کد خبر: ۹۰۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ 21 September 2020
کشاورزان پایین دست سد کوثر در گچساران می گویند رها سازی آب این سد برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مورد نیاز شهرستان هندیجان از توابع استان خوزستان در فصل تابستان موجب تخریب مزارع و عدم دسترسی به زمین های کشاورزی ۹ روستای پایین دست می شود.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مشکل کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی شهرستان هندیجان از توابع استان خوزستان با رهاسازی آب سد کوثر رفع می شود.
کشاورزان منطقه خیرآباد گچساران در پایین دست سد کوثر معتقدند که متولیان امرباید برای جلوگیری از تخریب مزارع واقع شده درحریم رودخانه چاره اندیشی کنند.  
به گفته کشاورزان این منطقه، هنگام رهاسازی آب از سد کوثر، سطح اب رودخانه بالا آمده و مردم برای رفت و آمد از عرض این رودخانه  دچار مشکل می شوند.
یکی از کشاورزان منطقه خیرآباد گفت: برای تردد از عرض رودخانه، کشاورزان این منطقه یک دهنه پل در بستر رودخانه با لوله های ضایعاتی احداث کرده اند ولی متاسفانه با وجود این پل ،کشاورزان این منطقه  هنگام رها سازی آب برای شهرستان هندیجان برای عبور از روی پل با مشکل مواجه می شوند.
منصور عباس زاده ادامه داد: هنگام رها سازی آب امکان دسترسی مردم به بیش از ۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه که آن سوی رودخانه قرار دارد با مشکل مواجه  می شود.
یکی از کشاورزان منطقه پادوک گچساران گفت: بیش از هفت هکتار زمین کشاورزی در این منطقه دارم که با بالا آمدن آب رودخانه برای دسترسی به اراضی و انجام امور کشاورزی با مشکل مواجه می شوم.
وی افزود:  با توجه به اینکه شغل مردم این منطقه کشاورزی است از مسئولان جهاد کشاورزی انتظار می رود برای رفع این مشکل ،در بستر رودخانه پل احداث کنند ویا مقداری لوله ضایعاتی در اختیار کشاورزان این منطقه قرار دهندتا خود نسبت به ترمیم پل موجود اقدام کنند.
رهاسازی۴۰میلیون متر مکعب آب از سد کوثر
به نقل از ایرنا ، مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۴۰ میلیون متر مکعب از آب این سد در مرداد و شهریور امسال با هدف بهبود کیفیت آب رودخانه و  تامین آب اشامیدنی شهرستان هندیجان رهاسازی شد.
اکبر خدری با اشاره به اینکه آب رودخانه هندیجان پس از سپری شدن مدتی از فصل گرما شور می شود و با توجه به اینکه بخشی از آب آشامیدنی شهروندان هندیجانی از طریق ذخیره سازی آب در سد آسک تامین می شود. افزود: این رهاسازی نقش مهمی در ارتقای کیفیت آب در این منطقه دارد. 
وی اظهار داشت: رهاسازی آب سد کوثر سالانه در سه ماه تابستان به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز هر ماه انجام می گیرد.
خدری بیان کرد: یک هفته قبل از رها سازی آب برای شهرستان هندیجان هماهنگی لازم با  اهالی روستاهای اطراف سد کوثر مانند پادوک، خیرآباد، مردان معصوم، ده جلیل، ده ناصر و ده خلیفه برای رهاسازی آب سد کوثر انجام می گیرد.
مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: سالانه یک دستگاه بیل مکانیکی قبل و بعد از رها سازی آب برای شهرستان هندیجان در اختیار کشاورزان این منطقه قرار می گیرد و  برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از ورود آب به زمین های کشاورزی این روستاها انجام  می شود.
وی ابراز کرد: در سال گذشته مقداری لوله ضایعاتی در اختیار کشاورزان این منطقه برای رفع این مشکل قرار داده شد.
بخشدار مرکزی گچساران در این زمینه گفت: بیش از چهار هزار نفر در روستاهای پایین دست سد زندگی می کنند که با رهاسازی آب این سد، دچار مشکل مذکور می شوند.
فرج الله استلاحی ابراز کرد: هر ساله در زمان رها سازی آب زمین های کشاورزی ۹ ورستای پایین دست سد کوثر در حاشیه های رودخانه خیرآباد تخریب می شود.
وی بیان کرد: در این مدت دریچه تحتانی سد کوثر  با ظرفیت ۲۰ متر در ثانیه آب را از سد خارج می کند.
استلاحی تصریح کرد: با کاهش حجم رهاسازی آب  ، احداث کانال هدایت آب و طرح گابیون بندی درکناره رودخانه می توان مشکل کشاورزان این منطقه را برطرف کرد.
حل مشکل کشاورزان خیرآباد در گرو اعتبار
مسئول آب و خاک اداره جهاد کشاورزی گچساران گفت: برای جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی این منطقه نیاز به ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح گابیون بندی است.
فرهمند رستمی افزود: در صورت تامین اعتبار در اسرع وقت اقدام به رفع مشکلات کشاورزان این منطقه خواهد شد.
وی اظهار داشت: تجاوز کشاورزان  به حریم رودخانه در منطقه خیرآباد موجب شده هر سال در زمان بارندگی و رها سازی آب از سوی سد کوثر کشاورزان این منطقه با مشکل مواجه شوند.
رستمی از کشاورزان این شهرستان خواست حریم رودخانه را رعایت کنند.
وی ابراز کرد: آزادسازی مسیر، رفع تصرف، ساماندهی بستر رودخانه، زدودن بندهای انحرافی غیرمجاز، جلوگیری از استفاده غیرقانونی بستر و بسترسازی مناسب جریان آب در رودخانه باید از سوی کشاورزان رعایت شود.
رستمی افزود: هم اکنون یک دهنه پل بین مزارع  بر روی رودخانه خیرآباد برای عبور و مرور وسایل نقلیه کشاورزان احداث شده است.
 وی تصریح کرد: نجات سفره های زیرزمینی از خطر خشکیدگی، تبدیل زمین های دیم به آبی،اختصاص آب از سدهای کوثر و چم شیر برای بخش های مختلف و اجرای طرح های آبیاری های نوین از جمله دستاوردهای حوزه آب و خاک سال های اخیر در این شهرستان بوده است.
اقتصاد هشت هزار نفر از مردم منطقه خیرآباد در شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است و آب مورد نیاز زمین های کشاورزی منطقه از سد کوثر تامین می شود.
بیش از ۳۵ هزار هکتار زمین قابل کشت در مناطق مختلف شهرستان گچساران وجود دارد.
آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.
گنجایش مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب و تراز نرمال این مخزن بتنی با سطح دریا ۶۲۵ متر است.
سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.
سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار