رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اعلام این که طی ۶ ماه گذشته یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه هزینه شده ، گفت که ۶۰۰ تن از کادر درمانی دانشگاه هم در این مدت به این بیماری مبتلا شدند.
کد خبر: ۸۹۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸ 27 August 2020

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اعلام این که طی ۶ ماه گذشته یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه هزینه شده ، گفت که ۶۰۰ تن از کادر درمانی دانشگاه هم در این مدت به این بیماری مبتلا شدند.

 ایرنا ، دانشگاه علوم پزشکی بابل مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت دارد. این دانشگاه شهرستان بیش از ۵۲۰ هزار نفری بابل را با هفت بیمارستان زیر پوشش دارد که از این تعداد پنج بیمارستان آیت الله روحانی و میناگر ، شهید بهشتی ، یحیی نژاد و امیرکلا از ابتدا برای پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافتند و همچنان هم پذیرش این بیماران در تمامی این بیمارستان ها ادامه دارد.

دکتر سید فرزاد جلالی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود : شهرستان بابل از اول اسفندماه سال گذشته با شناسایی و ثبت اولین بیمار کرونایی در استان مازندران و بستری در بیمارستان روحانی رسما به مناطق کورونایی کشور پیوست و از آن زمان تاکنون هم از ۱۰ هزار بیمار مشکوک کرونا در منطقه تست کرونا گرفته شد که از این تعداد سه هزار و ۷۰۰ نفر بیماریشان مثبت بود.

وی با اعلام این که هر تست کرونا در بخش خصوصی ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد ، گفت که دانشگاه علوم پزشکی بابل بدون دریافت ریالی از بیماران این تست را برایشان انجام داده است.

جلالی اضافه کرد: هر بیمار کرونایی بدحال که در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شود در هر شبانه روز مبلغ ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد و بیمارانی که در بخش بستری هستند هزینه مراقبت و درمان آنها در شبانه روز ۲۵۰ هزار تومان است.

وی با قدردانی از کمک ۱۰ میلیارد تومانی نقدی و غیر نقدی خیران طی ۶ ماه گذشته به بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بابل ، گفت که بقیه هزینه های شناسایی ، نگهداری و درمان بیماران کووید-۱۹ را دانشگاه از محل اعتباراتی که دولت برای این منظور تخصیص داد ، تامین کرد.

سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی تجهیزات بیمارستانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از زیرساخت های موثر برای کنترل ویروس کرونا و درمان بیماران کووید-۱۹ در کشور بویژه در زیرمجموعه این دانشگاه را اجرای طرح تحول نظام سلامت معرفی کرد و توضیح داد : همسو با اجرای این طرح ، دانشگاه علوم پزشکی بابل در ۲ سال اخیر بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال برای تجهیزات بیمارستانی با ارز دولتی سرمایه گذاری کرده است که اگر بخواهیم همین مقدار کار را در حال حاضر انجام دهیم به بیش ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز خواهیم داشت.

وی افزود: اگر سیاست های مثبت طرح تحول نظام سلامت نبود به مراتب مشکلات و آسیب های بیماران کرونایی در مراکز درمانی بیشتر از آمار های فعلی بود ولی این طرح زیرساخت های بیمارستانی کشور را متحول کرد و تجهیزاتی را به بیمارستان ها آورد که کاراییشان پس از شیوع کرونا کاملا مشخص شد.

جلالی اظهار داشت : در حال حاضر دستگاه سی تی اسکن بیمارستان یحیی نژاد بابل و همچنین دستگاه آنژیوگرافی دوم بیمارستان آیت الله روحانی بابل در مازندران بی نظیر است و کمتر شهرستانی در کشور بجز مراکز استان ها از این امکانات برخودارند.

وی اضافه کرد : بر اساس اعتبارات مصوب دولتی برای شکست کرونا یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای دانشگاه علوم پزشکی اختصاص یافت که بیش از نیمی از این اعتبار جذب شده است.

او ادامه داد : درگیری سخت شش ماه گذشته با ویروس کرونا سبب نشد که دانشگاه علوم پزشکی بابل از طرح توسعه و طرح های عمرانی خود غافل بماند و بر اساس سیاست های پیش بینی شده این طرح ها در حال تکمیل است.

کاهش ۳۵ درصدی بستری بیماران کرونایی در موج دوم

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل به شرایط شهرستان در موج دوم شیوع کرونا هم اشاره کرد و گفت : در موج اول کرونا که اسفند ماه پارسال آغاز شده بود بالاترین آمار بستری ۵۳۵ بیمار کرونایی و مشکوک به کرونا رسیده بود که این آمار در موج دوم شیوع کرونا که از نیمه تیر ماه در بابل آغاز شده و الان سیر نزولی گرفته در بدترین حالت به ۳۶۰ بستری منجر شد که کاهش ۳۵ درصدی را نسبت به موج اول نشان می دهد.

وی با اعلام این که در موج دوم آمار فوتی های ناشی از بیماری کووید-۱۹ در شهرستان بابل کاهش یافت ، افزود : همچنین در مجموع بین ۲۰ الی ۲۵ درصد بیماران بستری در مراکز درمانی بابل غیر بومییان و عمدتا از شهرهای مختلف استان به خصوص از غرب بودند.

جلالی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی ، از خستگی بیش از حد کادر درمانی بیمارستان ها خبر داد و گفت : طی ۶ ماه گذشته ۶۰۰ تن از کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد پنج پزشک به جمع شهدای مدافع خدمت پیوستند.

وی افزود : در مجموع ایام کرونایی ۳۳ هزار بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز دولتی بابل ویزیت شدند که بخش قابل توجهی از این افراد نیازمند بستری نبودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گفت : اگر مردم و مسافران بخواهند همانند ۶ ماه گذشته بی تفاوت به هشدارها بعد از تعطیلات پایان هفته بار دیگر به بابل و مازندران سفر کنند پاییز و زمستان سخت کرونایی در انتظار ماست.

وی افزود : انتظار می رود شهروندان بعد از گذشت حدود هفت ماه به این باور رسیده باشند که انجام مسافرت ها و برپایی تجمعات فامیلی، عروسی و عزا زمینه موج سوم این بیماری را فراهم می کند که با توجه به در پیش بودن شیوع آنفلوانزا ترکیب این دو ویروس خطر آفرین است.

جلالی گفت : در حال حاضر هیچ دارویی موثرتر از رعایت پروتکل های بهداشتی برای کنترل این ویروس تجویز نمی شود و امیدواریم مردم با استفاده ۹۰ درصدی از ماسک و فاصله گذاری یک و نیم متری و شستن ۲۰ ثانیه ای دست ها به سربازان خط مقدم مبارزه با این ویروس کمک کنند و اجازه ندهند موج های بعدی کرونایی در بابل اتفاق بیافتد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار