تماشای تصاویر نشاط انگیز و جذاب حیات وحش منتخب برگزیدگان نهایی «جوایز عکاسی حیات وحش کمدی»( Comedy Wildlife Photography awards) کمی آدمی را از فشارهای روحی روانی دوران بحران کرونا می رهاند.
کد خبر: ۸۹۹۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱ 15 September 2020

 حیوانات یکی از بهترین سوژه های عکاسی هستند و از پرطرفدارترین سوژه ها برای مخاطبین هم محسوب می شوند. اما عکاسی از آن ها در اغلب موارد بسیار دشوار است و همیشه باید منتظر شکار لحظه ها بود. دلیل اصلی این است که حیوانات ناطق نبوده و نمی توانند آنچنان که باید با انسان ارتباط برقرار کرده و مقصود و منظور او را دریابند و همین، کار را به غایت دشوار و در عین حال ارزشمند می کند. یک عکاس هیچ گاه نمی تواند یک شیر یا حتی یک موش را متقاعد کند که نیم رخ یا دست به کمر ایستاده و از او عکس بگیرد. در اغلب اوقات و لحظات عکسبرداری، حیوان به سمتی حرکت می کند که عکاس انتظارش را ندارد. حیوانات اصلا واکنش خوبی به نور فلاش ندارند، آن ها یا چشمانشان را می بندند یا پا به فرار می گذارند ازینرو در بیشتر موارد عکاسی با نور طبیعی و نورسنجی های حرفه ای انجام می گیرد. از این رو همیشه مخاطبین به دنبال دیدن عکس ها و شکار لحظات حیوانات هستند و ثبت یک لحظه بخصوص از حیوانات می تواند بسیار فرح بخش باشد و این حاصل نمی شود مگر به شکیبایی و درایت عکاس حرفه ای و متخصص حوزه حیوانات.

نگاهی به برخی از تصاویر نشاط انگیز و جذاب حیات وحش ارسال شده توسط برگزیدگان نهایی «جوایز عکاسی حیات وحش کمدی»( Comedy Wildlife Photography awards) امسال کمی آدمی را از فشارهای روحی روانی دوران بحران کرونا می رهاند. تصاویری که می توان از عمق نگاه هرگونه از جانوران حتی درنده ترینشان نوعی مظلومیت احساس کرد، نگاهی که هیچ قرابتی با تعاملات و افکار و احوالات و بعضا دسیسه ها و بدبینی های آدمیزاد ندارد.

در ادامه عکس های برگزیدگان مرحله فینال «جوایز عکاسی کمدی حیات وحش ۲۰۲۰»(2020 Comedy Wildlife Photography awards) را ملاحظه خواهید کرد. عکس ها در عین جذابیت های بی واسطه دارای توضیحاتی بعضا طنزآمیز و جالب از عکاس هستند که در لحظه مواجهه با حیوان سوژه به ذهنش خطور کرده و در ذیل هر اثر با ذکر نام عکاس آمده است: 

 

لبخندهای تعجب برانگیز

دریاچه بوگوریا، کنیا

 

هنگام راه رفتن در مسیر دنباله جنوبی دریاچه بوگوریا ، عکاس گروهی از مانگوهای کوتوله را مشاهده و با دوربینش شکار می کند.

عکاس: آصف سرت

مسابقه دوچرخه سواران اخمو!

هندوستان

 

من و دوستانم در مرکز شهر کوچک «هامپی» در هند در حال قدم زدن بودیم. در این نزدیکی پارکینگ دوچرخه وجود دارد که با این صحنه مواجه شدیم. ناگهان دسته ای از لانگورها(گونه ای میمون) روی این دوچرخه ها پریدند و شروع به خوش و بش کردند. ما می ترسیدیم که آنها از دیدن ما بترسند، من از دور شروع به عکس گرفتن کردم، اما بعد از آن خیلی به آنها نزدیک شدیم و لانگورها به بازی با دوچرخه ادامه دادند.

عکاس: یوهن ساموچنکو

کلاس تمرین تمرکز و یوگا 

جزایر گالاپاگوس

 

ما شگفت زده شدیم که شیرهای دریایی به طور فعال و آگاهانه یوگا تمرین می کنند. تصور کنید مثلا آنها بخواهند «zen» تقویت ذهن و مدیتِیشن هم کار بکنند!

عکاس: سو هولیس

 

خیلی گرمه خیلی!

ژاپن

 

میمون در چشمه آب گرم طبیعی فرو می رود!

عکاس: وِئی پینگ پِنگ

مادر دیگر حوصله بچه اش را هم ندارد! 

رودخانه «کیناباتانگان» در بورنئو، مالزی

 

هنگام سفر به بورنئو، فرصت زیادی برای تماشای تعامل میمون ها با یکدیگر داشتم. این ماکاک های دم خوکی بیشتر از آنچه که چانه زدم برای من نمایش اجرا کردند!

عکاس: مگان

 

ایشون این شکلی از خواب بیدار می شوند!

نیوپورت نیوز، ویرجینیا، ایالات متحده

 

عکاس: چارلی دیویدسون

 

 احتمالا دارند پشت سر کسی حرف می زنند.

آرژانتین

 

مجبور شدم تا دیر وقت در «چوبات» آرژانتین بمانم و کار کنم. سیل های دریایی در منطقه «پاتاگونیا»(ایسلا اسکوندینا) حرکات و اشاراتی بسیار نادر انجام می دهند.

عکاس: لوئیس برگ

مویه و زاری!

اسپیتزبرگن، نروژ

 

عکاس: ژاک پولارد

 

خنده ای از ته دل

«کِیتنس» اسکاتلند

 

یک سیل دریایی معمولی بر روی سخره های خلیج «سینکلر»، لایه های ضخیم چربی اش بر روی خطوط سخره ها قالب گرفته است. به نظر می رسد که انگار واقعا از یک شوخی خوب لذت می برد، اما در واقعا سیل دریایی در حال خمیازه کشیدن است.

عکاس: کِن کروسان

 

 

 

پنهان و جستجوگر

دوون، انگلیس

 

همین که این سنجاقک لاجوردی آرام آرام بیدار شد، متوجه حضور من شد. من برای گرفتن عکسی نیم رخ و عمودی از بالها و بدن آماده شده بودم، اما سنجاقک کاملاً معقولانه و هوشمند با قرار دادن ساقه چمن زار بین من و خودش، به دوربین واکنش نشان داد. من به هر حال عکس را گرفتم. بعداً فهمیدم که چقدر با شخصیت بود.

عکاس: تیم هیرن

 

 

 

ماهی خنده رو

«ال هیِرو» جزایر قناری

 

عکاس: آرتور تله تیِمان

 

 

 

جدا قصد ندارید تعدادی از آن ماهی ها را قسمت کنید؟

اسکاتلند

 

پافین های اقیانوس اطلس(نوعی مرغ دریایی) پرندگانی شگفت انگیز هستند و استعداد ماهیگیری آنها بسیار خوب است، همانطور که می بینید، برخی بهتر از دیگران عمل می کنند! من  نگاه مرغ دریایی دومی را دوست دارم: میشه یکی از این ماهی ها رو به من بدی؟

عکس: کریستینا شیف

 

نافرمانی مدنی! به دستور تابلوی زیرپایش اهمیت نمی دهد(نوشته ماهیگیری ممنوع!)

اسکاتلند

 

این یک «مرغ مقلد» است در حوالی منطقه «کرک کادبرایت» اسکاتلند.امیدوارم بودم یک مرغ ماهیخوار روی تابلوی «ماهیگیری ممنوع» فرود بیاید اما این کوچولوی ماهی به دهان آمد و روی تابلو نشست. سپس با صید خود پرواز کرد. به نظر می رسید که کسی را که این تابلو را برپا کرده، مسخره می کند!

عکس: سالی لوید-جونز

 

 

 

لطفا، خواهشا، فاصله اجتماعی را حفظ کنید!

«پارک ملی کائودولا»، سریلانکا

 

این آغاز صحنه ای است که تقریباً یک دقیقه به طول انجامید و در آن هر یک از طوطی های کوچک دراز دم،  از پا برای تمیز کردن منقار شریک زندگی استفاده می کردند. در حالی که کل صحنه بسیار آموزنده بود ، این اولین عکس طوطی نر است که پای خود را در هوا بالا گرفته است.

عکاس: پیتر ساچمن

 

 

 

صبر کن مامان، ببین چی برات گرفتم!

منطقه «کازیرانگا»، هند

 

در پارک ملی کازیرانگا، این مادر و بپه فیل کاملاً از جیپ ما فراموش شده به نظر می رسیدند و به گشت و گذار در تالاب می پرداختند. به نظر می رسید مادر در مورد خوردن سنبل به بچه خود آموزش می دهد: یک دسته سبز را انتخاب کنید، آنها را از ریشه بیرون بکشید، ساقه ها را به قسمت عقب بکوبید تا گل و لای آن پاک شود و سپس کامل قورت بدهید. بچه فیل به نظر می رسید که کاملاً از درس لذت می برد و به درستی هر حرکت مادرش را دنبال می کند.

عکس: کونال گوپتا

 

مذاکرات سخت/ موش امید دارد روباه را راضی کند او را نخورد!

سرزمین فلسطین اشغالی

 

عکاس: آیالا فیشایمر

 

 

 

شما برید من یه کم استفراغ دارم !

جزایر فالکلند

 

این عکس هنگام طلوع آفتاب گرفته شده است. هنگامی که یکی از پنگوئن های جنتو ایستاده و استفراغ می کند و گروه  برای رفتن به ماهیگیری به ساحل می روند.

عکس: کریستینا هولفلدر

 

 

 

اسب آبی خندان

پارک ملی حفاظت شده «ماسایی مارا» کنیا

 

بچه اسب آبی در گوش مادر زمزمه کرد: من یک خواب فوق العاده دیدم. الکس من را برای چای دعوت کرد و به چادرش رفتم. او به صندلی خالی اشاره کرد و از من دعوت کرد که روی آن بنشینم. من هم نشستم و ناگهان صندلی شکست. من روی زمین افتادم. الکس شروع به خندیدن کرد و به صندلی مجاور رفت تا بنشیند. به محض نشستن او صدای شکستن شدید صندلی را شنیدم. صندلی او هم شکست و نقش بر زمین شد. هردو زیر خنده زدیم آنچنان که اشک از چشمهایمان جاری شد. بعد از خواب بیدار شدم و خندیدم.

عکاس: مانوج شاه

 

 

 

 ای خورشید بر من بتاب!

مجارستان

 

مثل اینکه او فقط برای من آواز می خواند! او صدای بسیار خوبی داشت.

عکس: رولان کرانیتز

 

 

 

با صورت زمین خوردن!

نامیبیا

 

این بچه فیل در نامیبیا وقتی مادرش دور شد، دیر متوجه شد. وقتی خواست با شتاب خود را به مادر برساند پاهایش به هم گره خورد و با صورت نقش بر زمین شد. مادرش متوجه حادثه شد و بلافاصله برای کمک به او بازگشت و بچه فیل به راه خود ادامه داد و هیچ آسیبی ندید.

عکس: تیم هیرن

 

۲۲ اکتبر سال جاری میلادی برنده نهایی این مسابقه از بین این تصاویر مشخص و اعلام خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار