مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با اشاره به اقدامات انجام شده از سال ۹۲ تا ۹۸ در این استان گفت: در دولت تدبیر و امید زیرساخت‌های فرهنگی استان از ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع به ۹ هزار و ۸۰۷ مترمربع افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۹۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 26 August 2020

به گزارش تابناک قم، سید موسی حسینی کاشانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، بهره برداری از کتابخانه مرکزی و مجتمع فرهنگی واقع در خیابان امام خمینی(ره) در دستور کار است که با تحقق این هدف گذاری، بخش دیگری از کمبود سرانه فرهنگی استان نیز مرتفع می‌شود.

وی اظهارداشت: با وجود افزایش ۲ هزار مترمربعی زیرساخت فرهنگی در استان طی سال‌های اخیر همچنان این استان با استانداردها موجود در این زمینه فاصله دارد.

وی با تاکید بر پیگیری پرداخت مطالبات اهالی فرهنگ و هنر آسیب دیده ناشی از کرونا، گفت: تاکنون ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات توسط فعالان فرهنگی، هنری، رسانه ای و قرآنی قم در سامانه کارا ثبت شده که ۳ میلیارد ریال از این تسهیلات پرداخت شده‌است.

حسینی کاشانی، ادامه داد: فرصت برای ثبت نام درسامانه کارا، ادامه دارد و فعالان فرهنگی،هنری، رسانه‌ای و قرآنی دارای بیمه استان تا ۱۵ شهریور و فعالان فاقد بیمه تا پایان شهریور ماه فرصت ثبت نام دارند.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده، درجه اداره کل از درجه یک به ۲ در سال های اخیر پیدا کرد که این اقدام، موجب تخصصی شدن فعالیت‌های آن شده‌است.

حسینی کاشانی ادامه داد: درسال ۹۲ هیچ یکی از خدمات این اداره کل الکترونیکی نبود و این در حالی است که امسال  ۲۳ خدمت و ۴۳ زیرخدمت به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، اظهار داشت: روند حرکت مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت الکترونیکی کردن همه خدمات است و امسال تا پایان سال شاهد یک جهش در الکترونیکی کردن خدمات این اداره کل شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به آمار مقایسه ای سال ۹۲ و ۹۸ گفت: تعداد مجوز کتاب در این استان از ۶ هزار به ۱۰ هزار و ۷۸۰، تیراژ کتاب از ۱۵ میلیون و ۱۸۶ هزار به ۱۸ میلیون ۴۴۵ هزار نسخه و رقم خرید کتاب از ناشران توسط این اداره کل از ۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۲ به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته‌است.

حسینی کاشانی، ادامه داد: تعداد موسسه‌های فرهنگی هنری قم از ۲۲۴ در سال ۹۲ به ۳۷۹ موسسه افزایش یافته است ضمن این که در این مدت، تعداد کتابفروشی‌ها قم از ۱۱۰ به ۲۰۰، تعداد ناشران از ۱۵۰۰ به ۱۳۲۹ و تعداد چاپخانه‌ها از ۲۳۲ به ۲۹۷ مورد افزایش یافته است.

وی گفت: در سال‌های اخیر با وجود همه مشکلات و رکود زیاد در بخش چاپ و نشر، تعداد ناشران، چاپخانه‌ها و تولید کتاب به صورت سالانه همواره با افزایش چشمگیری مواجه بوده‌است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با بیان اینکه نشریات چاپی، برخط و غیر برخط استان از ۱۱۸ نشریه در سال ۹۲ به ۳۵۹ مورد در سال ۹۸ افزایش یافته است گفت: تعداد نسخه روزنامه‌های چاپ شده سالانه استان از ۳ میلیون ۲۰۰ هزار نسخه از  سال ۹۲ به ۴ میلیون و ۱۷۴ نسخه در سال ۹۸افزایش یافته‌است

حسینی کاشانی گفت: تعداد نمایش‌های استان از ۱۲ در سال ۹۲ به ۴۹ نمایش در سال ۹۸، تعداد سالن نمایش از ۵ به ۷، نمایش‌های هنری از ۴۶ به ۶۸ مورد و تعداد تماشاگران تئاتر نیز از ۲۷ هزار به ۱۱۳ هزار مورد افزایش یافته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ادامه داد: ۲ هزار و ۵۰۰ هنرجو در سال ۹۲ در استان مشغول فعالیت بودند که این تعداد در سال ۹۸ به ۳ هزار و ۷۰۰ هنرجو افزایش یافته  که این نشان از افزایش عملکرد آموزشگاه‌های هنری در استان است.

وی با اشاره به عملکرد این اداره کل در حوزه توسعه زیرساخت‌های سینمایی گفت: سال ۹۲ تنها ۲ سینما با ۳ سالن سینمایی در استان وجود داشت که این آمار امروز به ۶ سینما و ۹ سالن سینمایی افزایش یافته‌است.

حسینی کاشانی، اظهار داشت: ظرفیت صندلی از سال ۹۲ تا ۹۸  از ۸۰۰ به یک هزار و ۷۰۰  صندلی افزایش یافته است که با بهره برداری از سینماهای در دست احداث استان تا پایان امسال تعداد صندلی های سینمایی استان به سه برابر آمار سال ۹۲ افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تعداد تماشاگران سینمایی استان از ۱۷۸ هزار تماشاگر در سال ۹۲ به ۶۰۴ هزار تماشاگر در سال ۹۸ افزایش یافته است، گفت: از نظر تعداد تماشاگران سینمایی، قم جزو پنج استان برتر کشور از نظر علاقه‌مندی مردم به سینما است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، با بیان اینکه تعداد موسسه‌های قرآنی قم از ۲۱ موسسه در سال ۹۲ به ۵۶ موسسه در سال ۹۸ و تعداد شرکت کنندگان در مسابقات قرآن و عترت نیز از ۲ هزار و ۳۴۰ به پنج هزار و ۲۲۵ نفر افزایش یافته‌است، گفت: قم رتبه اول مشارکت در آزمون قرآن و عترت در کشور را دارد که این رتبه در سال های اخیر حفظ شده است که نشان از فعالیت گسترده موسسه‌های قرآنی در استان است.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه‌های شورای فرهنگی عمومی استان رویکرد عملیاتی در سال‌های اخیر تغییر کرده‌است، گفت: قم در ارزیابی‌های انجام شده شورای فرهنگ عمومی رتبه اول کشور را کسب نموده‌است.

۱۰ هزار هنرمند و هنرجو زیرمجموعه ۹ انجمن فرهنگی هنری در رشته های مختلف هنری در قم فعالیت می کنند.

فعالیت ۹ انجمن فرهنگی هنری، وجود ۵۰ آموزشگاه آزاد هنری و موسسه تک منظوره هنری، حضور ۹ گروه فعال تئاتر و شمار زیادی از استادان ممتاز و برجسته کشوری در قم، یکی از نشانه های ظرفیت های بالای فرهنگی این شهر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار