رییس اتحادیه املاک بابل گفت: ۳۵ درصد از زمین های بابل توسط افراد غیربومی خریداری شده است.
کد خبر: ۸۹۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 04 September 2020

رییس اتحادیه املاک بابل گفت: ۳۵ درصد از زمین های بابل توسط افراد غیربومی خریداری شده است.

رضا صادقی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه حدودا ۲۳۶۰ مشاور املاک در سطح شهرستان بابل پروانه کسب دارند که ۱۶٠٠ مورد در شهرهای بابل و امیرکلا مستقر است، اظهار کرد: بالغ بر ۲۰ درصد مشاوران املاک دو شغله و کارمندان دولت بوده و ۸۰ درصد آن‌ها صرفا در این شغل مشغول هستند.

وی با بیان اینکه تحصیلات مشاوران املاک شهرستان به طور تقریبی ۳۰ درصد در مدرک کاردانی، ۲۵ درصد کارشناسی و ۱۰ درصد نیز تحصیلات بالاتر است، تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد از مشاوران املاک را بازنشسته‌ها تشکیل می‌دهند.

رییس اتحادیه صنف معاملات و مشاوران املاک شهرستان بابل با بیان اینکه با توجه به قانون نظام صنفی، شرایط دریافت پروانه کسب داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن است، افزود: این خود یک معضل است و انتظار می‌رود حداقل درخصوص صنف مشاوران املاک این امر مستثنی شده تا متقاضیان با دارا بودن شرایط و تحصیلات کافی حقوقی به این شغل روی بیاورند.

صادقی با بیان اینکه تعرفه کمیسیون ما نیم درصد از بهای ثمن کل مورد معامله برای هر کدام از متعاملین است که در بعضی از شهرهای ساحلی به دلیل توریستی بودن، کمیسیون آن‌ها یک درصد گرفته می‌شود، گفت: پیشنهاد دادیم برای جلوگیری از هر گونه تبعیض، میزان کمیسیون در کل کشور یکسان شود.

صادقی با بیان اینکه اتباع خارجی حق خرید و فروش در کشور را ندارند و اگر بخواهند خرید و فروشی صورت بگیرد، باید به‌نام ایرانی‌ها انجام شودف خاطرنشان کرد: اینکه از قول بنده اخیرا خبری مبنی بر خرید املاک توسط عراقی‌ها انجام شده، جز شیطنت رسانه‌ای چیزی نبوده است و طبق رایزنی‌های به عمل آمده، فعلا مورد خاصی مشاهده نشد.

رییس اتحادیه صنف معاملات و مشاوران املاک شهرستان بابل افزود: ۳۵درصد خرید زمین در شهرستان بابل توسط افراد غیرمقیم که اغلب تهرانی، مشهدی و اصفهانی هستند، صورت می‌گیرد.

مشاور نماینده اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور با بیان اینکه افزایش حدودا ۱٠٠ درصدی اجاره بهای مسکن در طول یکسال اخیر نسبت به نیم قرن گذشته بی‌سابقه بوده که به نوعی با پایتخت برابری کرده است، یادآور شد: متاسفانه برخی افراد با ارائه گزارشات غیرقانونی درخصوص اراضی فاقد کاربری و ابراز همکاری برای اخذ مجوز، درصدد دلالی هستند که با هشدار اخیر دادستان بابل، امیدواریم همکاری‌های لازم توسط دهیاران و شوراهای روستاها با صنف مشاوران املاک صورت گیرد.

وی گفت: با توجه به افزایش بیش از حد مشاورین املاک در سطح شهرستان بابل، نهادهای مربوطه باید سخت‌گیری‌های لازم را اعمال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار