فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: طرح‌های امنیت اخلاقی را تعطیل نکرده‌ایم و شکل برخورد تغییر کرده است. اقدامات ایجابی را بر سلبی تقدم داده‌ایم.
کد خبر: ۸۹۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵ 02 September 2020

روزنامه جام‌جم گفت‌وگویی با سردار رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ انجام داده است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

کاهش 31 درصدی وقوع جرم در پایتخت

- در مدت سه سال گذشته وقوع جرایم در تهران از 31 درصد در کل کشور به 21 درصد کاهش پیدا کرده است. در حوزه کشف جرایم نیز در رتبه‌های برتر کشور هستیم.

- در حوزه برخورد با اراذل و اوباش سه سال قبل حدود 12 ـ 10 شرور داشتیم که با شرارت‌های خود باعث سلب امنیت و آسایش شهروندان می‌شدند که در حال حاضر هیچ اراذل و اوباش مطرحی در تهران نداریم. برخی از این اراذل در درگیری‌های بین خود کشته شده و بقیه توبه کردند.

افزایش 41 درصدی کشف مواد مخدر

- در زمینه برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر نیز در پنج‌ماهه امسال کشفیات 41 درصد افزایش یافته است.

98 درصد شهروندان قانون را رعایت می‌کنند

امنیت ابعاد عینی، ذهنی و نسبی دارد که خوشبختانه احساس امنیت در پایتخت طی سه سال گذشته 15 تا20 درصد افزایش یافته است. برنامه‌هایی برای ارتقای امنیت و احساس امنیت در پایتخت داریم که در حوزه شهروندان توجه به رویکرد ایجابی به جای اقدامات سلبی  و ارائه خدمات انتظامی است اما در برابر مجرمان و متخلفان حالت آفندی و تهاجمی داریم و اجازه نمی‌دهیم برخی مجرمان با اقدامات خود، آرامش و امنیت شهروندان را سلب کنند. خوشبختانه در حال حاضر حدود 98 درصد شهروندان قانون را رعایت می‌کنند.

کاهش 50 درصدی سرقت مسلحانه در پایتخت

- جرایم خشن خط قرمز پلیس است و  طی سه سال گذشته برخورد با این دسته از جرایم جدی و قاطع بود. اگر مجرمان قصد سرقت مسلحانه داشتند، با اقدامات فنی همکارانم در عملیات‌هایی پیشدستانه آنها را قبل از ارتکاب جرم دستگیر کردیم، به‌طوری که آمار سرقت مسلحانه در پایتخت در پنج‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

افزایش 50 درصدی جرم‌اولی‌ها درست نیست

آمار افزایش 50 درصدی جرم‌اولی‌ها در پایتخت را قبول ندارم. امسال شاهد افزایش تعداد جرم‌اولی‌ها در پایتخت بودیم که آمار آن کمتر از عددی است که به آن اشاره شد. با اجرای طرح‌های پلیس تهران و دستگیری مجرمان حرفه‌ای، شاهد بودیم حدود 60 تا 70 درصد مجرمان دستگیرشده سابقه‌دار بودند که 30 تا 40 درصد بقیه که جرم‌اولی هستند، نگران‌کننده‌اند و دیگر دستگاه‌های مسؤول در این رابطه باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

بعضی از ملاطفت‌ها، باعث جری شدن مجرمان می‌شود

یکی از همکارانمان که در روز تاسوعا پیکر مطهرش تشییع شد، هنگام نجات مردی که خودسوزی کرده بود، دچار سوختگی شد و به شهادت رسید. افراد دیگری در این صحنه حضور داشتند که آنها هیچ اقدامی انجام ندادند و مامور کلانتری برای نجات این شهروند از جان خود گذشت. دو همکار دیگرم نیز هنگام دستگیری مجرمان با رشادت و ازخودگذشتگی به شهادت رسیدند که یکی از مجرمان که عامل شهادت شهید ضابط است، پنج فقره سابقه کیفری دارد. در کنار رشادت همکارانم اعتقاد دارم مجرمان نیز جری شده‌اند و باید با مجرمانی که تکرار جرم انجام می‌دهند، برخورد جدی‌تری انجام شود. بعضی از ملاطفت‌ها، باعث جری شدن مجرمان می‌شود.

پلیس در برابر مجرمان اقتصادی کوتاه نمی‌آید

- یکی از گام‌هایی که برای برخورد با جرایم اقتصادی در ناجا برداشته‌ شد، تشکیل پلیس امنیت اقتصادی بود. در تهران نیز پلیس امنیت اقتصادی تشکیل شده و دستگیری‌های خوبی در حوزه سوءاستفاده از دلارهای 4200 تومانی انجام شد. فعالیت مجرمان در این حوزه پیچیده‌تر شده است. اما پلیس در برابر آنها کوتاه نمی‌آید و در دو بعد فضای حقیقی و فضای مجازی برخوردهایی با دلالان بازار سکه و ارز صورت گرفته و  این برخوردها ادامه دارد.

- ده‌ها سایت در این حوزه شناسایی شد که مدیران آنها احضار و تعدادی از سایت‌ها مسدود شدند. این برخوردها با درخواست بانک مرکزی و دستگاه قضایی صورت می‌گیرد. چندی قبل نیز یک باند حرفه‌ای را در تهران دستگیر کردیم که 27 نفر عضو آن بودند و به صورت سازمان‌یافته در فضای حقیقی در حوالی میدان فردوسی و همچنین در فضای مجازی فعالیت مجرمانه می‌کردند. با دستگیری سرکرده باند، دیگر اعضای باند دستگیر شدند.

هر هفت ثانیه یک تماس با پلیس 110 گرفته می‌شود

- در 24 ساعت بیش از 30 هزار تماس با پلیس 110 گرفته می‌شود که 10 تا 13 هزار تماس عملیاتی است و باید پلیس در صحنه حضور پیدا کند. در برخی صحنه‌ها ماموران باید حفظ صحنه کرده و در آنجا بمانند. از سوی دیگر عصرها تماس بیشتر می‌شود. ساعت چهار عصر تا 9 شب پیک تماس‌های ماست که این زمان پیک ترافیک تهران هم است. این دلایل باعث می‌شود گاهی ماموران دیر به صحنه برسند که اغلب گلایه‌ها، مربوط به تماس‌های عصر است. در نظر داشته باشید، هر هفت ثانیه یک تماس با پلیس 110 گرفته می‌شود که با وجود این  حجم تماس میانگین حضور ماموران هفت دقیقه است.

طرح‌های امنیت اخلاقی در تهران تعطیل نشده است

- همانند طرح‌های برخورد با دزدان، مفسدان اقتصادی، قاچاقچیان مواد مخدر و... طرح‌های پلیس برای برخورد افرادی که شئونات و مقررات جمهوری اسلامی را رعایت نکنند، اجرا می‌شود و جدی‌تر هم شده است. وظیفه پلیس برخورد قاطع با این افراد است. امیدواریم دستگاه‌های دیگر قبل از پلیس، به وظایف خود عمل کنند. 24 سازمان و نهاد در این حوزه مسؤولیت دارند و پلیس در رتبه آخر قرار دارد. طرح‌های امنیت اخلاقی را تعطیل نکرده‌ایم و شکل برخورد تغییر کرده است. اقدامات ایجابی را بر سلبی تقدم داده‌ایم. همچنین برای افرادی که شئونات را رعایت نمی‌کنند، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم تا با قانون آشنا شوند.

 پرونده ک. الف به کجا رسید؟

- تعدادی از قربانیان او شکایت خود را مطرح کرده‌اند و همکارانم در پلیس امنیت مدارک و دلایل کافی در خصوص جرایم او را به دست آورده‌اند. این متهم به صورت خیلی حرفه‌ای جرایم خود را انجام داده بود. تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار