رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:نسخه زاکانی برای مقابله با توطئه فرهنگی دشمن / واکنش معنادار شمخانی به استعفای برایان هوک / حکم حبس برای دو برگزار کننده عروسی در نمین اردبیل / چرا میرحسین موسوی کاندیدای انتخابات ۸۸ شد؟ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۵۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۱ 07 August 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
محسن هاشمی آماده کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود؟

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران:حزب کارگزاران، چون پایه‌گذار اصلاحات است، در انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌تواند جدا از اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرد، اما اینکه آیا کارگزاران کاندیدا خواهد داشت یا خیر، بستگی به موضعِ نظام دارد. سیاست کلی حزب کارگزاران این است که در انتخابات شرکت کند و هیچ‌گاه با نظام قهر نمی‌کند. در واقع با همه نامهربانی‌هایی که نظام نسبت به بسیاری از مدیران کارگزاران روا داشته، اما کارگزاران هیچ‌گاه با نظام، قهر نخواهند کرد. محسن هاشمی مدیر شایسته‌ای است که با مقاماتِ بالای نظام، هیچ مشکلی ندارد و دارایِ محبوبیتِ عمومی است همان‌گونه که شاهد بودیم در انتخابات شوراها، یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأی کسب کرد که طی تاریخ ۴۰ ساله انقلاب سابقه نداشته که یک نماینده شورا، حداقل نصف رأی محسن هاشمی را کسب کند. /برنا
 
راه اندازی نهضت شکایت از وزیر ارتباطات!

گروهی تحت عنوان «جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» نهضت شکایت از وزیر ارتباطات به بهانه عدم اجرای دستورات و مصوبات بویژه در مورد اینستاگرام راه انداخته‌اند.این گروه شکایت خود را در محاکم ثبت و در شبکه‌های اجتماعی برای دیگران به اشتراک می‌گذارند.روزنامه اعتماد چندروز پیش در گزارشی از اعلام جرم دادستان کل کشور علیه وزیر ارتباطات و احضار به دادستانی تهران خبر داد.پس از موج مجلس علیه اینستاگرام این‌بار نوبت به موج استفاده از اهرم فشار قضایی علیه اینستاگرام رسیده است.جهرمی مدتی قبل در مصاحبه با رادیو دلیل اقدام خلاف قانون دو اپراتور تلفن همراه در گرانفروشی اینترنت را حمایت از پیامرسان‌های داخلی ذکر کرده بود. به نظر می‌رسد ابعاد عملی محدودسازی فضای مجازی با هماهنگی سهامداران دو اپراتور در دورزدن وزارت ارتباطات و تخلف از مصوبات آن از یک سو و اعمال فشار قضایی برای فیلترینگ بر وزیر از سویی دیگر در حال شکل‌گیری است.وزیر ارتباطات حدودا یک ماهی است که فعالیتهایش در شبکه‌های اجتماعی را تعطیل کرده و به باور بسیاری، پیام اعمال فشار سنگین بر خود را از این طریق به جامعه مخابره کرده است/اعتماد
 
چرا میرحسین موسوی کاندیدای انتخابات ۸۸ شد؟

محمدرضا تاجیک، تئوریسین اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه:آقای موسوی گفت که به سمت شکر می‌روی یک آقازاده یک مافیا، چای می‌روی یک آقازاده یک مافیا، من چه کار می‌توانم بکنم؟آقای خاتمی گفت: آقای میرحسین اعلام [کاندیداتوری] کرده، من هم به مردم گفتم که باید یا من باشم یا میرحسین.وقتی خاتمی گفت، میرحسین اعلام کرده می‌آید تقریباً تمام اصلاح‌طلبانی که در جلسه بودند در نفی کاندیداتوری میرحسین صحبت کردند.کسانی که مخالف کاندیداتوری میرحسین موسوی بودند، سر از ستادهای انتخاباتی مهندس موسوی درآوردند. الان هم در فضای جریان اصلاح‌طلبی همین‌ها دارند جریان اصلاح‌طلبی را بی‌حیثیت و بی‌شخصیت می‌کنند.توقع این است کسانی که آن روزها به دنبال یک عکس سلفی با مهندس موسوی بودند الان هم یافت شوند و تلاش کنند به این حصر پایان دهند/ اعتمادآنلاین
 
شهادت یک مرزبان در ارومیه

سردار یحیی حسین‌خانی در این خصوص اظهارکرد: شهید صیادی، که اهل اسلام آباد غرب استان کرمانشاه بود، در پاسگاه مرزی زینی شهرستان ارومیه بر اثر انفجار نارنجک دستی شهید شد. /مهر
 
حکم حبس برای دو برگزار کننده عروسی در نمین اردبیل

دادستان نمین:پیرو ممنوعیت تجمعاتی از جمله مراسم عروسی و ترحیم، ۲ نفر از اهالی این شهرستان که اقدام به برگزاری مراسم عروسی در ایام کرونایی کرده بودند، توسط دادگاه به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.
 
واعظی: در روز‌های پایانی تحریم قرار داریم

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور گفت: علامت‌هایی از کشور‌های اروپایی و آسیایی دریافت کرده‌ایم که نشان دهنده ماه‌های پایانی تحریم است.محمود واعظی در مراسم رونمایی از دو مدل جدید (فیس‌لیفت) شرکت سایپا و خروج خودروی پراید از خط تولید افزود: امیدواریم در ماه‌های آینده شرایط تحریمی کشور تغییر کند، زیرا هدف آن‌هایی که ما را تحریم کردند تسلیم شدن ایران در ۳ الی ۴ ماه بود، اما الان ۲.۵ سال گذشته است و ما در این مدت علاوه بر اینکه تسلیم نشدیم، اتکایمان به خودمان نیز افزایش یافت.وی تصریح کرد: زندگی مردم سخت شده، اما چیزی متوقف نشده است؛ تحریم‌کنندگان فقط ایجاد مزاحمت کردند.رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری گفت: با علامت‌هایی که از کشور‌های اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم در روز‌های پایانی تحریم قرار داریم، زیرا تحریم‌کنندگان به هیچ یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود نرسیدند. باید تاکید کنم که ماه‌های آینده وضع به مراتب بهتر می‌شود.آقای واعظی تصریح کرد: ترامپ خواب این را نمی‌دید که در چهلمین سالگرد انقلاب، نظام ما سرپا باشد، اما دیدیم که کماکان سر پاست.
 
واکنش معنادار شمخانی به استعفای برایان هوک

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره کناره گیری برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران عنوان کرد: «برایان» هم مثل «جان» ناکام از کاخ سفید رفت، شاید «مایک» هم قبل از رفتن «دونالد» مجبور شود، چمدانهایش را ببندد. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهپری اسلامی ایران امروز (جمعه) در توئیتی با اشاره به استعفای برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشت: «هدف راهبرد ⁧‫فشار حداکثری‬⁩ از فروپاشی و تغییر نظام، به جلوگیری از ثروتمند شدن ⁧‫ایران‬⁩ تبدیل شد! «برایان» هم مثل «جان» ناکام از کاخ سفید رفت. شاید «مایک» هم قبل از رفتن «دونالد» مجبور شود، چمدانهایش را ببندد.» ⁧‫وی از هشتگ مقاومت فعال در این توئیت استفاده کرده است.
 
طعنه عطاءالله مهاجرانی به برایان هوک

سید عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر به موضوع استعفای نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پرداخت.مهاجرانی در این رابطه نوشت:«برایان هوک برکنار شد. ظاهرا چاهی که برای ترامپ و پمپئو می کند به آب نرسید. حالا وقت آن است که کتابی در باره ایران بنویسد و مثل بولتون به جیب بزند. بگوید چرا نتوانست ایران را به مذاکره وادار کند و ناکام از سیاست رفت.»
 
خاتمی جایگزین عارف شد؟

یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب، گفت: تا این لحظه هیچگونه صحبت یا تشکیل جلسه‌ای اتفاق نیفتاده و هیچ گزینه مشخصی هم وجود ندارد که در مورد او بحث شده باشد و تا الان هم تمام گزینه‌هایی که مطرح هستند و قابلیت برعهده گرفتن ریاست شورایعالی را دارند، تنها در حد بیان نظر بوده و هنوز جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشده است.جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب در خصوص مطرح شدن شایعاتی پیرامون صورت گرفتن برخی تلاش‌ها با هدف ریاست محمدرضا خاتمی بر شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفت: این خبر طبق معمول همانند القاء اخبار کذبی است که برخی تلاش دارند به صورت یکطرفه به جامعه منتقل کنند، نادرست است.

وی ادامه داد: تا این لحظه هیچگونه صحبت یا تشکیل جلسه‌ای اتفاق نیفتاده و هیچ گزینه مشخصی هم وجود ندارد که در مورد او بحث شده باشد و تا الان هم تمام گزینه‌هایی که مطرح هستند و قابلیت برعهده گرفتن ریاست شورایعالی را دارند، تنها در حد بیان نظر بوده و هنوز جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشده است.امام همچنین اظهار داشت: آقای خاتمی به هر حال شخصیت ارزنده و محترمی است که جایگاه خاص خود را در جبهه اصلاحات دارد، ایشان شاید یکی از گزینه‌ها باشد اما تاکنون نه جلسه و بحثی صورت گرفته است و نه این دوستان نیاز به تلاش دارند. بلکه اگر این دوستان قرار باشد این مسئولیت را بپذیرند، مقبولیت و پذیرش لازم در جریان اصلاح‌طلب را دارند و نیاز به این تلاش‌هایی که مطرح می‌شود، نیست.
 
حرف‌های پر رمز و راز معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری در مورد گشایش اقتصادی

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور خطاب به مخالفان تصویب لوایح مرتبط با FATF، نوشت: «در گمانه‌زنی فعالان اقتصادی و شهروندان، تصویب لوایح چهارگانه و جای نداشتن در لیست سیاه FATF، «گشایش اقتصادی» محسوب می‌شود.» علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور، در حساب توییتری خود با هشتگ رئیس جمهور و FATF نوشت: «گرچه خبر مهم اقتصادی که رییس جمهور از آن سخن می‌گوید درباره‌ی لوایح مرتبط با FATF نیست، اما ای کاش آنها که برخلاف نظر دولت و مجلس وقت، راه را بر آن بستند، دریابند که در گمانه‌زنی فعالان اقتصادی و شهروندان، تصویب لوایح چهارگانه و جای نداشتن در لیست سیاه FATF، «گشایش اقتصادی» محسوب می‌شود».
 
نسخه زاکانی برای مقابله با توطئه فرهنگی دشمن

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: توطئه فرهنگی دشمن را باید با استفاده از توان جوانان مومن و همچنین تقویت و حمایت از گروه‌های فرهنگی خنثی کنیم. علیرضا زاکانی ظهر جمعه در دیدار با خانواده جمعی از شهدا مهمترین گام در دفاع از خون شهدا را حفظ آرمان‌ها و ارزش‌ها بیان کرد و افزود: دشمن سالهاست بیشترین توطئه را برای تضعیف و از بین بردن ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه ایران اجرا کرده و همچنان به این دشمنی ادامه می‌دهد. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه خانواده معظم شهدا نسبت به معضل بدحجابی در قم گفت: یکی از هدف‌های دشمن شهر‌های مذهبی مثل قم است و ما نباید فرصت ترویج بی بندباری و بی حجابی را به آن‌ها در قم بدهیم. وی افزود: این توطئه‌های دشمنان را باید با استفاده از توان جوانان مؤمن و همچنین تقویت و حمایت از گروه‌های فرهنگی خنثی کنیم. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی توجه به اقدامات ایجابی همچون حمایت از نهاد‌ها و گروه‌های فرهنگی فعال در عرصه عفاف و حجاب از سوی نمایندگان مجلس بسیار مهم دانست و افزود: ما در مجلس برای مقابله با این توطئه‌ها باید با استفاده از مشاوره‌ها و ایده‌ها و تجربیات گروه‌های فرهنگی استفاده کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار