آیین افتتاحیه محفل ادبی رواق ادب استان خراسان رضوی با حضور با حضور اعضای شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و شاعران مطرح استانی و کشوری به صورت مجازی برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ 09 August 2020

به گزارش تابناک رضوی، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان در این مراسم اظهار کرد: : خوشحالیم که در آستانه عید سعید غدیر خم شاهد آغاز به کار محفل ادبی رواق ادب اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی هستیم و این همزمانی را به فال نیک می گیریم.

 

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان ادامه داد: کتابخانه های عمومی همیشه خواستگاه محافل ادبی بوده اند و تشکیل این محفلهای ادبی در ادارات کل کتابخانه های عمومی و به تبع آن همه کتابخانه های عمومی اقدامی ارزشمند و تاثیرگذار در حوزه فرهنگی است که به اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی و آقای مختارپور،دبیرکل،رمضانی،معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی و آشتیانی، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی در حال شکل گیری است.

 

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی مهد شعرا و ادبای بزرگ ایران اسلامی بوده است و در حال حاضر افتخار استان خراسان رضوی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از مفاخر ادبی از گذشته و قبل از انقلاب در این استان با تشکیل محافل ادبی در جهت پرورش استعدادهای ادبی اهتمام داشته اند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: کمک به گسترش و پیشرفت فرهنگی استان و کشور،و تبدیل محافل ادبی به محل ملاقات و معاشرتهای ادبی، شناسایی جوانان مستعد و هنرمند و شعر اولی  به عنوان نوشاعران و نوادبیان و معرفی آنان به جامعه ادبی کشور از جمله رسالتهای محافل ادبی خواهد بود.

 

وی در ادامه بر تشکیل تمامی محافل ادبی در کتابخانه های عمومی استان تا پایان سال جاری تاکید کرد.

 

حسین امامی، نماینده مردم چناران و طرقبه شاندیز در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  فعالیت محافل ادبی در کتابخانه های عمومی را مفید و ارزشمند و زمینه ساز اتفاقات خوب عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: زبان شعر یک زبان ویژه است و هیچ چیز دیگری تاثیرگذاری شعر را ندارد.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید در زبان گفتاری با تعداد زیادی جمله قادر باشیم شور و حال محرم را بیان کنیم اما محتشم کاشانی در بیت«باز این چه شورش است که در خلق عالم است» به خوبی عظمت و حال  وهوای محرم را بیان کرده است.

 

وی با اشاره به شعر همای رحمت استاد شهریار ادامه داد: شهریار شاعری بود که در ادب ایران اسلامی جایگاه رفیعی دارد اما این شعر شهریار او را زبانزد کرد.

 

امامی تاکید کرد: امیدواریم محافل ادبی کتابخانه های عمومی به تلطیف فضای جامعه کمک کند و در حالی که رهبر معظم انقلاب بر ترویج کالای ایرانی تاکید دارند این محافل ادبی نیز مروج شعر و ادب ایران اسلامی باشند.

 

مصطفی محدثی خراسانی شاعر برجسته استان و عضو شورای ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم تدبیر ویژه نهاد کتابخانه های عمومی به ابتکار دبیرکل نهاد را کاری مهم و ارزشمند عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: انجمن گردانی و ایجاد محفل ادبی در خراسان رضوی سابقه طولانی دارد و انجمن های ادبی جودی،نگارنده،فرخ، قهرمان، استاد صاحبکار و انجمنهای ادبی حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از گذشته تاکنون تجربه موفق در این خصوص بوده اند که این کارآمدی در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز ذکر شده است.

 

وی ایجاد محفل ادبی در استان خراسان رضوی را به خاطر وجود تجربه های ارزشمند کاری آسان دانست که با توجه به موفقیت و کارآمدی این انجمنها در گذشته انتظارات بسیار بالایی در استان از انجمن ادبی رواق ادب به وجود خواهد آورد.

 

وی در ادامه قطعه شعری در مدع امام علی(ع) قرائت کرد.

 

احساس بهار در کویر تو خوش است     هرچند پر از خطر مسیر تو خوش است

از مدعیان هر چه دریا دلگیر                مائیم و دلی که با غدیر تو خوش است

 

مصطفی محدّثی خراسانی  سردبیر مجله شعر و عضو شورای شعر مرکز موسیقی صدا و سیما بوده‌است و فعالیت‌های شعری خود را از دوره‌ی نوجوانی آغاز کرد و با راه‌یابی به انجمن‌های ادبی به طور جدّی‌تر به سرودن شعر پرداخت و مدت ١٥ سال مسئول گروه شعر سازمان تبلیغات اسلامی مشهد بوده است.

 

نغمه مستشار نظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این جلسه آغاز به کار محفل ادبی رواق ادب را در آستانه عید سعید غدیر خم باعث برکت و میمنت عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: امیدواریم شروع فعالیت محافل ادبی در کشور در ایامی که به خاطر شرایط خاص و شیوع ویروس کرونا مردم دچار دلزدگی و غم و ناراحتی هستند شور و نشاط ادبی ایجاد کند.

 

وی با اشاره به بزرگان ادب کشور در استان خراسان رضوی از جمله مهدی اخوان ثالث،استاد شکوهی، استاد صاحبکار، عماد خراسانی، محمد حسین جعفریان و هادی منوری و دیگر مشاهیر ادب کشور ابراز امیدواری کرد این محفل ادبی شاهد رشد استعدادهای ادبی استان ومعرفی نوقلمان جوان به جامعه ادبی کشور باشد.

 

نغمه مستشار نظامی دانشجوی دکترای محیط زیست و صاحب اثاری از جمله «ردپای روشنی» «یک جرعه سیب» «در طالعت ستاره زیاد است,ماه نه!»،« 1420 سال پس از تو» و «چمدانت چقدر جا دارد» است و افتخارات هنری وی نیز نفر اول کنگره های بین المللی و کشوری شعر زنان،شعر بهار،شعر جوان،شعر دانشجویی و شعر حج  است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار