کد خبر: ۸۹۴۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸ 02 September 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
کنایه تند روزنامه جمهوری اسلامی به مسئولان به بهانه استعفای شینزو آبه

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به علت ضعف جسمی استعفا داد و درباره علت این استعفا گفت: نگران هستم که ضعف جسمی من در تصمیم‌گیری‌هایم اثر بگذارد و این به سود ژاپن نیست. به همین دلیل، کنار رفتن را بر ماندن ترجیح داده‌ام. این اقدام نخست‌وزیر ژاپن برای آن دسته از مسئولین کشور ما که تا سنین بالاتر از ۹۰ سالگی هم همچنان به منصب و مقام می‌چسبند و حاضر نیستند کنار بروند، بسیار درس‌آموز است. ما اکنون در کشورمان، افرادی بالای ۷۰ سال در مسئولیت‌ها داریم که هنوز آرزوی به دست آوردن مسئولیت‌های بالاتر دارند. افرادی در سنین میان ۷۰ و ۸۰ سالگی داریم که دارای ده‌ها مسئولیت هستند و باز هم برای به دست آوردن مناصب دیگر تلاش می‌کنند. افرادی بالای ۸۰ سال سن داریم که برای راه رفتن مشکل دارند، ولی مسئولیت‌های حساسی بر عهده آنان است. دو سال قبل، قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اجرایی شد، ولی این قانون هم نتوانست چسبیدگان به قدرت و مناصب را کنار بزند. علت این است که اولاً این قانون با تبصره‌های متعدد و استثنا‌های فراوان، کاملاً خنثی شد و ثانیاً به درستی هم اجرا نشد و هرکس و هر دستگاه نهاد و ارگان به بهانه‌های مختلف افراد موردنظر خود را با توصیه‌ها و فشار‌ها و رانت‌های گوناگون در مسئولیت‌ها و مناصب نگه داشتند و مانع جابجایی شدند؛ این یعنی به بازی گرفتن قانون و پایمال کردن حقوق مردم.

جهان صنعت رفع توقیف شد

روزنامه جهان صنعت که چندی پیش توقیف شده بود از فردا منتشر می‌شود. باشگاه روزنامه‌نگاران ایران با اعلام این خبر نوشت: این روزنامه چند هفته پیش به علت گفتگو با محمدرضا محبوب‌فر که یک کارشناس بهداشتی است و ارایه آمار غلط از سوی او درباره‌ی کرونا توقیف شده بود. جهان صنعت، روزنامه‌ای با رویکرد تحلیلی است که بیشتر در حوزه اقتصاد فعالیت دارد. این روزنامه از سال ۱۳۸۳ منتشر می‌شود.

شوک به پرسپولیس و خبر خوش برای استقلال

هافبک تیم فوتبال پرسپولیس قرارداد خود را با این باشگاه فسخ کرد. مهدی ترابی ظهر امروز (دوشنبه) با حضور در باشگاه پرسپولیس بعد از مذاکره با مدیران این باشگاه براساس بندی که در قراردادش بود توانست قرارداد خود را با پرسپولیس‌ها فسخ کند. در قرارداد مهدی ترابی آمده بود که اگر پیشنهاد خارجی داشت می‌تواند یکطرفه قراردادش را فسخ کند و جدا شود. همچنین از باشگاه استقلال خبر می‌رسد پول وینفرد شفر، سرمربی سابق استقلال پایان هفته به حساب وی واریز می‌شود.

بازگشت عادل فردوسی‌پور به دنیای فوتبال

عادل فردوسی‌پور مجری و گزارشگر فوتبال قرار است با برنامه‌ای جدید به دنیای فوتبال برگردد. عادل فردوسی پور قصد دارد با شروع لیگ بیستم دوباره برنامه‌ای مشابه ۹۰ را تولید و پخش کند. برنامه جدید عادل از تلویزیون‌های اینترنتی پخش خواهد شد. جالب این که زمان پخش برنامه مثل برنامه سابق او دوشنبه‌های هر هفته است. لابد می‌دانید که دوشنبه شب‌ها برنامه «فوتبال برتر» از شبکه سه و با اجرای محمد حسین میثاقی پخش می‌شود و این رویه حتما برای لیگ بیستم هم ادامه خواهد داشت. حالا باید هر دوشنبه منتظر رقابت این دو برنامه باشیم. برنامه جدید عادل «نود نو» نام دارد و از تلویزیون‌های اینترنتی پخش خواهد شد.

نماینده مجلس: تخلیه ساکنان قدیمی منطقه ابوالفضل منتفی است

سید کریم حسینی در گفتگو با ایلنا درباره آخرین تصمیمات برای مردم منطقه ابوالفضل در اهواز اظهار داشت: تصمیم جمع این بوده که اگر زمین خواری و خرید و فروش زمین در این محدوده صورت گرفته، باید جلوی آن‌ها گرفته و با این گروه برخورد شود. نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این که با وجود اینکه اراضی این منطقه ارزش بالایی ندارد، چرا شاهد این برخورد‌ها هستیم، تاکید کرد: مجریانی که این کار‌ها را کرده‌اند، باید این سوال را پاسخ دهند، ما پس از این وقایع به موضوع ورود کردیم و توانستیم صف مردم را از صف زمین خواران جدا کنیم. حسینی درباره میزان زمین خواری انجام شده در این منطقه گفت: جواب من در برابر این سوال سکوت است. وی ادامه داد: این مردمی که آنجا هستند نیاز به خدمات دارند و باید تکلیف آن‌ها مشخص شود. این مردم برای دریافت خدمات نیاز به سند اراضی دارند، اما با این وضعیت، مردم این منطقه نه جزو شهر و نه جزو روستا محسوب نمی‌شوند. نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در پاسخ به این که آیا قرار است بنیاد مستضعفان سند این اراضی را به ساکنان قدیمی منطقه اهدا کند، ادامه داد: صبحتی درباره اعطای سند به ساکنان این منطقه نشده است و هنوز معلوم نیست بنیاد مستضعفان به ساکنان قدیمی این منطقه سند می‌دهد یا نه.

اعترافات «ک. الف» متهم تجاوز به دختران دانشجو: هیچ تنفری از زنان ندارم

چندی قبل هشتگی در فضای مجازی به راه افتاد که در آن دختران و زنانی را که مورد تعرض و آزار جنسی قرار گرفته بودند تشویق کرد تا پرده از این ماجرا بردارند. به نوشته ایران، به دنبال این هشتگ بود که سریال آزار و اذیت‌های مردی به نام «ک الف» از سوی قربانیان یکی یکی برملا شد و هر دختر با انتشار ماجرایی، راز آزار‌های خود از سوی این جوان را فاش کرد. آن‌ها مدعی شدند پس از آشنایی با این پسر و رفتن به خانه وی با خوردن مشروبات الکلی بیهوش شده و قربانی جنایت سیاه او شده‌اند. بدین ترتیب پرونده‌ای در شعبه سوم دادسرای امنیت اخلاقی تشکیل شد و به دستور بازپرس روح الله رضاپور گتابی، متهم دستگیر شد. این متهم ۳۳ ساله لیسانس باستان‌شناسی دارد و در مغازه کتابفروشی دوستش مشغول به کار بود. وی همچنین علاوه بر باستان‌شناسی علاقه زیادی به بومگردی دارد و تور‌های گردشگری نیز برگزار می‌کرد. متهم در بازجویی‌ها مدعی شده که با قربانیانش در فضای مجازی آشنا شده و آن‌ها با پای خود به خانه‌اش آمده‌اند و فقط به خاطر هیجان این کار‌ها را انجام داده است و هیچ تنفری از زنان نداشته است. متهم گفت در تمام موارد سعی داشته که به سوژه‌هایش علاقه‌مند نشود. او تنها دل به یک دختر بسته بود که با گذشت یک سال از رابطه‌شان به دلیل اختلافات معمولی این رابطه پایان یافته بود. بازپرس پرونده متهم را برای بررسی روانی به پزشکی قانونی معرفی کرده و تحقیقات برای شناسایی سایر شاکی‌ها و اتهامات وی ادامه دارد.

ادعای رایزنی جبهه پایداری با آیت‌الله مصباح برای حمایت از سعید جلیلی

سعید جلیلی این روز‌ها عزم خود را جزم کرده تا با سازوکاری مشخص در انتخابات حاضر شود و بر اساس اخبار رسیده، برخی نیرو‌های جبهه پایداری جلساتی در دفتر آیت‌الله مصباح یزدی برگزار کرده‌اند تا حمایت ایشان را برای حمایت از جلیلی جلب کنند. گمانه‌زنی بر سر نامزد‌های ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در هر دو جناح سیاسی هر روز داغ‌تر می‌شود و این بین اخباری هم برخی گمانه‌ها را تقویت می‌کند. به گزارش خبرنگار «نامه‌نیوز» سعید جلیلی این‌روز‌ها عزم خود را جزم کرده تا این‌بار با سازوکاری مشخص در انتخابات حاضر شود و بر اساس اخبار رسیده، برخی نیرو‌های جبهه پایداری جلساتی در دفتر آیت‌الله مصباح یزدی برگزار کرده‌اند تا حمایت ایشان را برای حمایت از جلیلی جلب کنند.
 
توضیحات یک نماینده درباره طرح ساماندهی فضای مجازی

نماینده مردم تهران در مجلس از تهیه طرحی برای ساماندهی فضای مجازی خبر داد و تاکید کرد که ما در این طرح نگاهمان فراتر از شبکه های اجتماعی است و تمرکز جامع‌تری بر فضای مجازی دارد.مجتبی رضاخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، ‌از تهیه طرحی برای ساماندهی فضای مجازی خبر داد.وی افزود: ما در این طرح نگاه‌مان فراتر از شبکه اجتماعی است تمرکز جامع‌تری بر فضای مجازی داریم.نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد که در طرح ساماندهی فضای مجازی، نگاه و نقطه نظرات نخبگان جامعه به ویژه کارشناسان و فعالان فضای مجازی را دریافت و در طرح مذکور گنجانده شده است.
 
انتقاد تُند و تیز مسیح مهاجری از‌ «ای کاش‌»های وزیر بهداشت

مسیح مهاجری نوشت: تردیدی نیست آن دسته از مردم که به توصیه‌ها و درخواست‌ها و هشدار‌های مسئولین بهداشتی کشور اعتنا نکردند و علیرغم آگاه بودن از خطر کرونا به سفر رفتند، در پدید آمدن این خطر سهیم هستند، ولی سهم اصلی متعلق به ستاد ملی مقابله با کروناست که هیچ مصوبه‌ای در زمینه ممنوع یا محدود کردن سفر‌ها نداشت.حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: برخلاف درخواست‌های زیادی که در روزهای قبل از تعطیلات چهار روزه پایان هفته اخیر و تاسوعا و عاشورا شد، عده‌ای بدون اعتنا به این درخواست‌ها و هشدارها بار سفر بستند و به استان‌های مختلف به‌ویژه شمال رفتند. حجم خودروها و مسافران در این ترددها از زمان مشابه سال گذشته بیشتر بود درحالی که خطر بیماری کرونا ایجاب می‌کرد غیر از موارد بسیار ضروری سفری انجام نشود.

اکنون با توجه به رعایت نزدیک به صددرصدی دستورالعمل‌های بهداشتی توسط عزاداران حسینی در دهه عاشورا کاملاً مشخص شده که تهدیدی از ناحیه این عزاداری‌ها متوجه سلامت جامعه نیست، ولی سفرهای اخیر به تهدید بزرگی تبدیل شده و متأسفانه باید منتظر افزایش ابتلاها و مرگ‌ومیرهای هم‌وطنان در روزها و هفته‌های آینده باشیم. تأسف بالاتر این است که این تهدید در شرایطی به سراغ جامعه ما می‌آید که کادر درمان کشور کاملاً خسته و فرسوده است و نیاز شدیدی به استراحت و تجدید قوا دارد. در چنین شرایطی اگر شیب ابتلاها بالا برود، باید آن را یک فاجعه برای کشور دانست.

تردیدی نیست که آن دسته از مردم که به توصیه‌ها و درخواست‌ها و هشدارهای مسئولین بهداشتی کشور اعتنا نکردند و علیرغم آگاه بودن از خطر کرونا به سفر رفتند، در پدید آمدن این خطر سهیم هستند ولی سهم اصلی متعلق به ستاد ملی مقابله با کروناست که هیچ مصوبه‌ای در زمینه ممنوع یا محدود کردن سفرها نداشت. اگر شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور ایجاب نمی‌کرد مسافرت ممنوع شود، حداقل انتظار این بود که محدودیت‌هایی برای سفرهای غیرضروری وضع می‌شد تا جلوی این هجوم نامعقول که در روزهای اخیر شاهدش بودیم گرفته می‌شد.اینکه وزیر بهداشت و درمان، در اینستاگرام نوشت: «ای کاش توانی، اختیاری، ابزاری یا مددی فراتر از تمنا و خواهش و التماس داشتم تا با این ترددهای بی‌رویه برای روزهای سختِ خیز مجدد بیماری و زحمت و گرفتاری همکارانم مضطرب نمی‌شدم و تا این حد از مظلومیت، خستگی و بردباری‌شان شرمسار نمی‌گشتم. ای کاش می‌توانستم با تمسک به شیوه‌هایی سختگیرانه‌تر و تأدیب اندکی که رعایت نمی‌کنند و با بی‌توجهی حقوق شهروندی انبوهی را که رعایت می‌کنند زیرپا می‌گذارند در مهار بیماری توفیقات بیشتری تقدیم مردم نازنین سرزمینم کنم»، چنین اظهار عجزی واقعاً مایه تعجب است.
 
وزیر بهداشت و درمان، یکی از اعضای مؤثر ستاد ملی مقابله با کروناست و می‌تواند از این ستاد برای مقابله با چنین مشکلاتی مصوبه بگیرد. ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس‌جمهور رئیس آنست، قدرت تصمیم‌گیری بالایی دارد که از تصمیم و تأیید شورای عالی امنیت ملی ناشی می‌شود. بالاترین مقام نظام که رهبری است، این ستاد را تأیید و بارها با صراحت اعلام کرده شخصاً تابع تصمیمات آن است و در عزاداری‌های دهه عاشورا نیز دیدیم که به تصمیمات ستاد با دقت و بی‌کم و کاست عمل کرده است. این ستاد در فروردین و اردیبهشت تصمیمات مهمی در زمینه قرنطینه خانگی، ممنوعیت سفر و حتی ممنوعیت رفتن به پارک‌ها و محدودیت کسب و کارها گرفت و تمام آنها نیز اجرایی شدند و با همین تصمیمات درست، موج اول کرونا مهار شد. سؤال اساسی از آقای وزیر بهداشت این است که شما چرا به جای این آه و ناله‌ها از ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای برای جلوگیری کردن از سفرهای غیرضروری نگرفتید؟ اگر شما تلاشتان را کرده‌اید ولی موفق به گرفتن مصوبه نشده‌اید، ستاد باید به این سؤال مهم پاسخ بدهد. شما و ستاد مسئول حفظ جان مردم هستید و کوتاهی در این زمینه‌ها را کسی نمی‌پذیرد. شما با این منطقتان، سخن حافظ، خطاب به معشوقش را به یاد می‌آورید که گفت: «حافظ، وظیفه تو دعا گفتن است و بس – در بند آن مباش که نشنید یا شنید».

تردیدی نیست که اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا دلسوز ملت و کشور هستند ولی باید به این واقعیت توجه داشته باشند که آنها شاعر نیستند که همچون حافظ فقط توصیه کنند و کاری به اینکه مردم مورد علاقه‌شان به آن عمل می‌کنند یا نمی‌کنند نداشته باشند. مسئولان باید برای اجرایی شدن آنچه به صلاح مردم است، ضمانت اجرایی ایجاد کنند و مانع بی‌مبالاتی افرادی شوند که حقوق شهروندی را رعایت نمی‌کنند.
 
کسی که سال ۸۳ پیش بینی کرد، احمدی نژاد رئیس جمهور می شود

نائب رییس سابق مجلس در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت تنها کسی که سال ۸۳ پیش بینی می کرد احمدی نژاد رییس جمهور می شود تنها خودش بود.باهنر نماینده سابق مجلس با حمایت از تشکیل احزاب قوی در کشور تصریح کرد در نبود حزب قوی که مسئول کادرسازی است مردم ناچار هستند بجای احزاب، آدم‌ها را تجربه کنند. اگر سه رییس جمهور اخیر را در نظر بگیرید، هر سه تقریبا چند ماه به انتخابات مانده بود اعلام حضور کردند و تنور انتخابات داغ شد.وی در ادامه گفت: تا پایان سال ۸۳ کسی فکر نمی‌کرد که احمدی نژاد رییس جمهوری شود. تنها کسی که پیش بینی می‌کرد خود او بود. می‌خواهم بگویم داوطلبان یک تا سه ماه مانده به انتخابات اعلام حضور می‌کنند بنابراین از الان نمی‌توان پیش بینی کرد که در انتخابات ۱۴۰۰ چه اتفاقی می‌افتد.
 
نظر باهنر در مورد کنترل تورم از سوی دولت روحانی

نماینده سابق مجلس با اشاره به وجود تورم در کشور به این نکته اشاره کرد که دولت روحانی در چهار پنج سال اول دولت توانسته بود به خوبی تورم را کنترل کند.باهنر نماینده سابق مجلس گفت: دولت در کنترل تورم چهار پنج سال خوب عمل کرد اما بعد موضوع تحریم‌ها پیش آمد. در جریان شیوع ویروس کرونا خیلی از مشاغل تعطیل شدند. کشورهایی داریم که در اثر کرونا ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد منفی داشتند، ولی دولت توانست ۲ تا ۳ درصد رشد منفی را کنترل کند که کار خوبی است.
 
نمایندگان مجلس به پارلمان بر‌می‌گردند

سخنگوی هیات رییسه مجلس از برگزاری جلسات علنی مجلس در هفته آینده خبر داد. محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جلسات علنی مجلس از هفته آینده بعد از دوهفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه برگزار می‌شود.به گفته وی، مجلس از هفته آینده چهار هفته در روزهای یکشنبه و چهارشنبه جلسه علنی خواهد داشت.

حملات تند پناهیان به آیت‌الله هاشمی و مهندس بازرگان

پناهیان شاگرد آیت الله مصباح یزدی در سخنرانی شب شام غریبان به شدت از «عدالت خواهان» انتقاد و به آیت الله هاشمی و مهندس بازرگان حمله کرد. حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم شب شام غریبان در دانشگاه افسری امام علی(ع) با انتقاد به مخالفین سخنان اخیرش مبنی بر «گذشتن زمان عدالتخواهی و ضرورت رفتن به سمت مواسات»، طرح بحث مواسات را ذیل موضوع اخوت مطرح شده از سوی آیت‌الله شاه‌آبادی استاد امام خمینی خواند و با ترجیح آن به مباحث اقتصادی، آیت‌الله محمدباقر صدر گفت: رگباری فحش می‌بندند که فلانی عدالتخواهی را محدود کرد به دزدی‌ها. می‌گویم بابا عدالتخواهی که معمولا الان در جامعه ما بحث می‌شود معطوف می‌شود به دزدی. سوال من این است که چرا عدالت محقق نشده؟ چون در کشور ما هنوز راهکارهای عدالت بیان نشده است و من وقتی دارم از مواسات صحبت می‌کنم (بر اساس دیدگاه آیت‌الله شاه‌آبادی که امام می‌فرمود روحی له الفداه)، می‌خواهم راهکاری را برای عدالت تبلیغ کنم. چرا بعضی‌ها تحمل نمی‌کنند؟وی با تأکید بر اینکه «بحث من درباره مواسات، در مسیر عدالتخواهی است»، افزود: دزدی‌ها جلویش هم گرفته شود قصه تمام نمی‌شود. باید تمدن مبتنی بر مواسات و ‌مدل‌های اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر مواسات طراحی شود. آقای شاه‌آبادی تشکیلاتی را پیشنهاد می‌کند به نام مخمس؛ اینها به خمس ربط ندارد.
 
تمجید نماینده اصولگرا از دستور رئیسی درباره «هفت‌تپه»

یک عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی دستور رییس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف خصوصی‌سازی‌های مساله دار و خلاف ضوابط مانند شرکت‌های ⁧‫هفت‌تپه‬⁩ و پالایشگاه کرمانشاه را مایه امیدواری کارگران و ارتقای تولید دانست.سیدنظام‌الدین موسوی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آیت الله رئیسی دستور داد ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بازرسی برخی خصوصی‌سازی‌های مساله دار و خلاف ضوابط مانند شرکت‌های ⁧‫هفت‌تپه‬⁩ و پالایشگاه کرمانشاه را تعیین تکلیف کند.‏اقتدار حق‌طلبانه دستگاه قضایی مایه امیدواری کارگران و ارتقای تولید است.»
 
تکذیب شرط‌گذاری لاریجانی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰

یک منبع نزدیک به علی لاریجانی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر تمایل رئیس سابق مجلس برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و شروطی که در این زمینه توسط وی مطرح شده، گفت: تمایل لاریجانی برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ و شرط گذاشتن برای برخی طیف های سیاسی کشور، داستان‌سرایی و از اساس کذب است.وی با بیان این که خبر تمایل لاریجانی برای شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ و به تبع آن گذاشتن برخی شروط خطاب به طیف های سیاسی برای شرکت در انتخابات نادرست است افزود: این گونه داستانسرایی‌ها در گوشه و کنار فضای مجازی شکل می‌گیرد، اما ما به ازای واقعی و سیاسی ندارد.این منبع نزدیک به لاریجانی افزود: واقعیت این است که لاریجانی تمایلی به شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ ندارند و وقتی چنین تصمیمی در بین نباشد، شرط گذاشتن برای طیف های سیاسی نیز از اساس، قصّه‌پردازی است.
 
پکن خواهان حفظ برجام شد

وزیر خارجه چین در سخنرانی‌ بار دیگر بر لزوم حفظ برجام تاکید کرد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه در سخنرانی‌ در موسسه فرانسوی روابط بین‌الملل بر لزوم حفظ برنامه جامع مشترک تاکید کرد.وی در این خصوص گفت: ما باید مشترکا برجام را حفظ و برای دست‌یابی به جهانی امن‌تر و باثبات‌تر بیشتر تلاش کنیم.
 
آمریکا چهار شخص را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرد

وزارت دادگستری آمریکا دو شهروند ایرانی و دو شهروند اندونزی را به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کرده است.یک قاضی فدرال روز جمعه دو شهروند ایران و دو شهروند اندونزی را به ۱۹ فقره نقض تحریم‌های آمریکا با صادارات قطعات هواپیمایی از آمریکا به ایران متهم کرده است.صاحبعلی مولایی ۵۶ ساله، محسن فقیهی ۵۴ ساله، آرنولد کونانگ ۲۶ ساله و آلفرت کونانگ ۵۵ ساله متهم به ارسال قطعات هواپیمایی آمریکایی به ایران بدون‌مجوز دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا شده‌اند.
 
آخرین وضعیت پرونده محمدعلی نجفی

وکیل محمد علی نجفی گفت: پرونده موکلم در انتظار برگزاری جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور است.حمیدرضا گودرزی، وکیل محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران با اشاره به آخرین وضعیت پرونده موکلش در دیوان عالی کشور اظهار کرد: هنوز هیأت عمومی دیوان عالی کشور برای بررسی پرونده نجفی تشکیل نشده است.وکیل محمدعلی نجفی با اشاره به زمان برگزاری هیأت عمومی بیان کرد: به دلیل آن که پرونده‌های دیگری در صف انتظار هیأت عمومی هستند، هنوز جلسه رسیدگی به پرونده موکل بنده برگزار نشده است.وی گفت: از آنجایی که پرونده نجفی زندانی دارد و او در زندان است، نوبتش متفاوت است و احتمالا ظرف چند هفته آینده جلسه هیأت دیوان عالی کشور تشکیل و نظر پرونده اعلام شود.
 
ماجرای کلیپ هشدار ۱۰+ شبکه نهال چه بود؟

محمد سرشار مدیر شبکه کودک (پویا/نهال) در واکنش به جنجال ایجاد شده یکی از نماهنگ‌های پخش شده از این شبکه، در قالب رشته توییت توضیحاتی ارایه داد.سرشار نوشت: پخش یک نماهنگ با هشدار سنی ۱۰+ از کانال نهال، با واکنش‌های منفی و مثبت مواجه شد: برخی آن را اجرای سند ۲۰۳۰ و بنده را نفوذی، بهائی، صهیونیست و … خوانند و برخی از اینکه مراقبت بیشتری در برنامه‌های دینی شبکه کودک صورت گرفته، تشکر کردند.شبکه کودک در این ایام، روزانه بیش از ۳۰ قطعه نماهنگ و دیگر تولیدات با موضوع حماسه حسینی را پخش میکند. دیروز، تنها یک قطعه دارای هشدار سنی بود که علتش را در تصاویر می‌توانید ببینید. بنا به حساسیت ویژه تک‌تک بچه‌های مذهبی در برگزاری هیئات (مانند التزام مثال‌زدنی آن‌ها در تبعیت از دستورات ستاد ملی کرونا)، ما هم در شبکه کودک حساسیت ویژه‌ای در پخش آثار مذهبی داریم و تلاش می‌کنیم بهترین آن‌ها را انتخاب و پخش کنیم. یکی از این نماهنگ‌ها دارای شعر و صوت مناسبی برای کودکان بود، اما در تصویر آن صحنه‌هایی مانند شمشیر کشیدن، شکستن تنگ آب، کشتن ماهی و پخش شدن قطرات خون وجود داشت که بنده از پخش خواستم دو کار انجام دهد: یک: آن نماهنگ را با هشدار سنی ۱۰+ پخش کند. دو: پخش را در ساعات پایانی شب باشد که خانواده‌ها کنار فرزندان باشند و مراقبت لازم را برای کودکان زیر ۹ سال داشته باشند.

می‌گویند: “قبلا صحنه‌های خشن یا ترسناک از شبکه کودک پخش شده. پس این‌ها را هم بدون هشدار پخش کنید. ” مثالی بزنم: هرچند در پاساژ‌ها ماسک نمی‌زنند، ما در هیاتهایمان بهتر از همه جا رعایت می‌کنیم و همه‌مان ماسک می‌زنیم. شبیه همین، اگر خطایی در پخش آن صحنه‌های ترسناک بوده، دلیلی نمی‌شود که در برنامه‌های حساس دینی مراقبت نکنیم. (البته خبر دارید که سامانه چی خوبه به کمک شبکه آمده تا هشدار‌های سنی دقیقتر باشد.)می‌گویند: “ما با بچه‌هایمان صحنه‌های قطع عضو مختارنامه را می‌بینیم و روضه مکشوف گوش می‌دهیم و اتفاقی نیفتاده. ” طبیعتا توصیه ما، عمل به آموزه‌های اهل‌بیت (ع) و بزرگان دینی در این حوزه است. آن‌ها به ما آموخته‌اند چارچوب تربیت دینی کوچکسالان چه باید باشد. در هر حال، شبکه کودک اهتمام بالایی به تربیت دینی و انقلابی آینده‌سازان تمدن نوین اسلامی دارد. همچنین سند ۲۰۳۰ و آموزه‌های آن جایی در شبکه کودک ندارند.
 
واکنش فدراسیون فوتبال به نامه فیفا و AFC
 
فدراسیون فوتبال ایران با تأیید دریافت نامه مشترک فیفا و AFC، تأکید کرد همچون گذشته و همیشه ضمن احترام به قوانین فیفا و AFC، خود را مقید و ملتزم به رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می‌داند. در این نامه درباره برخورد قوه قضاییه ایران با متهمان پرونده مارک ویلموتس و احضار مدیران ارشد فدراسیون فوتبال ایران اخطار داده شده در صورت برخورد قضایی با اتهام اهمال‌کاری، خطراتی از جمله تعلیق، فوتبال ایران را تهدید خواهد کرد./تسنیم

پاسخ معصومه ابتکار به احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰
 
معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان گفت: این خبر را نشنیدم، نشنیدم که از آقای لاریجانی حمایت کنند، اما اصلاح طلبان همیشه در جامعه ما خیرخواه بودند و خیرخواهی از این بابت بوده است که ما نباید مردم را از دست بدهیم، یعنی اگر یک طرفه در مناسبات ورود پیدا کنیم و یک طرف به سمت بحث سیاسی برویم، به نتایج خوبی نخواهیم نرسید. باید همه جریان‌هایی که نگران آینده مردم هستند و دلشان می‌خواهد که حداکثر مشارکت رقم بخورد، به فکر حذف رقیب نباشند و اجازه دهند همه در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند. شما الان مجلس را ببینید، یکدست شده است، آیا این خوب است؟ بنابراین اگر ما همه طیف‌ها را در نظر نگیریم و ندانیم مردم کجا هستند، موفق نخواهیم بود. انتخابات مجلس یازدهم واقعه خوبی نبود و چنین مشارکتی در شان انقلاب ما نیست. باید این فضا تغییر کند و فضا هم موقعی تغییر خواهد کرد که مردم بدانند در آینده نظام تعیین کننده هستند./تسنیم

راه فرار محتکران مسکن بسته شد؟

پروانه اصلانی در توضیح سیاست دریافت مالیات خانه‌های خالی، اعلام کرد: سامانه املاک و اسکان در حال حاضر اجرایی شده و روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد ارسال می‌کنیم. به گفته او، این افراد دو هفته فرصت دارند که با خوداظهاری، وضعیت خالی بودن یا دارای سکنه بودن واحد خود را مشخص کنند و دولت این اطلاعات را چک خواهد کرد. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر کسی صاحب دو واحد مسکونی یا بیشتر باشد و بعد از دریافت پیامک خود اظهاری نکند، ملاک را بر این قرار می‌دهیم که خانه‌های او خالی است.

احتمال رایزنی اصلاح طلبان با شورای نگهبان ؟

محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها با اشاره به دو رویکرد در جریان اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: یک رویکرد معتقد به چانه زنی جلب نظر مراجع ذی ربط برای تایید صلاحیت هاست و رویکرد دیگر معتقد است که اصلاح طلبان نباید اصراری برای حضور در قدرت داشته باشند. ️شورای سیاستگذاری غیرفعال شده و فعالیت هایش به تعلیق درآمده است. جمع قابل توجهی از اصلاح طلبان معتقدند که باید گزارشی از عملکرد شورای عالی ارائه و استعفاهای اخیر بررسی و تعیین تکلیف شده و درباره ادامه کار این شورا تصمیم گیری شود. اما با توجه به اینکه عارف خیلی انگیزه ندارد و جلسات به دلیل کرونا برگزار نمی شود، خوش بین نیستم که این اتفاقات رقم بخورد./ايسنا

ارزش سهام عدالت چقدر ریخت؟

روند نزولی شاخص بورس در دو هفته اخیر روی ارزش سهام عدالت نیز تاثیر گذاشت و باعث شد ارزش این سهام نسبت به سه هفته گذشته، حدود سه میلیون تومان کاهش یابد. طبق آخرین به روز رسانی گزارش دارایی که مربوط به تاریخ چهارم شهریور است، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومان کمی بیشتر از ۱۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان است. درحالی که ارزش این سهام در سیزدهم مردادماه، کمی بیش تر از ۱۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است./ايسنا

احمدی نژاد طلایه دار نظریه رادیکال است

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران به خبرآنلاین گفت: مدعیان طرفداری از رهبری، اجازه نقد را به اصلاح طلبان نمی دهند و با طرح اتهام خلاف واقعِ براندازی می‌کوشند رقیب را حذف یا تضعیف کنند. حزب «اتحاد ملت» به عنوان رقیب کارگزاران در جبهه اصلاحات، به مسائل با نگاهی آرمانی و تمناهای دور از دسترس می‌نگرد. احمدی نژاد از نردبان جریان اصولگرایی بالا رفت؛ اما مدتی بعد با شعارهای عجیب و تهی، خود را به عنوان طلایه دار نظریه رادیکال مطرح کرد. نمی دانم محسن هاشمی کاندیدای مطلوب کارگزاران است یا نه! با وضعیت فعلی امکان تصمیم‌گیری وجود ندارد. اصلاح طلبان می توانند پای صندوق بروند ولی رأی سفید بدهند. اصلاح طلب باید در عین واقع بینی، رفرمیست نیز باشد و در عرصه موجود تلاش کند که منطق خود را با وجود محدودیت‌ها به پیش ببرد. باید توجه داشت طرح برخی اسامی پیش از ورود به فضای انتخابات، گاهی ایجاد عارضه می‌کند و توقعات را نیزبالا می‌برد. رقابت تنگاتنگ بین نیروهای رادیکال با نیروهای منطقی اصولگرا در سال ۱۴۰۰ وجود دارد که به نظرمی رسد بخش رادیکال توفیق چندانی نیابد.

برق مجانی در انتظار چه کسانی است؟

طرح برق امید با هدف مدیریت مصرف و فرهنگسازی از دوماه دیگر رسما وارد مرحله اجرا خواهد شد که با اجرای آن کم مصرف ها دیگر از پرداخت قبض برق معاف می شوند حتی برای پر مصرف ها نیز این امکان وجود دارد که با کاهش مصرف از پرداخت قبض رهایی یابند. ۳۰ میلیون نفر مشترک در طرح برق امید از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره‌مند خواهند شد که حدود ۸ و نیم میلیون مشترک در این محدوده هستند و تا زمانی که کم مصرف بمانند، از تخفیف صد درصدی بهره‌مند خواهند شد./ايسنا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار