او مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز عهده‌دار بود و مانع از نابودی این آرشیوهای مهم شد.
کد خبر: ۹۰۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸ 13 October 2020
 
                                                   اکبر عالمی، هنرمند پیشکسوت درگذشت

اکبر عالمی پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران پس از عمری خدمت به فرهنگ ایران و کوشش در حفظ و ارتقای هنر به ویژه سینمای ایران بدرود حیات گفت.

به گزارش تابناک سمنان اکبر عالمی مستندساز، مجری برنامه‌های تلویزیونی و متخصصین لابراتوار و آرشیو که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در فرآیند ساخت یک فیلم مستند در بیمارستان بستری بود، بامداد امروز ۲۲ مهرماه بدرود حیات گفت. اردشیر عالمی، فرزند این کارگردان درگذشت او را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تأیید کرد.

اکبر عالمی متولد تیرماه ۱۳۲۴ در اهواز مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردانی است که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان است. وی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده‌ است.

اکبر عالمی اصالتاً دامغانی است ولی به اقتضای شغل پدرش که دامپزشکی بود و به شهرهای مختلف سفر می‌کرد در سال ۱۳۲۴ در اهواز زاده شد و دوساله بود که به محله معصوم‌زاده دامغان و زادگاه پدری‌اش بازگشت. او به عشق سینما راهی تهران شد و رشته رادیو تلویزیون را در دانشکده هنرهای دراماتیک خواند و کارشناسی‌ ارشد را در رشته سینما از دانشگاه تربیت مدرس گرفت و سپس مدرک دکترای سینما را از کشور انگلیس اخذ کرد و به ایران بازگشت.

او تجربه بازیگری را نیز با فیلم بابا نان داد (سال ۱۳۵۱) در کارنامه اش دارد و همچنین مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز عهده‌دار بود و مانع از نابودی این آرشیوهای مهم شد. عالمی در دهه ۷۰ مجری و کارشناس برنامه هنر هفتم بود که به عقیدهٔ بسیاری، اثرگذارترین برنامهٔ تلویزیون در رابطه با سینما بوده‌ است. مستندهای مروارید خلیج فارس (۱۳۸۷) و خلیج فارس و نواحی نه‌گانه (۱۳۸۷–۱۳۸۳) از ساخته‌های این پیشکسوت مستند ایران در دهه‌های هفتاد و هشتاد است.

اکبر عالمی، مجری پیشکسوت در اثر کرونا درگذشت

عالمی به عنوان مجری‌-کارشناس در برنامهٔ سینما ماوراء نیز فعالیت داشته و همچنین عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز از اعضای انجمن مدرسان سینماست. از دیگر کارهای ماندگارش گویندگی مجموعهٔ پنج قسمتی جهان، آفریدهٔ هنر دربارهٔ تاریخ هنر و مستند چرا زیبایی مهم است؟ دربارهٔ فلسفهٔ زیبایی در هنر (این مجموعه‌ها تاکنون منتشر نشده‌اند) و مجموعهٔ پنج قسمتی نوابغ عکاسی دربارهٔ تاریخ عکاسی (شبکهٔ مستند سیما) به تهیه‌کنندگی و مدیریت دوبلاژ بهزاد زهرایی را می‌توان نام برد.

همچنین از فعالیت‌های هنری او می‌توان به ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینهٔ سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت حدود سی فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی اشاره کرد.

در هشتم اسفند ۱۳۹۳ همزمان با برگزاری جشن تصویر سال در خانهٔ هنرمندان ایران طی مراسمی، از یک عمر تلاش اکبر عالمی در عرصهٔ عکاسی و سینما تجلیل و از این استاد دانشگاه به عنوان معمار کلمه با دانشی چندوجهی یاد شد.

«قدرت واژگان» فرهنگنامه‌ای به زبان انگلیسی از انواع واژگان تخصصی هنرهای مختلف اعم از هنرهای تجسمی، سینما، عکاسی، تلویزیون و تئاتر، به همراه شرح و تفسیر آن‌ها، «تمهیدات سینمایی» کتابی در چهار بخش که به جلوه‌های ویژه سینمایی می‌پردازد، «فرهنگ جامع انیمیشن» کتابی پیرامون اصطلاحات معمول بین انیماتورها و به‌طور کلی دربارهٔ تعابیر و اصطلاحات علمی انیمیشن که زیر نظر اکبر عالمی توسط فرناز خوشبخت تألیف شده‌، ترجمه کتاب «ظهور، در عکاسی و سینما» اثر سی آی و آر آی جاکوبسن از مجموعه آثار قلمی عالمی می‌توان نام برد.

«تابناک» درگذشت این هنرمند برجسته را به خانواده عالمی و جامعه هنری به ویژه و خانواده تلویزیون و اهالی سینمای ایران تسلیت می‌گوید.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار