عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد:
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با توجه به اهمیت مرزها در ابعاد نظری و عملی و با توجه به شرایط تحریم، اقتصاد مقاومتی و چالش‌های موجود می‌توان گفت، غفلت بزرگی از استان‌های مرزی کشور صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۱۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴ 21 October 2020

به گزارش تابناک رضوی، دکتر هادی اعظمی در نشست خبری همایش ملی "ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی" در مشهد با بیان این مطلب اظهار کرد:  غفلت و فراموشی نقاط مرزی باید با حساسیت بیشتری توسط مدیران کشور مورد برسی قرار گیرد و رسانه ها در پیگیری این موضوع نقش ویژه ای دارند.

 

استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در حال حاضر نقاط ضعف بر نقاط قوت در مناطق مرزی به واسطه غفلت‌ها چربیده است که در نتیجه آن ایجاد برخی ناامنی‌ها، قاچاق کالا و همچنین عدم استفاده از فرصت‌ها در این مناطق نمایان است.

 

وی افزود: باید نگاه توسعه و امنیت در این مناطق پیگیری شود تا شاهد امنیت پایدار در کشور باشیم.

 

دکتر اعظمی ادامه داد: ایران دارای ۱۵ کشور همسایه در هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی است که باید از این فرصت استفاده شود و اگر نتوانیم این موقعیت بزرگ را به خوبی مدیریت کنیم، دچار چالش در میان کشورهای همسایه خواهیم شد.

 

وی گفت: با شیوع کرونا یکی از ضربه‌های اقتصادی وارد شده به ایران به دلیل بسته بودن مرزها رخ داد.

 

دبیر همایش ملی "ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی" افزود: حدود ۳۹ میلیون ایرانی در ۱۰۶ شهرستان از ۱۶ استان مرزی کشور زندگی می‌کنند.

 

وی با اشاره به برگزاری این همایش ادامه داد: تشکل‌های علمی با استفاده از آخرین دستاوردهای حوزه نظری و آکادمیک در کنار متولیان بخش اجرایی می‌توانند یکی از وظایف نسل ۳ و ۴ دانشگاه‌ها را که تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی است بر عهده گیرند.

 

اعظمی گفت: همچنین با ارائه تجارب مدیران مرتبط با نقاط مرزی کشور مانند مرزبانی، وزارت امور خارجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی در این همایش می توان شاهد نتایج مناسبی در پایان کار همایش بود.

 

وی افزود: با توجه به اینکه قرار است دستاوردهای این همایش نقش بزرگی در مدیریت مناطق مرزی داشته باشد، تمام نکات کلیدی مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده، استخراج و در قالب بیانیه پایانی تهیه و برای سران نظام و مدیران اجرایی کشور ارسال خواهد شد.

 

رییس انجمن ژئوپلتیک شعبه خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مناطق مرزی در همه کشورها به عنوان یک فرصت و همچنین یک تهدید در نظر گرفته می‌شوند که با یک برنامه ریزی خوب می‌توان تهدید این مناطق را به فرصت های بالقوه تبدیل کرد.

 

دکتر سیدهادی زرقانی افزود: یکی از مهم ترین اقدامات برنامه ریزی آمایشی، استقرار بهترین سکونت‌گاه برای انسان می‌باشد بر همین اساس باید به آمایش نقاط مرزی که دارای ویژگی های خاص‌تری است، توجه بیشتری شود.

 

وی ادامه داد: نقاط مرزی به واسطه دوری از مرکز، به گونه‌ای، همراه با انزوا هستند که با مدیریت صحیح باید سرمایه اقتصادی و همچنین قدرت سیاسی این نقاط افزایش پیدا کند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یکی از مسائل مرتبط با نقاط مرزی، ویژگی‌های قومی، زبانی و مذهبی است که به همین دلیل نیاز توجه بیشتری برای این مناطق وجود دارد تا حقّی از آنها ضایع نشود.

 

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که به قاچاق کالا و سوخت منجر شده است، این است که در داخل کشور، نسبت به برخی از مواد و اقلام سوبسید و یارانه‌هایی تعلق می‌گیرد و از سوی دیگر با توجه به اینکه در کشورهای همسایه این اقلام با نرخ آزاد در دسترس مردم قرار می‌گیرد، فرصت مناسبی برای سودجویان و قاچاقچیان ایجاد شده که دست به قاچاق بزنند.  

 

دکتر زرقانی ادامه داد: مناطق مرزی همچون پوست انسان هستند که اگر خراشی بر روی آن ایجاد شود و مورد پانسمان قرار نگیرد می‌تواند منجر به عفونت در داخل بدن شود و به همین دلیل هر مرزی که رخنه پذیر شود، خلل آن در داخل کشور مشهود خواهد بود.

 

وی با اشاره به نقش امنیت  پایدار در مناطق مرزی گفت: شهید شوشتری در ایجاد امنیت پایدار در مناطق مرزی جنوب کشور تلاش بسیار کرد و به همین علت مغرضان نظام، نسبت به حذف فیزیکی وی اقدام کردند بر همین اساس مدیران نیز باید ایجاد همدلی و همسویی با مرزنشینان را در دستور کار خود قرار دهند.

 

دبیر اجرایی این همایش نیز گفت: بیش از ۸۰ مقاله تاکنون به دبیرخانه همایش ارسال شده که ۷۰ درصد آنها به صورت سخنرانی و پوستر در زمان همایش ارائه می‌شود.

 

دکتر حمدالله سجاسی افزود: ارائه مقالات در این همایش به صورت غیرحضوری خواهد بود. 

 

وی ادامه داد: این همایش قرار بود در خرداد ماه سال جاری و همراه با بازدید از مناطق مرزی سرخس انجام شود که به دلیل تداوم شیوع کرونا در آن تاریخ برگزا نشد و اکنون طبق برنامه ریزی، همایش به صورت نیمه حضوری و با حضور برخی از مسولان لشکری و کشوری روزهای هشتم و نهم آبان در دانشگاه فردوسی مشهد همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار