با اوج گیری بحران کرونا، بار دیگر سالن‌های سینما تعطیل شد و بدین سان اکنون کوچک‌ترین دورنمایی برای بازیابی اقتصاد سینمای ایران وجود ندارد؛ اشتباه راهبردی که به تقلید از برخی کشور‌ها و با اصرار سینماگران رخ داد و تصمیمی شتابزده از سوی عموم مردم تلقی شد که با آن همراهی نکردند. اکنون دورنمای اقتصادی برای سینمای ایران در سال پیش رو قابل تشخیص نیست و بعید است شاهد بازگشت سینمای ایران به وضعیت عادی در اکران نوروز ۱۴۰۰ باشیم.
کد خبر: ۹۰۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲ 05 October 2020

با اوج گیری بحران کرونا، بار دیگر سالن‌های سینما تعطیل شد و بدین سان اکنون کوچک‌ترین دورنمایی برای بازیابی اقتصاد سینمای ایران وجود ندارد؛ اشتباه راهبردی که به تقلید از برخی کشور‌ها و با اصرار سینماگران رخ داد و تصمیمی شتابزده از سوی عموم مردم تلقی شد که با آن همراهی نکردند. اکنون دورنمای اقتصادی برای سینمای ایران در سال پیش رو قابل تشخیص نیست و بعید است شاهد بازگشت سینمای ایران به وضعیت عادی در اکران نوروز ۱۴۰۰ باشیم.

به گزارش تابناک سمنان «سینما صنعتی اساسی و بهترین چیزی است که استعداد و خلاقیت آمریکایی ها برای عرضه دارند اما اکنون نگران آینده آن هستیم. کشور ما نمی تواند ارزش های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سینماها را از دست بدهد و تجربه رفتن به سینما در زندگی امریکایی ها بسیار حیاتی است. سالن های سینما پشتیبان میلیون های شغل در تولید و توزیع آثار سینمایی و مشاغل بیشمار دیگری از جمله رستوران ها و مغازه های اطراف سالن های نمایش فیلم است.» این بخشی از نامه سینماگران آمریکایی از سران دموکرات و جمهوری خواه کنگره است و امضای سینماگران مطرحی را به همراه خود دارد.

«کلینت ایستوود»، «مارتین اسکورسیزی»، «پدرو آلمادوار»، «الخاندرو گونزالز ایناریتو»، «وس اندرسون»، «مایکل بی»، «سوزان بیر»، «جیمز کامرون»، «سوفیا کاپولا»، «آلفونسو کوارون»، «دیمین شزل»، «گرتا گرویگ»، «پل گرین گراس»، «آنگ لی»، «سم مندس»، «استیو مک کوئین»، «کریستوفر نولان»، «تاد فیلیپس» و «استیون سودربرگ» از جمله چهره‌هایی هستند که این نامه را امضا کردند تا در واکنش به هشدار انجمن ملی سینمای آمریکا قدمی برداشته باشند؛ هشداری که مطابق با آن در صورت تداوم روند فعلی، ۶۹ درصد از سینما‌های کوچک و متوسط این کشور ناگزیر به اعلام ورشکستگی و یا تعطیلی همیشگی هستند و ۶۶ درصد مشاغل مرتبط با سالن‌های سینما نیز از بین خواهد رفت.

اصرار بازگشایی سالن‌های سینما، تصمیم شتاب‌زده‌ای که به سینمای ایران ضربه زد

آن‌ها به طور مشخص از کنگره آمریکا خواسته‌اند تا منابعی مالی از محل برنامه ۲.۲ تریلیون دلاری قانون امنیت اقتصادی در دوران کرونا و یا برنامه‌ای جدید برای کمک به کسب‌و‌کارهایی چون سالن‌های سینما که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده‌اند، اختصاص دهد. قاعدتاً چنین منابع عظیمی در دسترس نیست که برای مشاغل در معرض آسیب شدید از جمله سینما آزادسازی شود و در اختیار این گروه از مشاغل قرار گیرد؛ بنابراین، وضعیت سینمای ایران به مراتب پیچیده‌تر از سینمای آمریکاست، به ویژه آنکه سالن‌های سینما متعلق و متکی به کمپانی‌های عظیم سینمایی نیستند.

سالن‌های سینمای ایران پس از چهار ماه تعطیلی متاثر از شیوع کرونا، جزو آخرین مجموعه‌هایی بودند که مجوز بازگشایی با ۵۰ درصد ظرفیت را یافتند. این تصمیم مصادف با آغاز دوباره اوج گیری شیوع کرونا در ایران و افزایش تعداد قربانیان این ویروس مرگ آفرین در ایران شد. با وجود آنکه فیلم‌هایی چون «شنای پروانه» و «خوب بد جلف ۲: ارتش سری» به عنوان دو فیلمی که پیش‌بینی فروش چند ده میلیاردی درباره آن‌ها می‌شد، برای بازگرداندن مخاطب در سالن‌های سینما اکران شدند، نتیجه چیزی دور از انتظار سالن‌داران و مطابق با پیش‌بینی کارشناسان بود.

برای برون رفت از این وضعیت، طرح‌های پرتعداد و متنوعی در نظر گرفته شد، اما باعث نشد تا تماشاگر به سالن‌های سینما بازگردد. در این شرایط، تعطیلی دوباره سالن‌های سینما در کنار دیگر اماکن با تراکم، به عنوان یکی از اقدامات برای کاهش آمار مبتلایان شرایط را پیچیده‌تر از قبل نمود.

بر اساس برآورد «تابناک»، سینمای ایران به احتمال فراوان، اکران نوروز ۱۴۰۰ را نیز از دست خواهد داد و بعید به نظر می‌رسد در صورت بازگشایی سالن‌های سینما، وضعیت بهبود یابد و این‌ها شاید بی‌ارتباط با بازگشایی شتاب زده سالن‌های سینما نباشد که به اصرار گروهی از سالن داران رخ داد.

مجموعه سینما‌های چند سالنی «سینه‌ورلد» از هفته آینده تا سال ۲۰۲۱ تعطیل می‌شود و آن گونه که برخی آمار‌ها حکایت دارد، ممکن است بیش از پنج هزار شغل در معرض خطر قرار گیرند، اما به نظر می‌رسد آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا زمانی که نتوانند اطمینان خاطر را برای مخاطب فراهم کنند، او را در معرض خطر قرار ندهند. شاید بهتر باشد در شرایطی که اکران فیلم‌های سینمایی، هیچ تفاوتی با عدم اکران‌شان به لحاظ بازگشت سرمایه ندارد، مدتی کرکره سالن‌های سینما را پایین نگه داشت و پس از اعتمادسازی، سالن‌های سینما را بازگشایی کرد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار