حدود ساعت 13 بعد از ظهر 27 مردادماه سالجاری بود که خبری مبنی بر حمله ناجوانمردانه ناوچه اماراتی به لنج صیادی قشمی از محل این حادثه به دستمان رسید.
کد خبر: ۸۹۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ 23 August 2020

حدود ساعت 13 بعد از ظهر 27 مردادماه سالجاری بود که خبری مبنی بر حمله ناجوانمردانه ناوچه اماراتی به لنج صیادی قشمی از محل این حادثه به دستمان رسید.

بنا به مصلحت‌اندیشی و در جهت آرامش جامعه، آن هم در زمانی که توافق‌نامه خفت‌بار امارات با رژیم غاصب صهیونیستی در صدر اخبار روز کشور قرار داشت، این خبر دردناک رسانه‌ای نشد.

در پی تیراندازی شناور‌های گارد ساحلی امارات متحده عربی به چند لنج صیادی ایرانی و توقیف یکی از آن‌ها که منجر به کشته شدن دو صیاد گردید، رسیدگی فوری و قاطع به این رخداد تلخ در دستور کار مراجع ذیربط قرار گرفت و پس از بررسی دقیق وضعیت میدانی، در اولین ساعات کاری روز بعد، کاردار این کشور در تهران توسط مدیرکل حقوقی بین‌المللی به وزارت امور خارجه احضار شد.

طبق اخبار رسیده، اماراتی‌ها ضمن عذرخواهی از این حادثه در تلاش برای پرداخت غرامت هستند.

در همین پیوند یک کشتی اماراتی به‌دلیل ورود غیر قانونی به آب‌های کشورمان توسط دریابانی توقیف شد.

با گذشت چند روز از این حادثه بسیار تلخ، کاربران هرمزگانی خشمگین از این اشتباه گارد ساحلی امارات واکنش نشان داده و خواستار پایان یافتن اشتباهات اماراتی‌ها در برخورد با صیادان بی‌گناه ایرانی شدند.

طبق اعلام منابع محلی، صیادان به شهادت رسیده اهل سیستان و بلوچستان بودند که بر روی لنج‌های قشمی فعالیت می‌کردند.

یکی از صیادان در دم جان باخت

محمد ربیعی یکی از صیادان بندرکنگی که در محل حادثه حاضر بود در تماس تلفنی با خبرنگار فارس اظهار داشت: حدود ساعت 1 بعدازظهر بود که ناوچه اماراتی در صیدگاه آب‌های آزاد به لنج ما حمله‌ور شد و به سمت آن تیراندازی کرد.

وی افزود: این لنج با نام "یاسین باسعیدو" متعلق به روستای باسعیدو در شرق جزیره قشم بود.

این صیاد بندرکنگی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه یک تن از ملوانان این لنج صیادی در دم جان باخت و یک تن دیگر نیز به‌علت جراحات زیاد، ساعاتی بعد شنیده شد فوت کرده است.

ربیعی گفت: متأسفانه آنان پس از تیراندازی و ورود به لنج، آن را با خود به امارات بردند که پس از یکی دو روز آزاد و جمعه گذشته به کشور بازگشتند.

کارنامه سیاه اماراتی‌ها در مواجهه با لنج‌های صیادی ایران

علی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قشم با اظهار تاسف از فوت دو صیاد جزیره قشم به دست نیروهای اماراتی، اظهار داشت: متاسفانه اماراتی‌ها پیش‌تر نیز شناورها و ادوات صیادان ایرانی را به بهانه‌های واهی در آب‌های بین‌المللی مصادره و صیادان کشورمان را هم به مدت طولانی بازداشت کرده بودند.

وی با اعلام اینکه به دلیل شرایط جوی احتمال عبور شناورها به آب‌های سرزمینی کشورهای دیگر امکان‌پذیر است، افزود: در چنین شرایطی هم نیروهای امنیتی هر کشوری موظف به رعایت قوانین بین‌المللی در مواجهه با چنین شناورهایی هستند.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی سیاف موج قشم، گفت: کارنامه گارد ساحلی امارات در مواجهه با لنج‌های صیادی ایران سیاه و غیرقابل بخشش است.

اسلامی از برخورد شایسته نیروهای امنیتی ایران در مواجهه با شناورهایی که به‌طور ناخودآگاه وارد آب‌های سرزمینی کشورمان می‌شوند به عنوان رفتاری انسانی و مطابق قوانین بین‌المللی نام برد.

با جدیت تمام پیگیر موضوع هستیم

وی با اعلام اینکه این اقدام غیراخلاقی نیروهای اماراتی از سوی وزارت امور خارجه کشورمان با جدیت پیگیری خواهد شد، افزود: در این میان جان دو صیادی که برای کسب روزی حلال در آب‌های بین‌الملل مشغول فعالیت صیادی بودند، دیگر قابل بازگشت نیست و این درد بزرگی برای خانواده آنان و همه افکار آزاداندیش جهان خواهد بود.

اسلامی هم‌چنین از اقدام سریع نیروهای دریایی سپاه پاسداران و دریابانی که در کمترین زمان ممکن توانستند لنج صیادی توقیف شده ایرانی را آزاد و شرایط بازگشت 6 سرنشین دیگر این شناور صیادی را فراهم کنند، تقدیر کرد.

وی با تسلیت این حادثه به خانواده داغدار دو صیاد جزیره قشم، تصریح کرد: صیادان زحمت‌کش جزیره قشم هنگام صید در آب‌های منطقه‌ای و آزاد، حتما متوجه مرزهای آبی کشورهای همسایه باشند تا خدای‌ناکرده با عبور از آن دچار مشکل نشوند.

لنج در آب‌های بین‌المللی بود

محمد پرورش رئیس شیلات قشم در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه لنج توقیف‌شده که دو تن از سرنشینان آن توسط گلوله گارد ساحلی امارات کشته شده‌اند، و سرنشینانش پس از رایزنی مقامات جمهوری اسلامی پس از ساعاتی بازداشت و توقیف در امارات روز جمعه به قشم برگشته‌اند.

وی با بیان اینکه گارد ساحلی امارات به‌خلاف قوانین و عرف بین‌المللی در آب‌های بین‌المللی لنج صیادی ایرانی را مورد اصابت گلوله و حمله قرار داده است، تصریح کرد: بالفرض اینکه حتی لنج ایرانی وارد آب‌های سرزمینی امارات شده باشد، این رفتار گارد ساحلی امارات قابل توجیه نیست و کمتر کشوری به شناورهای صیادی که هیچ سلاحی با خود حمل نمی‌کنند و در پی رزق و روزی هستند شلیک می‌کند.

اماراتی‌ها ‌محل اصابت گلوله‌ها را بتونه‌کاری ‌کردند‌‌

رئیس شیلات قشم با بیان گارد ساحلی امارات لنج صیادی ایرانی را در آب‌های بین‌المللی مورد اصابت قرار داده‌اند، گفت: اماراتی‌ها در زمان توقیف لنج ایرانی در بندرگاهی در امارات اقدام به بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی محل اصابت گلوله کرده‌اند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار