کد خبر: ۹۰۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴ 24 September 2020

 

رزم حسینی با رأی بالا وزیر صمت می شود

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در گفت وگو با محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس آورده است: ارزیابی ما این است که رزم‌حسینی با رأی بالا وزیر می‌شود و بعد از آن هم حتماً برای پیشبرد برنامه‌هایش به او کمک خواهیم کرد.

روزنامه ایران پنجشنبه سوم مهر در گفت وگو با محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آورده است: معرفی وزیر صمت به مجلس، در جلسه علنی دیروز اعلام وصول شد. اما همین اعلام هم چیزی از حواشی گاه و بیگاه پارلمان یازدهم کم نداشت. پس از اعلام وصول این نامه، علیرضا رزم حسینی گزینه معرفی شده وزارت صمت به همراه حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی وارد صحن علنی مجلس شد که اعتراض برخی از نمایندگان را در پی داشت. اعتراض نمایندگان به این بود که حضور رزم حسینی در جلسه خلاف آیین‌نامه است و در این میان علی بابایی نماینده ساری هم با فریادهای خود این موضوع را اعلام کرد و گفت که حضور رزم حسینی در جلسه غیرقانونی است. هرچند برخی از نمایندگان با قرار گرفتن در کنار صندلی این نماینده خواستار آرام شدن وی شدند اما در نهایت رزم حسینی بعد از حضور کوتاه چند دقیقه‌ای در مجلس، جلسه علنی را ترک کرد.

این حواشی یک هفته پیش از جلسه رأی اعتماد به پا شد و معلوم نیست که سه‌شنبه هفته آینده چه سرنوشتی در انتظار رزم حسینی خواهد بود. محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه که روز سه‌شنبه به فارس گفته بود جلسه رأی اعتماد چهارشنبه ۹ مهر برگزار می‌شود، دیروز به ایرنا گفته که جلسه رأی اعتماد روز سه‌شنبه ۸ مهر برگزار خواهد شد. البته از همین حالا بحث بر سر آمدن یا نیامدن رئیس جمهوری در جلسه‌ای که باید یک ساعت در دفاع از وزیر پیشنهادی خود سخنرانی کند، مطرح است. چرا که در زمان معرفی مدرس خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صمت، رئیس جمهوری بنا به توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا از حضور در پارلمان خودداری کرد و همین امر با انتقاد نمایندگان روبه‌رو شده بود.

با صحبت‌های دیروز حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری به نظر می‌رسد برای حل این مشکل قرار است راه چاره‌ای اندیشیده شود. امیری که پس از پارلمان به پاستور رفته بود و در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت شرکت کرد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور رئیس جمهوری در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صمت گفت: حضور رئیس جمهوری در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی بستگی به نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد.

به گزارش ایرنا، او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر امکان حضور رئیس جمهوری در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی به صورت ویدیوکنفرانس گفت: اینکه رئیس جمهوری در این جلسه به صورت ویدیوکنفرانس شرکت کنند بستگی به توافق ما با مجلس دارد. فکر نمی‌کنم از جهت شرکت رئیس جمهوری در جلسه رأی اعتماد به شکل ویدیوکنفرانس مشکلی وجود داشته باشد اما این موضوع بستگی به توافق دولت و مجلس دارد.

امیری همچنین رأی اعتماد بالا به وزیر پیشنهادی صمت را دلگرم‌کننده دانست و گفت: قطعاً رأی بالا به علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت می‌تواند وی را در انجام وظایفش دلگرم‌تر کند و از عهده مشکلاتی که حل آنها  وابسته به این وزارتخانه است،برآید.

جنجال بی‌جهت بر سر دوتابعیتی
اما برخلاف فضای دیروز مجلس که با فریادهای یکی دو نفر از نمایندگان، حضور رزم حسینی به حاشیه رفت، به نظر نمی‌رسد که نظر اکثریت نمایندگان در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت باشد.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شایعات مطرح شده درباره دوتابعیتی بودن وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده در دوره دهم مجلس، عضو گروه تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها بودم و ریاست این گروه هم برعهده آقای کریمی قدوسی بود.

او اضافه کرد: به عنوان عضو گروه تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها در مجلس دهم و اکنون به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم که طبق بررسی‌های انجام گرفته در هیأت تحقیق و تفحص و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دوتابعیتی بودن وزیر پیشنهادی صمت کذب محض است.

کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا هم در دفاع از وزیر پیشنهادی صمت گفت: رزم‌حسینی فردی است که درد مردم و مشکلات اقتصادی را می‌فهمد و می‌تواند از عهده وضعیت فعلی بازار برآید. شاهد این موضوع نیز وضعیت اداره استان‌های کرمان و خراسان رضوی است که نمایندگان این دو استان از او استقبال می‌کنند. رزم‌حسینی دارای قابلیت داشتن تعامل زیاد با نمایندگان و مجلس شورای اسلامی است، فکر می‌کنم ایشان می‌تواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

پیش بینی رئیس کمیسیون اقتصادی
اعلام موضع رئیس کمیسیون اقتصادی در حمایت از وزیر پیشنهادی اما حکایت از آن دارد که رزم حسینی از شانس بالایی برای رأی اعتماد گرفتن برخوردار است. محمدرضا پور ابراهیمی که روز گذشته وزیر پیشنهادی را در صحن علنی همراهی کرده بود، در گفت و گو با « ایران» گفت: با توجه به شناختی که از سابقه آقای رزم حسینی دارم حمایت خودم را از ایشان اعلام می‌کنم. آقای رزم حسینی در دوران دفاع مقدس جانشین سردار سلیمانی فرمانده لشکر ثارالله بوده که ما هم تجربه حضور در محضر ایشان را داشته‌ایم. بعد از دفاع مقدس هم تلاش ایشان همواره  برای توسعه و آبادانی کشور بوده است.

نماینده کرمان افزود: حضور ایشان در دولت و استانداری کرمان به اذعان مجمع نمایندگان استان کرمان مثبت بوده همان گونه که این عملکرد در استانداری خراسان رضوی هم بر اساس گزارش‌های نمایندگان این استان قابل دفاع است. به گفته پورابراهیمی گزینه پیشنهادی برای وزارت صمت یک نیروی جهادی با قدرت ابتکار و ابداع و اشراف در حوزه‌های صنعت و تجارت و بازرگانی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی تأکید دارد که در شرایط فعلی کشور حضور رزم حسینی در دولت حتماً مفید فایده خواهد بود. او افزود: اولویت‌هایمان را هم به ایشان اعلام کرده‌ایم که در رأس آنها تنظیم بازار در حوزه‌های مختلف است و فکر می‌کنیم ایشان این توانمندی را دارد که در سال آخر دولت در این حوزه بتواند موفق عمل کند. پور ابراهیمی گفت: ارزیابی ما این است که رزم‌حسینی با رأی بالا وزیر می‌شود و بعد از آن هم حتماً برای پیشبرد برنامه‌هایش به او کمک خواهیم کرد.

آش نخورده و دهان سوخته
ماجرای دنا پلاس نمایندگان همچنان ادامه دارد. سیدغنی نظری در تذکری در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به حواشی ایجاد شده در مورد تحویل خودروی دناپلاس به نمایندگان گفت: نمایندگان براساس ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری معادل وزیر هستند اما حکایت آش نخورده و دهن سوخته شده است، ما ماشین و امکانات به اندازه استاندار، فرماندار و بخشدار نمی‌خواهیم ما را به اندازه دهیار در نظر بگیرید. او ادامه داد: ما امکانات اولیه برای رسیدگی به امورات مردم می‌خواهیم با آبروی نمایندگان بازی نکنید ما نه دنا می‌خواهیم نه پژو فقط می‌خواهیم آبرویمان حفظ شود و نوکر مردم باشیم به ما امکانات اولیه برای خدمت بدهید.

مخالفت نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه مصون‌سازی کشور از تحریم
در جلسه دیروز، تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای بررسی دو فوریت طرح تشکیل شورای عالی محیط زیست هم مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت با آن مخالفت شد. همچنین تقاضای جمعی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون ویژه مصون‌سازی کشور از تحریم در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۰۰ رأی موافق، ۸۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند. همچنین کلیات طرح جهش تولید و تأمین مسکن، به تصویب رسید و این طرح برای بررسی بیشتر و کسب نظر از دو کمیسیون اقتصادی و برنامه به کمیسیون عمران ارجاع شد.

صبح دیروز همچنین جلسه شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی که فراکسیون اکثریت است، برای انتخاب هیأت رئیسه این فراکسیون برگزار شد، که طی آن محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس و سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی و نصرالله پژمانفر به عنوان نواب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی انتخاب شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار