کد خبر: ۸۹۴۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 02 September 2020

بیانیه کمیسیون مشترک برجام در مورد ضرورت حفظ برجام، کشته شدن ۱۱ تن در حمله هوایی اسرائیل به سوریه، درخواست صدر برای ادغام نیرو‌های حشد شعبی در نیرو‌های امنیتی عراق و مخالفت رئیس جدید شورای امنیت با مکانیزم ماشه آمریکا، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به آمادگی روسیه برای کمک به مذاکره آمریکا و ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی مرسوم سالانه خود برای دانشجویان و اساتید دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو ـ که زیر نظر وزارت خارجه فعالیت دارد ـ به مناسبت آغاز سال تحصیلی اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد تا به ایجاد شرایط و حمایت از گفت‌وگوی مستقیم بین مقامات واشنگتن و تهران، در صورت علاقه‌مندی هر دو کشور، کمک کند.

لاوروف گفت: «ما اکنون هم آماده حمایت از گفت‌وگوی مستقیم بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران هستیم. اگر هر دو کشور به این موضوع علاقه‌مند باشند، ما آماده کمک به ایجاد شرایط برای انجام چنین گفت‌وگویی هستیم.»

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه رفتار آمریکا در برخورد با مسائل مربوط به ایران و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور، شبیه رفتار یک فیل در فروشگاه محصولات چینی است، توضیح داد: «ایالات متحده پس از خروج یکجانبه از برجام، اکنون می‌خواهد از سازوکار پیچیده قانون پیش بینی شده در این توافق نامه استفاده کند که بر اساس آن امکان بازگشت به تحریم‌های تسلیحاتی از سوی سازمان ملل علیه ایران ـ که در سال ۲۰۱۵ پس از انعقاد برجام لغو شد ـ وجود دارد.

اما چنین برخوردی غیر قابل تصور است؛ اولاً هیچ دلیلی برای بازگشت به این تحریم‌ها وجود ندارد، برای اینکه ایران به تمامی تعهدات خویش در چارچوب برجام عمل کرده است. در ثانی، ایالات متحده در حال حاضر با خارج شدن از توافق هسته ای، حقوق خود در چارچوب برجام را از دست داده است. البته من درک می‌کنم که نماد حزب جمهوری‌خواه آمریکا یک فیل است، ولی جهان یک فروشگاه محصولات چینی نیست.»

مخالفت رئیس جدید شورای امنیت با مکانیزم ماشه آمریکا/بیانیه کمیسیون مشترک برجام در مورد ضرورت حفظ برجام/ کشته شدن 11 نفر در حمله هوایی اسرائیل به سوریه/آمادگی روسیه برای کمک به مذاکره آمریکا و ایران/

سرگئی لاوروف با اشاره به اینکه طرف آمریکایی ـ که دیگر در چارچوب برجام نیست  ـ سعی در تصویب تصمیمی داشت که تحریم تسلیحاتی علیه ایران را ـ که در ماه اکتبر (مهر- آبان) منقضی می‌شود ـ تمدید کند، افزود: «آنها مدعی هستند که ایران با فروش اسلحه، منطقه را بی ثبات کرده است. این قطعنامه فقط دو رای موافق به دست آورد، بقیه اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بوده یا به آن رأی ممتنع دادند. اکنون ایالات متحده در تلاش است تا تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.»

بیانیه کمیسیون مشترک برجام در مورد ضرورت حفظ برجام

رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام متعاقب نشست روز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ بیانیه‌ای منتشر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

۱. نشست کمیسیون مشترک برجام در یازدهم شهریور ۱۳۹۹ در وین برگزار شد. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را بر عهده دارد. این نشست به ریاست خانم هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه، به نمایندگی از طرف آقای جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و جمهوری اسلامی ایران، در سطح معاونین وزرای خارجه/ مدیران سیاسی برگزار شد.

۲. تمامی اعضا، با یادآوری اینکه برجام، عنصر کلیدی از ساختار عدم اشاعه جهانی است که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد نیز تایید شده است، بر اهمیت صیانت از این توافق تاکید کردند. اجرای کامل توافق از سوی تمامی طرف‌ها دارای اهمیت اساسی است.

مخالفت رئیس جدید شورای امنیت با مکانیزم ماشه آمریکا/بیانیه کمیسیون مشترک برجام در مورد ضرورت حفظ برجام/ کشته شدن 11 نفر در حمله هوایی اسرائیل به سوریه/آمادگی روسیه برای کمک به مذاکره آمریکا و ایران/

۳. در پرتو مباحث مطروحه اخیر در شورای امنیت ملل متحد در نیویورک در خصوص تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های ملل متحد که قبلا لغو شده‌اند، اعضا تاکید دوباره کردند که آمریکا در هشتم می ۲۰۱۸ یکجانبه، توقف مشارکت خود در برجام را اعلام کرد و از آن پس، در هیچ یک از فعالیت‌های مرتبط با برجام مشارکت نداشته است. اعضا مجددا تاکید کردند که نمی‌توان آمریکا را یک دولت عضو برجام محسوب کرد. در این رابطه، اعضا همچنین بیانیه‌ها و مکاتبات مختلف قبلی خود با شورای امنیت ملل متحد در این خصوص، از جمله بیانیه مورخ ۲۰ اوت ۲۰۲۰ نماینده عالی اتحادیه اروپایی در ظرفیت هماهنگ کننده برجام که بیان می‌کند آمریکا نمی‌تواند فرایند بازگشت تحریم‌های ملل متحد تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را آغاز نماید، مجددا تایید کردند.

۴. اعضا از بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مورخ ۲۶ اوت ۲۰۲۰، که اجرای آن آغاز شده است، استقبال کردند. در همین زمینه، آن‌ها نقش مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرف مسئول راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات عدم اشاعه هسته‌ای را یادآور شدند.

۵. کمیسیون مشترک موضوعات هسته‌ای و همچنین رفع تحریم‌ها ذیل برجام را مورد توجه قرار داد. کارشناسان به بحث در خصوص تمامی موضوعات مورد نگرانی ادامه خواهند داد.

۶. اعضا دوباره اهمیت پروژه‌های عدم اشاعه هسته‌ای، به ویژه، پروژه مدرن‌سازی راکتور اراک و پروژه ایزوتوپ‌های پایدار در فردو را تکرار کردند. با عنایت به آثار و عواقب بالقوه تصمیم آمریکا در ماه می‌ برای پایان دادن به اسقاطیه‌های مرتبط با پروژه اراک، اعضا  حمایت قاطع و مسئولیت جمعی خود برای ادامه این پروژه را تکرار کردند.

۷. این نشست در فضای متاثر از شیوع ویروس کرونا برگزار شد. اعضا با تمامی کشور‌هایی که از این بیماری متاثر شدند، در تلاش‌هایشان برای مقابله با شیوع این بیماری اعلام همبستگی کردند. به دلیل محدودیت‌های مسافرتی، اخیراً امکان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام فراهم نشده بود.

کشته شدن یازده تن در حمله هوایی اسرائیل به سوریه

روز سه شنبه، سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه ـ که پیش از این شمار تلفات حمله هوایی روز دوشنبه رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه را ۵ نفر اعلام کرده بود ـ اعلام کرد: در این حمله هوایی ۱۱ تن از جمله یک غیرنظامی، سه نیروی ارتش سوریه و هفت نیروی نظامی خارجی کشته شده اند.

این در حالی است که اواخر روز دوشنبه، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که «دشمن صهیونیستی علیه برخی از مواضع نظامی ما در جنوب دمشق، حمله هوایی و پدافند هوایی سوریه با این حمله‌ها مقابله کرد».

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به اینکه «این حملات هوایی از جانب بلندی های جولان اشغالی صورت گرفته است»، اعلام کرد که این حمله اسرائیل به «شهادت دو تن و زخمی شدن هفت تن دیگر منجر شد».

گفتنی است، ارتش رژیم صهیونیستی به ندرت حملات انفرادی را تصدیق می‌کند؛ با این حال اعلام کرد که در روز سوم اوت از جت‌های جنگنده، بالگردهای مهاجم و سایر هواپیماهای جنگی برای هدف قرار دادن مواضع نظامی سوریه در جنوب این کشور استفاده کرده است.

درخواست صدر برای ادغام نیروهای حشد شعبی در نیروهای امنیتی عراق

«مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر امروز سه‌شنبه با انتشار توییتی گفت: «در زمانی که آزمایش‌های دنیوی و در رأس آن ویروس و بیماری کرونا در جهان شدت می‌گیرند، مردم نیز در همه جای جهان به جای بازگشت به سوی پروردگار خود یا کاهش گناهان و طغیانگری نه فقط در سطح سیاسی یا حاکمان بلکه در میان همه ملت‌ها به گناه و تخلفات بیشتر روی آورده‌اند.»

به نقل از میدل ایست نیوز، صدر در ادامه افزود: «برخی به جای توقف جنگ به خصوص در سوریه، یمن، میانمار و سایر کشورها بر شدت عداوت و سرکشی آن افزوده‌اند؛ درگیری‌های عشایری در عراق عزیز ما نیز جان و اموال زیادی می‌گیرند و امنیت را متزلزل می‌کنند؛ از طرف دیگر، اختلافات سیاسی بین احزاب و کشورها نیز شدت گرفته و درگیری‌ها بر سر منصب و قدرت و تسلط بر ملت‌های مظلوم زیاد شده، همان گونه که در رابطه با کشورهای بهار عربی و سایر کشورها و مانند مداخلات ترکیه و تجاوز آن به خاک عراق به دلایلی واهی و بدون هیچ بازدارندگی بین‌المللی یا قانونی نیز این امر صدق می‌کند.»

وی با اشاره به عادی سازی روابط گفت: «برخی کشورها برای عادی سازی روابط با کشور شر و تروریسم با وجود زخم‌های فلسطین و با وجود تجاوز به جولان و تجاوز به اسلام و عربیت به سرعت شتافتند.»

مخالفت رئیس جدید شورای امنیت با مکانیزم ماشه آمریکا/بیانیه کمیسیون مشترک برجام در مورد ضرورت حفظ برجام/ کشته شدن 11 نفر در حمله هوایی اسرائیل به سوریه/آمادگی روسیه برای کمک به مذاکره آمریکا و ایران/

صدر، نیروهای حشد شعبی را برادران خود خواند و آنها را به ترک دنیا و دوری از مشاجرات سیاسی و دور کردن عناصر بد از این سازمان و اقدام برای ادغام نیروهای خوب در نیروهای امنیتی عراق دعوت کرد تا شعار حفظ اقتدار حکومت و مجازات نیروهای بد حشد شعبی محقق و ضمن حفظ آبرو و اعتبار اقتدار و تصویر آن در نزد همه، تمامی زبان‌های بدگو به آن بسته شود.

صدر نسبت به ایجاد طرحی برای بستن مقرهای وابسته به حشد شعبی در راه عشق به عراق و پیروی از خدا ابراز امیدواری کرد.

مخالفت رئیس جدید شورای امنیت با مکانیزم ماشه آمریکا

 نیجر که در ماه سپتامبر ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور نیز هیچ اقدامی درباره ابلاغیه آمریکا برای فعال کردن ساز و کار بازگشت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران اتحاد نخواهد کرد، چون در میان پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل در این باره اجماعی وجود ندارد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز ۲۰ آگوست روند سی روزه اعمال مجدد تمامی تحریم‌های بین المللی علیه ایران را که با نام اسنپ بک شناخته می‌شود، فعال کرد. وی این اقدام را با ارائه ابلاغیه‌ای به شورای امنیت انجام داد که طی آن پامپئو مدعی شد، ایران توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را نقض کرده است.

مخالفت رئیس جدید شورای امنیت با مکانیزم ماشه آمریکا/بیانیه کمیسیون مشترک برجام در مورد ضرورت حفظ برجام/ کشته شدن 11 نفر در حمله هوایی اسرائیل به سوریه/آمادگی روسیه برای کمک به مذاکره آمریکا و ایران/

اما اندونزی که در ماه اگوست ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت، گفت: در جایگاهی قرار ندارد که اقدامی در زمینه ابلاغیه آمریکا انجام دهد، چون سیزده عضو شورای امنیت مخالفت خود با این اقدام آمریکا را ابراز داشتند.

دولت آمریکا بعد از آنکه روز ۲۵ مردادماه پیش‌نویس قطعنامه‌‌اش برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران شکست خورد اعلام کرده، در تلاش است با استفاده از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بازگرداند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار