رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم از دریافت ایده در جشنواره ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا تا پانزدهم شهریور ماه خبر داد.
کد خبر: ۸۹۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸ 26 August 2020

به گزارش تابناک قم، حسن محمدپور پیش از ظهر امروز در نشست خبری این جشنواره ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و با بیان این که ستاد مرکزی این جشنواره متشکل از نمایندگان وزرات آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و همچنین سازمان بسیج فرهنگیان است اظهار کرد: البته نهادهای دیگری مانند سازمان بسیج رسانه و سازمان بسیج دانش آموزی نیز در برگزاری این جشنواره سهیم هستند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی مأموریت گرا و به تعبیر مقام معظم رهبری، مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش کشور است افزود: شیوع بیماری کرونا در سال گذشته، نوعی از غافلگیری را برای نظام تعلیم و تربیت کشور ایجاد کرد که البته آن سال تحصیلی به هر صورت به سرانجام رسید، اما تجربیات کسب شده سبب شد تا تصمیماتی برای رونق بهتر سال تحصیلی جدید اتخاذ شود که یکی از این تصمیمات، برگزاری همین جشنواره است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم ادامه داد: با اینکه تصمیمات لازم برای برپایی سال تحصیلی جدید با نظر مسؤولان و کارشناسان امر گرفته شده است، اما در عین حال تلاش این جشنواره بر آن است تا ایده های اقشار گوناگون مردم و بویژه فرهنگیان، دانشگاهیان و دانش آموزان را بر اساس تجربیات کسب شده و آسیب شناسی های انجام شده دریافت دارد و از آن ها استفاده کند.

ایده پردازی آموزشی بر اساس تجارب زیسته

وی قالب های ارسال ایده به این جشنواره را مواردی مانند نماهنگ، انیمیشن، موشن گرافی، نقاشی، کاریکاتور و یا هر نوع دیگری از ارائه پیشنهاد دانست و اضافه کرد: جشنواره ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا در پنج محور اصلی «یادگیری مؤثر»، «زیرساخت»، «الگوهای تربیتی مؤثر نظام آموزشی»، «مدیریت نظام آموزشی در شرایط کرونا» و «سایر موضوعات مرتبط و قابل طرح» در زیرشاخه های مختلفی مانند شبکه شاد، نقش خانواده ها، وظیفه شناسی و احساس مسؤولیت معلمان، آسیب شناسی پساکرونا و همچنین تجارب زیسته برگزار می شود.

محمدپور ادامه داد: ایده های برتر این جشنواره در دو سطح استانی و ملی انتخاب می شوند و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت که در سطح استانی یعنی در استان قم، ضمن اهدای تقدیرنامه به همه شرکت کنندگان، به 50 نفر نخست نیز هدیه نقدی و هدایای دیگر تقدیم می شود.

رئیس جشنواره ایده پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا در استان قم همچنین دریافت ایده ها را صرفا از طریق سامانه www.sci-cbo.ir عنوان کرد.

وی در عین حال در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که پرسید «پیش بینی ها از چند ماه قبل نشان می داد که سال تحصیلی جدید نیز در شرایط شیوع کرونا خواهد بود؛ پس چرا برگزاری این جشنواره و دریافت ایده های نو تعلیم و تربیت زودتر به سامان نرسید تا بتوان از بهترین این ایده ها از آغاز سال تحصیلی جدید یعنی از 15 شهریور ماه 1399 استفاده کرد؟» پاسخ داد: نکته درستی است، در عین حال که باید تزلزل مدیریتی را نیز در کشور تأیید کرد، یعنی الان در شرایطی هستیم که وزارت آموزش و پرورش، آغاز سال تحصیلی جدید را پانزدهم شهریور ماه و به شیوه ترکیبی اعلام کرده، اما شاید همین فردا از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل جدیدی مغایر با این اعلام آموزش و پرورش صادر شود.

محمدپور در پاسخ به این پرسش افزود: البته باید به این نکته هم توجه داشت که استفاده از ایده های نوین در هر زمان از سال تحصیلی جدید و در شرایط همه گیری کرونا، یک منفعت است و نباید چنین اندیشید که فرصت از دست رفته است.

آموزش مجازی و ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ملی

خبرنگار فارس همچنین از رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم درباره ضرورت برنامه ریزی جدی نظام آموزش و پرورش برای استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ملی در سال جدید تحصیلی و بویژه با توجه به مشکلات برخی خانواده ها در زمینه بهره مندی از تلفن های همراه هوشمند پرسید که محمدپور در این باره گفت: وزارت آموزش و پرورش در این باره در حال رایزنی با رسانه ملی برای راه اندازی طرحی گسترده تر از قبل است تا بتوان آموزش های مجازی آنلاین را از این طریق سامان داد که البته این رایزنی ها ادامه دارد و هنوز قطعی نشده است.

وی در عین حال تصریح کرد: به هر حال وضعیت به گونه ای است که آسیب های جدیدی وارد حوزه آموزش و پرورش شده، به طور مثال تا سال گذشته کارشناسان آموزشی بر این باور بودند که داشتن تلفن همراه برای قشر دانش آموز یک آسیب و آفت است، اما امروز و با توجه به فراگیری آموزش های مجازی به دلیل شیوع کرونا، استفاده از تلفن همراه در بین دانش آموزان به امری مرسوم و عادی تبدیل شده و این مسأله نشان می دهد که کارشناسان باید با توجه به همه جوانب امر خطیر تعلیم و تربیت، به دنبال آن باشند تا دانش آموزان عزیز با آسیب کمتری در این وادی رو به رو باشند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار