کد خبر: ۸۹۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ 24 August 2020

تابناک رضوی: مبارزه وجهادعاشقانه،حق طلبانه و خداپسندانه امام حسین علیه السلام،به دلیل پررنگی گویش و نمایش وتصویرسازی "مظلومیت" و"غربت" ایشان،درسایه پردازش هنری قرارگرفته و به ندرت درآثارتجسمی وتصویری،نمایشی ونوشتاری می توان نشان هایی شایسته ازدانش،دلاوری ها و مبارزات امام حسین و خاندان ویارانش مشاهده کرد.

غلظت وبرجسته نمایی تاریخی و اجتماعی مظلومیت و غربت سرورشهیدان کربلا،سبب شده تاامروزهم اغلب مداحان و سخنران هاوهنرمندان مذهبی،درپرداختن به امام حسین،عمدتا به همان شیوه تک بعدی،به شاخص کردن مظلومیت و غربت ایشان بپردازند و ازتوصیف و نمایش ابعاددیگر  و مهم شخصیت والای امام بازمانند.

این غفلت بزرگ تاریخی و اجتماعی،باعث شده ومی شود که شخصیت بزرگ الهی و انسانی امام حسین"ع" درحد یک انسان معمولی موردستم قرارگرفته،دراذهان نقش بندد. در حالی که همه می دانیم این،همه ی امام کربلایی ها نیست و هنرمندان و ناطقان و مرثیه خوان ها، بایددر کنارآفرینش شورحسینی، به شعورحسینی و راه امام که راه خدا و حمایت راستین ازمستضعفان و مظلومان است،توجه و پرداخت کامل وجامع داشته باشند.

محرم وعاشوراکه ازراه می رسند،اهالی هنروسینما درکنار یادآوری کم کاری هنرمندان و متولیان امور هنری در تولیدآثارعاشورایی ومحرمی،به یادیک اثرهنری مظلوم هم می افتند و آن متوقف ماندن نمایش عمومی فیلم بزرگ ،خوش ساخت ،جذاب و بامحتوای دینی ومذهبی احمدرضادرویش؛ "رستاخیز" است. فیلم درخشانی که تماشای آن رانظرهاوکشمکش ها،باورها،برداشت هاو سلیقه هاازمردم ایران دریغ داشته است.

نکته اینکه این فیلم اجازه نمایش درخارج ازایران وکشورهای عربی را دریافت کرده، ولی اکران آن برای مسلمانان و شیعیان باورمندایران،ممنوع است.امیدکه تعامل واحترام،عامل کسب نمایش عمومی رستاخیز و تولید و پرداخت کامل ووفادارانه،خدادوستانه،هنرمندانه و مردم پسندانه آثار کربلایی،حسینی وعاشورایی و اربعینی درایران شده  وانگیزه تولیدآثارهنری دینی و مذهبی وتداوم آن رادر عرصه هنرآفرینی درکناردیگرتولیدات خوب و جذاب و قوی هنری،فرهنگی واجتماعی درمیان هنرمندان ایران ،شکل وقوت بخشد.این اقدام می تواند درزمینه سازی وسازمان یابی تولیدات ملی،برای ملی ومردمی شدن هنروسینما،نقش آفرین باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار