محمدحسین جعفریان (کارشناس ارشد مسائل افغانستان)
کد خبر: ۹۰۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 07 October 2020

تابناک رضوی: طالبان دردوحه با پشتیبانی توافق پنهانی اش با آمریکا سرگرم تحمیل خواسته هایش به دولت کابل است؛ ازجمله این خواسته ها تنظیم قوانین درکل کشور فقط براساس فقه حنفی(ونه حتی دیگرمذاهب اهل سنت) و اعلام زبان پشتو به عنوان تنهازبان رسمی افغانستان است. شیعیان و به طورخاص هزاره ها مظلوم ترین اقلیت درطول تاریخ افغانستان بوده اند. این سرزمین یک بار شاهد نسل کشی خونین و هولناک آنان بوده است. درکمال حیرت امروز یک نماینده پارلمان به نام آرین یون درصحن مجلس آنهارا به قتل عام ونسل کشی دوباره تهدیدمی کند. جالب آن که کوچک ترین صدایی ازسوی دولت برنمی خیزد.کسانی که آشکارا به نسل کشی تهدید می شوند، بیش از ۳۰درصدجمعیت این کشورند.

 

بیش از۶۰درصد ساکنان آن دیار نیز به زبان فارسی تکلم می کنند. مهم تر از آن، زبان بین الاقوامی درآنجاست. طالبان تمام این مردم را نادیده گرفته است وآمریکایی ها نیز مخالفتی نکرده اند. عجیب هم نیست، زیرا تمام اعضای هیات طالبان درقطر مولوی با مذهب مشترک و ۹۵درصد آنها پشتون نژاد و پشتو زبانند. حتی یک زن درترکیب آنها نیست و...با این همه مدعی اند نماینده تمام مردم افغانستانند. نماینده آمریکا در مذاکرات یعنی زلمای خلیل زاد نیز یک هم قبیله ای پشتون نژاد و پشتو زبان و هم مذهب[لااقل در مشخصات شناسنامه ای] آنها بود.

 

چنان که گفتم اینها هیچ کدام عجیب نیست وقابل پیش بینی بود. اما این بهت آوراست که همزمان با فشارهای طالبان برای تحمیل این خواسته ها، اداره آمار و سرشماری دولت اشرف غنی درفرم های جدید، زبان فارسی را کنار زبان های لهستانی، پرتغالی و پنجابی، جزو زبان های خارجی قرارداد. تصورکنید اگرفردوسی و مولانای بلخی و خواجه عبدا... انصاری هروی و سنایی غزنوی و ظهیرالدین فاریابی وحنظله بادغیسی و.. .زنده بودند و می دیدند دربلخ، بدخشان، کابلستان، هرات، بادغیس، غزنی، فاریاب، نیمروز و... خلاصه درعمده جغرافیای شاهنامه و دواوین آنها یا در زادگاه شان، زبان مادری شان درکنار زبان لهستانی، پرتغالی و...قرارگرفته چه حالی پیدا می کردند؟ البته بامخالفت همه جانبه مردم این فرم ها تعویض شدند. اما چرا وچه کسی از ابتدا این تصمیم عجیب را گرفته است؟ ازچندماه پیش هم به دستور مقامات دولت غنی تابلوهای بسیاری از شرکت ها و مراکز آموزشی و موسسات خصوصی به خاطر آن که دارای واژگانی از زبان فارسی اند پایین کشیده شدند. مثلا آنها مدعی اند به کار بردن واژه دانشگاه، نشانه تهاجم فرهنگی ایران است ودستور داده اند تمام دانشگاه ها تابلوهایشان را پایین کشیده و از واژه پشتوی پوهنتون به جای دانشگاه استفاده کنند. یا آنها به کاربردن کلمه دوچرخه به جای بایسیکل را تهاجم فرهنگی ایران دانسته و به کاربردن آن اعتراض می کنند، اما مشکلی با تهاجم فرهنگ آمریکایی وانبوه لغات انگلیسی ندارند. مطابق سلیقه آنها به کاربردن واژه بایسیکل در مکالمات ومکاتبات درست اما دوچرخه،تهاجم فرهنگی ایران است! جنون قوم پرستی را می بینید؟ باهمین رویه در شهر و استان بامیان که قریب اتفاق ساکنانش شیعیان هزاره و فارسی زبان هستند، تابلوی خیابان ها با هزینه زیاد تعویض شدند تازبان فارسی از آنها حذف شود و تمام تابلوهای شهری و غیره فقط به دو زبان پشتو و انگلیسی باشند. طالبان بی هیچ دلیلی مجسمه های باستانی بامیان را نابود کرده وتاریخ این مردم را از آنها دزدیدند و حالا اینها در کار سرقت زبان و فرهنگ ایشان برآمده اند. حالا می شود حرف نخبگان افغانستانی را فهمید که چرا به آقای غنی و برخی مدیران متعصب منصوب او طالبان نکتایی پوش[طالبان کرواتی] می گویند.

 

تمام اینها درحالی است که آقای غنی یکی دو سال پیش طی یک سخنرانی در استان بدخشان افغانستان، ایرانیان را دزد خطاب کرد و مدعی شد آنها زبان فارسی را ازافغانستان دزدیده اند. ایشان فراموش کرده بود این اسامی حدود ۱۰۰سال است درنقشه های جهان ظهورکرده و پیش از آن خراسان بزرگ بوده و این خراسان بزرگ تا امروز هم مهد زبان فارسی است. او به ایرانی ها گفت: دزدی هم حدی دارد! حالا با همان ادبیات باید به ایشان گفت: آقای پریزیدنت! که در کشوری ۴۰میلیونی با۹۰۰هزار رای به قدرت رسیدید(و از آن ۹۰۰ هزار هم تقلبی بودن بیش از ۳۰۰هزارتایش اثبات شد)برخلاف دزدی، اما فریبکاری، ریاکاری، جنون قوم پرستی نفرت انگیز و نژادپرستی تهوع آور حدی ندارد. باورکنید!

 

بعدالتحریر: گرایشات و تعصبات قومی، نژادی، زبانی و مذهبی برای سرزمینی که در آستانه انتخاب میان جنگ وصلح ایستاده است، سم مطلق است. ای کاش همه ازاین رفتارها پرهیزکنند،کاش!

محمدحسین جعفریان (کارشناس ارشد مسائل افغانستان)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار