اگر قصد مقابله با این معضل را در محلات آسیب دیده نظیر سنگ سیاه دارید یک برنامه منسجم تدوین کرده و در این برنامه مسولیت هر دستگاهی را کاملا روشن و شفاف بیان کنید. زمان اجرا و نحوه اجرا کاملاً مشخص باشد. برنامه را بصورت علنی به مردم و رسانه ها اعلام کنید. نظارت بر حسن اجرای مصوبات را به گروهی از مردمان همان محله واگذار کنید. وگرنه از این صورتجلسه ها و مصوبات روی کاغذ الی ماشالله داریم.
کد خبر: ۸۹۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ 15 September 2020

تابناک فارس به ئقل از شیرازه: روز گذشته فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت در کلان شهر شیراز و رئيس شوراي تامین شهرستان به همراه یک هیات متشکل از مسئولین ادارات خدماتی، حمایتی و انتظامی از دروازه کازرون، بافت قدیم و محله سنگ سیاه بازدید کردند.
پس از این بازدید نیز در یک جلسه سه ساعته مباحث بازدید مورد بررسی و تصمیماتی اتخاذ گردید. این مرقومه با هدف کمک به معضل این محله و محلات مشابه تقدیم می گردد. از این بازدیدها در سطوح مختلف نه یکبار، نه دوبار و نه ده بار، که دهها بار در انحای مختلف و در سطوح متفاوت انجام شده و هر بار مردم مردم منطقه به امید حل معضل، به گرمی از مسولین استقبال کردند و قولی و عکسی و ماجرا تمام تا بازدید نفر بعد.
براستی چرا معضل محله سنگ سیاه و سنگ سیاه ها حل نمی شود؟ مگر مردم منطقه چه درخواست نامعقولی دارند که از عهده مسولین برنمی آید؟ آیا مردم با فرهنگ اما مظلوم مجاور حرم، غیر از حداقل آسایش در محل را می خواهند؟
آنها می گویند زندگی ساده و معمولی ما با تجمع معتادان متجاهر در جلوی خانه هایمان، مصرف مواد مخدر در مرعا و منظر عمومی بهم ریخته است.
با تجمع آنها در گوشه و کنار محله، وضع بهداشت محله بهم ریخته و فرزندان ما جرات بیرون رفتن از خانه را ندارند.هنگام عبور از کوچه، انواع و اقسام حرف زشت و زننده را به همراه فرزندانمان باید بشنویم.فرزندان معصوم منطقه از همان کودکی مصرف انواع مواد مخدر را درست در جلوی منزلشان مشاهده می کنند.تلاش من بر این است تا بخشی از نتایج بررسی های خود را در پاسخ به سوال مطرح شده عنوان نمایم.
سوال را دوباره مطرح می کنم: چرا معضل محله سنگ سیاه و محلات مشابه سنگ سیاه حل نمی شود؟

چرا اقدامات این چند سال منتج به نتیجه نشده و مطالبه چندین ساله مردم منطقه هیچ تغییری نکرده است؟ پاسخ را در قالب چند نکته عرض می کنم:
عزمی جدی برای مقابله جدی وجود ندارد.
نگاه جهادی برای مقابله وجود ندارد.
معضل اعتیاد و مواد مخدر متولی خاصی ندارد.
و مهمتر از همه برنامه ای مدون برای مقابله با این معضل وجود ندارد.
آنچه در این چندین سال اتفاق افتاده این بوده:
معتادی می میرد یا رسانه ای مطالبه گری می کند، مسولی می آید بازدیدی، جلسه ای در محله، مسجد یا بعداً اداره تشکیل می شود، صورتجلسه ای می شود، تا دو سه روز و نهایتاً یکی دو هفته کارهای اولیه ای می شود و موضوع به فراموشی سپرده می شود و مجدد بعد از چند ماه همین آش و همین کاسه و...
اگر غیر از این است پس چرا وضع همان است که هست؟
پیشنهاد مشخص بنده به رییس شورای تامین کلان شهر شیراز این است که اگر قصد مقابله با این معضل را در محلات آسیب دیده نظیر سنگ سیاه دارید یک برنامه منسجم تدوین کرده و در این برنامه مسولیت هر دستگاهی را کاملا روشن و شفاف بیان کنید. زمان اجرا و نحوه اجرا کاملاً مشخص باشد. برنامه را بصورت علنی به مردم و رسانه ها اعلام کنید. نظارت بر حسن اجرای مصوبات را به گروهی از مردمان همان محله واگذار کنید. وگرنه از این صورتجلسه ها و مصوبات روی کاغذ الی ماشالله داریم.
لطفا ناراحت نشوید. واقعیت را گفتم.
تصور حضور یک هفته ای جمعی از معتادان را در جلوی درب منزلتان را بکنید تا بیشتر حالم را درک کنید!
چرا معضل محله سنگ سیاه و محلات مشابه حل نمی شود؟
نکات پایانی:
وقتی مصوبه ای مبنی بر تعطیلی و پلمپ همه مکان های خرید ضایعات به عنوان حلقه تکمیل کننده حضور معتادان در محله صادر شود و بیشتر از یک هفته دوام نمی آورد و پلمپ ها باز می شود، منتظر چه نتیجه ای هستیم؟
(معتاد ضایعات را از سطح شهر جمع آوری می کند، در محله به قیمت ارزان توسط باند منفعت طلبی خریداری می شود، ما به ازای ضایعات پول یا مواد دریافت می کند، همانجا مصرف می کند و استراحت و فردا شروع همین پروسه)
وقتی مراکز بهداشتی و بهزیستی و... در این محلات خدمات توزیع متادون و اسکان می دهند، چرا توقع داریم معتاد در محل تردد نکند؟
وقتی سالهاست مردم محله جواد اپرا و رسول مگنا و... را به عنوان فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر در محل می شناسند که (گاها چند روزی یا چند ماهی دستگیر می شوند و دوباره سر و مر و گنده برمی گردند!!) فعالیت می کنند، چرا باید انتظار حل مساله را داشته باشیم؟
آقای نماینده عالی دولت شما را به خدا یک بار برای همیشه یک برنامه منسجم را تدارک ببینید و قال قضیه را بکنید و برای همیشه مسولین را از بازدید منطقه معاف کنید.
البته در منطقه بافت‌ تاریخی مسائل دیگری هم از جمله نفوذ عده ای برای خرید ارزان منازل تاریخی و تغییر بافت فرهنگی وجود دارد که فعلا به همین مقدار بسنده می کنیم و به قول شاعر:
شرح این هجران و این خون جگر
این زمان بگذار تا وقت دگر
ضمنا قبلاً هم به بهانه حضور دادستان مرکز استان در شیراز مطلبی را با همین مضمون نگاشتم که توصیه می کنم آن‌ را هم بخوانید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار