رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند یک مرزبان در سیستان و بلوچستان به شهادت رسید/مسکو: اطلاعات موثق داریم که شماری جنگجو از سوریه به قره باغ انتقال یافته‌اند/ ستاره لیورپول تولد فردوسی‌پور را تبریک گفت و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶ 01 October 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

چهار نماینده رهبری در استان‌های شمال‌غربی از جمهوری آذربایجان حمایت کردند
نمایندگان ولی فقیه در استان‌های شمال‌غرب کشور با صدور بیانیه‌ای عنوان کردند: دولت آذربایجان در بازپس‌گیری اراضی قره‌باغ کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده است. ائمه جمعه استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و زنجان در ارومیه در خصوص موضوع اقدام کشورهای آذربایجان و ارمنستان بر سر موضوع قره‌باغ بحث و بررسی کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: هیچ تردیدی در تعلق قره‌باغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان، کشور اهل‌بیت نیست و دولت آذربایجان در بازپس‌گیری این اراضی کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام درصدد اجرای چهار قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.ما به اقتضای آیات قرآن و سیره معصومین علیه‌السلام و به اقتضای فلسفه انقلاب اسلامی، خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم می‌دانیم. ملت آذربایجان بهتر از همه می‌دانند که جمهوری اسلامی بالاترین کمک و حمایت را در طول اشغال قره‌باغ به آذربایجان داشته و در تمام محافل بین‌المللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و وزارت امور خارجه نیز اخیراً دوباره بر تمامیت ارضی آذربایجان در غائله اخیر تأکید کرده است. اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قره‌باغ نبود، قطعاً اشغال تا باکو امتداد می‌یافت.

همچنین در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ما با تجلیل از پیروزی‌های اخیر، از خداوند متعال برای شهدای ملت بزرگ آذربایجان علو درجات مسألت داریم و امیدواریم این غائله هر چه سریع‌تر با احقاق حق به ذی‌حق به پایان برسد و از خون‌ریزی‌های بیشتر جلوگیری شود. این بیانیه را سید مهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌غربی، سید محمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی، سیدحسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل، علی خاتمی نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان منتشر کرده‌اند.

یک مرزبان در سیستان و بلوچستان به شهادت رسید
بهروز هراتی‌مقدم یکی از مرزداران استان سیستان و بلوچستان در منطقه مرزی سیرکان به شهادت رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مرزبانی سیستان و بلوچستان، استوار یکم بهروز هراتی‌مقدم از مرزداران هنگ مرزی سیرکان حین پاسداری و حراست از مرزهای عزت و شرف ایران اسلامی به شهادت رسید. شهید هراتی مقدم اهل و ساکن شهرستان هامون روستای فیروزه‌ای و دارای یک فرزند دختر هشت ماهه است.

صدیقی: کرونا، بلای خدا و نتیجه گناهان خود ماست
حجت الاسلام کاظم صدیقی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در جمع عزاداران حسینی با اشاره به برخی آیات سوره مبارکه حجّ اظهار کرد: همان گونه که قرآن کریم امانت پیامبر (ص) است، این انقلاب اسلامی هم امانت امام (ره) و شهداست و خداوند در قرآن با صراحت به ما دستور می فرماید که باید امانت ها را به اهلش واگذار کرد. امام جمعه موقت تهران سپس حکایتی از مرحوم شیخ محمد کوهستانی را مورد توجه قرار داد و گفت: نقل است بعد از وفات آن مرحوم از ایشان درباه برزخ پرسیدند و ایشان چنین بیان داشته بود که در آن جا پرچمدار هستند و وقتی پرسیده شده بود که چه شد به این جایگاه رفیع نزد خدا رسیدید، فرموده بود که هیچ یک از اعضای بدنم از من شکایتی نزد خدا نداشتند. وی اضافه کرد: پس دست و زبان و گوش و دیگر اعضای بدن امانت خدا نزد ما هستند که اگر در این امانت ها خیانت شود و آن ها علیه ما نزد خدا شهادت دهند قطعا کار سخت خواهد شد. حجت الاسلام صدیقی در پایان سخنان خود بیان کرد: باورم این است که این کرونا، بلای خدا و نتیجه گناهان خود ماست. از این رو در این روزها و شب ها باید به این فکر کنیم چه کرده ایم که حرم امام حسین (ع) در ایام اربعین به روی ما بسته شده است؟

سردار نقدی: اگر فساد اقتصادی مال حزب‌اللهی‌ها بود، باید به حزب‌الله و حشدالشعبی پناهنده می‌شدند نه کانادا
سردار محمدرضا نقدی در برنامه «بدون توقف» که نهم مهرماه از شبکه سه سیما پخش شد در پاسخ به این که «در بخش‌هایی از سپاه و بسیج استان‌ها با مطالبه‌گران و مبارزان با فساد اقتصادی همراهی و برخورد درستی نمی‌شود» گفت: من خودم برای مبارزه با فساد دادگاه رفتم. شما اگر بخواهید با فساد مبارزه کنید، باید آماده دادگاه رفتن هم باشید، از هزار جا به پای‌تان می‌پیچیند، مثل مبارزه با اژدهای چند سر است، اصلا ممکن است واقعیتی را جلوی مسئولی غلط جلوه دهند و آن مسؤل هم یک موضع بدی نسبت به شما بگیرد، شما وقتی وارد مبارزه می‌شوی باید پوستت کلفت باشد، نمی‌شود بگوییم طرفداری از حقوق کارگران می‌کنیم کسی هم به ما کاری نداشته باشد، اما شما اگر به کارت ایمان داری باید ادامه بدهی، اگر اعتقاد به بر حق بودن داری، ادامه بده.

وی در خصوص اینکه «آیا این خطا رویکردی نیست» یادآور شد: نه، بسیج آزادی عمل دارد و تشکیلات نظامی به این شکل که همه چیز از بالا دستور داده شود نیست. سپاه همیشه حامی مبارزه با فساد بوده و پیگیری ۹۰ درصد این پرونده‌های درشتی که به دادگاه رفته و محکوم شده دست سپاه است، حالا برخی می‌گویند چرا از روز اول سراغ اینها نرفتید؟ گاهی خود ما را هم متهم می‌کنند و می‌گویند همین حزب‌اللهی‌ها و طرفداران انقلاب ریخت‌وپاش می‌کنند، فساد اقتصادی مال این‌هاست، اگر فساد اقتصادی مال نیروهای انقلابی است، طبیعتا وقتی تحت تعقیب قرار می‌گیرند می‌روند به حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی پناهنده می‌شوند، پس چرا اینها می‌روند کانادا و آمریکا و با رئیس‌جمهور آمریکا عکس می‌گیرند.

مسکو: اطلاعات موثق داریم که شماری جنگجو از سوریه به قره باغ انتقال یافته‌اند
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو اطلاعات موثق در اختیار دارد که شماری جنگجو از سوریه به قره باغ انتقال یافته اند و این اطلاعات از رسانه ها گرفته نشده است. ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در واکنش به پرسش خبرنگاری در مورد امکان انتقال جنگجویان از سوریه به قره باغ برای نبرد به نفع یکی از طرف های مناقشه گفت: ما این اطلاعات معتبر را در اختیار داریم؛ بنابراین شما در این مورد حق دارید. زاخارووا افزود: این اطلاعات در رسانه های خبری و نیز اخبار در شبکه های اجتماعی منتشر شده است و برای بیانیه ای که در وزارت خارجه روسیه در این مورد منتشر کردیم، اطلاعات کافی در اختیار داریم که بر اساس واقعیت های موجود است. برخی رسانه های روسیه در روزهای اخیر مدعی شدند که جمهوری آذربایجان، شماری از جنگجویان در سوریه را با کمک ترکیه به این کشور منتقل کرده و این افراد در زد و خوردهای مسلحانه در قره باغ شرکت می کنند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای در این باره افزود: بر اساس اطلاعات موجود، در منطقه مناقشه قره باغ ستیزه جویانی ازجمله از سوریه و لیبی برای شرکت در اقدامات نظامی منتقل می شوند.

ستاری: واکسن ایرانی آنفلوآنزا تا آبان‌ماه تولید می‌شود
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور امروز در جریان بهره‌برداری از طرح‌های ملی این معاونت گفت: واکسن آنفلوآنزا در کشور تا آبان تولید می‌شود و تا پایان سال می‌توان تمام نیاز کشور را با تولید داخلی برطرف کرد. پیش از این مسئولان مختلف از برنامه ریزی برای واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا به کشور خبر داده بودند. در حالی که به گفته سخنگوی دولت بیش از ۵ میلیون واکسن وارد کشور شده، انجمن داروسازان اعلام کرده که واردات این واکسن به دلیل تحریم‌ها به مشکل برخورده است.

ربیعی: برخی در داخل، به خاطر مقاصد سیاسی با دشمن همسو شده‌اند
علی ربیعی روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از یک طرح اشتغالزای روستایی شهرستان تنکابن افزود: دشمنان تلاش دارند تا با توطئه های گوناگون روحیه تلاش و امیدواری را در جامعه کاهش دهند، اما برای کاستن از مشکلات باید نسبت به آینده امیدوار بود و با تلاش زیاد در جهت رفع کمبود ها و کاستی ها گام برداشت. وی اظهار داشت : برخی افراد در داخل کشور به خاطر برخی مقاصد سیاسی همسو با دشمن شده اند و بر طبل ناامیدی می کوبند و اعلام می کنند که دولت از شرایط سخت زندگی مردم بی خبر است در حالی که دولت رنج و سختی مردم را در شرایط فعلی اقتصادی کاملا درک می کند و نسبت به آن آگاه است.

مدعیان کودتای خزنده یک سری آدم نق‌زن هستند
سردار نقدی در پاسخ به این که «صحبت‌هایی در خصوص برخی از فرماندهان جنگ نقل شده که فقط به اسم، فرمانده بودند» اظهار کرد: در دوره اول سپاه یکسری افراد ترسو فکر کردند در سپاه حلوا پخش می‌کنند. آمدند که شهرت کسب کنند، نفوذ پیدا کنند و تا جنگ آغاز شد شروع کردند به مخالفت و الان هم رفتند خارج از کشور برای خودشان دار و دسته راه انداختند، اینها آدم‌های بزدلی بودند که حتی در یک صحنه عملیات حاضر نشدند. نقل قول‌های این افراد که قابل استناد نیست، هیچ‌ یک در دل جنگ نبودند و حتی پایشان به جبهه نرسید و از همان اول شروع کردن به انتقاد. وی همچنین در پاسخ به این مطلب که «نقل قولی هم از آقای منتظری مبنی بر وجود کودتای خزنده در سپاه وجود دارد که یک سری از افراد لندکروز سوار بودند و یک سری از افراد رفتند در دل جنگ، همچنین استناد می‌کنم به فایل صوتی که از جلسه پائیز سال 63 منتشر شده» گفت: کدام فرماندهان لندکروز سوار بودند؟ این‌ها حرف‌های یکسری آدم نق‌زن است، سپاه از روز اول یک مدیریت مردمی داشته و روابط باز بین فرماندهان و بدنه برقرار بوده، همیشه بچه‌ها انتقادات‌شان را می‌کردند، الان هم می‌کنند و بحث‌ها اقناعی پیش می‌رود. وقتی می‌خواستند در جنگ عملیات کنند مثل سایر نیروهای مسلح دنیا نبود که فرمانده به جمع‌بندی برسد و اعلام کند، در تمام این جلسات فرماندهان رده‌های پایین‌تر شرکت و با هم بحث می‌کردند، همین‌طور نمی‌پذیرفتند حتی قهر و آشتی می‌شد.

پنج خمپاره جنگ قره باغ به خاک ایران اصابت کرد
فرماندار شهرستان خداافرین گفت: از صبح امروز تا کنون پنج خمپاره جنگ نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ به این شهرستان اصابت کرده است. علی امیری راد روز پنجشنبه افزود: سه خمپاره به اطراف روستای پرویز خانلو اصابت کرده است که ۲ تا از این خمپاره ها به یونجه زارهای اطراف روستا و دیگری به یکی از باغها اصابت کرده است. وی ادامه داد: ۲ خمپاره نیز به منطقه مسکونی روستای پرویز خانلو اصابت کرده که یکی به پشت بام یکی از منازل مسکونی برخورد کرده و دیگری نیز به شیشه های ساختمان مسکونی دیگر آسیب وارد کرده است. امیری راد گفت: براثر اصابت این خمپاره ها یک کودک ۶ ساله مصدوم شده است که بلافاصله به مرکز درمانی منتقل و سرپایی درمان شد.

ستاره لیورپول تولد فردوسی‌پور را تبریک گفت
ژردان شکیری بازیکن 28 ساله و سوئیسی لیورپول انگلیس، در پیامی ویدئویی، سالروز تولد عادل فردوسی پور را تبریک گفت. فردوسی پور با انتشاری ویدیوی از این بازیکن تشکر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار