شهردار منطقه ثامن مشهد در دیدار با چندتن از علمای برجسته مشهدمقدس عنوان کرد:
شهردار منطقه ثامن گفت: ما هم مانند دیگر دغدغه مندان بر حفظ هویت های اجتماعی،فرهنگی و تاریخی در بافت پیرامون حرم مطهررضوی مصر هستیم و تا جایی که بتوانیم بر این موضوع اهتمام داریم.
کد خبر: ۹۱۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶ 21 October 2020

به گزارش تابناک رضوی به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ثامن مشهد مقدس، سید مصطفی نعمتی شهردار منطقه ثامن در نشست هایی جداگانه با حضور در بیت تعدادی از علمای برجسته مشهد مقدس، با ایشان دیدار و گفتگو کرد.وی ابتدا روزگذشته به دیدار آیت ا... سیدجعفر سیدان رفت و پس از آن صبح امروز با آیت ا... مصطفی اشرفی شاهرودی دیدار نمود.

 

در ادامه این نشست ها نیز عصر امروز با حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر خدادادحسینی امام جماعت حرم مطهررضوی و تولیت مسجد امام خمینی(ره) مشهد مقدس دیدار کرد.

 

در ابتدای این دیدارها شهردار منطقه ثامن به ارائه گزارش عملکرد 3 ساله مجموعه نهاد مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهررضوی پرداخت.

 

 

 

* تغییر رویکردها در راستای حفظ ساکنان بومی و تغییر شیب مهاجرت از منطقه

 

در این گزارش شهردار منطقه ثامن با اشاره به اجرای برخی سیاست ها در راستای حفظ ساکنان بومی منطقه به عنوان ارزشمند ترین سرمایه بافت پیرامون حرم مطهر، در سه سال اخیر، اظهار کرد: طولانی شدن طرح مشکلات عدیده‌ای را برای زائران و مجاوران بارگاه مطهر حضرت رضا علیه السلام ایجاد نموده که امیدواریم با همکاری و تعامل و انجام تعهدات از سوی ذینفعان شاهد سرعت در اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر باشیم.با توجه به اینکه اولویت شهردار و شورای شهر اجرای زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی بافت پیرامونی حرم مطهر بود، تمام تمرکزمان را طی سه سال گذشته بر این موضوع گذاشته‌ایم.

 

 

 

وی ادامه داد: در همین راستا پس از برگزاری بیش از 10 نشست مردمی در مساجد سطح منطقه و گفتگو با مردم و شنیدن درخواست ها و اولویت بندی خواسته های ایشان، با هدف پیش برد سریع تر اجرای زیرساخت ها و فضاهای عمومی طرح، و چشاندن طعم شیرین اجرای طرح به کام مردم، با ایجاد فضاهای سبز،ره باغ ها و تکمیل معابر عمومی من جمله شارستان رضوی با رویکرد محله محورکردن پروژه های شهری،برنامه جامع اقدام مشترک(تا سال 1400) را تدوین و برهمین اساس به دنبال جذب بودجه های دولتی و محلی برای  اجرای پروژه ها رفتیم. راتسریع کردیم.

 

 

 

شهردار منطقه ثامن ادامه داد در این راستا تفاهمنامه ای که با سازمان برنامه و بودجه کشور به امضا رسید و مقرر شد اوراق مشارکت با ضمانت پرداخت ۵۰% سود و اصل از سوی دولت و ۵۰ درصد از سوی شهرداری مشهد مقدس منتشر شودمدت زمان دولت به این بعد من نکرد اما با پیگیری‌های شهرداری و مساعدت مجلس و نمایندگان محترم مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، موفق شدیم تا بند دال ۵ تبصره بودجه کل کشور را مبنی بر همین تضمین پرداخت ۵۰ درصد سود و اصل اوراق مشارکت از سوی دولت را در بودجه کل کشور سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بگنجانیم.

 

وی یکی دیگر از اقدامات نهاد مجری طرح در جهت حفظ شهروندان منطقه در این سه سال را افزایش مشارکت شهروندان در اجرای پروژه های شهری منطقه برشمرد و تصریح کرد: دیگر اقدامی که برای جلب رضایتمندی و ماندگاری ساکنان بافت انجام شد این بود که بافت پیرامونی حرم مطهر به 9 محله تقسیم و برای هر محله یک گروه تسهیل گر تعریف شد.

 

 

 

نعمتی ادامه داد: درحال حاضر 6 محله دارای دفتر تسهیل گری هستند که برای جلب مشارکت مردم در نوسازی بافت و ماندن آنها در محل با دادن معوض و یا سایر مشوق ها تلاش می کنند.

 

 

 

* تسریع در اجرای پروژه ها

 

شهردار منطقه ثامن در ادامه اظهار کرد: مجموع سیاست های یاد شده ،دست اندرکاران نهاد مجری طرح را بر آن داشت تا  اجرای پروژه ها با اولویت پروژه های فضای سبز و تکمیل شبکه معابر سواره و پیاده روها را سرعت دوچندانی ببخشند که به لطف خدا و همدلی و هم افزایی درون مجموعه مدیریت شهری و سایر دستگاه ها توفیقات زیادی حاصل شده و شاهد پیشرفت 16.6 درصد پیشرفت فیزیکی فضاهای عمومی و زیرساخت های طرح اطراف حرم مطهر بوده ایم که این میزان  1.12 برابر10سال گذشته است.

 

وی ادامه داد: درهمین مدت 64 هزارو122 مترمربع ره باغ احداث و فضای سبز منطقه ثامن توسعه داده شده است که این میزان 1.27 برابرکل عملکرد 25 سال گذشته از اجرای طرح است.

 

شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته 71 هزار و 225 مترمربع معبر جدید در بافت پیرامونی حرم مطهر احداث شده است .

 

وی ادامه داد: درهمین مدت نیز 67هزارو 42 مترمربع پیاده رو سازی در معابر اطراف حرم مطهر انجام شده است که این میزان 1.7برابر مجموع پیاده روسازی طی 10سال گذشته است.

 

 

نعمتی به نا امنی بخش هایی ازمعابر منطقه ثامن به دلیل تخریب بافت و نبود نور کافی در هنگام شب، اشاره کرد و افزود: برای رفع این مشکل طی سه سال گذشته 950 پایه چراغ در منطقه نصب شده است که این میزان 2برابر کل دوره اجرای طرح است.

 

شهردارمنطقه ثامن اضافه کرد: اجرای 3هزارو 150مترتونل انرژی،اجرای 68 هزارو 791 مترمربع نقاشی و دیوارنگاری از دیگر اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته در بافت پیرامونی حرم مطهر بوده است.

 

نعمتی در ادامه اظهارکرد:یکی دیگر از اماکن تاریخی واقع در بافت پیرامونی حرم مطهر سرای عزیزالله اف است که در راستای حفظ و مرمت آثارتاریخی بافت با همکاری دستگاه قضایی، شهرداری مشهد و میراث فرهنگی استان اقدامات مرتبط با بازسازی آن آغاز شده است.

 

نعمتی اضافه کرد: همچنین بازسازی و بازار قدیمی فرش نیز از چندی پیش در دستور کار قرارگرفته و بازسازی یک دهانه آن به صورت آزمایشی انجام پذیرفته است.

 

*تا کنون با تغییر شیوه اجرا  و تغییر طراحی فضاهای عمومی، 4 مسجد را در محل خود تثبیت و حفظ کرده ایم/بیش از 4600مترمربع فضای مساجد در بافت اطراف حرم در حال ساخت می باشد

 

شهردار منطقه ثامن در پایان خاطر نشان کرد: ما هم مانند دیگر دغدغه مندان بر حفظ هویت های اجتماعی،فرهنگی و تاریخی در بافت پیرامون حرم مطهررضوی مصر هستیم و تا جایی که بتوانیم بر این موضوع اهتمام داریم.

 

به طور مثال در همین مدت و به دنبال جلسات و هم اندیشی های فراوان با مسئولان و متخصصین  امر در رابطه با 4 مسجد حجتیه واقع در ره باغ پردیس،مسجد صاحبکار در محدوده ره باغ رضوان، مسجد امام حسن مجتبی(ع) در ره باغ بهشت و مسجد مروی ها در تقاطع شارستان ته پل محله و بولوار رضوان، نسبت به حفظ و تثبیت ان ها اقدام کرده ایم.

 

سیدمصطفی نعمتی با اشاره به اینکه در حال حاضر مسجد امام صادق (ع) و مسجد هفت درب در حاشیه بولوار رضوان (نبش رضوان10) ، مسجد صاحب الزمان (عج) در حاشیه بولوار شهید حاجی حسنی کارگر، مسجد ارشاد در محدوده شارستان ته پل محله و مسجد حاج فرهاد در حاشیه کوچه مخابرات، در حال ساخت است، افزود: از ابتدای فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری و با توجه به تاکید بر موضوع تسریع در گسترش امکانات رفاهی اطراف حرم و به ویژه فضا‌های با کاربری مذهبی و فرهنگی، طی سه سال اخیر بالغ بر چهار هزار و ۵۶۰ مترمربع فضای مذهبی جدید در منطقه ثامن در دست انجام است، که این رقم دو برابر کل دوره اجرای طرح طی ۲۵ سال گذشته است.

 

گفتنی است در پایان این دیدارها، این عالمان دینی مشهد مقدس،ضمن ابراز خرسندی و تایید اقدامات صورت گرفته در بافت پیرامون حرم مطهررضوی، بر ادامه همیت در تکمیل هرچه سریع تر طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهررضوی، با هم افزایی و همدلی هرچه بیشتر جمیع دست اندرکاران و مسئولین شهری و استانی،در راستای افزایش رضایتمندی زائران و مجاوران بارگاه منور امام رضا(ع) تاکید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار