روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر(2)؛
در غدیر جوانه ی جاودانه ولایت سر برکشید و در قلب شیعیان ریشه دواند و ماندگار شد. پس از معرفي اولين سر سلسله ولايت و امامت به امر الهي، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آخرين جانشين خود را هم معرفي کرد تا حق جويان و عدالت طلبان راه را گُم نكنند.
کد خبر: ۸۸۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۵ 06 August 2020

تابناک خوزستان: 

در غدیر جوانه ی جاودانه ولایت سر برکشید و در قلب شیعیان ریشه دواند و ماندگار شد. پس از معرفي اولين سر سلسله ولايت و امامت به امر الهي، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آخرين جانشين خود را هم معرفي کرد تا حق جويان و عدالت طلبان راه را گُم نكنند. پیامبر با این کار می خواست همه بدانند که جانشينان او دوازده نفرند و همگي خليفه اويند و اینک جهان چشم انتظار آخرین مولا نشسته است، همان كسي كه به عدل و قسط قيام مي كند و امتدادِ ولایت عدالت محور امیرالمؤمنین علیه السلام است.

"من کنت مولاه فهذا علی مولاه"

در مقالات پیشین که در روزشمار تابناک خوزستان از واقعه ی عظیم غدیر منتشر شد؛  از جنبه های مختلفِ تاریخی، مکانی، آیات قران، لغوی و ... اثبات کردیم که کلمه "مولا" در عبارت فوق معنایی جز سرپرستی امت ندارد. خلاصه این بررسیها در مقاله قبلی تقدیمتان گردید. حتی این مورد هم بررسی گردید که اگر به فرض محال، فرض کنیم منظور پیامبر از کلمه مولا، دوستی و محبت است، باز هم به این توصیه پیامبر صلی الله علیه و آله عمل نشده است. همچنین گفتیم که سرپیچی امت از دستورات پیامبرشان، مطلب تازه ای نیست و نمونه هایی از عصیان امم قبل و امت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آلهخدمتتان تقدیم گردید.

امروز از جنبه کاربردی و چگونه مفید بودن این مباحث برای ما، میخواهیم این موضوع را بررسی کنیم. بالاخره منظور پیامبر صلی الله علیه و آله از کلمه مولا، یا سرپرستی امت بوده و یا دوستی. هر کدام باشد در روزهای گذشته با بررسی تاریخی، دیدیم اکثر مسلمانان به هیچکدام عمل نکردند. یعنی علی علیه السلام را نه به سرپرستی پذیرفتند و نه به ایشان محبت کردند. اصولا این موضوع یک مطلب تاریخی است. از آن روز تا به امروز شیعه همواره در صدد بوده که به راههای مختلف ثابت کند که پیامبر صلی الله علیه و آله سرپرستی امت را پس از خودشان به علی ابن ابیطالب علیه السلام سپرده اند. بعضی مواقع این مباحث به خشونت کشیده شده است. افرادی جان خود را در این راه از دست داده اند.

در میان کسانی که در آن روز به سخنرانی پیامبر صلی الله علیه و آله گوش میدادند برای هیچکس این تصور پیش نیامد که منظور پیامبر از کلمه مولاچیزی غیر از سرپرستی امت باشد. چون همه به یقین میدانستند منظورشان سرپرستی امت است. اما بعدها بنا به دلایلی و شاید به این دلیل که این مطلب مخالف منافعشان بود، عمدا در آن تشکیک کردند. در مقابل بزرگانی، همواره در صدد اثبات واقعیت کلام حضرت صلی الله علیه و آله بودند. بیایید نگاهی به زندگانی مرحوم علامه امینی و کتابشان الغدیر بیاندازیم.

ایشان برای تألیف الغدیر، ده هزار جلد کتاب را از ابتدا تا انتها خوانده و به صد هزار جلد کتاب نیز مکرر مراجعه کرده است. باید توجه داشت که مرحوم علامه امینی به تنهایی به کار تألیف الغدیر پرداخته است.

 از سویی دیگر، در عصرعلامه دسترسی به آثار به آسانی روزگار ما نبوده است. حتی بسیاری از آثار اسلامی، هنوز نسخه چاپی هم نشده بود و ایشان ناگزیر بود از نسخه‌های خطی بهره گیرد.

کتاب الغدیر مجموعا بیست جلد است.  در جلد نخست، علامه امینی پس از نقل حدیث غدیر، ۱۱۰ تن از بزرگان صحابه را نام می برد که این حدیث را نقل کرده اند. بررسی بیشتر رابه وقتی دیگر موکول میکنیم. اما خواستیم فقط نمونه ای از تلاش افراد مختلف را در این زمینه گفته باشیم. مشابه کتاب الغدیر فراوان در طول تاریخ وجود دارد، هرچند ممکن است بعضی از آنها را حوادث روزگار مانع شده باشد تا بدست ما برسد.

واقعا با این تلاشها و بعضا درگیریها چه چیزی ثابت میشود؟ 

جنبه کاربردی قضیه اینجا مطرح می شود: پس از اثبات این امر مهم چه اتفاقی می افتد. الان نه حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام حضور دارند که مثلا با ایشان بیعت کنیم و نه دارالاماره ای هست که حضرت برای حکومت به آنجا تشریف ببرند. مسلمانان آن موقع هم اشتباهی کرده اند و قرنها گذشته است. دیگر امکان توبه وجود ندارد. ما در 15 قرن بعد از آن ماجرا زندگی میکنیم، چه تفاوتی میکند که منظور پیامبر صلی الله علیه و آله از کلمه مولا، سرپرستی امت باشد یا دوستی؟ اگر بعد از بررسیهای زیاد به این نتیجه برسیم که منظور پیامبر از این کلمه سرپرستی امت بوده است. آیا وظیفه ای برای ما ایجاد میشود؟ 

مچموع این ماجراها این معنی را به ذهن مُتبادر میکند که این موضوع علاوه بر اینکه یک مطلب تاریخی است، کاربردهای دیگری برای مخاطبانش دارد. این موضوع همان تداوم خط ولایت حضرت علی علیه السلام است که در زمان ما با حضور امام عصر علیه السلام تثبیت میشود. به این ترتیب با اثبات سرپرستی امت برای علی علیه السلام، ولایت امام زمان علیه السلام برای ما ثابت می شود. فردا در آخرین مقاله این موضوع را با تفصیل بیشتر به مخاطبین تابناک خوزستان ارائه خواهیم داد.

______________________________________________________________________________________

*گزارش: تحریریه تابناک خوزستان      *سردبیر: سمیه همت پور

 

 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار