۲ سال از حمله تروریستی به رژه اهواز می‌گذرد و شاهدان عینی همچنان از لجام گسیختگی و بی رحمی مهاجمین روایت می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۱۷۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶ 21 September 2020

به گزارش تابناک سمنان حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در اهواز که ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ به وقوع پیوست، موجب جان باختن ۲۴ تن از جمله یک کودک ۴ ساله شد.

اوایل صبح، هنگامی که مادری مو‌های فرزند خود را شانه می‌کرد و بر گونه‌های او بوسه می‌زد، شاید هرگز گمان نمی‌برد که این آخرین ابراز محبتی باشد که نسبت به پسر خردسال خود دارد.

هر ساله ۳۱ شهریور ماه نیرو‌های مسلح به نشانه یادآوری تجاوز نیرو‌های بعثی به ایران، رژه برگزار می‌کنند. سال ۹۷ در چنین روزی صدای پای سربازان با قدرت بر زمین کوفته می‌شد، تا خیال باطل تجاوز دوباره هر کشوری را دود کند و بگویند هر کس که بخواهد همچون صدام در فکر بر هم زدن نظم و امنیت این مرز و بوم افتد، زیر لگد‌ها و چکمه‌ها له خواهد شد. همین نمایش اقتدار، چنان عقده‌ای را در دل موافقان رژیم بعث به وجود آورد که سرانجام با اقدامی کور و بزدلانه رگبار گلوله را بر مردم نجیب و با غیرت خوزستان روا داشتند.

به اعتقاد برخی از تحلیلگران، گروهک‌های تجزیه طلب و تروریستی که ادعای استقلال اهواز را دارند، به تنهایی قادر به بر هم زدن نظم عمومی و ترتیب دادن چنین عملیاتی نبودند، بنابراین سرنخ این دست اقدامات را باید در دستگاه‌های جاسوسی خارجی دنبال کرد. 

کشتن مهاجمین حمله تروریستی به اهواز

ارتباط گروهک الاحوازیه با کیست و چه می گوید؟

دُم خروس زمانی بیرون زد که تلویزیون ایران اینترنشنال، وابسته به دربار عربستان در پخش زنده خود، یک تماس تلفنی با یکی از مظنونین این حمله یعنی سرکرده گروه تروریستی الاحوازیه برقرار کرد که او نیز مسئولیت عملیات را بر عهده گرفت. کمی بعد داعش هم خود را مسئول این حملات معرفی کرد.

مدتی بعد دستگاه اطلاعاتی دانمارک اعلام کرد که ۳ تن از اعضای گروهک الاحوازیه را دستگیر کرده که به مدت ۶ سال برای عربستان جاسوسی می‌کردند، همچنین دادستانی هلند از دستگیری شخصی ۴۰ ساله از گردانندگان فرستنده تلویزیونی این گروه خبر داد که برای انجام عملیات تروریستی در ایران برنامه ریزی می‌کرده است.

گروه الاحوازیه که در لیست گروه‌های تروریستی ایران قرار دارد، با دستاویز قرار دادن قومیت گرایی عربی ادعا دارند که خوزستان جزئی از خاک ایران نیست و باید از «اشغال فارس ها» رها شود. این در حالی است که عمده مردم این استان بر خلاف این مسئله فکر می‌کنند. هر کدام از قومیت ها هر چند که به مسائل معیشتی و فقر معترض هستند، اما موافق با اقدامات لجام گسیخته و تروریستی هم نیستند.

گریه یک سرباز برای همرزمان شهیدش در حمله تروریستی به رژه اهواز

چه کشور‌هایی حمله تروریستی به رژه اهواز را محکوم کردند؟

پس از وقوع این حادثه شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و وزارت امور خارجه فرانسه،  جمهوری آذربایجان، بلاروس، سوریه و ارمنستان ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، این حمله را در قاطعانه‌ترین شکل ممکن محکوم کردند. امیر کویت، قطر، وزارت خارجه مصر و لبنان نیز ضمن تروریستی دانستن این حمله مخالفت خود را با خشونت اعلام کردند.

همچنین گروه‌های مقاومت در منطقه از جمله حزب الله لبنان، جنبش مقاومت اسلامی حماس و برخی احزاب یمنی و جنبش انصارالله یمن این حمله را محکوم کردند، اما تند‌ترین واکنش را گردان‌های حزب الله عراق نشان دادند که عربستان را مستقیما مسئول این حملات دانستند. در بیانیه این گروه آمده است که رژیم سعودی با مسلح کردن و آموزش گروه‌های مختلف از جمله «جنبش آزاد سازی الاحواز» که از لحاظ سازمانی با بعثی‌ها در ارتباط هستند، قصد بر هم زدن امنیت و ثبات ایران را دارد.

 

تصویری از لحضات حمله تروریستی به رژه اهواز

دردآور‌ترین اتفاق در حمله تروریستی به رژه اهواز

حمله کنندگان که متشکل از یک گروه ۵ نفری بودند، از پشت جایگاه با اسلحه‌هایی در دست با حملات کور بر انسان‌ها آتش گشودند. هدف، ترور افراد حاضر در جایگاه بود که در پی آن ده‌ها انسان بی گناه جان باختند و نزدیک به ۱۰۰ تن زخمی شدند.

حسین یکی از حاضرین در رژه نیرو‌های مسلح اهواز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه فاصله من تا جایگاه (محل وقوع حادثه) تقریبا ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر بود، گفت: بعد از شنیدن صدای تیراندازی ممتد، گمان بردم شاید صوت ها، جزئی از برنامه و برای تداعی شدن خاطره جنگ ۸ سال دفاع مقدس باشد و اصلا کسی باور نمی‌کرد در روز روشن و میان تعداد کثیری نظامی و مردم تماشاگر، یک حمله تروریستی رخ دهد.

او افزود:همه رژه روندگان حتی کمی بعد از وقوع حادثه، در حال انجام کار خود بودند، اما وقتی همه متوجه شدند یک اقدام خرابکارانه است، بلافاصله سازمان رژه به هم ریخت و هر کس برای حفظ جان خود به سویی پناه برد. پس از آن ما نیز متوجه شدیم که یک حمله است، اما متوجه نشدیم که از کدام سو به ما حمله شده است.

حسین اظهار کرد: نبود امکان برای استفاده از سلاح در دست رژه روندگان دردناک‌ بود، زیرا بر اساس قواعد رژه، اسلحه باید خالی از فشنگ باشد و پیشانی جنگی (گلنگدن) آن را خارج نماییم تا در حین برگزاری مراسم مشکلی پیش نیاید.

نجات کودکان از سوی سربازان در حمله به رژه اهواز

تیر خلاص مهاجمینی که کار ساز نشد

این فرد حاضر در رژه اهواز بیان داشت: معمولا در مراسم، نخست جانیاز‌های جنگ تحمیلی از روبروی جایگاه عبور می‌کنند و برای به حرکت در آوردن ویلچر‌ها نیاز بود تا فردی آنها را همراهی کند. یکی از دوستان من با نام شهید حسین ولایتی داوطلبانه این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد تا شهید حسین منجزی، جانباز عملیات والفجر ۸ را همراهی کند که همان زمان مورد حمله قرار می‌گیرند و یکی از اولین شهدای این حادثه بود.

او ادامه داد: محشری برپا شده بود و هر کس برای حفظ جان خود و دیگران به آب و آتش می‌زد. تروریست‌ها ناجوانمردانه ما را در منطقه‌ای بسته محاصره کردند، زیرا پیرامون رژه روندگان پر از گونی بود و موجب ممانعت از خروج می‌شد، اما یک نفر برای فرار از مهلکه، اقدام به گشودن راه و پاره کردن گونی‌ها کرد و پس از یافتن راه خروج بسیاری توانستند از آن محل بگریزند.

حسین گفت: پس از آنکه نیرو‌های حفاظت موفق شدند مهاجمین را بکشند، ما نیز به سمت جایگاه رفتیم تا افراد حاضر، شهدا و افراد تیر خورده را درون آمبولانس قرار دهیم که همان موقع متوجه یکی از دوستانم شدم که گوشه چشمش زخمی است و چندین گلوله به بدن او اصابت کرده بود، حتی تروریست‌ها تیر خلاص نیز به سمت او شلیک کردند، اما توانست زنده بماند.

عیادت از افراد تیر خورده در حادثه تروریستی 31 شهریور اهواز

۱۷ دقیقه‌ی خونین

مهدی اردو، تصویربردار واحد خبر سازمان صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من و تعدادی از خبرنگاران به منظور پوشش رژه نیرو‌های مسلح در محل حاضر شدیم که من به همراه دوربین در نزدیکی جایگاه مستقر شدم. پس از گذشت گروه موسیقی، رژه روندگان مشترک نیرو‌های مسلح گذر کردند و هنگام عبور پاسدار‌های جانباز، ناگهان صدای شلیک نزدیک به ۱۰ تیر به گوش رسید.

او با بیان اینکه در حین رژه، تیراندازی اتفاق معمولی نیست، افزود: به همین دلیل همهمه‌ای میان رژه روندگان ایجاد شد که پس از قطع شدن صدای شلیک، رژه به حالت عادی بازگشت. اما پس از گذشت ۲۰ ثانیه رگبار گلوله تروریست‌ها مجددا آغاز شد و این بار به کسی رحم نکردند.

اردو بیان کرد: برای ثبت این لحظات سعی کردم تا به هر شکلی شده به مهاجمین نزدیک شوم که چندین بار صدای صفیر تیر به گوشم رسید. وقتی که به محل درگیری نیرو‌های حفاظت و تروریست‌ها نزدیک شدم، دیدم که گلوله به پهلوی یک سرباز شلیک کرد که تصاویر این لحظات را به صورت کامل با دوربین خود ضبط کردم.

تصویربردار واحد خبر سازمان صدا و سیما اظهار داشت: تروریست‌ها به مدت ۱۷ دقیقه مردم را به رگبار گلوله بستند و بی رحمی و قساوت خود را به وضوح نشان دادند.

 

محکومیت حمله‌های تروریستی از سوی مردم ایران

پس از وقوع این حمله رئیس کمیسیون وقت مجلس شورای اسلامی گفته بود که حادثه به دلیل سهل انگاری و اشتباهات امنیتی رخ داد. عده‌ای از نیرو‌های امنیتی به دلیل کوتاهی در انجام وظایف خود و سرباز زدن از دستور‌ها بازداشت شدند. هفته پیش دادستان نظامی استان تهران اعلام کرد که حکم بدوی این مقصران در مقابله با مهاجمین رژه اهواز صادر شده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حمله تروریستی به رژه اهواز ۶ فروند موشک بالستیک میان برد را از فاصله ۵۷۰ کیلومتری به پایگاه‌های داعش در بوکمال شرق فرات شلیک کرد. گرچه «الاحوازیه» مسئولیت این حمله تروریستی بر عهده گرفت، اما بعدا آن را رد کرد، با این وجود ضربه به داعش، ضربه زدن به نماد همه گروه‌های تروریستی محسوب می‌شود.

هدف مهاجمین و همچنین حامیان آنها از حمله تروریستی به رژه اهواز، بر هم زدن نظم عمومی و از بین بردن اتحاد مردم و قومیت‌های ایرانی است که علی رغم کوشش‌های گسترده بدین منظور و همچنین انجام عملیات تروریستی کور، تجربه ثابت کرده است که اهالی ایران زمین در مقابل هر گونه تهدید و به خطر افتادن حاکمیت کشور خود، فارغ از نژاد و مذهب و دین، جملگی این دست اقدامات بی رحمانه را محکوم می‌کنند.

تشیع جنازه شهدای حمله تروریستی به رژه اهواز

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

ساسان ناصری زاده

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار