کد خبر: ۹۰۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷ 07 October 2020

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه گفت: بقعه سیدون علی نقیا یکی از آثار تاریخی و ارزشمند در قلب بافت تاریخی ابرکوه است که از سال‌ها قبل جهت حفاظت و نگهداری در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته است.

«حمید مشتاقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در دل بافت تاریخی و ثبتی شهر ابرکوه و در قسمت مرتفعی در محله تاریخی نبادان، گنبدی بلند و آجری، چشم‌نوازی می‌کند که به «بقعه سیدون علی نقیا» شهرت دارد.

وی اضافه کرد: این بنای چهارضلعی شکل که بلندی آن تا زیرقوس‌های گنبد، ۹ متر و هر ضلع آن از داخل ۸.۵ متر طول و ۱.۲۵ متر ضخامت دارد، مدفن دو سید بزرگوار از نوادگان امام علی النقی(ع) است.

رئیس میراث فرهنگی ابرکوه ادامه داد: بدنه‌ی هر چهار طرف و چهار زوایه زیرگنبد، مقرنس کاری است و بالای پنجره‌ی این بقعه نیز کتیبه‌ای از کاشی معرق و با خطوط آبی کار شده است.

مشتاقیان با بیان این که در فضای داخل گنبد کتیبه‌ای از آیات قرآن با خط کوفی و با رنگ آبی تیره وجود دارد، عنوان کرد: بالای سر در ورودی بقعه در قسمت شرق و غرب، دو شمسه با نقوش هندسی و آیات قرآنی به خط کوفی و با رنگ‌های الوان آبی، سبز، خاکستری و قهوه‌ای به صورت محو شده‌ دیده می‌شود.

وی یکی از آسیب‌های جدید این نوع آثار را وجود موریانه دانست و ابراز کرد: با توجه به این که اجزای اصلی ساختمان این بنا، خشت و کاهگل است، به دلیل شرایط اقلیمی حاکم، محل مناسبی برای تغذیه و آسیب موریانه بوده و پیش‌ از این بخشی از لایه‌های سطح زیرین، اتصال با لایه تزئینات سست شده و بسیاری از آن‌ها ریزش کرده بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در همین راستا، میراث فرهنگی طرح پاک‌سازی بنا را در دستور کار خود قرار داده و این اقدام در دوره‌های مختلف و در صورت مشاهده مجدد موریانه‌ها، تکرار می‌شود.

مشتاقیان همچنین از انجام اقدامات حفاظتی سازه‌ای برای مصون ماندن این بنا از تخریب خبر داد و گفت: پس از مشاهده ترک در گنبد بقعه سیدون، این بنای با ارزش در برنامه پایش و کنترل از سوی اداره میراث فرهنگی قرار گرفت و با نصب داربست، تا حدودی از تخریب آن جلوگیری می‌شود.

وی یادآور شد: بقعه سیدون علی نقیا که قدمت آن به دوره سلجوقی بازمی‌گردد با شماره ۲۴۵۱ در مهرماه سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

علامه نسابه عبدالرزاق کمونه در کتابی نوشته؛ نسب سادات مدفون در این بقعه به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد و ظاهراً این بقعه به دلیل قرار گرفتن در جوار خانه‌ای که صاحبش «علی نقی» نام داشته، به «سیدون علی نقیا» معروف شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار