رئیس شیلات قشم با بیان "گارد ساحلی امارات لنج صیادی ایرانی را در آب‌های بین‌المللی مورد اصابت قرار داده‌اند"، گفت: اماراتی‌ها در زمان توقیف لنج ایرانی در بندرگاهی در امارات اقدام به بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی محل اصابت گلوله کرده‌اند. محمد پرورش با بیان اینکه لنج توقیف شده که دو تن از سرنشینان آن توسط گلوله گارد ساحلی امارات کشته شده‌اند،که این لنج صیادی و سرنشنیانش پس از رایزنی مقامات جمهوری اسلامی پس از ساعاتی بازداشت و توقیف در امارات روز جمعه به قشم برگشته‌اند.
کد خبر: ۸۹۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ 23 August 2020

وی با بیان اینکه گارد ساحلی امارات برخلاف قوانین و عرف بین‌المللی در آب‌های بین‌المللی لنج صیادی ایرانی را مورد اصابت گلوله و حمله قرار داده است، تصریح کرد: بالفرض اینکه حتی لنج ایرانی وارد آب‌های سرزمینی امارات شده باشد، این رفتار گارد ساحلی امارات قابل توجیه نیست و کمتر کشوری به شناورهای صیادی که هیچ سلاحی با خود حمل نمی‌کنند و در پی رزق و روزی هستند شلیک می‌کند.

این مقام شیلاتی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ها و مرام‌نامه‌هایی نیز در بین نیروهای دریابانی و گارد ساحلی کشورهای منطقه برای پیشگیری از چنین اتفافاتی موجود است، گفت: اینکه در آب‌های بین‌المللی که متعلق به هیچ کشوری نیست، به یک شناور غیرمسلح و صیادی شلیک شود و دو تن از سرنیشنان آن کشته و سایر سرنشینان دستگیر و به کشور مربوطه انتقال داده شوند در هیچ قاموس و قانونی نمی‌گنجد.

پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ ورود شناورهای کشورهای همسایه به مرز دریایی و آب‌های سرزمینی ایران همواره محتمل و واقع شده، اما نیروهای دریایی سپاه و مرزبانی و سایر نیروهای حاضر در پایش مرز دریایی به بهترین نحو ممکن و در کمال حسن اخلاق با آنها رفتار کرده‌اند.

وی افزود: در دریا هر گونه اتفاقی از جمله منحرف شدن شناورها بر اثر طوفان‌ها، از کار افتادن دستگاه‌های ناوبری، انحراف مسیر در شب‌ها و شرایط دید کم ممکن است اتفاق بیفتد و این در حالیست که دریانوردان در بخش‌های کنترلی و امنیتی و مرزی کشورها این مسائل را درک می‌کنند، و دوره های آموزشی نقاط مرزی را پشت سر گذاشتند اما اینکه گارد ساحلی امارات چطور حتی در بیرون مرز دریایی خود و در آب‌های بین‌المللی که مدیریت و کنترل آن‌ها بر عهده‌‌شان نیست چنین اقدامی کرده‌اند همه را متعجب کرده‌اند.

رئیس شیلات شهرستان قشم با بیان اینکه تعداد شش سرنشین لنج مذکور ساعاتی پیش وارد قشم شده‌ و در سلامت به سر می‌برند افزود: گفته‌های این صیادان زحمتکش حاکی از آن است که اماراتی‌ها در ساعاتی که آنها را در بازداشت خود داشته‌اند به شدت به دنبال صحنه‌سازی و جلوه دادن برعکس واقعیت‌ها بوده‌اند به نحوی که زمانی که قرار شده است آنها را در دید عموم و رسانه‌ها قرار دهند، مورد پذیرایی قرار و عزت و احترام قرار داده‌اند در حالی که تا قبل از آن در مکانی با بدترین شرایط بازداشت کرده‌اند.

پرورش ادامه داد: آنگونه که سرنشینان این لنج می‌گویند اماراتی‌ها در آن ساعات کم اقدام به تعمیر و ترمیم و بتونه‌کاری و رنگ‌کاری خودسرانه بدنه لنج با هدف پاک کردن اثر و سوراخ‌های گلوله‌ها کرده‌اند که این عمل کشور امارات نیز حاکی از تلاش برای سرپوش گذاشتن به این خطای عجیب و نابخشودنی است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار