اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 24 شهریور توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۸۹۹۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 14 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 24 شهریور ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.
بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 24 شهریور بشرح زیر است:

احتکار خوراک دام در محمودآباد

فرمانده انتظامی استان مازندران از کشف انبار احتکار خوراک دام به ارزش 150 میلیارد ریال در شهرستان محمودآباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سردار مرتضی میرزایی اظهار داشت : در پی کسب خبری مبنی بر احتکار خوراک دام در یکی از انبارها در سطح شهرستان محمودآباد، موضوع در دستور کار مأموران پليس امنیت عمومی قرار گرفت .

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی انبار احتکار خوراک دام در یکی از شهرک های صنعتی شهرستان شناسایی و با هماهنگی قضائی این انبار مورد بازرسی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی استان مازندران ، تصریح کرد: در بازرسی از این انبار بیش از یک هزار و 260 تن ذرت به همراه 530 تن سویا و 230 تن کلزا ویژه خوراک دام که به صورت غیر مجاز نگهداري می شد کشف و با همکاری سازمان صمت این انبار پلمب شد.

سردار میرزایی با اشاره به اینکه برابر اعلام کارشناسان ارزش کالای احتکار شده 150 میلیارد ریال برآورد شده است خاطرنشان کرد: در این خصوص متهم دستگیر و به همراه پرونده براي انجام مراحل قانوني به مرجع قضائي معرفی شد.#


______________________________

 

کشف 70 کیلو گرم تریاک در مازندران

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان مازندران از کشف 70 کیلو گرم تریاک در 2 مرحله عملیات در محور هراز و شهرستان های چالوس و نوشهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علیرضا ثقفی با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت افرادی در امر تهیه وتوزیع موادمخدر در سطح شهرستان های نوشهر و چالوس، موضوع در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی ماموران موفق شدند، متهمان را که با 3 دستگاه خودرو اقدام به تهیه وتوزیع موادمخدر می کردند، شناسایی کنند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر مازندران، اظهار کرد: با شناسایی متهمان و خودروها ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با موادمخدر استان با همکاری ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر شهرستان های چالوس و نوشهر در عملیاتی مشترک 3 دستگاه خودروی متهمان را حین تردد متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از خودروی متهمان بیش از 40 کیلوگرم تریاک کشف شد و در این خصوص 3 متهم دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شدند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر مازندران، اظهار کرد: در همین خصوص با شناسایی یک دستگاه خودرو در محور هراز حامل موادمخدر، ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با موادمخدر استان با همکاری ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر شهرستان آمل در عملیاتی مشترک موفق شدند، بیش از 30 کیلوگرم تریاک از داخل این خودرو کشف کنند.

سرهنگ ثقفی با اشاره به دستگیری متهم در این خصوص از تشکیل پرونده برای متهم و تحویل وی به مرجع قضائی خبر داد .


____________________________


دریای مازندران 3 قربانی گرفت

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان مازندران از مرگ 3 نفر در آب های ساحلی دریا در شهرستان های چالوس و فریدونکنار خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سید جعفر ساداتی با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری در ساعت 15 و2 دقیقه روز گذشته از مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر غرق افرادی در آب های ساحلی شهرستان چالوس، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی آن شهرستان قرار گرفت .

وی تصریح کرد: ماموران با حضور در محل حادثه در بررسی های اولیه دریافتند، فردی اهل و ساکن تهران در حال غرق شدن در دریا بوده که فردی دیگری اهل وساکن کرمانشاه برای نجات وی به داخل دریا رفته و هر دو نفر دچار غرق شدگی شدند و جان باختند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران، اظهار کرد: در همین خصوص در ساعت 14 و 58 دقیقه روز گذشته فردی حین شنا در منطقه ممنوعه دچار سانحه و غرق می شود . سرهنگ ساداتی با هشدار به شهروندان از آنان خواست از شنا در مناطق ممنوعه دریا جدا خودداری کنند.#


__________________________________


کشف 10 فقره سرقت منزل در نوشهر

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر از دستگيري 2 سارق منزل و کشف 10 فقره سرقت خبر داد.

سرهنگ قاسم محمدی در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس در تشریح این خبر،گفت: در پي وقوع چندین فقره سرقت از منازل شهروندان در نوشهر و طرح شکایت ، شناسايي و دستگيري عوامل سرقت در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتي و 2 سارق سابقه دار شناسایی و با هماهنگی قضائی تحت تعقیب ومراقبت قرار گرفتند .

فرمانده انتظامی انتظامی شهرستان نوشهر از دستگیر متهمان حین سرقت خبر داد و افزود: این افراد در بازجویی های فنی پلیس به 10

masoud pashna, [۱۴.۰۹.۲۰ ۱۵:۰۰]
فقره سرقت منزل اقرار کردند.

سرهنگ محمدی، افزود: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی و روانه زندان شدند.


________________________________________


توقیف خودروی حامل چوب قاچاق در سوادکوه شمالی

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه شمالی از توقيف خودروی حامل 2 تن و600 کیلوگرم چوب جنگلي قاچاق خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ حمیدرضا فرهودی در تشريح اين خبر،گفت: ماموران انتظامي اين فرماندهي در راستاي طرح مبارزه با قاچاق کالا، حين کنترل خودروهاي عبوري ، به یک دستگاه خودروی حامل چوب مظنون شدند.

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه شمالی،افزود:ماموران در بازرسی از این خودرو 2 تن و 600 کیلوگرم چوب آلات جنگلی غیر مجاز که از جنگل های اطراف این شهرستان برداشت شده بود، کشف کردند.

سرهنگ فرهودی، افزود: در این راستا یک نفر متهم پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني تحويل مرجع قضائي شده و خودروی مذکور نیز توقیف و روانه پارکینگ شد.

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه شمالی از عزم راسخ پليس براي برخورد با پديده قاچاق کالا خبر داد و به شهروندان توصيه كرد:در صورت مشاهده هرگونه قاچاق کالا مراتب را سريعاً به پليس 110 اطلاع دهند.


__________________________________


کشف 8 کیلو تریاک در شهرستان بهشهر

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از کشف 8 کیلوگرم تریاک از یک دستگاه خودرو پژو پارس خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حسن عنایتی با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت افرادی در امرتهیه و توزیع موادمخد در سطح شهرستان بهشهر، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی، ماموران موفق به شناسایی 2 متهم به قاچاق موادمخدر شدند که با یک دستگاه خودروپژو پارس نقره ای اقدام به تهیه وتوزیع موادمخدر می کنند.

سرهنگ عنایتی با اشاره به هماهنگی قضائی از توقیف خودروی متهمان و دستگیری در عملیات ضربتی و غافلگیرانه پلیس خبر داد و گفت: در بازرسی از خودروی متهمان 8 کیلوگرم تریاک را که به طرز ماهرانه ای در داخل ماشین خودرو جاساز شده بود، کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر با بیان اینکه متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند از شهروندان خواست: برای مقابله با عاملان افیونی و بر هم زنندگان نظم و امنیت عمومی مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی110 اعلام دارند.


________________________________


اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده در ساری

فرمانده انتظامی شهرستان ساری از دستگیری 18 سارق و کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی در طرح ارتقاء امنيت اجتماعي خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ ناصر علی صفر پور با اعلام اين خبر، گفت: به منظور پاکسازي نقاط آلوده و مقابله با توزيع کنندگان موادمخدر، سارقان و مجرمان سابقه دار، طرح عملياتي ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌خيز حوزه کلانتری 11 امیر مازندرانی ساري اجرا شد .

وي افزود: در اجراي اين طرح، ماموران انتظامي با هماهنگي قضائي در عملياتي ضربتي موفق به شناسایی و دستگیری 18 متهم به سرقت، 20 عامل تهیه و توزیع موادمخدر و 87 نفر از متهمان تحت تعقیب مرجع قضائی شدند.

سرهنگ صفرپور، تصریح کرد: در اجرای این طرح 4 کیلوگرم مواد مخدر، 2 خودرو، 2 دوچرخه،3 تن چوب آلات جنگلی قاچاق ،6 رایانه و تجهیزات جانبی ،3 قبضه سلاح شکاری غیر مجاز،100 متر کابل برق و مقادیر قابل توجه دیگری از انواع وسایل سرقتی کشف شد .

فرمانده انتظامی ساری در پايان از توقیف 41 خودرو و 38 موتور سیکلت متخلف در اجرای این طرح خبر داد و ضمن تقدير از همکاري خوب مردم با پليس اظهار داشت: هدف از اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي و پاکسازي مناطق آلوده، ايجاد امنيت پايدار و ايجاد آسايش و آرامش براي مردم است.


________________________________


کشف 11 كيلو گرم تریاک درقائم شهر

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر از کشف 11 كيلوگرم تریاک با توقیف یک دستگاه خودرو خبر داد.

سرهنگ مهدی خادمی در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: در راستاي مبارزه با سوداگران مرگ در پی کسب خبر مبنی بر فعالیت افرادی جهت فروش و توزیع مواد مخدر در شهرستان قائم شهر موضوع به طور ویژه در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر، افزود: ماموران با تشکیل تیم های عملیاتی متهمان را در حین حمل مواد مخدر شناسایی و در یک عملیاتی ضربتی دستگیر کردند.

سرهنگ خادمی با اشاره به کشف 11 کیلوگرم تریاک در این عملیات، خاطر نشان كرد: در این ارتباط ضمن کشف 11 کیلو مواد مخدر تریاک یک دستگاه خودرو پژو پارس توقیف و 2 نفر هم نیز دستگیر و پس از تشکیل

masoud pashna, [۱۴.۰۹.۲۰ ۱۵:۰۰]
پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

خادمی بابيان اين که مواد مخدر يك عامل مهم برای به خطر افتادن بهداشت و سلامت جوامع بشري است، گفت: ره آورد اعتیاد در جامعه، تزلزل خانواده ها، نگراني و ناامني شهروندان است.

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر در پایان اظهار داشت: مقابله با پديده شوم مواد مخدر و دستیابی به جامعه امن، نیازمند همکاری و تعامل همه آحاد جامعه با نیروی انتظامی است .


_____________________________


کشف تریاک از 2 عامل افیونی در فریدونکنار

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار از کشف بیش از 3 کیلو 800 گرم تریاک با دستگیری 2 عامل فروش مواد مخدر خبر داد . عامل افیونی در فریدونکنار

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ حسن هاشم پور با اعلام این خبر، گفت: در اجرای طرح مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی از فعالیت 2 قاچاقچی مواد مخدر در این شهرستان با خبر شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار، افزود: با هماهنگی قضائی، ماموران پلیس مبارازه با مواد مخدر این فرماندهی در یک عملیات ضربتی عوامل تهیه و توزیع مواد مخدر را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ هاشم پور از کشف بیش از 3 کیلو و 800 گرم تریاک در بازرسی از مخفیگاه متهمان خبر داد و خاطر نشان كرد: سوداگران مرگ پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار از شهروندان خواست: برای رسیدن به جامعه ای آرمانی و جلوگیری از هرگونه ناهنجاری های اجتماعی با پلیس همکاری کرده و هرگونه اطلاعات و اخباری در این زمینه را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند .


__________________________________


کشف 50 فقره سرقت در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی گلوگاه

جانشین انتظامي شهرستان گلوگاه از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و کشف 50 فقره سرقت خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري پليس، سرهنگ اسماعیل حسن زاده در تشریح این خبر، گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت پایدار و برخورد با هنجارشکنان اجتماعی، طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در این شهرستان به اجرا در آمد .

جانشین انتظامی شهرستان گلوگاه، افزود: در اجرای این طرح، ماموران با هماهنگی قضائی و انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 15سارق و مالخر اموال مسروقه شدند .

سرهنگ حسن زاده، خاطر نشان کرد: متهمان در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 50 فقره سرقت داخل خودرو, منزل، سیم برق و... اعتراف کردند .

وی اظهار داشت: توقیف 102 دستگاه وسیله نقلیه موتوری و خودرویی متخلف از دیگر اقدامات این فرماندهی در اجرای این طرح بوده است.

جانشین انتظامی شهرستان گلوگاه ضمن قدرداني از مشارکت مردم و دستگاه های دولتی با تاکیید بر افزایش ضریب ایمنی و امنیتی از شهروندان خواست: هشدارها و آموزش پلیسی را جدی گرفته و در صورت برخورد با هرگونه موارد مشکوک مراتب راسریعاً با پلیس 110در میان بگذارند و پلیس را درتامین وحفظ امنیت پایدار در جامعه یاری کنند.


____________________________________


شاخه خشکیده// قربانیان زمانه_ قسمت دهم


طرد شدن و احساس طرد از سوی والدین برای کودکان می تواند بسیار عذاب آور باشد، احساس طرد رویدادی است که حتی در بزرگسالی نیز برای افراد عذاب آورد می باشد....

مشتی و نمازخوانها با همدیگر در مورد بچه ها صحبت می کردند که همسر مشتی به اتفاق چند نفر از زنان روستا وارد مسجد شدند.

آفتاب بالا آمده و وقت نماز رفته بود،همه نمازخوانها نمازشان را خوانده بودند،کم کم تعداد زیادی از روستاییان به مسجد آمدند،مسجد پر از زنان و مردانی بودند که می خواستند از سرنوشت بچه ها سردر بیاورند،همه امید حاضران در مسجد بیدار شدن پسرک سه ساله و گرفتن اطلاعات از وی بود.

سروصدای جمع کافی بود تا کمی بعد پسرک از خواب بیدار شود،پسرک خواب آلود و گرسنه بلافاصله پس از بیداری با نگاهی به اطرافیان شروع به گریه کرد،مشتی و همسرش به اتفاق دیگران سعی در آرام کردن بچه نمودند،نوزاد که با شیر گاو مشتی سیر شده بود و جاش هم دیگر خشک شده بود آرام خوابیده بود،همه اطرافیان بویژه زنان و دختران که همگی کنجکاو بودند تا ببینند سرنوشت بچه های غریبه چیه؟

پسرک سه ساله که همه امید به سوال و جواب با وی و گرفتن اطلاعات لازم از وی برای پی بردن هویتش و برادر نوزادش حضار در مسجد بود، پس از حدود 15دقیقه گریه کردن و سیرشدن شکمش با کمی نان محلی ای که زن مشتی به وی داده بود،تنها سوالی را که جواب داداین بود که اسمش محمد می باشد،وی دیگر از ترس و نگرانی دیدار آن همه آدم غریبه به هیچ سوالی پاسخ نداد،همه وقتی از وی نا امید شدند دیگر از سوال پرسیدن از وی بی خیال شدند.

خبر پیدا شدن دو پسرک خردسال در مسجد توسط مشتی تقریبا به گوش همه اهالی روستا رسید،تعداد زیادی از اهالی در حیاط و داخل مسجد جمع شده بودند،کدخدای روستا که تنها دو دختر داشت

masoud pashna, [۱۴.۰۹.۲۰ ۱۵:۰۰]
و به دلایلی همسرش از آوردن فرزند سوم از سوی پزشکان منع شده بود به اتفاق همه اعضای خانواده خود یعنی دو دختر 9 و 12ساله و همسرش به مسجد آمد.

با وارد شدن کدخدا به مسجد همه سکوت کردند و چشم به حرکات کدخدا انداختند تا ببینند وی اطلاعاتی از سرنوشت بچه ها دارد،یا نه؟

کدخدا بعد از حال و احوال کردن با جمع و پاسخ دادن به سلام حاضران در جمع ،به همه موضوع از زبان مشتی پی برد،وی سپس از مشتی و اطرافیان پرسید که آخرین بچه ای که در روستا بدنیا آمد بچه کی بود؟

همه از بچه دار شدن یکی از اهالی در پایین محله خبر دادند و همسر مشتی گفت که بعد از آن دیگر بچه ای تو روستا بدنیا نیامد.

کدخدا کمی مکث کرد و به اتفاق تعدادی از مردان در گوشه ای نشست،وی برخلاف بسیاری از کدخداها در آن زمان فردی مردم دار و مهربان بود،مردم نیز با وی احساس راحتی می کردند،ساعتی با مشورت و گفتگو در مورد بچه ها گذشت،همه نگران و کنجکاو بودند،کدخدا عشق و علاقه عجیبی به دخترانش داشت،از آن کدخداهای خانواده دوست بود. کدخدا درحال صحبت با اطرافیان بود که دخترانش درحالی که خود را برای پدر لوث می کردند به سمت وی رفتند،دختر کوچکش با نوک انگشت به پدر گفت: بابا، اون پسر کوچیکه رو برا خودمون می گیریم؟

کدخدا با خنده به دخترش گفت : این بچه مال ما نسیت،پدر و مادر داره،اونها براش نگران هستند.

دختر کدخدا:بابا اون که پدر و مادر نداره،اگه داره پس کجان؟

کدخدا : پیداشون می شه انشا الله.

دختر بزرگ کدخدا: بابا ما اونو می بریم خونه اگه پدر و مادرش پیدا نشد داداش ما بشه.

کدخدا: اومدیم و یکی دو روز بعد پدر و مادر بچه ها پیدا شدند،اون وقت تکلیف چیه؟

دختر بزرگ: یکی دو هفته ای صبر می کنیم اگه پدر و مادرش پیدا نشدند می شه داداش ما،ما دوست داریم یه برادر داشته باشیم.

کدخدا کمی مکث کرد و با شک و تردید به همسرش که نوزاد را در آغوش گرفته بود نگاهی انداخت،بدون اینکه از همسرش چیزی بپرسد از چهره اش فهمید که وی نیز مانند دخترانش موافق می باشد.

نویسنده: قاسم گرجی کارشناس ارشد آموزش همگانی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران


____________________________


همیشه باید مراقب بود

گروه استان ها-مازندران- احساس امنیت از نیازهای اساسی همه انسان هاست،اما گاهی در اوج این احساس و کمی غفلت بسیاری قربانی تبهکاران و سوء استفاده گران می شوند.

همه ما برای آنکه بتوانیم به زندگی عادی و طبیعی خود در نهایت آسایش ادامه دهیم، نیاز به احساس امنیت کامل داریم، نیاز به امنیت نیازی است که از دید روانشناسان پنهان نماند.

آبراهام مزلو روانشناس معروف آمریکایی آنرا در نظریه خود در سلسله مراتب نیازها،پس از نیازهای حیاتی و فیزیولوژیک که با بقاء و زندگی افراد در ارتباط می باشد،در مرتبه دوم قرار داده است.

بر اساس نظریه آبراهام مزلو اگر نیاز به امنیت در افراد برآورده نشود، افراد فرصت برآورده کردن نیازهایی مثل نیاز به محبت، تعلق و پذیرش را پیدا نکرده و توانایی شکوفایی را نیز از دست خواهند داد.

در جامعه ما اکنون بر اساس برآوردهایی که صورت گرفت به لطف وجود همه دستگاههای امنیتی مخصوصا نیروی انتظامی، امنیت مطلوبی برقرار بوده و مردم در اوج احساس امنیت به زندگی عادی و روزانه خود می پردازند.

شکر خدا اکنون هموطنان به هر نقطه ای از ایران که اراده کنند با خانواده و بدون هیچ دغدغه و نگرانی ای با خودروهای شخصی خود، حتی در شهرها و استان هایی که قبل از انقلاب و بلافاصله بعد از انقلاب تردد در آنها سخت و ترسناک بود، می توانند به راحتی به مسافرت بروند.

بسیاری از این مسافران بدون هرگونه مشکل و هراسی نیزهنگام شب کنار خیابان ها، پارکها و دیگر اماکن عمومی اتراق و استراحت می کنند.

این یعنی احساس امنیت در ایران در وضعیت بسیارمناسبی قرار دارد، این نعمتی است که مردم ما به لطف خون شهیدان، تدابیر مسئولان و استفاده پلیس از مدرن ترین تجهیزات بدست آورده اند.

اما با این وجود باید اذعان داشت که در شرایط احساس امنیت کامل نیز باید کاملا مراقب بود،گاهی وضعیت احساس امنیت کامل سبب می شود تا شهروندان از بسیاری از اقداماتی که باعث خود مراقبتی آنها و کاهش جرائمی مثل سرقت می گردد،غافل مانده و توسط سارقان و افراد فرصت طلب غافلگیر شوند.

بعد از سالها احساس آرامش و عدم مشاهده رخدادهای هولناک،بسیاری از افراد فراموش می کنند که افرادی تحت عنوان مجرم و یا تبهکار و کلاهبردار بیکار ننشسته و همچنان بدنبال فرصتی برای عملی کردن نقشه های خود و ارتکاب جرائم می باشند.

دراین طیف بسیارند مالباختگانی که زمانی قربانی اقدامات تبهکارانه افرادی قرار گرفته اند که به هیچ وجه به ذهنشان خطور نمی کرد که اکنون زمان قربانی شدن بوده و یا کسی به فکر سرقت و یا ارتکاب به هرجرمی در شرایط حاضر باشد.

مثال ساده و ابتدایی در این مورد افرادی هستند که پس از سال ها زندگی در نهایت امنیت و آ

masoud pashna, [۱۴.۰۹.۲۰ ۱۵:۰۰]
رامش کیف دستی شان را با دست چپ در امتداد خیابان گرفته و یا مقادیر زیادی وجه نقد و یا اشیای گرانقیمت را بدون استفاده از مسیر پیاده رو در کنار خیابان با خود حمل کرده که به یکباره قربانی کیف قاپ های حرفه ای و سارقان موتور سوار می شوند.

همچنین افرادی که در آپارتمان های خود را در اوج امنیت بدون استفاده از قفل های ضد سرقت چفت کرده و از خانه بیرون می روند و یا کسانی که خودروهای خود را با استفاده از قفل های الکترونی کی ضد سرقت و قفل پدال و یا فرمان در کنار خیابان ها رها می کنند، نیز در این گروه قرار دارند.

وقتی شما در قبال دریافت چک و یا هر سند مکتوبی به کسی جنس یا وجه نقدی را می دهید انتظار کلاهبرداری را ندارید و به عبارتی به طرف مقابل خود در اوج احساس امنیتی که دارید، اعتماد می کنید، اما متاسفانه زمانی متوجه می شوید که چک تقلبی بوده و یا طرف مقابل سندی جعلی را با چرب زبانی و مهندسی اجتماعی تحویل شما داده که کار از کار گذشته است.

در این گروه افرادی هم قرار دارند که متاسفانه در دنیای مجازی با اعتمادهای بیجا مورد سوء استفاده فرصت طلبان قرار می گیرند.

بنابراین می توان گفت که همه جرائم خرد و کلان در نتیجه غفلت شهروندان و بی توجهی به نکات ایمنی است که سبب می شود تا مورد سوء استفاده افراد فرصت طلب قرار گیرند.

نظر سروان اشکواری کارشناس پلیس فتای مازندران :

*از مهمترین شیوه هایی که افراد کلاهبردار در شبکه های مجازی برای قربانی های خود بکار می برند، جلب اعتماد آنها است،متاسفانه بسیاری از شهروندان حین خریدهای انترنتی خیلی زود به طرف مقابل خود اعتماد کرده و یا قربانی مهندسی اجتماعی آنها می شوند.

*فیشینگ نیز یکی دیگر از راههایی است که افراد فرصت طلب با جلب اعتماد شهروندان،آنها را به درگاههای تقلبی و غیر مجاز هدایت کرده و پس از جلب اعتماد آنها با دریافت اطلاعات بانکی شهروندان از حساب آنها برداشت می کنند.

*موردی دیگر نیز اعتماد بیش از حد و بیجای شهروندان به دستفروشان می باشد،بسیاری از کلاهبرداران در نقش دست فروشان دوره گرد ظاهر شده و پس از دریافت کارت عابر مشتری های خود با دستگاه اسکینر کارت را کپی کرده و وقتی رمز بانکی عابر را از مشتری خود دریافت نمود،در فرصتی مناسب اقدام به تخلیه حساب بانکی شهروندان می نمایند.

باید اذعان داشت که همه شهروندانی که قربانی سوء استفاده و کلاهبرداری افراد فرصت طلب می شوند، قبل از آن به هیچ وجه به ذهنشان خطور نمی کرد که مورد سو استفاده این چنینی قرار بگیرند به عبارتی ما زمانی قربانی می شویم که در اوج احساس امنیت قرار داریم.

سرهنگ عارف بابایی رییس اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی مازندران در این رابطه می گوید:

اینکه مردم ما در زیر سایه تدابیر سازمانهای امنیتی بویژه تلاش های شبانه روزی پلیس، در اوج احساس امنیت قرار دارند،مایه مباهات و افتخار ما بوده وجای خوشبختی و خوشحالی است.

اما هموطنان عزیز بدانند که همیشه در جامعه تعداد محدودی افراد فرصت طلب و آسیب پذیر وجود دارند که البته تاثیری بر احساس امنیت مردم ندارند، ولی بدنبال فرصتی مناسب برای سرقت و یا کلاهبرداری می باشند و شهروندان با رعایت نکاتی بسیار ریز و حساس می توانند از اقدامات خلاف قانون آنها پیشگیری نمایند.

در این رابطه از شهروندان عزیز خواهشمندم که برای انجام معاملات و خریدهای روزانه خود به هیچ وجه از پول نقد استفاده نکنند، حین خریدهای حضوری از ارائه کارتها و رمزهای بانکی خود در اختیار فروشندگان جدا خودداری کنند.

حین پارک خودروها از قفل های مطمئن استفاده نموده و برای پیشگیری از هرگونه سو استفاده ای می توانند از دوربین های مدار بسته در پارکینگ ها بویژه در آپارتمان های بزرگ و مجتمع های مسکونی استفاده کنند.

در خریدهای اینترنتی نیز به سادگی و سهولت به هرکسی اعتماد نکرده و حتی المقدور سعی شود خریدهای خود را حضوری انجام دهند.

تهیه و تنظیم،سرهنگ دوم قاسم گرجی،کارشناس اداره مشارکت و آموزش همگانی مازندران.

خبر: سلمان مهدوی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار