز خرسندی از پیشرفت فیزیکی مرکز درمان سرطانی امام حسن‌مجتبی(ع) شهر لار، ادامه داد: بخشی از نصب دستگاه می‌بایست پیش از تکمیل ساختمان جانمایی شود و همچنان باید چانه‌‌زنی لازم برای تخصیص ارز و تأمین دستگاه صورت گیرد.

حل مشکل تأیید آزمایشات آزمایشگاه‌های لار برای مسافران خارجی در روزهای آینده

رضائی درخصوص کسب مجوزهای لازم برای تأیید آزمایشات تشخیص کرونا مسافران خارجی در آزمایشگاههای لارستان، تصریح کرد: خوشبختانه آزمایشگاه تشخیص کرونا شهر لار به عنوان تنها شهرستان غیر از مرکز استان به دلیل برخورداری از فرودگاه بین‌المللی مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گرفته و تا چند روز آینده نامه کتبی آن ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مقاطعی پروازهای بین المللی لارستان بنا بر آمار در دوران کرونایی پس از فرودگاه امام(ره) تهران جایگاه دوم کشور را داشته است، عنوان کرد: برخلاف دیدگاه برخی از افراد که خواهان لغو پروازها بودند، دیدگاه ما انجام مستمر پروازها بود چرا که جایی که فرودگاه بین المللی دارد، سیستم بهداشت و درمان و همچنین مردم آن مسئولیت‌پذیری بین المللی داشته باشند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان با تجلیل از همکاری مسوولان فرودگاه لارستان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، به لحاظ رعایت پروتکل‌ها فرودگاه لارستان جایگاه نخست کشور را از آن خود کرد.

راه‌اندازی دستگاه «سی‌تی‌اسکن ۱۲۸ پیشرفته» از هفته آینده در درمانگاه تخصصی هاشمی‌زاده لار

رضائی در پاسخ به سوال زمان راه‌اندازی دستگاه ۱۲۸‌CTSCAN اسلایس درمانگاه هاشمی‌زاده، گفت: این دستگاه «سی‌تی آنژیوگرافی» یعنی مخصوص قلب بوده و دستگاهی بسیار پیشرفته است و دستگاه «انژکتور» مورد نیاز تهیه‌شده که انتظار می‌رود با حضور کارشناسان وزارت بهداشت در هفته آینده مراحل آزمایشی آن صورت گیرد.

وی همچنین از تغییر و تأمین یک دستگاه ۱۶CTSCAN اسلایس برای بیمارستان امام رضا(ع) در آینده خبر داد و بیان کرد: این دستگاه خریداری شده اما هنوز وارد کشور نشده است و در حال رایزنی جهت تهیه این دستگاه هستیم.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به اینکه تمرکز اصلی در انتخاب مسوولان در دانشکده داشتن تخصص، صلاحیت و تسلط بر کارهاست، یادآور شد: موفق شدن یک سیستم نیازمند تیم پرتوان است.

ارتقاء دانشکده علوم پزشکی لارستان به دانشگاه از بدیهیات است

رضائی با تأکید بر اینکه لارستان با توجه به سابقه تاریخی و قدمت بهداشت و درمان، طرح موضوع ارتقاء دانشکده علوم پزشکی لارستان نیاز به دفاع ندارد و جزء بدیهیات است اما تمایل داریم این ارتقاء همراه با تفاهم، همگرایی و پیشرفت، بدون رقابت ناسالم باشد، ادامه داد: نباید با برخی اقدامات و رقابت‌های ناسالم نسبت به هدررفت منابع و سرمایه‌ها شد.

وی با بیان اینکه گراش و لار برادر و همسایه یکدیگرند و می‌بایست با همگرایی، در نظر گرفتن تناسب جمعیتی، تمرکز خدمات، فاصله تا مراکز استان فارس و هرمزگان، بحث دانشگاه شدن مدنظر است، افزود: بحث ارتقاء دانشکده علوم پزشکی لارستان باید به لحاظ فنی و آموزشی مورد پیگیری قرار گیرد.

تعدیل نیرو در دانشکده علوم پزشکی لارستان بدلیل بی‌پولی یا شرکتی بودن اتفاق نخواهد افتاد

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان با ابراز تأسف از جذب بی‌ضابطه نیرو در گذشته، تصریح کرد: برخی مواقع بازگشت از کارهای اشتباه امکان‌پذیر نیست چرا که در پشت این قضایا می تواند چالش‌های فردی و اجتماعی در پی داشته باشد.

رضائی تعدیل نیرو در دانشکده علوم پزشکی لارستان به دلیل بی‌پولی یا شرکتی بودن هرگز اتفاق نخواهد افتاد، بیان کرد: در درخواست کار از نیروها بسیار سختگیرانه عمل می‌کنیم و هر نیرویی با هر نوع عضویتی وارد مجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان شده است، بایستی همه همت خود را برای پیشرفت بکار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه توقع می‌رود هیچکس در کار کم‌کار نکند، عنوان کرد: اگر برای جبران کمبود ساعات کار نیاز به استفاده از نیرو در سایر قسمت‌هاست یا در سایر نقاط زیرمجموعه دانشکده لارستان نیاز به تأمین نیروست، می‌بایست از سمت نیرو تمکین شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی لارستان بیان کرد: ماهیانه ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل درآمدهای اختصاصی به نیروهای شرکتی حقوق پرداخت می شود اما با وجود کاهش درآمدهای بیمارستان امام رضا(ع) به یک‌پنجم، باز هم در پرداختی‌ها کم گذاشته نشد.

پروژه‌های عمرانی در حال اجرا در بیمارستان امام رضا(ع) لار

رضائی در حال حاضر پروژه توسعه اورژانس بیمارستان امام رضا(ع) با مشارکت خیرین با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است، گفت: پروژه بخش زنان یا PICU به لحاظ فیزیکی مراحل پایانی خود را پشت سرمی‌گذارد و تجهیزات آن خریداری شده است.

وی پانسیون پزشکان نیز در قالب ۳ ساختمان ۹ واحدی و در مجموع ۲۷ واحد آماده شده است، افزود: بخش کلینیک قلب نیز شامل آنژیوگرافی، جراحی قلب، اتاق عملی‌های قلب و الحاق بخش فعلی با مجموعه‌ای گسترده در حال اجراست و نیازمند تأمین جهیزات مورد نیاز است.

استفاده ۹۵ درصد مردم لارستان از ماسک

در این جلسه معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه در دوران پیک کرونا، بیشترین فوتی‌های کرونایی مربوط به سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده است، گفت: اکنون وضعیت کنترل بیماری در لارستان مطلوب است و خوشبختانه آمار فوتی‌های کرونایی به نسبت جمعیت بالا نیست.

وحید یگانه با برشمردن برخی از عوامل پائین بودن میزان تعداد مبتلایان و بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان‌ها، افزود: فرهنگ‌سازی‌ها، استفاده ۹۵ درصد مردم لارستان از ماسک، کارهای نظارتی، همکاری‌های بین دستگاههای مختلف، آشنایی بیشتر مردم با کرونا، تجهیزات بیمارستانی مناسب و غیره توانسته است بخش بهداشت و درمان لارستان را در کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا یاری کند.

تأکید بر پرهیز از برگزاری مراسم‌های عروسی

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در ماههای تیر و مرداد سال جاری شاهد اوج‌گیری بیماری کرونا در لارستان بودیم که علت آن مربوط به برگزاری مراسم‌های شلوغ عروسی، عزاداری و ورود مسافران بود، ادامه داد: وضعیت کرونایی لارستان در حال حاضر زرد است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان با ابراز خرسندی از تعامل موجود در بین مسوولان به ویژه اعضای ستاد کرونا لارستان، یادآور شد: شاید یکی از دلائل شاخص کاهش آماری مبتلایان به کرونا در لارستان نسبت به سایر شهرستان‌ها همکاری ویژه مردم و همچنین ستاد کرونا بوده است.

نگاهی آماری به فوتی‌های ناشی از کرونا در لارستان

این مسوول با اشاره به اینکه مجموع فوتی‌های مشکوک به کرونا در لارستان ۱۵۱ مورد بوده است، تصریح کرد: مجموع فوتی‌های ثبت شده در اثر کرونا ۹۲ مورد، فوتی مشکوک با تست منفی کرونا ۶۰ مورد، تعداد زنان فوت شده ۶۴ مورد، تعداد مردان فوت شده ۸۷ مورد، افاغنه فوت شده ۱۰ نفر، ایرانی فوت شده ۱۴۱ مورد است.

وی همچنین به ارائه آماری از میزان تعداد افراد مبتلاشده به بیماری کرونا از مجموعه پرسنل دانشکده علوم پزشکی لارستان، گفت: از مجموع بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از شاغلین در مجموعه دانشکده علوم پزشکی لارستان،۲۸۱ نفر از پرسنل در بخش های مختلف بهداشت، درمان و ستاد علوم پزشکی درگیر بیماری کرونا شدند که از این تعداد ۱۱۵ نفر مرد و ۱۶۶ مورد نیز از همکاران زن بوده‌اند.

مراسم‌های ماه محروم و صفر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد

یگانه با بیان اینکه با شروع ماههای محرم و صفر این دغدغه وجود داشت که شاید با برگزاری مراسم‌های مذهبی دچار افزایش بیماری کرونا در لارستان باشیم اما با برنامه‌ریزی‌ها و انجام کارهای نظارتی با همکاری اداره تبلیغات اسلامی لارستان هیأت های مذهبی شناسایی شدند، ادامه داد: خوشبختانه با همکاری مسوولان هیأت‌های مذهبی، منجر به آن شد تا در حال حاضر شاهد کمترین افراد مبتلا به کرونا باشیم.

هیچ نظری برای تعدیل نیرو در دانشکده علوم پزشکی لارستان وجود ندارد

همچنین در این نشست رامین اقتداری معاون توسعه دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه تعداد نیروهای شرکتی از رسمی بیشتر است و این موضوع به نوعی در کشور تنها منحصر به لارستان است، اظهار کرد: می‌توان با افزایش استخدام نیروهای رسمی، جلوگیری از جذب نیروهای شرکتی، کاهش مأموریت‌های زائد و غیره است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط موجود اقتصادی، هیچ نظری برای تعدیل نیرو در دانشکده علوم پزشکی لارستان وجود ندارد، افزود: حقوق نیروهای شرکتی طبق قانون پرداخت خواهد شد و تاکنون عقب‌افتادگی نداشته‌ایم.

معاون توسعه دانشکده علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: نیروهای شرکت دانشکده علوم پزشکی لارستان اغلب مربوط ه پرستاری، ایاب و ذهاب، خدمات و تنظیفات و MMT هستند.

مردم شهر لار می‌بایست به خدمات بیمارستان امام رضا(ع) اعتماد کنند

در این نشست والی پور رئیس بیمارستان امام رضا(ع) شهر لار نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از وجود امکانات سخت‌افزاری مناسب در لارستان، گفت: در حال حاضر ۳ متخصص طب اورژانس در لارستان از یک سال گذشته تاکنون به بیماران و مراجعه‌کنندگان خدمات ارائه می کنند.

وی با اشاره به اینکه در بیمارستان امام رضا(ع) روزانه ۳۰ مورد عمل انجام می شود، افزود: شایعات کمبود امکانات در بیمارستان لار نادرست است.

والی پور با تأکید بر اینکه مردم شهر لار می‌بایست به بیمارستان شهرمان اعتماد کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر متخصصان و جراحان متبحر و خوبی در لارستان فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه هر مریضی وارد اورژانس می شود، دلیلی بر آن نیست که خدمات آن اورژانسی باشد، یادآور شد: برخی از متخصصان مانند بیهوشی، داخلی، جراح و غیره در بیمارستان حضور دارند و هر خدمات اورژانس و غیراورژانس را ارائه می‌کنند اما پزشک اورتوپد خدماتشان همیشه اورژانسی نیست مثل شکستگی که تا زمان حضور پزشک ۲ ساعت طول بکشد اما بیماران خودشان حاضر به انتظار نیستند.

فروش انسولین به شکل آزاد ممنوع است

در ادامه این نشست سیفائی به عنوان نماینده معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه موضوع کمبود انسولین یک چالش کشوری است، گفت: سه داروخانه زاهدی در شهر لار، نورائی در خنج و کرامتی در اوز و هریک برای شهرستان خود به طور معدود انسولین دریافت و توزیع می کنند.

وی با اشاره به اینکه انسولین بر طبق کدملی و فقط نسخه متناسب با هر بیمار تعلق می گیرد، افزود: ارائه انسولین به شکل آزاد ممنوع است.

سیفائی با بیان اینکه انسولین فقط با قیمت مصوب و بیمه تحت پوشش عرضه می شود، تصریح کرد: به بیماران پیشنهاد می شود با مشورت پزشک خود از انسولین‌های جایگزین استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: در لارستان در حال حاضر یک هزار و ۵۹ نفر بیمار دیابتی وابسته به انسولین وجود دارد که از این تعداد ۳۶۰ مورد نوع یک و مابقی نوع ۲ هستند.

باید از رقابت‌های ناسالم اجتناب کرد

معاون تحقیقات و آموزش دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز در این نشست با بیان اینکه پیگیری توسعه رشته‌ها می‌بایست متناسب با زیرساخت‌ها رخ دهد، گفت: به طور جدی بدنبال افزایش رشته‌هایی هستیم که بتوان سرعت ایجاد دانشکده سوم و در پی آن زمینه ارتقاء به دانشگاه را فراهم کند.

کشتکار با تأکید بر اینکه در انتخاب رشته‌های جدید می‌بایست بدنبال رشته‌هایی بود که از موازی‌کاری پیشگیری شود، عدالت‌محوری و همگرایی را در پی داشته باشد، افزود: در این زمینه باید از رقابت‌های ناسالم اجتناب کرد تا بتوان نسبت به پرورش دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی همت گماشت که در آینده مازاد بر نیاز نباشند و زمینه اشتغال برای آنان متناسب با نیازها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی لارستان بسیار هوشمند و پیگیر قضایا هستند و در گذشته انتقاداتی از سوی آنها مطرح شده که گوشه‌ای از آن را بنده مسئولیت آن را می‌پذیریم، تصریح کرد: در دوران کرونایی به دلیل شرایط خاص سیستم آموزشی را کمی دچار تحول کرده است و این مهم بخشی از مطالبات دانشجویان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و مربوط به کل کشور می شود.

معاون تحقیقات و آموزش دانشکده علوم پزشکی لارستان رسالت این بخش از دانشکده را حمایت از دانشجو و مطالبات منصفانه آنها دانست و خاطر نشان کرد: امید می‌رود در آینده بتوان خدمات مطلوب‌تری را ارائه داد.

برچسب ها: کرونا ، مبتلایان ، لار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار