رئیس پلیس فتا استان قم از شناسایی و انهدام باند متهمان فیشینگ و کشف پرونده مالی به ارزش 800 میلیون ریال خبر داد و گفت: متهمان با فریب اخذ کارت بانکی سایر افراد اقدام به کلاهبرداری با ترفند فیشینگ می‌کردند.
کد خبر: ۸۹۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹ 14 September 2020

به گزارش تابناک قم، علی موالی اظهار کرد: شخصی 20 ساله ساکن قم با در دست داشتن شکایتی از دادسرای مبارزه با جرایم رایانه ای ضمن مراجعه به پلیس فتا قم مبنی بر کلاهبرداری رایانه ای مدعی شد که طی چند روز اخیر واریز و برداشت‌هایی به حساب وی شده است که خود او اطلاعی از این جابجایی‌ها نداشته و ممکن است از طریق افشا اطلاعات محرمانه کارت بانکی وی در درگاه‌های جعلی، شخصی در حال سو استفاده باشد که موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: شاکی در اظهاراتش عنوان کرد مدتی قبل یکی از دوستان وی به دلیل خرید مایحتاج روزانه، کارت بانکی وی را قرض گرفته و به بهانه مفقود شدن دیگر کارت را به وی بازنگردانده است سپس طی چند روز پس از مفقودی تراکنش‌های مختلف از شهرهای گوناگون انجام شده است .

رئیس پلیس فتا استان قم افزود: با ردگیری دقیق ابتدا دوست شاکی به عنوان متهم اول احضار شد که وی ابتدا منکر دریافت کارت از شاکی شد ولی با بررسی‌ دوربین‌های اطراف محل تردد متهم، وی اعتراف و بیان کرد که کارت را در اختیار شخص دیگری(متهم دوم) در قبال دریافت مبلغی قرار داده و پس از شناسایی و دستگیری متهم دوم، وی نیز اقرار کرد که کارت را در اختیار شخص دیگری در قبال تحویل وجهی قرارداده است که با شناسایی متهم سوم وی نیز دستگیر شد و پس از اخذ اظهارات لب به اعتراف گشود و بیان کرد در زمینه ساخت درگاه‌های جعلی بانکی و فیشینگ فعالیت داشته است .

وی ادامه داد: متهم ردیف سوم در ادامه معترف شد از کارت مذکور شاکی و سایر کارت‌های موجود برای واریز وجوهات کلاهبرداری شده از شهروندان استفاده ‌کرده و سپس کارت‌های مذکور را در اختیار شخص مونثی جهت مصرف مبالغ از طریق خرید‌های اینترنتی و دستگاه‌های کارت خوان قرار داده است. باهمکاری متهم سوم، متهم چهارم نیز دستگیر و به بزه انتسابی همدستی و همکاری با متهمان فوق اعتراف کرد. پس از اعترافات متهمان سایر شکات نیز شناسایی و برای تکمیل پرونده به دادسرا معرفی شدند.

موالی با اشاره به اینکه پرونده با مستندات پلیس به دادسرای مبارزه با جرایم رایانه ای ارسال شد، اظهار کرد: با توجه به استفاده از ترفندهای گوناگون توسط متهمان به قصد کلاهبرداری و برداشت غیر مجاز از حساب، شهروندان باید به طور مستمر سواد رسانه ای خود را منطبق با مسائل روز افزایش دهند تا دچار ضرر و زیان مالی نگردند.

رئیس پلیس فتا استان قم گفت: شهروندان بایستی در همه حال مراقب اطلاعات هویتی و حساب بانکی خود از جمله کارت‌های بانکی باشند و آن‌ها را به راحتی در اختیار سایر افراد قرار ندهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار