کد خبر: ۸۹۹۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸ 14 September 2020

تابناک رضوی: علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، مشهور به امام سجاد و زین العابدین (۳۸- ۹۵ق)، در  ۵ شعبان یا ۱۵ جمادی الثانی، در مدینه و از مادری ایرانی، بنام شهربانو که دختر شاه ایران بود، به دنیا آمد. با این احتمال، او نوه یزدگرد سوم است. ظاهرا شهربانو هنگام وضع حمل از دنیا رفته و امام از ابتدای تولد از درک مادر محروم شد. او بعد واقعه عاشورا به امامت رسید، و آن زمان 23 ساله بود. و به مدت ۳۴ سال رهبری شیعیان را عهده دار بود. طی این مدت ایشان با چهار حاکم اموی معاصر بودند. تا سال 64 ق با یزید، معاویه بن یزید کمتر از یکسال، مروان بن حکم کمتر از یکسال، عبدالملک بن مروان 21 سال تا 86ق و ولید بن عبدالملک 9 سال تا 95 ق و سرانجام ولید ایشان را با سم، در 12 محرم، یا 25 محرم سال 95ق به شهادت رساند. و پیکر مطهر شان در بقیع به خاک سپرده شد. امام در هنگام شهادت 57 سال داشتند.

امام عزیز ما، یازده پسر و چهار دختر داشت. مهمترین همسر ایشان دخترعموشان، خانم فاطمه دختر امام حسن علیه السلام بودند که امام باقر از ایشان هستند. سایر فرزندان ایشان از پنج  کنیز به دنیا آمدند.

بیش از سی سال حضور ایشان در مدینه، از نقاط مغفول در منابر و سخنرانی هاست. ظاهرا عموما روزه دار بودند. و بسیار بر نمازهای شبانه مداومت داشتند.

در شورش سال 63 اهالی مدینه علیه حکومت اموی، ایشان با مردم همراه نشد، فرمانده خشن لشکر اموی مسلم بن عقبه به مدینه حمله برد، 80 صحابه رسول خدا، و 700 حافظ قرآن را کشت و نوامیس مدینه را برای لشکریانش مباح کرد که باعث تولد فرزندان با هویت نامعلوم شد!

در این وانفسا، خانه علی بن حسین 25 ساله، مأوا و پناهگاه شد، 400 خانواده و حتی اهل و عیال مروان حکم! با منش بزرگوارانه این امام جوان، مدیر و مهربان تا پایان حضور لشکر اموی تحت کفالت ایشان قرار گرفتند.

قیام توابین در کوفه رویداد دیگری بود که بدون هماهنگی با ایشان پا گرفت و به شکست انجامید.

قیام مختار و رابطه آن با امام، در تاریخ چندان روشن نیست، گرچه زمانی که سرهای قاتلان عاشورا را از سوی مختار نزد امام بردند، زنان بنی هاشم که سالها در عزای امام شهید، پیرایش و آرایش نکرده‌ بودند بعد این واقعه به حرکت خود پایان دادند و رخت عزا در آوردند.

از نقاط روشن و مشعشع حضور سی ساله امام در مدینه، کمک مستمر و فراوان ایشان به فقرا و خصوصا کنیزان و غلامان بود. این کمک ها چنان پنهان بود که گاه او را اهالی مدینه بخيل می دانستند ولی بعد شهادت مشخص شد صد خانوار را متکفل بوده اند.

در بین غلامان سخاوت حضرت زبانزد بود. لذا در بازار برده فروشی، کنیزان و غلامان تلاش داشتند تا امام آنها را ببینند. می‌دانستند امام آنها را به اندک بهانه ای می‌خرد و چه راحت و شیرین آزاد می‌کند.

گزارش‌ها  از حضور خیل موالیان و بندگان آزاد شده امام در میان شهروندان مدینه با تعجب یاد می‌کنند.

آثار برجامانده از ایشان چندان زیاد نیست البته سیصد حدیث از امام در کتب شیعه نقل است. اما متن های مشهور منتسب به امام، صحیفه سجادیه، رساله حقوق، زیارت امین الله، و دعای ابوحمزه است.

امام حدود  170 صحابه داشته اند.

در میان فرزندان ایشان، محمد، امام بعدی ما شیعیان است. بعد از حضرت امام باقر علیه السلام، مطرح ترین فرزند  ایشان زید، نخستین خونخواه امام حسین علیه السلام، از بین علویان است.

که قیام او به تدریج منجر به تاسیس فرقه زیدیه در بین شیعیان شد. عبدالله دیگر فرزند ایشان و برادر تنی امام باقر، است که فقیهی فاضل و متولی صدقات رسول خدا صلی الله علیه و آله و صدقات امیرالمومنین علیه السلام بود. برادر دیگر عمر نام داشت که شخصی پرهیزگار و فاضل و جد سید مرتضی و سید رضی است. و زیارتگاهی در ناصریه عراق دارد. از سایر فرزندان حضرت اطلاعات چندانی در دسترس نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار