کد خبر: ۸۹۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶ 21 August 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت طلا به دلیل وجود ابهام در بهبود اقتصاد جهان، طلای سیاه ارزان شد، وزیر نفت: دولت بر فروش آنی نفت متمرکز است، افزایش ضریب تعدیل سهام به ۲۰ درصد، اول شهریور آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی است و پرداخت وام ۲ تریلیون دلاری به کسب و کار‌های کوچک در چین را در بر دارد.
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت طلا به دلیل وجود ابهام در بهبود اقتصاد جهان، طلای سیاه ارزان شد، وزیر نفت: دولت بر فروش آنی نفت متمرکز است، افزایش ضریب تعدیل سهام به ۲۰ درصد، اول شهریور آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی است و پرداخت وام ۲ تریلیون دلاری به کسب و کار‌های کوچک در چین را در بر دارد.

افزایش قیمت طلا به دلیل وجود ابهام در بهبود اقتصاد جهان

دیروز در بازار‌های جهانی قیمت هر اونس طلا با ۵.۹ دلار افزایش نسبت به روز چهارشنبه به قیمت هزار و ۹۳۳ دلار و ۸۰ سنت معامله شد. قیمت فلز زرد در کمترین زمان هزار و ۹۲۲.۹ دلار و در بیشترین زمان هزار و ۹۵۶.۴ دلار به فروش رفت. قیمت فلز گرانبها دیروز نسبت به یک ماه گذشته ۹۲ دلار و نسبت به یک سال گذشته ۴۲۷ دلار افزایش داشت.

رویترز نوشت: امروز طلا به خاطر بازپس‌گیری افت ۳ درصدی روز‌های اخیر افزایش یافت. پس از آنکه مدارک فدرال رزرو نشان می‌داد که ابهام همچنان برای بهبود اقتصاد به دلیل بیماری کووید ۱۹ وجود دارد قیمت طلا هم تا حدودی رشد کرد.

طلای سیاه ارزان شد

دیروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت با ۱.۲۳ دلار کاهش بشکه‌ای ۴۴.۱۴ دلار به فروش رفت، قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا هم کاهش ۱.۴۳ دلاری داشت و هر بشکه از این نفت به قیمت ۴۱.۵ دلار معامله شد. قیمت بنزین بیش از ۴ دلار کاهش داشت و نفت کوره و گازوئیل کاهش‌هایی ۳ و ۸.۷ دلار را تجربه کردند. خبرگزاری رویترز نوشت روز پنج‌شنبه قیمت نفت تحت تأثیر نگرانی از تقاضا به دلیل احتیاطی که کشور‌های اوپک پلاس دارند، کاهش یافت. البته گزارش فدرال رزرو آمریکا راجع‌به بهبود اقتصاد هم به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بر قیمت نفت تأثیر گذاشت.

در این میان، ایمیلی اشفورد تحلیلگر انرژی در بانک استاندارد چترد گفت: در حالی که بازار نفت از نظر بنیادی احتمال دارد به سمت عادی پیش برود، بخش زیادی از قیمت متأثر از عرضه است. در صورتی که تقاضا به سمت کاهشی پیش رود قیمت‌ها افت خواهد کرد. این تحلیلگر گفت: تقویت ارزش دلار هم تا حدودی روی قیمت نفت تأثیر داشت. از آنجایی که قیمت نفت با دلار معامله می‌شود، افزایش ارزش دلار، طلای سیاه را برای خریداران با دیگر ارز‌ها گران‌تر می‌سازد؛ بنابراین تقاضا کاهش یافته و قیمت هم پایین می‌آید.

وزیر نفت: دولت بر فروش آنی نفت متمرکز است

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه بهتر نیست دولت به جای تکیه بر پیش فروش بلند مدت نفت بر فروش آنی تمرکز کند، توضیح داد: دولت بر فروش آنی متمرکز شده است، در واقع فروش آنی نفت یعنی آنکه بتوانیم هر قدر می‌خواهیم نفت اضافه بفروشیم و کسی هم جلوی ما را از نظر داخلی و قانونی نگرفته است و درآمد حاصل از نفت فروخته شده را به خزانه واریز می‌کنیم. وی درباره اینکه در بررسی ابهامات طرح عرضه نفت در بورس چه مسائلی باید مدنظر قرار گیرد، گفت: این موضوع در جلسه روز گذشته کمیسیون بودجه مجلس مورد بحث و بررسی‌هایی قرار گرفت و در پی ارائه توضیحات کارشناسی، بسیاری از نگرانی‌های نمایندگان رفع شد. زنگنه با بیان اینکه نگاه مجلس در طرح فروش اوراق سلف نفتی کمک به وزارت نفت است، تاکید کرد: قرار است، مشکلات قانونی و جزئیات این طرح طی این چند روز در جلسه مشترک دیوان محاسبات، وزارت نفت، سازمان بورس و اوراق بهادار و کمیسیون برنامه و بودجه بررسی و حل شود زیرا قرار نیست کار خلاف قانونی انجام شود.

افزایش ضریب تعدیل سهام به ۲۰ درصد

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین مشتریان اعتباری از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافت. وی گفت: این مصوبه روز شنبه ابلاغ و از روز یکشنبه دوم شهریور اجرایی خواهد شد. با توجه به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، این تصمیم مناسب و منطقی است.

افت بیش از ۱۱ درصدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۹ مرداد) به عدد یک میلیون و ۷۵۷ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته ۱۱.۳ درصد افت را تجربه کرد. به نقل از ایرنا؛ در چهار روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت سایر حمل و نقل، محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک، سایر واسطه گری های مالی و سیمان، آهک و گچ با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

در مقابل خرده فروشی، منسوجات، لاستیک و پلاستیک، دستگاه های برقی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، بانک‌ها و موسسات اعتباری، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، بیمه و بازنشستگی، قند و شکر، اطلاعات و ارتباطات، وسایل ارتباطی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، سرمایه‌گذاری‌ها، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، کانی غیرفلزی، انبوه سازی املاک و مستغلات، محصولات چوبی، زراعت و خدمات وابسته، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، ماشین آلات و تجهیزات، استخراج سایر معادن، خودرو و قطعات، چاپ، فنی و مهندسی، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، رایانه، دارویی، شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی، استخراج ذغال سنگ، فلزات اساسی، پیمانکاری صنعتی، هتل و رستوران، محصولات فلزی، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، عمده فروشی، مخابرات، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، فرآورده‌های نفتی و چند رشته‌ای صنعتی از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.

اول شهریور آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی است

رییس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: شنبه یکم شهریور آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل است و این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. به نقل از صدا و سیما، امید علی پارسا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۳۱ مرداد آخرین مهلت مقرر قانونی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل مصادف با روز جمعه و تعطیل است لذا براساس قانون، روز شنبه یکم شهریورماه، آخرین مهلت قانونی برای ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی خواهد بود. وی از مودیان مالیاتی خواست هر چه سریع‌تر نسبت به ارائه اظهارنامه الکترونیکی عملکرد سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند. پارسا تاکید کرد: کسانی که در موعد مقرر اقدام به ارائه اظهارنامه نکنند مشمول ۳۰ درصد جریمه غیرقابل بخش خواهند شد. کارشناسان سازمان امور مالیاتی با افزایش ساعت کار اداری در شعب منتخب امروز و روز جمعه همچنین شنبه یکم شهریور آماده ارائه خدمات به مودیان مالیاتی هستند. برای مالیات مقطوع عملکرد که نیاز به ارائه اظهارنامه ندارد نیز افراد تنها با تکمیل یک فرم می‌توانند مراحل پرداخت مالیات را انجام دهند و از طریق الکترونیکی نیز قابل انجام است. مالیات مقطوع عملکرد مشاغلی که سال گذشته مالیات آن‌ها تا دو و نیم میلیون تومان بوده است امسال بدون افزایش اعمال می‌شود. برای مالیات دو و نیم تا پنج میلیون تومان با چهار درصد افزایش و ۵ تا ۱۰ میلیون تومان با هشت درصد افزایش و بالاتر از ۱۰ میلیون تومان ۱۲ درصد افزایش در نظر گرفته شده است.

پرداخت وام ۲ تریلیون دلاری به کسب و کارهای کوچک در چین

براساس اعلام بانک مرکزی چین، وام‌های اعطایی قابل توجه به کسب و کارهای کوچک در پایان جولای به ۱۳.۷ تریلیون یوآن (۱.۹۸ تریلیون دلار) رسیده است. به نقل از رویترز، این رقم در مقایسه با ماه گذشته با افزایش ۲۷.۵ درصدی مواجه شده است. براساس بیانیه بانک مرکزی چین، نرخ بهره این وام‌ها در جولای به طور میانگین ۵.۲۷ درصد بوده که در مقایسه با سال گذشته ۰.۹۱ درصد کمتر است. رگولاتور پولی چین اعلام کرد که سیاست‌های پولی مدبرانه در آینده انعطاف‌پذیرتر و مناسب‌تر خواهد بود و نرخ بهره نیز به سمت نرخ بهره تسهیلات وام میان مدت (MLF) و عملیات بازار باز سوق داده خواهد شد.

تجارت دوجانبه ایران و ترکیه چند درصد آب رفت؟

بر اساس آمار‌های منابع رسمی ترکیه، در نیمه نخست سال ۲۰۱۹، تجارت کالایی ایران و ترکیه حدود ۳.۹ میلیارد دلار بوده که از این میزان، حدود ۱.۲ میلیارد دلار صادرات ترکیه به ایران و ۲.۷ میلیارد دلار واردات ترکیه از ایران بوده است. در نیمه نخست سال ۲۰۲۰، تجارت ترکیه با ایران کاهش حدود ۷۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ تجربه کرده و به حدود یک میلیارد دلار رسیده است. طی این مدت، واردات کالایی ایران از ترکیه کاهش ۴۴.۶ درصدی را شاهد بوده و به ۶۵۲ میلیون دلار رسیده؛ در عین حال، صادرات ایران به ترکیه کاهش حدود ۸۵ درصدی را تجربه کرده و به ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است.

دلیل عمده کاهش ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه افت بیش از ۹۹ درصدی صادرات کالا‌های نفتی ایران به این کشور بوده است، به طوری که بیش از ۷۶ درصد از افت ۸۵ درصدی صادرات ایران به ترکیه مربوط به این گروه کالایی است. بیشترین ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه مربوط به فصل ۳۹ کتاب تعرفه (پلاستیک و اجزای آن) بوده و بیشترین ارزش واردات کالایی آن نیز به فصل ۸۴ (دیگ‌های بخار آب گرم، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آن) اختصاص داشته است.

در دنیا خودروی ۴ هزار دلاری وجود ندارد؛ اما در ایران خودروهای تولید داخل کمتر از ۴ هزار دلار قیمت گذاری می شود

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی پس از بازدید از گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: ضمن بازدید از خطوط تولید، با محصولات جدیدی که بر اساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته، مقرر است تا پایان سال جاری و سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه برسد، نیز آشنا شدیم. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات خوبی در گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده است، افزود: تولید خودروی کراس اوور نیز یکی از برنامه‌های این گروه صنعتی است تا بتوانند نیاز مشتریان این نوع خودرو را رفع کنند.

وی با بیان اینکه کیفیت خودرو‌های داخلی قابلیت رقابت با همتایان خارجی خود را دارند، اضافه کرد: در حوزه طراحی، داخلی سازی قطعات اقدامات خوبی انجام شده و بخشی از قطعات مورد نیاز خودرو‌های کف پارکینگ نیز تامین شده است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تامین ارز مورد نیاز برای واردات قطعه را یکی از موانع پیش روی خودروسازان دانست و ادامه داد: از آنجایی که بخشی از قطعات موردنیاز تولید خودرو وارداتی است این شرکت خودروساز در زمینه تامین ارز با مشکلاتی روبه رو است که بخشی از این کمبود با استفاده از انعقاد قرارداد با قطعه سازان وزارت دفاع تامین شده و بخشی دیگر نیر نیازمند تخصیص ارز است. وی با بیان اینکه مسئولان ایران خودرو حرف‌های زیادی در حوزه قیمت گذاری داشتند، تصریح کرد: به زعم این مسئولان در حال حاضر خودرو‌های تولید داخل کمتر ۴ هزار دلار قیمت گذاری می‌شود، در حالی که در دنیا خودروی ۴ هزار دلاری وجود ندارد. به نقل از خانه ملت، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شرکت خودروسازی توانسته ارزبری خود را با داخلی سازی مانند تولید گیربکس و... کاهش دهد، افزود: مدیران این شرکت خودروسازی معتقد بودند قیمت گذاری خودرو واقعی نیست و حاشیه سود آن به جیب دلالان و سفته بازان می‌رود که این امر موجب زیان انباشته برای خودروسازان می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار