مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز بیان داشت: در کشور ما وقف به عنوان یکی از مهمترین منابع برای رفع نیاز نیازمندان به شمار می رود.
کد خبر: ۹۱۱۰۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷ 21 October 2020

به گزارش «تابناک البرز» حجت الاسلام و المسلمین علیمراد یوسفی به مناسبت هفته وقف گفت: وقف به عنوان یک میراث گرانب ها برای مومنین و مسلمین در نظر گرفته شده و تاریخچه و پیشینه طولانی دارد حتی در جهان و ایران باستان قبل از اسلام آثاری مثل وقف امروز می بینیم.

وی افزود: طبق قوانین قضایی ساسانیان دارایی ها و اموالی در جهت استفاده امور خاصی توسط بانی و مالک قابل تخصیص بوده که در راستای کار خاص از این اموال استفاده کنند یا می توان پیشینه وقف را در دانشگاه ها و کالج های مختلف کشورهای مختلف دید ولی وقف در دین مبین اسلام از شرایط خاصی برخوردار است.

وی اظهار داشت: وقف از جمله عقود معینی است که در فقه شیعه و اهل سنت از اعتبار و ارزش خاصی برخوردار است و یکی از خصوصیات هر انسان مومنی اختصاص دادن بخشی از اموال و دارایی و سرمایه اش برای کار خاص و کمک به قشر خاص و در یک معنای جامع وقف برای رفع نیازمندیهای نیازمندان جامعه است.

یوسفی ادامه داد: در قرآن کریم و در فقه اهل بیت (ع) منابع و دلایل زیادی بر وقف داریم که میراث ماندگاری است و از روز وقف شدن تا زمانی که نسل های بعدی از این اموال و عواید آن استفاده می کنند در پرونده بانی و صاحبش نوشته می شود.

وی گفت: خیلی از کارها در زمان حیات انجام می دهیم که با مرگمان پایان می یابد مثل نماز و روزه ولی بعضی از کارها اثر ماندگار دارد مثل کسی که راهی درست می کند یا بنایی ساخته که تا زمانی که آن بنا هست صوابش در پرونده اعمالش نوشته می شود.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان البرز اضافه کرد: وقف سرمایه ای است که تا پایان عمر آن اموال که بر اساس وقف باید نگهداری و حفظ شود و از آن استفاده شود، برای بانی صواب ذخیره و نوشته می شود.

وی افزود: در قوانین جمهوری اسلامی هم بنا بر ماده ۵۵ قانون مدنی وقف را عین مال حبس دانسته و منافع آن در راستای رفع محرومیت یا توسعه کار خیری به کار گرفته شود.

وی بیان داشت: در کشور ما افرادی که با ادبیات دینی  و مقررات اسلامی آشنا هستند اموالشان را تعیین تکلیف می کنند که بعد از خودشان حیف و میل نشود .

یوسفی گفت: بهترین راهکار برای حفظ و ثبت اموال به نام شخص وقف کردن آن اموال است زیرا این اموال وقتی وقف شد سند قطعی صواب آن به نام خود شخص نوشته می شود ولی اگر وقف نشود بعد از فوت از دست ما خارج و به دست شخص دیگری می رسد و ما هیچ سهمی در این سرمایه ها نداریم.

وی افزود: وقف صدقه جاریه ای است که اگر کسی موفق به آن شود یک صواب ابدی برای خود ثبت کرده و در زندگی اخروی از آن بهره مند می شود.

۲۴ تا ۳۰ مهرماه به عنوان هفته وقف نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار