سپاه پاسداران در حمله به پایگاه عین الاسد از موشک قیام استفاده کرد.
کد خبر: ۸۸۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱ 09 August 2020

به گزارش تابناک سمنان: قدرت موشکی جمهوری اسلامی که امروزه به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت کشورمان در جهان مطرح است، قدرتی است که ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به صورت عاریه‌ای از کشور‌های دوست و همسایه برای مقابله با دشمن بعثی در جگ هشت ساله به دست آمد، اما با تلاش‌های متخصصان در دوران دفاع مقدس این دانش در سال‌های جنگ کم کم رنگ و بوی بومی به خود گرفت و تلاش‌هایی نیز برای ساخت موشک‌های بومی انجام شد.

شاخص‌ترین فردی که در ایجاد و توسعه قدرت موشکی ایران نقش بسزایی داشت، سردار شهید حاج حسن طهرانی مقدم است؛ او به همراه دیگر متخصصان جوان  کشورمان با پایان جنگ تحمیلی، طراحی و ساخت انواع موشک‌های بومی را در دستور کار قرار دادند. طیف موشک‌های بومی از موشک‌های کوتاه برد آغاز شد و کشورمان امروزه به موشک‌هایی دست یافته است که نه تنها مرز‌های خود را تحت پوشش قرار می‌دهد بلکه سایه این موشک‌ها بر روی رژیم صهیونیستی نیز افتاده است.

این موشک‌های به قدری در افزایش قدرت بازدارندگی ایران موثر هستند که کشور‌هایی که روزی ایران را تهدید به حمله می‌کردند امروز دیگر جرئت تکرار این تهدیدات را ندارند. یکی از این موشک‌ها، موشک بالستیک قیام است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله به پایگاه عین الاسد در عراق از آنها استفاده کرد.

موشک قیام، تیر ایران بر پیکره پایگاه استکباری عین الاسد + تصاویر

مشخصات فنی موشک قیام

موشک بالستیک میان بُرد قیام روز ۲۹ مرداد سال ۱۳۸۹ همزمان با افتتاح رسمی نیروگاه اتمی بوشهر و با حضور مسئولان دفاعی کشورمان رونمایی شد. هر کدام از موشک‌ها و تسلیحات با یک ایده خاص ساخته می‌شوند، به گفته فرماندهان نظامی کشورمان این موشک با ایده پردازی سردار طهرانی مقدم و برای نابودکردن رژیم صیهونیستی ساخته شده است. موشک قیام برای نخستین بار در رزمایش اقتدار ولایت  آزمایش شد.

موشک قیام، تیر ایران بر پیکره پایگاه استکباری عین الاسد + تصاویر

بسیاری از کارشناسان ساخت این موشک را حاصل تجربه ۲۵ ساله ایران در حوزه هوافضا و دروازه ورود ایران به عرصه جدیدی در ساخت موشک‌های بالستیک است.

مشخصات فنی موشک قیام

طول این موشک در حدود ۱۱/۵ متر، قطر آن در حدود ۹۰ سانتی متر و وزن کلی آن نیز بیش از ۶ تُن است که کلاهک موشک قیام در حدود ۶۵۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شود. موشک قیام یک موتور تک مرحله‌ای سوخت مایع دارد که با استفاده از این سوخت و موتور تک مرحله‌ای خود می‌تواند به سقف پروازی ۲۰۰ کیلومتری برسد. بُرد این موشک در حدود ۸۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود که با این بُرد می‌تواند تا نزدیکی دریای مدیترانه و رژیم صهیونیستی برسد.

موشک قیام، تیر ایران بر پیکره پایگاه استکباری عین الاسد + تصاویر

این موشک ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که یکی از آنها عدم امکان ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن موشک قیام توسط سیستم‌های ضد موشکی دشمن است. دلیل این کار هم استفاده از آلیاژ خاص و جذب کننده امواج راداری است که سبب شده تا دشمنان نتوانند این موشک را رهگیری کرده و مورد اصابت قرار دهند. کلاهک این موشک نیز از نوع سه تکه MIRV ساخته شده است.

کلاهک بارانی قیام، عامل انهدام چند برابری دشمن

موشک قیام از ابتدای ساخت و رونمایی خود در سال ۱۳۸۹ علاوه بر اینکه توانایی انهدام اهداف از طریق کلاهک شدید الانفجار را دارد، در سال‌های اخیر به کلاهک بارانی نیز مجهز شده است. مزیت کلاهک‌های بارانی نسبت به سایر کلاهک‌ها این است که موشک‌های مجهز به کلاهک‌های بارانی علاوه بر افزایش سطح و قدرت انهدام می‌توانند اهدافی مانند باند‌های فرودگاه‌ها، پایگاه‌های وسیع دشمن، مناطق مسکونی، آشیانه جنگنده‌ها، سیلو‌های موشک که در چند نقطه جمع شده اند را به صورت کامل منهدم کند.

موشک قیام، تیر ایران بر پیکره پایگاه استکباری عین الاسد + تصاویر

موشک قیام، یک موشک بالستیک بدون بالک

یکی از نکاتی که در طراحی موشک‌های متفاوت به ویژه موشک‌های بالستیک مورد توجه قرار می‌گیرد وجود بالک و یا عدم وجود آن است. البته عموما موشک‌ها در دنیا با بالک ساخته می‌شوند و عدم وجود بالک است که از لحاظ فنی، نداشتن بالک برای یک موشک بلند برد بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است. این فناوری به قدری مهم است که در دنیا کمتر کشوری وجود دارد که توانایی طراحی و ساخت موشک‌های بدون بالک با برد بالای هزار کیلومتر را داشته باشند و اینکه کشوری مانند جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های گسترده و سنگین توانسته به این دانش دست پیداکند به این معناست که کشورمان در این حوزه به لبه فناوری رسیده و صنایع موشکی آن پیشرفت بسیاری داشته است.

موشک‌های بدون بالک مانند موشک قیام چند مزیت دارند نخست سرعت بالای حرکت موشک است که این امکان را به پرتاب کننده آن می‌دهد که بتواند در مدت زمانی کوتاه تعداد موشک‌های بسیاری را به سمت دشمن شلیک کند. دومین مزیت این نوع موشک‌ها قابلیت شلیک آن‌ها از انواع مختلف پرتابگر‌های موجود در دنیاست.

موشک قیام، تیر ایران بر پیکره پایگاه استکباری عین الاسد + تصاویر

مورد بعدی در بررسی موشک‌های بدون بالک این است که بالک‌ها عامل بسیار مهمی در تعادل موشک‌ها به هنگام حرکت محسوب می‌شوند. پس حذف بالک از موشک‌ها یعنی اینکه هدایت این نوع موشک‌ها نسبت به موشک‌های بالک دار کار سخت تری است؛ بنابراین نداشتن بالک در موشک قیام، به این معناست که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قدرت‌های موشکی به پیشرفت مهمی در زمینه سیستم‌های هدایتی موشک دست پیداکرده است.

شباهت موشک‌های قیام و شهاب ۲

هنگامی که به شکل موشک قیام نگاه می کنیم، شباهت‌های بسیاری را بین این موشک با موشک شهاب ۲ می‌بینیم. ممکن است که بین این دو شباهت بسیاری وجود داشته باشد اما چندین تفاوت مهم و اساسی بین این دو وجود دارد. زیرا ابعاد و طول بیشتری داشته و برد این موشک هم ۳۰۰ کیلومتر بیشتر از شهاب ۲ است، همچنین بالک‌های معمول شهاب ۲ نیز در ساختار قیام وجود ندارد.

<video src="https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1399/5/19/12371300_273.mp4" width="100%" height="100%" controls>

از حیث استفاده موشک قیام از فناوری جدیدتر نسبت به شهاب ۲، این احتمال وجود داد که در سال های آینده موشک قیام با موشک شهاب ۲ جایگزین شود.

قیام موشکی ایران بر علیه آمریکا با موشک قیام 

پس از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، نیروی هوافضای سپاه با حملات سنگین موشکی به پایگاه عین الاسد در عراق محل اجتماع نیرو‌های ارتش تروریستی آمریکایی را در پاسخ به ترور جنایتکارانه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در نیمه شب چهارشنبه ۱۸ دی ماه ۹۸ مورد هدف قرار داد.

موشک قیام، تیر ایران بر پیکره پایگاه استکباری عین الاسد + تصاویر

در جریان این حمله طبق معمول یگان‌های موشکی زمین به زمین سپاه در نوک پیکان تهاجم بودند. بر اساس تصاویری که تا به این لحظه منتشر شده است دو نوع موشک قیام و موشک‌هایی از خانواده فاتح در این حمله استفاده شده است. هدف اول پایگاه عین الاسد در استان الانبار و هدف دوم پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل عراق بوده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار