کد خبر: ۸۹۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۸ 24 August 2020
 
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش زنگنه به موج انتقادات
«بیژن زنگنه» امروز (دوشنبه) در حاشیه افتتاح پروژه‌های نفتی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به ایرنا تاکید کرد: «منتقدان، بنده را به خیلی چیزها متهم می کنند اما تحمل می کنیم و می شنویم و چاره ای نداریم زیرا آدمی که بار سنگینی روی دوش دارد، نمی تواند به هر انتقادی پاسخ دهد؛ بنابراین اگر حرف نمی زنم این نیست که زبان ندارم.» زنگنه ادامه داد: «یک عده دنبال تخریب هستند و این گونه القا می کنند که همه بدی‌ها مال ماست، البته هر جا که لازم باشد جواب می‌دهیم و زبانمان قطع نشده است، اما اگر ‌سکوت می کنم به خاطر مصلحت کشور است، زیرا در دعوا نان ما درنمی آید و خدمت نیاز به آرامش دارد.»

صفارهرندی: روحانی طوری رفتار می‌کند که انگار آب خوردن ما هم بسته به مذاکره است
صفار هرندی با اشاره به سخنرانی روحانی بعد از راهپیمایی ۲۳ تیر ۷۸ گفت: در زمانی که خیلی‌ها حاضر نشد در این برنامه سخنرانی کنند، آقای روحانی آمد و سخنرانی خوبی هم کرد، ولی می‌بینیم همین فرد زمانی که کار را در دست می‌گیرد، طوری رفتار می‌کند که انگار آب خوردن ما هم بسته به مذاکره با غرب است. تحریف در رساندن آدم‌ها به این نقطه بسیار مهم است. وی افزود: یا اینکه دیدیم آقای ظریف گفت، آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام تأسیسات ما را نابود کنند! بعد او را بردند و تأسیسات دفاعی را نشانش دادند و آقای ظریف دید که چه قدرتی در کشور وجود دارد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جنگ، مقاومت و دستاورد‌ها را راحت می‌شود تحریف کرد، اما وقتی واقعیت را درست بازخوانی می‌کنیم، می‌بینیم این گونه که گفته شده نبوده است. یکی از مباحثی که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد، بحث بزرگ‌نمایی قدرت آمریکاست، اما واقعیت این است که آمریکا نسبت به گذشته بسیار ضعیف‌تر شده و انقلاب هر روز قوی‌تر می‌شود.

سلطانی‌فر: حکم پرونده «ویلموتس» قطعی نیست!
قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بررسی شد. در این جلسه مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین اظهار کرد: اتفاقی افتاده و یک حکم ناعادلانه غیرطبیعی صادر شده است ولی ما هنوز وسط کاریم و این حکم قطعی نشده است. وی با بیان اینکه در دو مرحله دیگر می توانیم به این حکم اعتراض کنیم، ادامه داد: مرحله اول دادگاه عالی ورزش CAS است که وظیفه محوری در اختلافات موجود در ورزش را دارد که باید با همه توان خود را آماده کنیم که در آن دادگاه دفاع جانانه‌ای داشته باشیم. وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: مرحله بعدی دادگاه عالی ورزش در سوئیس است. انشاءالله با این عزم و اراده‌ای که در فدراسیون فوتبال و ظرفیت های حقوقی که در وزارت خارجه، سازمان بازرسی کل کشور، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ایجاد شده است، همه بسیج شده‌ایم تا کمک کنیم تا حکم ناعادلانه را بشکنیم.

واعظی: غیبت شهردار تهران در هیات دولت ربطی به ساختمان جماران ندارد
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفتگو با مهر در رابطه با تخریب یکی از طبقات ساختمان سه طبقه ریاست‌جمهوری در منطقه جماران به دلیل ممنوعیت ساخت بیش از دو طبقه، آیا دولت برای ساخت این ساختمان تصمیم به لغو مصوبه سال ۹۰ شورای عالی شهرسازی گرفته است، اظهار داشت: دولت هیچ اقدامی [در رابطه با لغو مصوبه سال ۹۰ شورای عالی شهرسازی] نکرده است. وی افزود: اهالی جماران نامه‌ای در این زمینه نوشتند، که این نامه نیز در حال بررسی است. رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین در رابطه با اینکه علت غیبت پیروز حناچی، شهردار تهران در جلسات دولت چه ارتباطی با مساله ساختمان ریاست جمهوری در جماران دارد، گفت: غیبت وی در جلسات دولت به این موضوع ارتباطی ندارد زیرا او هیچ وقت عضو دولت نبوده است.

واکنش محیط زیست به فیلم علی زند وکیلی با یک توله شیر
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست نسبت به انتشار فیلم بغل کردن یک توله شیر توسط خواننده مشهور کشورمان در فضای مجازی واکنش نشان داد. شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی مربوط به انتشار فیلم خواننده معروف با یک توله شیر در فضای مجازی اظهار کرد: در حال پیگیری این ماجرا هستیم و امیدواریم این هنرمند کشورمان از روی دوستی و احساسات آن حرف‌ها را زده باشد. مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه منزل مسکونی، محل نگهداری از حیات وحش نیست، گفت: حیات وحش تکلیفش مشخص است. منتظمی تصریح کرد: سازمان محیط زیست به مرکزی که این عمل در آن انجام شده، تذکرهای لازم را داده است و قطعا این ماجرا را پیگیری می‌کنیم.

استاد شجریان از بیمارستان مرخص شد
محمدرضا شجریان پس از بهبودی وضعیت سلامتی خود از بیمارستان جم ترخیص شد. محمدرضا شجریان که از ۲۵ مردادماه به دلیل افت سطح هشیاری و شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم تهران بستری شده بود، بعد از ظهر امروز (سوم شهریورماه) مرخص شد. این خبر را حسن عباسی، پزشک معالج شجریان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد.

آیا واقعا نوبخت قیمت کالاهای اساسی را نمی داند؟
در حالی که رییس سازمان برنامه و بودجه هر هفته گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نرخ مقایسه ای کالاها با هفته، ماه و سال پیش را مطالعه می‌کند، برخی رسانه‌ها ویدئوی کوتاهی از گفت‌وگوی تلویزیونی نوبخت را نشر دادند و تیتر «بی‌اطلاعی نوبخت از قیمت کالاهای اساسی» را هم برای آن انتخاب کردند. این در حالی است که در اصل سوالی در مورد قیمت کالاهای اساسی از نوبخت نشده و‌ تنها مجری از نوبخت پرسیده بود: اجازه می‌دهید قیمت برخی کالاهای اساسی را از شما بپرسم؟ و او در پاسخ گفت: خیر. مجری ادامه داد: پس خریدهای منزل را همسرتان انجام می‌دهد؟ و نوبخت با تایید این حرف افزود: البته غر هم می‌زند!

سیزده عضو مخالف شورای امنیت چگونه می توانند جلوی اجرای مکانیسم ماشه را سد کنند؟
کوروش احمدی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگویی به خبرآنلاین گفت:سیاست های ترامپ در حوزه هایی مانند محیط زیست و تجارت و دفاع و غیره در تعارض با سیاست های اروپاست. اروپا شاید بی میل نباشد که در صورت شکست ترامپ در شورای امنیت، موقعیت بایدن در برابر او تقویت شود. بازگشت قطعنامه های پیشین به خودی خود و به لحاظ عملی واجد اهمیت زیادی نیست که به حمله نظامی منجر شود. با توجه به محتوای بندهای ۱۱ و ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ سوال اصلی این است که ۱۳ عضو مخالف شورای امنیت چگونه می توانند جلوی این روند را سد کنند. این مساله، مساله بسیار دشوار و بی سابقه ای در تاریخ شورای امنیت است. دو بند مذکور به نحوی تهیه شد که هیچ کشور دیگری نتواند مانع بازگشت قطعنامه های قبلی توسط آمریکا شود.

سالن‌ها و اماکن ورزشی در تهران بازگشایی می شوند
امروز جلسه ستاد مقابله با کرونا در ورزش در محل فدراسیون پزشکی ورزشی و با حضور برخی روسای فدراسیون‌ها برگزار شد. در پایان این جلسه مقرر شد اماکن ورزشی و سالن‌های بدنسازی از فردا پس از دریافت مجوز‌های لازم، امکان بازگشایی داشته باشند. با این حال همچنان استخر‌های سرپوشیده اجازه فعالیت ندارند./ باشگاه خبرنگاران

الیاس نادران، نماینده تهران استعفا داده است؟
همزمان با بالا گرفتن بحث استعفای نادران، خبر تشکیل کمیسیون جهش تولید در مجلس رسید. در واکنش به این خبر برخی گفتند مجلس برای دلجویی از نادران این کمیسیون را تشکیل داده است. سیدناصر موسوی لارگانی، دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به خبر مربوط به استعفای نادران از نمایندگی مردم تهران ضمن تکذیب خبر گفت: خیر. اصلا و به هیچ وجه در این مورد صحبتی نشنیدم./برنا

ترامپ یک هفته از وعده قبلی کم کرد؛ ظرف سه هفته با ایران توافق می‌کنم
ترامپ که پیشتر گفته بود ظرف یک ماه بعد از پیروزی در انتخابات با ایران توافق می‌کند، حالا مدعی شده این توافق ظرف ۳ هفته به وقوع خواهد پیوست. ترامپ گفت: من ظرف سه هفته به یک توافق خواهم رسید. آنها فقط منتظرند و برای رسیدن به یک توافق مستاصل هستند اما آنها می‌خواهند صبر کنند (منتظر نتیجه انتخابات شوند) و ببینند چه می‌شود. ترامپ همچنین مدعی شد چین و ایران به شدت خواهان شکست او در انتخابات هستند: آنها (چینی‌ها) مالک او (جو بایدن) هستند و شدیداً خواهان شکست من هستند. شاید فقط ایران باشد که بیشتر از چین ترجیح می‌دهد من در انتخابات شکست بخورم./فارس

منتقدان دولت بر مبنای حقیقت و صداقت عمل نمی‌کنند
هاشمی‌طبا، عضو مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه منتقدان دولت در تحلیل شرایط موجود اشاره ای به تحریم‌ها نمی‌کنند، گفت: کسانی که پیکان حملات را به سوی دولت می‌گیرند، بر اساس حقیقت و صداقت عمل نمی‌کنند، چون بیشتر سیاست‌های دولت روحانی تصمیماتی است از سوی حاکمیت گرفته شده است.

به احمدی نژاد مجوز حضور در انتخابات ۱۴۰۰ را ندهید
احمد کریمی اصفهانی، فعال اصولگرا گفت‌: اگر شورای‌ نگهبان به کسی مثل احمدی‌ن‍ژاد دوباره مجوز حضور بدهد، از آنجا که بخشی از سطح پایین جامعه از خیانت‌هایش مطلع نیستند،‌ امکان دارد رأی بیاورد که چنین اتفاقی کشور را دچار بحرانی عجیب خواهد کرد. ای کاش شورای‌ نگهبان در گذشته کاندیداها را با دقت بیشتری گزینش می‌کرد تا کشور و مردم این شرایط سخت را به چشم نبینند./اعتماد آنلاين

اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰بر سر حمایت از جهانگیری اجماع می کنند؟
شرق نوشت: اسحاق جهانگیری شخصیتی اصلاح‌طلب و در عین حال عمل‌گرا شناخته می‌شود که در برهه‌های مختلف در دولت یازدهم و دوازدهم، سعی کرد از این دو خصیصه دور نشود و شاید به چنین دلایلی باشد که نام او هم در میان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به چشم می‌خورد. جهانگیری در سال ۹۶ وقتی به‌ عنوان نامزد پوششی روحانی در انتخابات حاضر شد، نشان داد نه‌ تنها پتانسیل ریاست‌جمهوری را دارد، بلکه می‌تواند سرمایه‌ اجتماعی درخور توجهی را به سمت خود بکشاند.

نامزد‌های اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شوند، از لاریجانی حمایت می‌کنند
زمزمه‌های انتخاباتی هر روز که به سال۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم بیشتر می‌شود و حالا یکی از اعضای حزب کارگزاران از حمایت این حزب از علی لاریجانی سخن گفته است تا بیش از پیش احتمال حضور رئیس مجلس دوازده سال گذشته در رقابت انتخاباتی پررنگ شود. غلامعلی رجایی، فعال سیاسی درباره احتمال حضور لاریجانی در صحنه انتخابات گفت: «آقای لاریجانی ویژگی‌هایی دارند که جز آقای جهانگیری، هیچ یک از نامزدهایی که اکنون نامشان مطرح می‌شود، همسنگ او نیستند. او دوازده سال رئیس مجلس بوده و به خوبی با مشکلاتی که در کشور وجود دارد، آشناست و پیش از آن هم مسئولیت‌های مهمی مانند ریاست شورای امنیت ملی و صداوسیما را در کارنامه‌اش دارد». غلامعلی رجایی، فعال سیاسی گفت: ممکن است در شرایطی که نامزدهای شاخص اصلاح‌طلب ردصلاحیت شوند و آنها به این نتیجه برسند که نمی‌توانند چهره‌ خاص اصلاح‌طلبی را معرفی کنند از آقای لاریجانی حمایت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار