معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در نشست خبری
وی درباره برگزاری مراسم اربعین در سال جاری افزود: کمیته‌های ما فعال شده؛ مفروض بر اینکه اگر مراسم برگزار شود. از این روی در آخرین تماس با سفیر عراق تا به این لحظه مقامات عراقی اعلام کردند امسال زائر غیرعراقی با توجه به شیوع کرونا پذیرش نخواهند کرد. ما اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی را در این راستا در داخل کشور انجام خواهیم داد.
کد خبر: ۸۹۴۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶ 01 September 2020

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه حدود ۹۲ هزار هیات ثبت شده در کشور داریم، اظهار کرد: ۲۷ هزار و ۷۳۳ نفر در امر نظارت و بازرسی هیات‌های مذهبی داشتیم، به گونه‌ای که بیشترین رعایت اصول بهداشتی در دهه اول محرم صورت گرفت؛ هرچند مواردی هم از عدم رعایت نکات بهداشتی بود، بسیار کم بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی «تابناک»، حسین ذوالفقاری در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: مسئولیت کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله کرونا بر عهده وزارت کشور بود که در این حیطه مساله تعطیلی مدارس، طرح تب سنجی و طرح فاصله‌گذاری از جمله مسائلی بود که از طرف ما اجرایی شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با تقدیر از فعالیت گروه‌های خودجوش در بحث مقابله با کرونا تصریح کرد: همه مسئولان و مردم باید این بیماری را جدی بگیرند، چون زوایای و ابعاد این بیماری بسیار گسترده است و فشار بسیاری بر کادر درمان وجود دارد. از این روی، مردم باید با جدیت بیشتری پروتکل‌ها را رعایت کنند.

ذوالفقاری با انتقاد از مسافرت‌های غیرضروری برخی از مردم خاطرنشان کرد: من خواهش می‌کنم مردم با رعایت پروتکل‌ها اجازه ندهند تا این بیماری بیشتر گسترش پیدا کند. بنا بر پیشنهاد کمیته امنیتی قرار شد، همه دستگاه‌ها برنامه یکساله همزیستی با کرونا را تبیین و برای تصویب به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع دهند.

وی تاکید کرد: اگر دستگاه‌ها بنا دارند به مردم خدمات دهند، باید از هر گونه تجمعی پرهیز کنند. ما معتقدیم باید سامانه هوشمندی برای کنترل بیماری کرونا در کشور طراحی شود که ما این پیشنهاد را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه دادیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه در ۹ استان و ۱۱ حوزه انتخابیه در ۲۱ شهریور انتخابات برگزار می شود گفت: ضوابط بهداشتی و امنیتی در این راستا ابلاغ شده و نامزدها حق ندارند ستاد تبلیغاتی داشته باشند و باید از بستر فضای مجازی استفاده کنند و کسانی که مجری برگزاری انتخابات هستند، غربالگری می شوند و اولویت برای محل برگزاری انتخابات با مکان‌های باز است و برگزاری هرگونه تجمعی ممنوع است و اگر نامزدی این موارد را رعایت نکند، از حضور در شبکه استانی محروم و در مرحله دوم به دستگاه قضایی معرفی می شود.

ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه کشور از نظر امنیت داخلی وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: حمایت مالی و اطلاعاتی کشورهای متخاصم برای انجام عملیات‌ تروریستی، فعالیت علیه نظام در فضای مجازی و تمرکز رسانه‌های خارجی بر تجمع‌های داخل ایران از جمله مواردی که باید در مقابله با آنها هشیار باشیم، چون بعضا مردم در این موارد از مسئولان هشیارتر هستند.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد فعالیت‌های وزارت کشور در حوزه امنیتی پیشگیرانه است و ما تا به امروز ۶۱۰ گزارش به نهادهای مربوطه ارسال کرده و در حوزه جرایم تغییر محسوسی نداشتیم اما تمرکز بر جرایم ناامن در دستور وزارت کشور و وزارت اطلاعات قرار دارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه سال گذشته ۵۱۹ فراخوان و امسال ۱۷۰۲ فراخوان داشتیم تصریح کرد: با کنترل‌های صورت گرفته عملیات تروریستی کاهش داشته، به گونه ای که در سال ۹۷ ما ۱۹ شهید داشتیم اما در سال ۹۸ این تعداد به ۹ نفر و در سال ۹۹ به ۳ شهید رسیده و در مقابل در سال ۹۷، ۲۰ تروریست به هلاکت رسیدند که این آمار در سال ۹۸، ۴۴ نفر و در سال ۹۹ نیز ۱۴ نفر بوده است.

ذوالفقاری با اشاره به تصویب تشکیل پانزده بازارچه مرزی در استان‌های مرزی خاطرنشان کرد: همه زیرساخت‌ها برای حمایت از جامعه کولبری فراهم شده و ما برای کمک به معیشیت مرزنشینان بازارچه‌های مرزی را در نظر گرفتیم اما به دلیل تحریم‌های سال ۹۷ ورود برخی کالا به کشورها ممنوع شد و عملا مرزنشینان نتوانستند از لایحه حمایتی دولت بهره‌مند شوند؛ از این روی امیدوارم کمیته اقتصادی کشور در راستای حمایت از مرزنشینان وارد عمل شوند.

وی با اشاره به تصویب ایجاد ۱۵ پایانه مرزی از سوی دولت تاکید کرد: در مورد اتباع خارجی به خصوص اتباع افغانستانی ما به دنبال حضور اتباع به صورت قانونی هستیم؛ بنابراین، هزینه‌های قانونی را کاهش دادیم، ولی متاسفانه سالیانه ۸۰۰ دستگاه خودرو حامل اتباع غیرقانونی توقیف شدند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: ما میزان اقامت اتباع غیرایرانی را از سه ماه به یک سال افزایش دادیم و در سال به طور میانگین ما ۶۷۲ هزار نفر اتباع غیرقانونی را به کشورشان بازمی‌گردانیم و حدود ۸۵۰ هزار نفر را ما به عنوان آواره در کشور داریم.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به اینکه شیطنت بزرگی در راستای ضربه زدن به روابط ایران و افغانستان وجود دارد، اظهار کرد: مردم ایران و افغانستان باید هشیار باشند و در این راستا اقدامات لازم از سوی ما و دولت افغانستان برای خنثی کردن توطئه‌ها در این راستا صورت گرفته است.

وی درباره برگزاری مراسم اربعین در سال جاری افزود: کمیته‌های ما فعال شده مفروض بر اینکه اگر مراسم برگزار شود. از این رو در آخرین تماس با سفیر عراق تا به این لحظه مقامات عراقی اعلام کردند امسال زائر غیرعراقی با توجه به شیوع کرونا پذیرش نخواهند کرد. ما اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی را در این راستا در داخل کشور انجام خواهیم داد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: ما تا سال آینده طبق اظهارنظر کارشناسان درگیر ویروس کرونا هستیم. از این رو اگر طبق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط حاد شود، ما محدودیت‌هایی را اعمال خواهیم کرد.

ذوالفقاری درباره اتفاقات صورت گرفته در روستای ابوالفضل خاطرنشان کرد: ما در اطلاع‌رسانی حوادث در کشور ضعف داریم روندی که برخی از مسئولان به آن توجه نمی‌کنند. از این رو در روستای ابوالفضل ۳۰۰ هکتار برای بنیاد بوده که ۱۰۰ هزار هکتار به صورت قانونی واگذار شده و ۲۰۰ هزار هکتار توسط افراد سودجو و به دلیل غفلت بنیاد در حصارکشی این زمین‌ها به مردم واگذار شده است؛ اما بنیاد به جد پیگیر این ماجرا بود و در دوم شهریور ۹۹ در جلسه استاندار و معاون بنیاد مستضعفان مقرر شده خانه‌هایی که در قالب ویلا و باغ هستند، تخریب شوند و برای ۳۵ خانواری که در این منطقه ساکن هستند نیز خانه‌هایی در شهرک جدید رامین در نظر گرفته شده است؛ اما در روز تخریب ویلا و باغ‌ها درگیری هایی صورت گرفته و در مجموع ۸ نفر مجروح شدند.

وی با اشاره به اینکه صاحب ملک یعنی بنیاد مستضعفان و شهرداری در این پرونده مقصر هستند، تاکید کرد: قطعا زد و بندهایی در این ماجرا وجود داشته که در پانزده سال این ساخت و سازها صورت گرفته است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره افزایش بحران‌های اجتماعی مثل بحران‌های کارگری در دولت فعلی گفت: ما در هر حادثه ای گزارش‌ها را بررسی کردیم که هر یک از موارد قابل بحث است و برای مثال در موضوع بنزین ما مستندات خود را کاملا اعلام و حتی پیش‌بینی کردیم که اعتراضاتی هم صورت خواهیم گرفت و به دوستان هم این موضوع را اعلام کردیم.

ذوالفقاری درباره بنزین اشتباه در سال ۸۶ رخ داد، اظهار کرد: ما اعلام کردیم باید برای سهمیه‌بندی زیرساخت‌ها فراهم شود و درباره سهمیه‌بندی گازوئیل نیز ما به دلیل مشکلات حمل و نقل صراحتا مخالفت کردیم؛ از این روی، فقط مقرر شد تا ساعت سهمیه بندی فقط به دلیل حوادث گذشته تکرار نشود.

 وی افزود: از ظهر جمعه در موضوع سهمیه‌بندی دو گروه یک گروه از مسئولین در داخل کشور و یک گروه در بیرون از کشور فعالیت‌های را انجام دادند. از این روی، اگر مسئولان خواستند روایت اتفاقات سال ۹۶ و ۹۸ صورت گیرد، بنده آمادگی لازم را در این راستا داریم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره اینکه برای مقابله با بیماری کرونا مرزهای هوایی و زمینی کنترل می شود، تصریح کرد: درباره تسهیلات کرونا ما پیگیر ماجرا هستیم، ولی واقعیت این است که مشاغل زیادی در بحث کرونا متضرر شدند و ما به استان ها نامه زدیم برای کسب آمار دقیق تا بتوانیم در این راستا به طور جدی وارد عمل شویم.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه درباره ماجرای هفت تپه تخلفاتی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: مقرر شده نحوه رسیدگی به تخلف به گونه ای باشد که ابعاد این پرونده به صورت منفک بررسی شود تا شرکت در حوزه فعالیت دچار مشکل نشود.

وی در پاسخ یه سوال خبرنگار «تابناک» درباره وضعیت رسیدگی به کولبران "با اشاره به اینکه در موضوع کولبرها ما مخالف حرف های پوپولیستی هستیم، تاکید کرد: من نمی دانم داستان کالای قاچاق تا کی در کشور ادامه خواهد داشت. ما باید جور دیگر فکر کنیم، چون هیچ کشوری چیزی به نام قاچاق کالا نداریم. از این رو بخشی از انرژی ما در حوزه کنترل مرزهای ما به مواجهه با کولبرها اختصاص پیدا کرده و ما این موضوع را متوجه هستیم؛ اما باید یک آسیب‌شناسی در این راستا صورت گیرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگر تابناک گفت: درباره حادثه اسیدپاشی اصفهان عزم جدی صورت گرفت؛ اما این پرونده هنوز باز است و به سرانجامی نرسیده و عامل دستگیر نشده است.

ذوالفقاری درباره حوادثی چون قتل‌های فجیع اظهار کرد: ما بلافاصله جلسه شورای تامین را در استان مربوطه برگزار و حوادث را لایه لایه بررسی می کنیم؛ از این رو اتفاقاتی که قرار است رخ دهد اما رخ نداده قابل گزارش نیست.

وی افزود: بسیاری عناصر داعشی که دستگیر می‌شدند می گفتند هدفشان ایران است اما روسای آنها معتقد بودند نباید این روند مطرح شوند که با اقدامات افرادی چون سردار سلیمانی این رویکرد صورت نگرفت.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: همه نهادهای امنیتی کشور اقدامات پیشگیری و راهبردی دارند؛ مثلا در زمان حمله ایران به الاسد، بنده به هر استانداری که زنگ زدم هشیار بودند.

ذوالفقاری با بیان اینکه پایه امنیت کشورمان مردم ما هستند تاکید کرد: کسی که قتل فجیعی را انجام دهد از نظر من باید با سرعت و قاطعیت با او برخورد شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار