اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 18 شهریور توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۸۹۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 08 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 18 شهریور ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.
بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 18 شهریور بشرح زیر است:

 

کشف میلیاردی سیگارهای خارجی قاچاق در ساری

فرمانده انتظامی استان مازندران از کشف 265 هزار نخ سیگار خارجی قاچاق به ارزش 3 میلیارد و 500 میلیون ریال از منزلی در شهرستان "ساری" خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار مرتضی میرزایی با اعلام این خبر، گفت: در اجراي طرح تشديد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خصوص کالاهاي دخاني، ماموران پليس امنیت اقتصادی در پی کسب خبری مبنی بر قاچاق سیگارهای خارجی از سوی افرادي در سطح شهرستان ساری، موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی، تحقیقات پلیسی و تشديد اقدامات کنترلي با شناسایی متهمان به قاچاق این افراد با هماهنگی قضائی در رصد اطلاعاتی پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفته و محل فعالیت آنان شناسایی شد.

فرمانده انتظامی استان مازندران با اشاره به اینکه این افراد در پوشش نمایندگی تهیه و توزيع کالاهاي دخاني در سطح شهرستان ساری فعالیت داشته اند، افزود: با هماهنگی قضائی در بازرسی از محل فعالیت این افراد 265 هزار و 280 نخ انواع سيگارهای خارجی قاچاق به همراه 362 پاکت تنباکو قاچاق کشف شد .

سردار میرزایی اظهار کرد : برابر اعلام کارشناسان ارزش ریالی این میزان کشفیات 3 میلیارد و 500 میلیون ريال برآورد شده که کليه اموال به سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليکي تحويل شد .


----------------------------------------------------------


سارق سیم برق در قائم شهر به دام افتاد

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر، از دستگيري سارق حرفه ای کابل برق با 15 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "مهدی خادمی" در بیان جزئیات این خبر، گفت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر درگیری فردی که در حال فروش سیم برق بوده با اهالی منطقه در حوزه استحفاظی پاسگاه بالاتجن بلافاصله ماموران به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر، تصریح کرد: متهم که با یک خودروی پراید پلاک مخدوش قصد فروش سیم و کابل برق در این منطقه را داشت توسط ماموران دستگیر شد.

سرهنگ خادمی از سرقتی بودن خودروی متهم، دارای سابقه سرقت از شهرستان آمل نیز خبر داد و تصریح کرد: متهم در بازجویی های به عمل آمده ضمن اعتراف به سرقت خودرو، به 15 فقره سرقت سیم و کابل برق در این شهرستان نیز اعتراف کرد.

خادمی در خاتمه با بیان این که متهم پس از تشکیل پرونده با قرار قانونی مناسب از سوی مرجع قضائی روانه زندان شد به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در محدوده محل سکونت خود مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی110 اطلاع دهند .


--------------------------------------------------------


دستگیری باند سارقان موتورسیکلت در نکا

فرمانده انتظامی شهرستان نکا از دستگیری باند 4 نفره سارقان موتورسیکلت و کشف 18 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "حسین زارع " در بیان جزئیات این خبر، گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت موتورسیکلت در شهرستان نکا، موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس، افزود: در این راستا ماموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی یک باند 4 نفره سرقت در این شهرستان شدند.

سرهنگ زارع، خاطرشنان کرد: پس از هماهنگی با مرجع قضایی متهم در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 18 فقره سرقت موتورسیکلت اعتراف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان نکا در خاتمه با بیان این که متهمان پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند به شهروندان توصیه کرد: هشدار هاي پليس را در خصوص پيشگيري از سرقت جدي گرفته و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک ، مراتب را سريعا به پليس110 اطلاع دهند.


------------------------------------------------------------------


آزاد سازی 2 هزار متر از اراضی کشاورزی در چالوس

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس از آزاد سازی 2 هزار متر از اراضی کشاورزی از چنگ زمین خواران در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ ذات الله رضوانی فرماندهی انتظامی شهرستان چالوس با اعلام این خبر افزود به منظور حفظ اراضی کشاورزی ودر راستای مبارزه با ساخت وسازهای غیر مجاز، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان چالوس، تصریح کرد: در این راستا ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه پی به خریداری و تغییر کاربری زمینی کشاورزی در یکی از مناطق این شهرستان توسط زمین خواران با خبر شدند.

سرهنگ رضوانی، خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی قضایی با

masoud pashna, [۰۸.۰۹.۲۰ ۱۵:۴۸]
همکاری نماینده سازمان جهاد کشاورزی ساختمان ها و دیوار های ایجاد شده در این اراضی کشاورزی به مساحت 2 هزار متر تخریب و در اختیار منابع طبیعی قرار گرفت.

وی در خاتمه به مردم توصیه کرد: قبل از خرید املاک و مستغلات حتما از سازمان جهاد کشاورزی استعلام لازم را اخذ کنند تا موجب ضررو زیان نشوند.


-----------------------------------------------------------------


کشف 2 تن چوب قاچاق چوب در سوادکوه

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه از كشف 2 تن قاچاق چوب در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ عبدالله در تشریح این خبر، گفت: مأموران کلانتری 11 پل سفید این فرماندهی در حین گشت زنی در حوزه استحفاظی به یک خودروی نیسان در حال حمل چوب مشکوک شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه،تصریح کرد: ماموران خودروی مورد نظر را متوقف و در بازرسی از آن 2 تن چوب جنگلی قاچاق کشف کردند.

سرهنگ اکبری، ادامه داد : در این ارتباط راننده خودرو دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.

وی در پایان با اشاره به این که قطع درختان، به تاراج بردن منابع ملی بوده و تبعات زیست محیطی زیادی در پی دارد از شهروندان خواست : در صورت مشاهده فعالیت غیر قانونی قاچاقچیان چوب و محصولات جنگلی مراتب را سریعا به پلیس 110 اطلاع دهند.


---------------------------------------------------------------


دستگیری سارق اماکن خصوصی در نوشهر

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر از دستگيري سارق اماکن خصوصی و کشف 8 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد .

سرهنگ قاسم محمدی در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس در تشریح این خبر، گفت: در پي وقوع چند فقره سرقت از ساختمان های نیمه کاره در حوزه استحفاظی این شهرستان ، موضوع در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت .

فرمانده انتظامی شهرستان نوشهر،افزود: با انجام اقدامات اطلاعاتي ماموران اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی، سارق را شناسايي و دستگير کردند.

وی با بیان این که متهم در تحقيقات و بازجویی بعمل آمده به 8 فقره سرقت اماکن خصوصی در این شهرستان اقرار کرد، اظهار داشت: این سارق حرفه ای پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی و روانه زندان شد.

سرهنگ محمدی در خاتمه به شهروندان توصیه کرد:ضمن رعایت موارد امنیتی و استفاده از سیستم های مداربسته، به هشدار های پلیس توجه کرده و هرگونه موارد مشکوک و مظنون را به پلیس 110 گزارش کنند .


--------------------------------------------------------------------------


اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي دربابلسر

فرمانده انتظامي بابلسر از اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي و کشف 2کیلو و 500 گرم موادمخدر تریاک در اين شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "حسین اسدی" در تشريح اين خبر، گفت: در راستاي مبارزه جدي با هنجارشکنان با هدف افزايش احساس امنيت در بين شهروندان، طرح ارتقاء امنيت اجتماعي در شهرستان بابلسر به مرحله اجراء در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر، تصریح کرد:در اجرای این طرح ماموران، پس از هماهنگی با مرجع قضایی موفق به دستگیری 20 نفر از متهمان و مجرمان سابقه دار در این شهرستان شدند.

سرهنگ اسدی افزود: در اجراي اين طرح، ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر با اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی و دستگیری 2 قاچاقچی و 9 نفر خرده فروش مواد مخدر در این طرح شدند.

وی از کشف 2 کیلو و 500 گرم تریاک در بازرسی از مخفیگاه این متهمان خبر داد و اظهار داشت: کشف 16 فقره سرقت و توقیف 54 موتور سیکلت و 31 خودروی متخلف از دیگر موفقیت های این طرح بوده است .

سرهنگ اسدی با اشاره به اینکه متهمان برای سير مراحل قانوني به مراجع قضائي معرفي شدند، گفت: طرح ارتقای امنیت اجتماعی و پاكسازي نقاط آلوده و جرم خيز در سطح شهرستان با جديت ادامه خواهد داشت .


--------------------------------------------------------------


دلایل دوری زن و شوهر از یکدیگر

تا حالا به این مسئله فکر کرده ایدکه چرا وقتی چند سال از عمر زندگی مشترکتان می گذرد در زندگی با همسرتان دچار طلاق عاطفی می شوید...

تا حالا به این مسئله فکر کرده ایدکه چرا وقتی چند سال از عمر زندگی مشترکتان می گذرد عشق و علاقه شما نسبت به همسرتان یا بر عکس همسرتان نسبت به شما کمتر می شود، حتی گاهی اوقات چشم دیدن یکدیگر را ندارید و دچار طلاق عاطفی می شوید؟.

ممکن است این اتفاق برای شما هم رخ دهد ولی ببینید که چه رفتارهایی سبب دوریتان ازهمسرتان می شود.

بحران های میان سالی

ممکن است شوهر شما در حال تجربه کردن چیزی باشد که به آن بحران میان سالی گویند، ممکن است وی در حال وارد شدن به تغییرات کاری و حرفه ای باش، غرق شدن او در احساسات و تفکرات اش در مورد وضعیت تازه و رویارویی سازنده با سبک زندگی جدیدش سبب دوری گزینی از شما

masoud pashna, [۰۸.۰۹.۲۰ ۱۵:۴۸]
شود.

سعی کنید با مرد زندگیتان، در مورد هر چیزی که سبب نگرانی وی شده و یا در خصوص تغییرات به وجود آمده، حرف بزنیئد و سد ارتباطی او را بشکنید.

وقت تبادل احساسات رسیده

زمانی که مرد از زن فاصله می گیرد و صحبت و تبادل احساسات بین آن دو رنگ می بازد مسلما عصبانیت جای خود را به تعامل سازنده زوجین می دهد، تبادل احساسات زن و شوهرها را با هم صمیمی می کند و این صمیمیت به آن ها جرأت می دهد تا دلگیری ها و ترس ها و سختی های خویش را که باعث عصبانیت شان هستند بیان کنند.

ما معمولاً در آگاه شدن از آزردگی ها و ترس های خویش مشکل داریم، در جامعه ما مردها در ابراز ناراحتی بیشتر مشکل دارند و بنابراین ناراحتی خود را خشمگینانه نشان می‌دهند پس عصبانیت معمولاً نشان جریحه دار احساسات است.

بحث آزاد زوجین

بحث آزاد برای زندگی زناشویی حیاتی است، اینکه دو انسان با سابقه های مختلف، جنسیت مختلف و جهان بینی مختلف با هم تفاوت نظر پیدا کنند، معمولی است و ادغام دو شخصیت در یک ارتباط سختی ها و مشکلاتی دارد.

چنانچه بخواهیم این سختی ها و مشکلات را تحمل نکنیم باید قید صمیمیت را که جوهر زناشویی اثر بخش است بزنیم. پس بهتر است بپذیریم که تفاوت و پیدایش مشکل در زندگی مشترک اجتناب ناپذیر است و خودمان را آماده کنار آمدن با آن کنیم نه این که از تعامل سازنده در زندگی زناشویی، پرهیز کنیم.

اعتماد به نفس پائین زنان

مردان از زنانی که اعتماد به نفس پایینی دارند خوش شان نمی آید و زن هایی که اعتماد به نفس پایینی دارند مردها را فراری می دهند.

مردها دوست دارند در نزدیکی زن هایی باشند که دردسر کمتری دارند، آن ها از گریه کردن و دردسر ساز بودن زنان متنفرند.

بداخلاقی زنان

بداخلاقی نکنید شاید بیشتر صحبت های شما منطقی و درست باشد، ولی در شیوه بیان صحبت های تان اشتباه می کنید، غرولند کردن، بداخلاقی و رنجورنمایی سبب گریزان شدن همسرتان از محیط منزل می شود.

همسرشما می خواهد در منزل به آرامش و آسایش برسد و شما این فرصت را از وی می گیرید. مطمئن باشید با گوشه و کنایه صحبت کردن ، زخم زبان و صحبت های نیش دار به مقصودتان نمی رسید. اگرتابحال این کار را انجام می دادید احتمالاً هر بار وضع بدتر از گذشته می شد؛ پس بهتر است روش خود را عوض کنید.

متزلزل بودن

وقتی شما به صورت پی در پی از همسرتان می خواهید که تائید کنند شما را هنوز هم دوست دارند یانه، آنها را خيلي زود خسته خواهد کرد.

مردان از این که ما نقش قربانی را بازي کنیم خوششان نمی آید، به خودتان دوباره اعتماد کنید و همیشه به خاطر داشته باشید که او بدین دلیل با شما زندگی می کند و حقیقتا دوستتان دارد.

توقع زیاد

باید این را بدانید که هیچ کس به ویژه یک مرد، دوست ندارد که به او بگویند چه کار کند ولی مردان می دانند که مواردی وجود دارد که باید روی آنها کار کنند و حاضرند به راهنمايي شما در این باره گوش دهند.

هرچند قدری راهنمايي و نصیحت گاه و بیگاه یا رییس مابانه رفتار کردن دو چیز مختلف است؛ ولی اگر شما بصوت پی در پی از او چیزهای زيادي بخواهید و موردهای زيادي را گوشزد کنید امکان دارد سبب شوید وی علاقه اش را از دست بدهد.

این را به خاطر داشته باشیدکه هرچند کاملاً منطقی است که در یک رابطه چیزهایی بخواهید ولی مرزی وجود دارد که نباید از آن بگذرید.

از بین رفتن جاذبه های زن و شوهری

خيلي از همسران پس از بچه دار شدن و گذشت چند سال حس می کنند ديگر از آن ها گذشته است! حلال خداوند را بر خود حرام نموده و از هر گونه ابراز محبّت نسبت به همسر پرهیز می کنند، در صورتی که نیازها به قوت خود باقی است و همین دوری کردن از نیاز طبیعی سبب بد خلقی و بهانه گیری دو طرف می شود.

عدم سعی برای جذب یکدیگر

در اوایل ازدواج دختر و پسری که برای جای شدن در دل یکدیگر هر کاری می کردند و زیبا ترین کلمه ها را بکار می بردند بعد از گذشت چند سال ديگر اهمیتی به حس همسرشان در قبال عملکرد خویش نمی دهند و برایشان افراد دیگر ( فامیل، همکار، همسایه و…) مهمتر از شریک زندگی شان است.

روابط جنسی ندارید

پرچم قرمزی که ثابت می کند ديگر پیوند عاطفی بین تان وجود ندارد حذف رابطه جنسی با همسرتان است، شاید هم پرهیز از رابطه جنسی برای شما ابزاریست برای تنبیه همسرتان!.

فاصله ای که روز به روز بیشتر می شود

هر چه بیشتر تلاش کنید همسرتان را وادار به رابطه عاطفی کنید و جوابی نگیرید فاصله ی بین تان بیشتر و بیشتر خواهد شد، تلاش کردن ها و نتیجه نگرفتن ها روی هم انباشته شده و شکاف بین تان را عمیق تر می کند.

نتیجه اینکه، شناخت تان را نسبت به یکدیگر بیشتر کنید،برای نظرات یکدیگر ارزش قائل شوید، ثبات شخصیت ورفتاری داشته باشید، برای یکدیگر وقت بگذارید، گاهی با یکدیگر به مسافرت بروید، حتی اگر شده چند ساعت از بچه ها دور باشید و اینکه عشق را به یکدیگر هدیه دهید حتی با یک لبخند.

شاد و پیروز باشید

تهیه وتنظیم:

masoud pashna, [۰۸.۰۹.۲۰ ۱۵:۴۸]
فاطمه آریانژاد ،کارشناس ارشد روانشناسی، مرکز مشاوره آرامش ،فرماندهی انتظامی استان مازندران


-------------------------------------------------------------


تیراندازی های غیر قانونی تهدیدی بر احساس ناامنی جامعه

تیر اندازی های غیر قانونی یکی از مسائل بسیار خطرناکی است که امنیت یک منطقه را به مخاطره می اندازدو ضمن بروز پیامد های اجتماعی و امنیتی موجب نگرانی مردم و مسئولین و کاهش احساس امنیت عمومی می شود.

پرخاشگری و خشونت که منجر به بزه تیر انداری در جامعه شده از موضوعاتی بوده که همواره در جامعه بشریت وجود داشته و افراد به هنگام عدم توانایی درحل مسایل ناراحتی و عصبانی می شوند و بعضاً برای تخلیه روحی و روانی پرخاشگری و خشونت را انتخاب میکند.

متأسفانه گاهاً استفاده از سلاح سرد و گرم یکی از راه های تخلیه روانی و ... شده است. در کشور ما استفاده سلاح غیرمجاز از سلاح شکاری بیشتر در استان هایی بوده که سیستم قومی و قبیله ای در آن حاکم بوده و هست همانند استان ها لرستان، خوزستان و... لیکن در برخی از استان ها به صورت خیلی اندک و بیشتر به هنگام شکار احشام و در محیط روستا و مناطق دوردست بوده

چند سالی است، استفاده از سلاح در هنگام تسویه حساب های شخصی و دعاوی اختلافی رسوخ پیدا کرده و این امر تبعات بسیار سنگین در جامعه استانی را از لحاظ پایین آمدن احساس امنیت اجتماعی، کاهش اعتماد عمومی به پلیس و همچنین احتمال سوء استفاده های احتمالی اندک افراد مغرض و معاند با نظام را به دنبال خواهد داشت .

خبرهای اتفاقات و حوادثی که استفاده غیر مجاز از سلاح را به هنگام ایجاد خصومت ها و اختلافات در پایگاه های خبری و شبکه های اجتماعی ؛ پردازش می کند. احتمال فرهنگ شدن انتخاب این شیوه (استفاده از سلاح شکاری به هنگام دعاوی و اختلافات) ، در بین اراذل و اوباش و افراد معلوم الحال و حتی در بین برخی از جوانان بی بندوبار رایج کند پس با شناخت از آسیب های مبتلابه افزایش این بزه باید فکر چاره بود.

یکی از اصلی ترین تبعات انتظامی این بزه، کاهش اعتماد عمومی به پلیس و پایین آمدن احساس امنیت عمومی در جامعه می باشد.

هر اندازه پلیس در مأموریت های مختلف در یک شهرستان موفق باشد، وقوع برخی از جرایم حتی اگر کشف هم شده باشد منجر به ایجا جو ناامنی و ایجاد ترس و دلهره در بین مردم شده و دیدگاه آنان نسبت به پلیس دگرگون می شود.

از سویی شرایط و وضعیت کنونی جامعه از لحاظ فعالیت گسترده معاندین چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی برای لطمه زدن به امنیت عمومی حاکم بر جامعه به شکلی است که وقوع اینگونه اتفاقات حتی اگر غیرعمد هم باشد؛ اخبار آن تبعات نامناسبی را برای خدشه وارد کردن برای آسایش و آرامش عمومی جامعه می زند.

در کنار تمام این موارد برخی از اتفاقات در زمینه اسفاده از سلاح های شکاری به علت مجهول بودن و ناشناخته بودن مرتکبین آن باعث اتلاف زیاد وقت و تجهیزات پلیس برای شناسایی مرتکبین می گردد

امروزه استفاده از سلاح شکاری در درگیری‌هاو حتی خانوادگی به دغدغه ای مهم و چالش انگیز تبدیل شده است، و این مسئله موضوعی پیش روی مسئولین انتظامی و قضایی می باشد که می طلبد در کنار یافتن راه حل های کیفری و برخوردهای انتظامی با حمل و استفاده‌کنندگان از سلاح شکاری، عوامل مختلف بروز چنین ناملایمات اجتماعی بررسی و ریشه یابی گردد.

با توجه به رشد روز افزون جرایم مرتبط با خشونت و همچنین شرایط نامطلوب کشور از لحاظ نفوذ تفکرات انتقادی و سیطره فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی به خصوص جوانان ؛ ضرورت دارد مسئولین امر در زمینه سطح دسترسی به سلاح شکاری و نظارت بر استفاده از انان و همچنین بررسی سلاح های شکاری غیر مجاز که در دسترس برخی افراد می باشد نظارت بیشتری داشته باشند.

با توجه به اینکه سلاح های شکاری در دسترس برخی افراد تنها برای شکار برای حیوانات خاص و در فصل و مکان خاص است ؛ متأسفانه سطح دسترسی و فراوانی آن دربین مردم، شرایطی را ایجاد کرده که در محیط شهری به هنگام دعاوی و اختلافات و ایجاد دلهره و اضطراب در طرف مقابل و بعضاً در شرایط شور و هیجان جوانی با هدف ایجاد مزاحمت و در شرایط حادتر برخی افراد با انگیزه سلب امنیت و آسایش عمومی و ایجاد جو نامنی و عدم احساس امنیت و کاهش اعتماد عمومی ؛ از سلاح های شکاری استفاده می کند . متأسفانه مدتی است وقوع تیراندازی با سلاح شکاری در بین مردم بویژه جوانان افزایش یافته است .

سر منشاء‌ استفاده از سلاح شکاری اختلاف و دعاوی مختلف بوده که در قالب نزاع و درگیری به وقوع می پیوندد متأسفانه گاهاً استفاده از سلاح سرد و گرم یکی از راه های تخلیه روانی و ... شده است و چند سالی است استفاده از سلاح در هنگام تسویه حساب های شخصی و دعاوی اختلافی رسوخ پیدا کرده و این امر تبعات بسیار سنگین در جامعه بوجود می آورد پایین آمدن احساس امنیت اجتماعی ، کاهش اعتماد

masoud pashna, [۰۸.۰۹.۲۰ ۱۵:۴۸]
عمومی به پلیس و همچنین احتمال سوء استفاده های احتمالی اندک افراد مغرض و معاند با نظام را به دنبال خواهد داشت.

خبرهای اتفاقات و حوادثی که استفاده غیر مجاز از سلاح را به هنگام ایجاد خصومت ها و اختلافات در پایگاه های خبری و شبکه های اجتماعی ؛ پردازش می نمایند احتمال فرهنگ شدن انتخاب این شیوه (استفاده از سلاح شکاری به هنگام دعاوی و اختلافات) ، در بین اراذل و اوباش و افراد معلوم الحال و حتی در بین برخی از جوانان بی بند وبار رایج کند.

پس با شناخت از آسیب های مبتلابه افزایش این بزه باید فکر چاره بود هر اندازه پلیس در مأموریت های مختلف موفق باشد ٰوقوع برخی از جرایم حتی اگر کشف هم شده باشد منجر به ایجا جو ناامنی و ایجاد ترس و دلهره در بین مردم گردیده و دیدگاه آنان نسبت به پلیس دگرگون می گردد.

از سویی شرایط و وضعیت کنونی جامعه از لحاظ فعالیت گسترده معاندین چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی برای لطمه زدن به امنیت عمومی حاکم بر جامعه به شکلی است که وقوع اینگونه اتفاقات حتی اگر غیرعمد هم باشد ؛ اخبار آن تبعات نامناسبی را برای خدشه وارد کردن برای آسایش و آرامش عمومی جامعه می زند.

اولين مساله افزايش آگاهي جوانان در جهت مساله گشايي و حل مسائل و مشكلات زندگي بر اساس راهبردهاي عقلايي. با توجه به اينكه خيلي از افراد قدرت رويارويي منطقي و عقلاني يا به عبارتي قدرت مساله يابي و حل مساله را در جهت رفع مسائل ندارند لذا وارد راهبردهاي احساسي و عاطفي شده و متناسب با آن به خشونت دست مي زنند براين اساس برگزاري كارگاه ها و سمينارهاي آموزشي جهت تقويت نگرش مساله يابي و حل مساله با در نظر گرفتن جوانب مثبت زندگي ضروري است.

بسترسازي در جهت مشاركت همگاني در اداره امور جامعه براي تقويت مسئوليت پذيري و حس تعلق اجتماعي در افراد. از آنجا كه فرد مسئوليت پذير سعي دارد با هر مشكلي از جنبه عقلانيت با آن برخورد كند بنابراين گسترش اين ويژگي در افراد مي تواند آنها را در كاهش خشونت ها ياري نمايد.

به نظر مي رسد يكي از مهمترين دلايل نارضايتي و در نتيجه خشونت در ميان جوانان بحث عدم تامين نياز است. امروزه جوانان نيازهاي متعددي دارند كه در صورت برآورده نشده آنها، جوان به ابزارهايي مانند خشونت متوسل مي شود. بنابراين در اين راستا برنامه ريزي جامع و همه جانبه و پايدار متناسب با روحيات، نيازها، تعلقات، شرايط و خواسته هاي نسل جوان و نوجوان باتوجه به همة عوامل و عناصر تربيتي و روانشناسي و جامعه شناسي ذيربط مي تواند اين مشكل را مرتفع سازد.

بازنگري در ساختار تشكيلاتي سازمانهاي مرتبط با امور جوانان و نوجوانان و تمركز مديريت و تدوين برنامه هاي مدت دار و پاسخگويي به جامعه. اين بازنگري بايد در نظام آموزشي و آسيب شناسي ساختارها، برنامه ها، راهبردها، محتواي آموزش و ساير موارد مرتبط با آن انجام گيرد.

نظارت اجتماعي (كنترلهاي اجتماعي رسمي و غير رسمي) از جمله راه حلهاي ديگر مقابله با خشونت مي باشد كه در برخي كشورها بكار گرفته شده است. همچنين استفاده از نيروي نظارت اجتماعي(كنترلهاي اجتماعي رسمي مانند ابزارهاي قانوني و پليس و كنترل هاي غير رسمي مانند ابزارهاي اخلاقي، ارزشي و فرهنگي).

لیست اسامی دارندگان سلاح شکاری مجوزدار اخذ، و به صورت نوبه ای دعوت و تعهد از آنان اخذ شود..

تقویت و کارآمدتر کردن نظارت دستگاه های سیاسی (استانداری- فرمانداری ها) در راستای هدایت و کنترل موثر و حذف تنگناها و محدودیت های نظارتی

غنی سازی و پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و پرورش علایق و استعدادهای آنها با افزایش اعتبارات و سرمایه گذاری در این زمینه

ملزم کردن دارندگان سلاح های مجاز به داشتن حداکثر یک نوع سلاح و طی دوره های خاص امنیتی وقرار گرفتن سلاح های نیمه اتوماتیک در لیست سلاح های غیر مجاز از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

10-پلیس با برگزاری جلسات آموزش همگانی از طرف معاونت اجتماعی و سایر پلیس های تخصصی به ویژه پلیس اطلاعات و آگاهی در سطح ادارات دولتی ، نهادها ، ارگانها ی وابسته به دولت ، کارکنان دولت را از عواقب و پیامدهای مختلف تیراندازی های غیر مجاز و مضار فراوان آن آگاه سازد.

11-با تشکیل جلسات تعاملی با ارتش برای تبادل نظر و اتخاذ رویه مناسب در صدور مجوز حمل سلاح تصمیم گیری گردد.

12-کنترل مطلوب مرز های کشور با هدف کاهش ورودی سلاح در سطح کشور و به تبع آن در استان مازندران

13-واکاوی قوانین بازدارنده این سلاح با هدف تقویت قدرت بازدارندگی قانون برخورد با مرتکبین این بزه توسط مجلس شورای اسلامی و...

تهیه شده در : اداره برآورد معاونت جتماعی فرماندهی انتظامی مازندران

خبر: سلمان مهدوی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار