VOD را می‌توان فرصتی برای عرضه و نمایش فیلم دانست ولی با وجود چنین بستری بسیاری از تهیه‌کنندگان که فیلم تولید می‌کنند می‌خواهند فیلمشان در سینما اکران شود.
کد خبر: ۹۰۸۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳ 12 October 2020

به گزارش تابناک قم، VOD یکی از امکانات عرضه فیلم به مخاطبان است که این امکان را فراهم می‌کند که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، مستندهای جذاب، برنامه‌های آموزشی و... در اختیار کاربران قرار بگیرد.

برخی معتقدند VOD از جمله اتفاقاتی است که می‌تواند قدمت 120 ساله سینما را دچار تزلزل کند و سینما به نوعی از سبد کالای فرهنگی شهروندان کنار گذاشته شود.

پخش اول فیلم خروج در  VOD اقدامی ساختارشکنانه از سوی ابراهیم حاتمی‌کیا بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینما صورت گرفت.

راه‌اندازی VOD رویداد بزرگی در سینمای ایران است. اقتصاد سینما با VOD متحول می‌شود و زمینه‌ای برای بهتر دیده شدن سینما است.

ظهور چنین ابزارهایی رقابت فیلم‌ها برای جذب مخاطب در پرده سینما را سخت‌تر می‌کند ولی تأثیر آن بر سینما و سینماداران نیاز به بررسی بیشتر دارد.

VODها فرصتی برای عرضه فیلم به عنوان محصول

محمد کاظم رضوانی، رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه با توجه به وضعیت سینما آمار فروش فیلم نامشخص است، گفت: فیلم‌ها به صورت آنلاین و شبکه نمایش خانگی نمایش داده می‌شود و به طور حقیقی در سینما چنین اتفاقی روی نمی‌دهد و محرم و عزاداری نیز مزید بر علت شده تا استقبال کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید حال سینما خوب می‌شود. کرونا ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی بود ولی باید بتوانیم شکل صنعت سینماداری را اصلاح کنیم و محصول فرهنگی سینما به عنوان یک مؤلفه اساسی سبد خانوار باشد.

رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه سینما خانگی مورد مناسبی است که بازار عرضه به آن نیاز دارد، گفت: نمی‌توان تولید محصول سینمایی داشت ولی عرضه نداشت. نمایش خانگی بستری است که اکنون فرصت و تهدید محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:  VODها فرصتی برای عرضه محصول است. باید نحوه استفاده از فرهنگ VOD و اینکه چگونه ما را به چالش دچار نکند، آموخت. این امکان وجود دارد که در آینده سینمای سنتی به این شکل وجود نداشته باشد.

رضوانی با بیان اینکه سینما در فواصل مختلف تغییرات تاکتیکی زیادی داشته است، گفت: 10 سالن سینمایی در استان وجود دارد که در سینماهای ونوس، تربیت، آیه، آوینه، شهر آفتاب و کانون تعبیه شده و فیلم در آنها اکران می‌شود.

وی با اشاره به ورود حاتمی کیا به VOD برای نمایش فیلم خروج گفت: زمانی او در این عرصه مجاهدت کرد که بسیاری از کارگردانان حتی توانایی تصمیم‌گیری برای ورود در این عرصه را نداشتند.

 

شبکه نمایش خانگی نمی‌تواند جای سینما را بگیرد

سید محمد برقعی، مدیر پردیس سینمایی شهر آفتاب با بیان اینکه پس از محرم و صفر سالن‌های سینمایی شروع به فعالیت می‌کند، گفت: شبکه نمایش خانگی و تلویزیون هیچگاه جای سینما را نمی‌تواند بگیرد زیرا سینما محیط بر انسان ولی انسان محیط بر تلویزیون است.

وی ادامه داد: هیچ زمانی تلویزیون نمی‌تواند جای سینما را بگیرد زیرا لذتی که سینما در تماشاچی ایجاد می‌کند، هیچ زمانی در منزل نمی‌تواند داشته باشد.

مدیر پردیس سینمایی شهر آفتاب گفت: پس از ماه صفر فکر می‌کنم سینماها به روال عادی خود با رعایت فاصله اجتماعی برمی‌گردد. هر زمان فیلمی مورد پسند جامعه قرار می‌گیرد و به اکران گذاشته می‌شود، تماشاچی استقبال خوبی می‌کند بنابراین باید فیلمی تولید شود که درخور فرهنگ جامعه ایرانی است.

 

نمایش خانگی امکان اکران برخی فیلم‌های اجتماعی را فراهم می‌کند

علیرضا آغاز، مدیر سینما ونوس با اشاره به تعطیلی سینماها به دلیل شیوع کرونا گفت: کل سینماهای قم تعطیل است. سینماها از 4 اسفند تا کنون تعطیل است به طوری که در این زمان بهترین فیلم‌ها اکران می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: فیلم‌های اجتماعی که در سینماها بازخورد ندارد به دلیل آنکه دارای فیلم‌نامه ضعیف‌تر است و در صورت اکران در سینما فروش قابل توجه ندارد، در سینماهای خانگی نماوا و فیلیمو اکران می‌شود.

مدیر سینما ونوس عنوان کرد: نمایش خانگی امکان اکران آنلاین برخی فیلم‌های اجتماعی که جایگاهی در فروش در سینما نداشتند، فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه فیلم خروج حاتمی‌کیا نخستین فیلمی بود که اکران آنلاین آن استارت خورد، گفت: توقع بود که استقبال بیشتر باشد ولی فیلم‌هایی که با این هزینه تولید می‌شود دیگر در فیلیمو پخش نمی‌شود. تولیدکنندگان فیلم علاقه‌مند هستند سود فیلم خود را در سینما ببرند و سپس در نمایش خانگی پخش شود.

آغاز معتقد است: این پلت فرم‌ها تنها برای فیلم‌های اجتماعی است که مقداری فیلمنامه ضعیف‌تر دارند که جایگاهی در سینما از نظر مالی و فروش ندارد.

سینمای خانگی برای آینده سینما تهدید چندانی ندارد

 وی با بیان اینکه سینمای خانگی برای آینده سینما تهدید چندانی ندارد، گفت: تهیه‌کنندگان که فیلم تولید می‌کنند؛ می‌خواهند در سینما فیلمشان اکران شود.

مدیر سینما ونوس با اشاره به وضعیت سینما برای برگشت به روزهای اوج گفت: آینده سینما روشن است ولی به این زودی نمی‌تواند رقم بخورد. باید بررسی کرد شرایط کرونا و جامعه چه زمان تمام می‌شود ولی فکر نمی‌کنم به سینمای پیش از این برگردد.

وی خاطرنشان کرد: پس از سه ماه فیلم شن‌هایی پروانه اکران شد که سبب شد سینما با وجود کرونا مقداری جان بگیرد.

آغاز با اشاره به اهمیت اکران فیلم‌های مناسب گفت: این امر نشان می‌دهد که اگر فیلم خوب اکران شود و مردم علاقه داشته باشند؛ سینماها زودتر به وضعیت اول خود برمی‌گردند.

تصور نمی‌شود VOD روی فروش فیلم‌ها تأثیر بگذارد و سینما از این موضوع دچار آسیب شود بلکه VOD ارتقای سلیقه مخاطب را به همراه دارد. نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اکران فیلم‌های خوب سبب استقبال مردم می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار