توضیح شهردار منطقه ثامن مشهد در مورد تخریب مسجد هفت در:
شهردار منطقه ثامن مشهدمقدس در مورد تخریب مسجد تاریخی هفت در توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر: ۹۰۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳ 14 October 2020

به گزارش تابناک رضوی، سید مصطفی نعمتی اظهار داشت: طبق قانون وظیفه شهرداری منطقه ثامن و شرکت عمران و مسکن سازان ثامن، اجرای طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر است.

 

وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های این طرح بازگشایی معابر اطراف حرم مطهر است که براین اساس چهار خیابان شعاعی به نام‌های شهدای حج، امیرالمومنین، رضوان و آیت‌الله طبسی اجرا و شارستان رضوان آنها را به هم متصل می‌کند.

 

وی با بیان اینکه بخشی از شارستان رضوی طی 25 سال گذشته احداث شده است، گفت: طی سه سال گذشته نیز بخش دیگری از شارستان از طبرسی تا شیرازی شامل تَپُل محله اجرا و یا درحال اجراست.

 

نعمتی تصریح کرد: برای اجرای شارستان از خیابان طبرسی تا شیرازی حدود 402 پلاک باید تملک می‌شد که تاکنون نزدیک 400 پلاک به مساحت 55 هزار مترمربع با هزینه ای بالغ بر1600 میلیارد تومان خریداری و تملک شده است.

 

بیشتر بخوانید

تجمع مردم مشهد در واکنش به ‌تخریب مسجد تاریخی "هفت‌در" / مردم ‌خواستار برخورد ‌با مسببان ‌شدند

‌مجوز بازگشایی رواق امام خمینی(ره)، ‌دارالهدایه، ‌دارالحکمه و ‌مسجد گوهرشاد صادر شد

پژمانفر: تخریب مسجد تاریخی "هفت‌‌در" ‌غیرقانونی بود‌ / تخلف را در کمیسیون اصل 90 ‌پیگیری خواهیم کرد

شهردار منطقه ثامن با اشاره به اینکه در این محدوده تاکنون دو خط تونل انرژی، دو کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی به همراه فضای سبز اجرا شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر شارستان رضوی از خیابان شیرازی تا تَپُل محله زیر بار ترافیک قرار دارد و از تپل محله تا طبرسی نیز در حال احداث است.

 

وی ادامه داد: مسجد«هفت در» در مسیر اجرای شارستان رضوی بین تَپُل محله تا طبرسی قرار گرفته و باید برای رفع این موضوع توافقی با اداره کل اوقاف به عنوان متولی انجام می‌گرفت. بر این اساس 16 خرداد سال 97 با اداره کل اوقاف توافق شد تا برای تملک این مسجد زمین و پروانه رایگان داده و مسجدی نیز به عنوان معوض ساخته شود.

 

نعمتی افزود: به غیر از مسجد هفت در، مسجد امام صادق (ع) نیز در مسیر شارستان رضوی قرارداشت لذا طی توافقی که به امضاء شهردار وقت آقای تقی زاده و حجت الاسلام احمد زاده مدیرکل اوقاف استان رسید، مقرر شد تا به جای این دو مسجد یک مسجد با وسعت بیشتر درمحل شارستان 10 احداث شود.

 

شهردارمنطقه ثامن اضافه کرد: براساس این توافق ساخت مسجد مذکور در محل شارستان 10 به جای مسجد «هفت در» و مسجد امام صادق (ع) آغاز و اکنون از 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه تا کنون درخصوص 18 مسجد میان مجری طرح و اداره کل اوقاف توافق صورت گرفته است بیان کرد: طی این توافق درقبال این مساجد، مسجدی در محل مناسب به عنوان معوض ساخته شده است. 29 شهریور99 با مدیرکل اوقاف جلسه ای برگزار و پس از بازدید از محل مسجد «هفت در» صورت جلسه‌ای برای تحویل آن به شهرداری منطقه ثامن به امضاء شهردار مشهد و مدیرکل اوقاف رسید.

 

نعمتی ادامه داد: تحویل مسجد «هفت در» در تاریخ 12 مهرماه 99 به شهرداری منطقه ثامن ابلاغ و 13 مهرماه طی صورت جلسه‌ای که به امضاء نمایندگان شهرداری ، اوقاف و هیئت امنای مسجد مسجد «هفت در» رسیده است، اموال مسجد تخلیه و مسجد تحویل شهرداری شد.

 

شهردارمنطقه ثامن افزود: ما نیز برای تسریع در اجرای پروژه شارستان مسجد را درهمان روز تحویل مجری طرح داده و آنها بعد از ظهر همان روز یکشنبه 13 مهرماه جاری اقدام به تخریب آن کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه 16 مهرماه اداره کل اوقاف با ارسال نامه‌ای اعلام کرد که مشاور طرح می‌گوید که شاید راهی برای نگاه داشتن مسجد «هفت در» پیدا شود بیان کرد: این موضوع زمانی به شهرداری منطقه ثامن اعلام شد که سه روز قبل از آن مسجد تخریب شده بود که مستندات آن نیز موجود است.

نعمتی افزود: متاسفانه برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که روز اربعین مسجد تخریب شده است در حالی که کلیه کارگاه‌ها در روز اربعین در منطقه ثامن تعطیل بوده‌اند.

 

شهردار مشهد با بیان اینکه آمادگی پاسخگویی قانونی را در صورت نیاز داریم، خاطرنشان کرد: به صراحت اعلام می‌کنم که هیچ اعلامی از سوی مشاور طرح مبنی بر اینکه راهی برای نگهداشتن مسجد «هفت در» در مسیر شارستان رضوی وجود دارد به شهرداری منطقه ثامن نشده و از سوی دیگر کم شدن عرض شارستان نیز به دلیل ایجاد مشکلات ترافیک مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

 

وی با تاکید براینکه نیت ما تخریب مساجد در بافت پیرامونی حرم مطهر نبوده و نیست افزود: ما تا جایی که امکان داشته مساجد را در بافت پیرامونی حرم مطهر حفظ کرده ایم، به طور مثال مسجد مروی ها با هزینه زیاد، حفظ شد.

 

نعمتی ادامه داد: یکی از افتخارات مدیریت شهری و شورای شهر پنجم ساخت 4600 مترمربع مسجد در بافت پیارمونی حرم مطهر است که این میزان دو برابر 25 سال گذشته است.

 

منبع: پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار