مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل گفت: سازمان ملی جوانان باید دوباره احیا شود تا رسیدگی به امور جوانان تخصصی تر پیش رود.
کد خبر: ۹۱۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 21 October 2020

محمد سیمزاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه پرداختن به موضوعات جوانان در جامعه جزو لاینفک امور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، گفت: مسائل مربوط به اشتغال، مسکن و ازدواج عمدتاً مربوط به جوانان است در حقیقت درصد کمی از جمعیت کشور هستند که مشمول این مسائل هستند ولی جوان نیستند.

وی در پاسخ سوال خبرنگار مهر در خصوص احیای سازمان ملی جوانان گفت: بنده به شدت موافق احیای دوباره سازمان ملی جوانان هستم و یقین دارم که ادغام دو مجموعه سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان جفای بزرگی در حق جوانان بود.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل، ادغام ناشیانه این دو مجموعه را عامل مهمی در عدم رسیدگی تخصصی به مسائل جوانان عنوان کرد و افزود: وقتی سازمان ملی جوانان با اداره تربیت بدنی ادغام شد و تبدیل به سازمان ملی ورزش و جوانان شد، بنده در همان روز با نگارش مقاله‌ای اعتراض خود را اعلام کردم که چگونه نمایندگان مجلس به این ادغام نامناسب و غیر اصولی رأی مثبت دادند.

سیمزاری از دیگر ادغام‌های غیر متوازن وزارت‌خانه ها را، ادغام وزارت صنایع با وزارت بازرگانی بیان کرد و گفت: وزارت صنایع در حیطه کاری خود، از تولید داخلی، کارگر و کارفرما دفاع می‌کرد اما وزارت بازرگانی طبیعتاً درصدد کنترل بازار و واردات محصولات خارجی است و در این صورت هر کدام فعالیت‌های ضد و نقیضی با اهداف متفاوت دنبال می‌کنند که ادغام این دو وزارتخانه نیز غیر اصولی و باعث ایجاد مشکلات بزرگی در بحث اقتصادی و تولیدات داخلی است.

سایه سنگین ورزش بر مسائل جوانان در وزارت ورزش و جوانان

وی افزود: سازمان ملی جوانان در زمان فعالیت خود، در راستای تربیت و شکوفایی استعداد جوانان در بخش‌های مختلف، عملکرد مناسبی ارائه کرده بود اما با پیوستن به سازمان تربیت بدنی سایه سنگین ورزش بر مسائل مربوط به جوانان افتاد و عملاً رسیدگی به مشکلات جوانان در حاشیه قرار گرفت.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل، خاطر نشان کرد: در سازمان ملی ورزش و جوانان فعالیت‌ها به گونه‌ای تعریف شده که جوانانی که ورزشکار هستند جوان هستند و جوانانی که مستعد فعالیت‌های اجتماعی، فلسفی، سیاسی، فرهنگی و.. هستند جوان نیستند در حقیقت جوانان تحت تأثیر ورزش قرار می‌گیرند و این ضعف بزرگی در حیطه رسیدگی به امور جوانان است.

مدیریت امور جوانان نیازمند تخصصی فراتر از ورزش است

سیمزاری گفت: بعد از ادغام در سراسر کشور مدیریت امور تربیت بدنی به شخصی که در امر ورزش تبحر دارد سپرده شده و همان شخص مدیر کلی ورزش و جوانان را برعهده دارد که این امر باعث شده بیشترین بها در این سازمان، به مسئله ورزش داده شود و از بقیه امور مربوط به جوانان غافل بمانند چون بعید است که شخصی در تمامی امور متخصص و کاربلد باشد و این امر مربوط به یک استان یا دو استان نیست در تمام کشور موضوع بر همین منوال است.

وی استقلال سازمان ملی جوانان را نیاز ضروری جامعه دانست و افزود: اگر در حوزه جوانان با جدیت و تخصص وارد عمل شود بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد چرا که اکثر مسائل موجود در جامعه مربوط به این قشر فعال و پویا است.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل با اشاره به چالش‌های موجود در بین جوانان و تسری این امور در کل جامعه، رفع نیازهای جوانان را جزو اولویت‌های اصلی مسئولین مربوطه عنوان کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی در مقابل نیاز جوانان و تلاش برای رفع آنها مشکلی ندارد ولی چالش‌هایی که برای این افراد است برای کل جامعه نیز صدق می‌کند چون بیشتر نیازهای موجود در جامعه متوجه قشر جوان است و رفع آنها نیازمند برنامه‌های کلان با تصمیمات کلی است.

سیمزاری گفت: کشور ما مشکل لاینحلی ندارد بلکه مشکلات موجود با برنامه ریزی و تخصص گرایی قابل حل بوده که بهره مندی از نیروی جوان از عوامل مؤثر در حل مشکلات بشمار می‌رود.

عدم اعتماد به جوانان باعث کهولت و فرسودگی سیستم اداری کشور است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص علت کم توجهی به نیروی جوان در ادارات و پست‌های مدیریتی و اجرایی، اظهار کرد: بسیاری از مسئولین جرأت ریسک پایینی در این خصوص دارند که این باعث شده به جوانان اعتماد نکنند و در این میان سیستم اداری کشور دچار فرسودگی شده است.

این مقام مسئول، به قابلیت و توانایی بالای جوانان در اداره امور جامعه اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده که هر وقت به جوانان اعتماد شده است موفقیت بیشتری در مجموعه مورد نظر حاصل شده است و این امر دلیل روشنی بر ضرورت بهره گیری بیش از پیش از نیروی خلاق، مستعد و با نشاط جوانان است.‌

مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل با ابراز تأسف از عدم توجه به خطاب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب که جوانان هستند گفت: همچنان در اکثر موقعیت‌های برنامه ریزی و اجرای امور، به جوانان بها داده نشده و تنها از افراد میانسال استفاده می‌شود که مغایرت اساسی با بیانیه گام دوم انقلاب و فرمایش رهبر معظم انقلاب دارد.

سیمزاری با تاکید بر استفاده از تجربیات افراد میانسال در امور مشاوره و تصمیم گیری، جایگاه اصلی جوانان را در سرعت بخشی و انجام خلاقانه امور عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه کشور در حال حاضر از نظر اقتصادی و نیز تحریم‌های وارده از سوی دشمن با مشکلات عدیده ای مواجه است، سپردن امور و پست‌های حساس و تصمیمات اساسی به جوانان کار را سخت‌تر می‌کند بنابراین همگام با تجربیات و سوابق مدیران ارشد، جوانان نیز باید با توانایی و نیروی فعال و پویا پیش روند.

استفاده از تجربیات سالخوردگان در کنار حرکت فعالانه جوانان ضروری است

وی گفت: با همه این تفاسیر و ادله، همگامی افراد مجرب با جوانان عامل پیشرفت در امور خواهد شد به گونه‌ای که نباید فرد ۷۰ ساله با کوله باری از تجربه را کنار گذاشت و صرفاً تاکید بر جوان گرایی داشت و دنبال کسب تجربه بود که باید به این امر اذعان داشت که تجربه را تجربه کردن خطاست.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل، بکارگیری افراد در جایگاه مناسب را از اصول توسعه و تعالی جامعه عنوان کرد و گفت: هر فردی از افراد جامعه باید با توجه به قابلیت و استعداد و توانایی تقسیم بندی شده و حتی از نیروی مسن نیز در جایگاه‌های مختلف تصمیم گیری بهره برد.

سیمزاری با ابراز امیدواری از توسعه جوان گرایی در استان اردبیل، اظهار کرد: ما در امور اجتماعی استانداری سعی داریم با کمک مدیران عالی استان، استانداری، معاونت سیاسی امنیتی و بقیه مدیران کل با استفاده از جوانان و نخبگان، مجموعه اداری را تا حد امکان به وضعیت آرمانی نزدیک تر سازیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار