کد خبر: ۸۹۲۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ 26 August 2020

 

آلودگی زرجوب و گوهررود درد مشترک همه مردم گیلان است

ایسنا/گیلان استاندار گیلان، موضوع پسماند و ساماندهی آن را از اولویت های استان دانست و گفت: دشواری های ناشی از آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود، فقط مربوط به مردم شهر رشت نیست؛ بلکه درد مشترک همه مردم گیلان است.

ارسلان زارع در جلسه هماهنگی ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت که با حضور نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، فرمانده سپاه قدس استان، دو تن از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، شهردار و شماری از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، با گرامیداشت مناسبت هفته دولت و تسلیت ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان اظهار کرد: دو رودخانه زرجوب و گوهررود در بافت اقلیم رشت، نبض توسعه شهر هستند و ظرفیت های زیادی در حوزه های مختلف دارند ولی اکنون دچار مشکلاتی شده اند که برای رفع آنها، هم نیاز به وحدت نظر و اجماع و هم به عزم همگانی دارد.

وی با بیان اینکه حیات پر نشاط در رشت در ابعاد مختلف اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و... به رودخانه های این شهر وابسته است، افزود: باید برای استفاده صحیح از ظرفیت دو رودخانه زرجوب و گوهررود، حفاظت درست و اصولی صورت گیرد.

استاندار گیلان، تصریح کرد: گردشگری شهری به‌عنوان منبع اقتصادی مهم درآمدی، فرصت های بی شماری از سرمایه گذاری را فراهم می سازد و می تواند به عنوان یکی از گزینه ها برای جایگزینی درآمدهای حاصل از فروش نفت باشد ضمن آنکه زمینه ساز کاهش وابستگی به اقتصاد تک محصولی و حرکت به سمت توسعه پایدار نیز خواهد بود.

زارع با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای جاذبه‌های طبیعی به ویژه رودخانه‌های شهری در چارچوب اقتصاد پایدار گردشگری سبب بازیابی اکوسیستم و توسعه اقتصادی شهرها می‌شود، خاطرنشان کرد: معتقدم که این مهم؛ راهبردی برای توسعه شهر رشت است که باید به طور جدی در دستور کار باشد.

وی افزود: بدیهی است در شرایط فعلی؛ رودخانه‌های زرجوب و گوهررود با مشکلاتی مواجه‌اند که آلودگی، یکی از مهمترین آنهاست؛ هرچند عوامل مختلفی این دو رودخانه را در زمره آلوده ترین رودخانه ها قرار داده ولی بر اساس یافته‌های تحقیقات انجام گرفته؛ ورود شیرابه های ناشی از زباله، فاضلاب بیمارستانی، صنعتی و شهری مهمترین عوامل محسوب می شوند.

استاندار گیلان اظهار کرد: بارها و به دفعات تأکید کرده ام موضوع پسماند و ساماندهی آن؛ از اولویت های استان است چراکه به طور جدی به حقوق شهروندان مربوط می شود و نباید فراموش کنیم دشواری های ناشی از آلودگی دو رودخانه زرجوب و گوهررود، فقط مربوط به مردم شهر رشت نیست بلکه درد مشترک همه مردم گیلان است.

زارع، ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه و تجاوز به حدود قانونی را مورد بحث قرار داد و با بیان اینکه محیط زیست و دغدغه های مرتبط با آن در توسعه پایدار، همه‌جانبه، موزون و متوازن اهمیتی وافر دارد؛ اضافه کرد: در این راستا مسئله پسماند تنها یک مسئولیت بخشی و محدود به دولت نیست و باید بیش از پیش به دغدغه همه نهادها و عموم شهروندان تبدیل شود.

وی بر لزوم فراهم سازی زمینه حمایت فعالان مدنی و سمن‌های حامی محیط زیست در کنار پشتیبانی های مردمی از برنامه ها و سیاست‌های اتخاذشده در جهت احیای رودخانه های رشت تاکید کرد و گفت: در تمامی جلساتی که با فعالان اجتماعی و تشکل های مردم نهاد داشتم؛ احیای دو رودخانه گوهررود و زرجوب بعنوان مطالبات به حق آنان مطرح شد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت در فهرست مصوبات سفر رئیس جمهوری به استان در سال ۱۳۹۴ قرار دارد که نشان از اهمیت آن بوده و انتظار است همه دستگاه های متولی که در کارگروه مربوطه عضویت دارند، برای انجام آن پیگیری مستمر داشته باشند و اهتمام ورزند.

زارع با اشاره به اینکه بایستی لایروبی رودخانه به طور جدی مورد توجه باشد؛ بر لزوم اجرای عملیات فاز بندی و انجام اقدامات مرحله به مرحله و پس از انجام کار، ارائه گزارش به مردم به گونه ای که نتایج مشهود و ملموس برای شهروندان محرز باشد، تاکید کرد.

وی تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه از عواملی است که در لایروبی، دشواری هایی ایجاد می کند بر این مبنا لازم است نظارت های جدی بر جلوگیری از احداث سازه‌های مسکونی در حریم صورت گیرد.

استاندار گیلان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را ظرفیتی مهم و اثرگذار در کشور خواند و گفت: حسب اعلام آمادگی فرمانده این قرارگاه برای اجرای پروژه های مرتبط با رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت، باید از این پتانسیل استفاده بهینه شود.

زارع بر ضرورت مشخص شدن وظایف هریک از دستگاه های اجرایی مرتبط با ساماندهی رودخانه های رشت به صورت شفاف و گزارش دهی مستمر از روند اقدامات انجام شده در این خصوص تاکید کرد و متذکر شد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با همکاری شهرداری و سایر دستگاه های مرتبط با این موضوع، مدل پیشنهادی تامین مالی این پروژه را مشخص کنند.

وی زارع بهره گیری از ظرفیت نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در تامین مالی این پروژه و استفاده از اندیشه آنان برای اقدامات مربوطه را امری مهم خواند و افزود: لازم است با هم افزایی و تعامل نسبت به اجرای این پروژه بزرگ، گام برداریم.

محمدرضا احمدی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیشینه دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت و جایگاه آن در امرار معاش نسل های گذشته اظهار کرد: امروز تصمیم و اراده ای قوی برای انجام این مهم در استان وجود دارد که امیدوارکننده است.

وی از شیرابه زباله‌ مرکز دفن زباله در سراوان به عنوان یکی از چالش های زیست محیطی یاد کرد و گفت: این مسئله از دغدغه های مردم استان است که بایستی نسبت به حل آن توجه بیشتری شود.

سید علی آقازاده، دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه هم وضعیت دو رودخانه زرجوب و گوهررود را از مهمترین معضلات شهر رشت خواند و افزود: قطعا این مسئله با اراده ای که امروز در مسئولان استان وجود دارد قابل حل است.

وی همچنین به موضوع تجاوز به حریم دو رودخانه رشت و لزوم آزادسازی حریم آن اشاره و اضافه کرد: باید پیش از هرگونه اقدام برای احیای دو رودخانه نسبت به رفع حریم اقدام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار