رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در آیین اختتامیه هجدهمین هم‌آفرینی مطرح کرد:
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: هم‌آفرینی، بستری برای بروز و ظهور استعدادهای صاحب ایده‌ است و از این طریق می‌توان از ظرفیت جوانان خلاق و نوآور برای حل مسائل و مشکلات شهر و مدیریت شهری بهره گرفت.
کد خبر: ۸۸۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶ 17 August 2020

به گزارش تابناک رضوی، مراسم اختتامیه هجدهمین هم‌آفرینی مشهد با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد.

محمدهادی مهدی‌نیا، در این مراسم با اشاره به فرآیند سنتی رسیدن به یک طرح در گذشته، اظهارکرد: در این روش، کارفرما کار را به مشاور واگذار می‌نمود و مشاور هم با توجه به توان و یا تجارب خود، ایده پردازی‌هایی را با هماهنگی کارفرما انجام می‌داد و طرح نهایی را آماده می‌کرد که پس از تصویب توسط پیمانکار اجرایی می‌شد.

وی با بیان اینکه در این فرآیند، رویکرد نخبه‌گرایانه بسیار محدود بوده است، گفت: طی دو دهه اخیر، با مطرح شدن فضای دیجیتال و عقلانیت پست مدرنیستی این گردونه زیر سوال رفته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد افزود: امروزه همانگونه که در حوزه خبر، خبرگزاری‌های بزرگ مرجعیت تام ندارند و هرکسی می‌تواند در فضای مجازی نسبت به انتشار اخبار اقدام کند، ایده‌پردازی هم به بزرگان این حوزه و مجموعه‌ها و افراد دارای تجربه محدود نمی‌شود.

مهدی‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: فرآیند هم‌آفرینی به کمک افرادی می‌آید که صاحب ایده‌اند ولی بستر لازم برای بروز و ظهور آن را در فضای رسمی ندارند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از «مهندس آل‌شیخ» که فضا و بستر مناسبی برای فعالیت استارتاپ‌ها و برپایی رویدادهایی از این جنس را طی 3 سال اخیر در شهر مشهد ایجاد کرد، گفت: بدون شک اثر این نگاه و رویکرد، همیشه باقی خواهد ماند؛ کارخانه نوآوری مشهد نیز فضا و بستری دائمی برای ایده‌پردازی و برگزاری رویدادهایی از جنس هم‌آفرینی است که در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

مهدی‌نیا در ادامه به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و طرح نوسازی و بهسازی این محدوده اشاره داشت و تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما در ابتدای فعالیت شورای پنجم این بود که تقریبا هیچکس نقد موثری نسبت به این طرح و عملکرد گذشته نداشته است.

وی افزود: یکی از موضوعات مطروحه این بود که فضاهای ایجاد شده در سطح منطقه ثامن که یکی از آنها ره‌باغ‌ها بوده، معنا و مفهوم درستی در کارکرد مدنظر مجاورت حرم مطهر نداشته‌اند؛ برخی از آنها نیمه تمام بوده و از طرف دیگر، این فضاها، مکان‌رویداد مشخصی برای همنوایی با بارگاه منور رضوی ایجاد نکرده است.

مهدی‌نیا، رویداد هم‌آفرینی را نقطه شروعی برای فعالیت جوانانی دانست که امکان ایده‌پردازی دارند ولی بستر و فضایی برای عرضه آن در اختیارشان نیست.

وی با بیان اینکه این هم‌آفرینی بستری برای ایده‌پردازی به منظور ایجاد هویت و معنا و رویداد در فضای ره‌باغ‌هاست، افزود: در هجدهمین هم‌آفرینی مشهد 10 تیم در 10 شب متوالی و در قالب 17 کارگاه ایده‌های خود را ارائه کردند که توسط داوران سطح یک کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و سرانجام 6 طرح توسط ایشان برگزیده شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد اظهارکرد: از 142 نفر شرکت‌کننده در این رویداد، 90 درصد میانگین سنی کمتر از 25 سال داشتند که نشانگر حضور فعال فارغ‌التحصیلان جوان و باانگیزه و ایده‌پرور است.

مهدی‌نیا در پایان گفت: امیدواریم این فضا، فرصت حل مشکلات پیش روی شهر و مدیریت شهری را با همفکری نسل جوان که صاحبان آینده این آب و خاک هستند، فراهم کند و گمان نکنیم که حل این مسائل تنها با بهره‌گیری از ظرفیت متخصصینی میسر است که صدا و فرصت در اختیار دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار