کد خبر: ۸۸۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 05 August 2020

 

 
 
     
 
همایش "شب جویا" شبی به یاد شعرای گیلانی در رودسر برگزار می شود
تابناک/با هدف توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی و گویش های بومی ، محلی و احیای زبان گیلکی و با حضور نویسندگان و شاعران ، "شب جویا" همایش نکوداشت شاعران گیلان در رودسر برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، با هدف توجه بیشتر به زبان و ادبیات فارسی و گویش های بومی ، محلی و احیای زبان گیلکی و با حضور نویسندگان - اندیشمندان - شاعران - ادیبان - فرهیختگان ، "شب جویا" شبی به یاد نکوداشت شاعران گیلان ، 17 مرداد 99 در محوطه امامزادگان ماچیان رودسر برگزار می شود.

در این همایش که با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و مجوز بهداشتی از شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودسر و با حضور محدود علاقمندان به فرهنگ و ادب ( به جهت شیوع ویروس کرونا ) برگزار خواهد شد ، جمعی از شعرای مطرح کشوری و استانی، ضمن قرائت اشعار خود ، خاطراتی از استاد مصطفی فرض پور ماچیانی و دیگر شعرا بیان خواهند نمود.

اجرای شاهنامه خوانی گروه انجمن شاهنامه خوانی رودسر - سخنرانی و اجرای برنامه های هنری توسط گروه های هنری ، از دیگر برنامه های این نکوداشت خواهد بود .

شایان ذکر برای بهر بردن تمام علاقنمدان همایش مذکور از اینستاگرام و آپارات (  shahnamehrudsar@  ) - (  aparat.com/shahnamehrudsar  ) پخش زنده خواهد شد.

استاد مصطفی فرض پور ماچیانی متولد 1320 ماچیان ، از چهره های ماندگار فرهنگی کشور و استان و از چهره های شاخص انجمن مفاخر استان بوده که تلاشهای ویژه او برای احیاء و پاسداشت زبان گیلکی و گویش های محلی و تعصب وی به ادبیات فارسی ، زبانزد ادیبان و فرهنگ دوستان می باشد.

وی به دلیل علاقه زیاد به ادبیات و زبان فارسی از دوران نوجوانی و جوانی و تحصیل در این رشته ، در سال 1346 بعد از اتمام دوره خدمت وظیفه به استخدام آموزش پرورش رشت در آمد و در مدرسه عالی مدیریت گیلان در لاهیجان و موسسه عالی بازرگانی رشت - دانشگاه ابوریحان تالش و تنکابن و مدرسه عالی پرستاری به تدریس مشغول شد که پس از انقلاب اسلامی ، مدتی در دانشگاه گیلان و علوم پزشکی و آموزشکده چمران ، تدریس و در سال 1368 تا سال 1373 به سمت معاون آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رشت منصوب گردید.

این استاد برجسته که مولف کتاب " دستور زبان فارسی " که از سال 1376 در دانشگاه ها تدریس می شود ، جزو هیئت مولفین " دائره المعارف تشیع" نیز می باشد که مقالاتی از ایشان منتشر شده است.

انتشار مقالات متعددی در زمینه ادبی - زبان شناسی - اجتماعی - دینی و فرهنگی در روزنامه ها و مجلات و ویژه نامه های گنجینه گیلان شناسی - شمال شناسی - نوروز باستانی - مونوگرافی اشکور - فرزاندگان گیلان - زبان و فرهنگ ماچیان و گاهشماری در ایران و یادداشت هایی به نظم با نام " جویا " که در زیر چاپ می باشد ، از دیگر فعالیتهای استاد فرض پور ماچیانی بود که به چاپ رسیده است.

وی سابقه فعالیت در هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه آزاد رشت - شورای آموزش و پرورش گیلان - هیئت امنای کتابخانه ملی رشت - جمعیت نشر فرهنگ گیلان و دبیر شورای انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت را نیز داشت.

درگذشت استاد فرض ماچیانی در شامگاه 22 فروردین سال 1393" بدلیل ایست قلبی " که ضایعه جبران ناپذیری برای مردم فرهیخته فرهنگی گیلان بود ، پس از تشییع باشکوه در رشت و رودسر ، در امامزادگان ماچیان در جوار همسرشان  به خاک سپرده شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار