کد خبر: ۸۸۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 13 August 2020

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: همه باید بدانند که عزای حسینی تعطیل شدنی نیست و می توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به برگزاری این مراسم اقدام کرد.

 حجت الاسلام محمدمهدی نبی زاده ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری، اظهار کرد: دشمن در جنگ رسانه‌ای تلاش می‌کند که توانمندی‌ها را پنهان و یا آن را به نقاط قوت تعبیر کند.

وی افزود: کربلا همان کربلا می‌ماند اگر زینب نبود، این رسالت خبرنگاری که باعث شد تا قیام امام حسین (ع) تا امروز زنده بماند و امروزه جهانی شده است و همه این ناشی از حضور و وجود زینب (س) بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان تصریح کرد: خبرنگاری کربلا با رسوایی یزیدیان از سمت حضرت زینب (ع) انجام شد. ۳۰ و اندی سال روایت گری امام سجاد (ع) نیز جهانی‌شدن و ابدی شدن نهضت امام حسین (ع) را پایه‌گذاری می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده خطاب به خبرنگاران حاضر در نشست گفت: ارزش قلم شما اگر از خون شهدا بالاتر نباشد بی‌شک پایین‌تر نیست؛ بنابراین امروز اگر به فضل الهی انقلاب اسلامی ما حسینی است، خبرنگاران هم نقش زینبی و سجادی دارند و باید جریان انقلاب اسلامی را در دنیا روایت کنند.

وی در خصوص برگزاری مراسم محرم و صفر در ایام شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: امسال مسئول اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به مراسم عزاداری محرم و صفر بر عهده سازمان تبلیغات در کشور گذاشته شد و از حیث ساختاری ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا چند کمیته دارد که کارگاه گروه برگزاری مراسم با مسئولیت ما زیرمجموعه کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: نیروی انتظامی، دادستانی، وزارت بهداشت، بسیج آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، فرمانداری‌ها، صداوسیما، فرهنگ و ارشاد، دفتر تبلیغات اسلامی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و حوزه علمیه در این ستاد با ما همکاری دارند و البته اختیار عضویت دیگر سازمان‌ها نیز به ما محول شده است.

پخت‌وپز ممنوع نیست

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده یادآور شد: بر اساس پروتکل‌های بهداشتی کشوری که ابلاغ شده که کاهش زمان مراسم حداکثر تا دو ساعت، تجمع حداقلی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یک و نیم متر از دو طرف، استفاده مستمر و همگانی از ماسک و ممنوع بودن پذیرایی حین برگزاری مراسم از آن جمله است و افراد بیمار یا دیابتی هم می‌توانند یک شیرینی و آب مورد نیاز خود را همراه داشته باشند.

وی در خصوص اطعام و نذورات گفت: پخت‌وپز ممنوع نیست و می‌تواند انجام شود ولی پیشنهادمان این است که نذورات بیشتر به سمت کمک‌های مؤمنانه سوق داده شود. همچنین غذاهای تهیه شده نیز باید بسته‌بندی و بدون تجمع توزیع شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان عنوان کرد: برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای سرپوشیده یا روباز مسئله جدی است که متأسفانه برخی مسئولان (هرچند فرمانداران و استاندار همراه هستند) نسبت به برگزاری مراسم در فضاهای باز برداشتی داشته‌اند در حالی که در خیلی نقاط استان به خاطر گرما امکان برگزاری مراسم را در فضای روباز نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده با اشاره به اینکه بر اساس اعلام شفاهی وزارت بهداشت اماکن با سقف بیش از ۶ متر حکم فضای باز را دارد، ادامه داد: در بند سه بخشنامه ابلاغی پروتکل‌های بهداشتی قید شد که مراسم در فضای سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و در ساعات محدود در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای دارای مجوز رعایت پروتکل بهداشتی به تشخیص ستاد قابل برگزاری است.

وی اظهار کرد: نمی‌توان گفت هم موافق برگزاری مراسم هستیم و هم اینکه نباید در فضای سربسته برگزار شود. این پارادوکس است چون در خوزستان فقط شهرهای بخش شرقی امکان برگزاری مراسم روباز را دارند.

سامانه بیرق

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: در فضاهای سربسته باید ۲۵ درصد ظرفیت فضا صرفاً پر شود، که نکته مهمی است و مسئول برگزاری مراسم به عنوان مسئول مستقیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید به این نکات به خوبی توجه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده خبر داد: سامانه‌ای به نام «بیرق» داریم که مسئول هیئت، مداح هیئت و مسئول برگزاری مراسم یعنی همیار سلامت است که باید در این سامانه ثبت نام کرده و بعد از دریافت کد رهگیری نیز باید به صورت حضوری مراجعه کرده و تعهدنامه‌ای را به امضا برساند که حتماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کلیپ‌های آموزشی و دستورالعمل بهداشتی به صورت مکتوب برای هیئت‌های مذهبی تهیه شد، گفت: تجمع مسئولان هیئت، مبلغان، مداحان، همیاران سلامت را در مصلا نیز برای توجیه و اقناع نسبت به برگزاری مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داریم. موضوع ماسک نیز در چند جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا به بحث گذاشته شده که مسئول تهیه ماسک مورد نیاز مردم اداره کل صمت خوزستان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به اینکه عزاداری محرم و صفر باید در فضای حقیقی و مجازی در کنار هم باشد، بیان کرد: مردم می‌توانند امسال نذرهای متفاوتی را مثل نذر ماسک و مواد ضدعفونی که برای حفظ سلامت عزاداران مؤثر است، در ایام محرم و صفر داشته باشند.

محرم برای همه مردم

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده با اشاره به اینکه اگر مراسم متکثر شود، قطعاً تراکم جمعیتی کاهش پیدا می‌کند، اضافه کرد: محرم دولتی و حکومتی نیست و متعلق به مردم است و اگر آنها با آگاهی و اطلاعات کافی دسترسی به امکانات بهداشتی هم داشته باشند، بی‌شک بیشتر مراقبت می‌کنند.

وی عنوان کرد: روضه‌های زنانه نیز در طول محرم و صفر برگزار می‌شود ولی زنان همیشه قانون پذیرتر هستند و هرجایی که اعضای خانواده قصد قانون‌گریزی داشته باشند نیز زنان آنها را منع می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: برای روز عرفه اصرار داشتند که مراسم فقط در چند نقطه برگزار شود در حالی که این‌طور از کنترل خارج می‌شد ولی آن را در نقاط متعدد برگزار شد و شخصاً برای نظارت حاضر شدم؛ در نهایت رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور از دو نقطه به عنوان الگو یاد کردند که یکی حسینیه هدایت و دیگری مصلای اهواز بود.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده تصریح کرد: برخی هیئت‌های مذهبی مجوز دارند و برخی دیگر هم به صورت غیررسمی و بدون مجوز فعالیت می‌کنند که از آنها درخواست داریم با مراجعه به سامانه «توبا» نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

وی ادامه داد: در ایام محرم و صفر هر هیئت با مجوز یا بدون مجوز در صورت علاقه‌مندی برای برگزاری مراسم باید در سامانه «بیرق» ثبت نام و مکان برگزاری مراسم را معرفی کنند تا مراسم آنها مجوزدار باشد، در غیر این صورت بعد از تذکرات شفاهی و کتبی از سوی ما، نیروی انتظامی و دادستانی ضابط قضائی هستند.

همیار سلامت

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: در خصوص نظارت بر مراسم در ۳۲ شهر اداره یا نمایندگی داریم که آنها را مکلف به نظارت کردیم و در کنار آن ظرفیت مردمی را مثل شورای هیئت مذهبی، جمعیت بانوان فرهیخته و کانون مداحان داریم.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده با اشاره به اینکه هر مراسم عزاداری یک همیار سلامت دارد، خبر داد: انتخابات کانون مداحان نیز چند هفته قبل برگزار شد و روغنی زاده از خوزستان بالاترین آرا را در انتخابات کشور هم از آن خود کرد.

وی گفت: در کنار مردم حضور داریم و با مدیریت در میدان و به صورت عملیاتی کار را پیش می بریم و تنها به گفتار درمانی اکتفا نمی‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده افزود: ممنوعیت توزیع اقلام خوراکی را در ایستگاه‌های سلامت و ممنوعیت پخش صوت داریم که البته با پخش مداحی آن هم تا ساعت ۲۳ و نه با صدای بلند موافقت شده است.

وی ادامه داد: توزیع اقلام بهداشتی و جلوگیری از تجمع مقابل ایستگاه‌های صلواتی نیز از دیگر نکات مدنظر است که قطعاً اگر نسبت به ابلاغ دستورالعمل‌ها دقت جدی باشیم، مردم هم پای کار و کنار ما خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده با اشاره به اینکه برای پوشش خبری مراسم مذهبی همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به یک ابر متراکم خبری نیاز داریم، گفت: اگر مردم احساس جدیت داشتن مسئولان را احساس کنند این‌طور حتی مواکب روستایی هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

نظارت در شهرها و روستاها

وی در خصوص نظارت بر اجرای مراسم گفت: نظارت هم در شهرها و هم در روستاها انجام می‌شود چون ساختارهای حکومتی نظام در سراسر نقاط مختلف کشور وجود دارد و «دهیاری» یکی از این ساختارها در روستاهاست.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده خبر داد: سازمان تبلیغات اسلامی حدود ۲۰۰ روحانی و معاونت تبلیغات حوزه علمیه نیز ۳۰۰ روحانی مستقر در خوزستان دارند.

وی گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی حسب وظیفه‌اش باید اقامه نماز را داشته باشد که تمام آن در برپایی نماز خلاصه نمی‌شود چون هر آنچه را که داریم از دین است و قرار نیست به سبک جهان‌بینی غربی‌ها پیش برویم.

نبی زاده افزود: برای تکریم برگزاری نماز در ادارات با استاندار خوزستان صحبت کردیم و در روند کاهش تایم ادارات یک اصلاحیه اعمال شد تا امکان برگزاری نماز در ادارات برقرار بماند و حتی نماز جماعت در مساجد هم تعطیل شده بود که با همکاری استاندار خوزستان از ۳۱ خرداد مساجد شهرهای زرد هم بازگشایی شد.

وی بیان کرد: مراسم دعای عرفه در بیش از ۱۰۰ نقطه استان خوزستان برگزار شد و همچنین مراسم عید غدیر نیز به غیر از پیاده‌روی مشایةالغدیر مابقی همه برگزار شدند.

ممنوعیت تعزیه

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده با اشاره به اینکه دعا به رفع بلا کمک می‌کند و همه ادیان به این باور رسیده‌اند، گفت: ممنوعیت برگزاری مراسم تعزیه از سوی ستاد کرونا اعلام شد ولی پیشنهاد ما این است که تعزیه را در ورزشگاه و یا فضایی وسیع‌تر از سال‌های قبل برگزار کنیم که مردم امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را داشته باشند.

وی ادامه داد: تعزیه و شبیه‌خوانی در شوش جزو بزرگ‌ترین مراسم‌های کشور است که سالانه سه هزار رأس اسب در آن شرکت دارند و نباید از کنار این رسم ۳۰۰ ساله بی‌تفاوت گذشت.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده تأکید کرد: ذبح باید فقط در محل‌های مشخص و معرفی شده انجام شود و خارج از این اماکن ممنوع است.

وی گفت: حضور سالخوردگان و کودکان در مراسم بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ممنوع اعلام شد و در عین حال خود اولیا هم حساسیت‌هایی از حضور فرزندان دارند.

نبی زاده اضافه کرد: البته کودکان می‌توانند از دور و یا درون خودرو مراسم را تماشا کنند و یا با نظارت والدین مراسم‌هایی را که در آن پروتکل‌های بهداشتی به خوبی اجرا شده است، با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شرکت کنند.

وی خبر داد: تشکیل گروه‌های جهادی تبلیغی یکی از کارهای معاونت فرهنگی است که در دستور کار داریم.

نبی زاده ادامه داد: این گروه‌ها هر خانه یک حسینیه را محقق می‌کنند و روحانی‌ها با حضور در هر خانه نسبت به برپایی مراسم روضه و عزاداری حسینی در جمع خانواده‌ها اقدام می‌کنند.

پوستر دستورالعمل‌های بهداشتی

وی عنوان کرد: همه باید بدانند که عزای حسینی تعطیل شدنی نیست بلکه قابل تبدیل است و می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نسبت به برگزاری این مراسم اقدام کرد.

نبی زاده یادآور شد: از برگزاری مراسم و مسابقات به صورت مجازی استقبال و حمایت می‌کنیم تا خود گروه‌های مردمی نسبت به انجام آن اقدام کنند.

وی بیان کرد: جمع خوانی و تلاوت قرآن نیز امسال باشکوه‌تر از هر ساله در ابتدای مراسم هیئت‌های مذهبی برگزار شود و دارالقرآن خوزستان پیگیر است تا رنگ و بوی قرآنی به مراسم محرم بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین نبی زاده به فعال بودن دو هزار و ۵۰۰ هیئت خوزستانی ثبت شده در سامانه «توبا» اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیئت‌های مذهبی آماده برگزاری مراسم‌های ماه محرم و صفر را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند.

وی با اشاره به اعزام مبلغان بومی و غیر بومی و همچنین برگزاری نشست‌های توجیهی، عنوان کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی در قالب پوستر طراحی و به هیئت‌های مذهبی ارسال می‌شود و این پوسترها مقابل درب‌های ورودی مساجد، هیئت‌ها، حسینیه‌ها و تکایا نصب خواهد شد.

 
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار