کد خبر: ۸۸۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷ 02 August 2020

 

تابناک/ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع روز یکشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان با بیان  اینکه اراده ای جدی برای رفع مشکل پسماند در سطوح استانی و ملی وجود دارد، افزود: در این راستا استفاده از ظرفیت سمن‌های حامی محیط زیست، نقش اثرگذاری در همراهی مردم با برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذشده در حوزه پسماند دارد.

وی موضوع محیط زیست را در توسعه پایدار، همه‌جانبه، موزون، متوازن و همزمان، موضوعی دارای اهمیت وافر دانست و اظهار کرد: در این راستا مساله پسماند تنها یک مسئولیت بخشی و محدود به دولت نیست بلکه موضوعی اساسی، بنیادین و بسیار مهم است که بیش از پیش باید به دغدغه همه نهادها و عموم شهروندان تبدیل شود.

وی با بیان اینکه جامعه و افکار عمومی در سال‌های اخیر نسبت به مسائل زیست محیطی بویژه پسماند حساسیت خاصی دارند، گفت: در این مسیر حمایت نهادها و فعالان مدنی و سمن های حامی محیط زیست بسیار موثر بوده و به طور قطع پشتیبانی از آن‌ها می‌تواند نقش اثرگذاری در همراهی مردم با برنامه‌ها و سیاست‌های اتخاذشده در این حوزه به ویژه تفکیک زباله از مبدأ داشته باشد که البته در این راستا فعالیت‌های خوبی در استان شکل گرفته است.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: گردشگری همواره به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای توسعه استان مدنظر بوده و هست و اشتغال و درآمد برای مردم به دنبال دارد و باتوجه به طبیعت بکر گیلان یکی از مولفه‌های موثر انتخاب مقصد سفر گردشگران محسوب می‌شود.

وی افزود: موضوع پسماند و اثرات مخرب آن یکی از دغدغه های دولت در استان های شمالی به ویژه گیلان است که در سال گذشته و ماه‌های اخیر تلاش‌های خوبی شکل گرفته و درحال انجام است.

وی به وجود اراده حل مشکل پسماند در سطح ملی و استان اشاره و خاطرنشان کرد: باید سرعت عمل را در جهت تحقق این مهم افزایش دهیم و امیدواریم با به ثمر نشستن این تلاش‌ها شاهد پاکسازی گیلان سرسبز از مشکلات پسماند باشیم.

استاندار گیلان با یادآوری تأکید همیشگی خود مبنی بر اینکه موضوع مدیریت پسماند نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: براین باورم در استانی که مردمانی با فرهنگ غنی، دوستدار پاکیزگی و محیط زیست دارد؛ با انجام فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی گسترده‌تر می‌توان اثرگذاری بالایی در این حوزه داشت چراکه نباید در استانی با این قدمت تاریخی و فرهنگ بالا، شاهد مشکلات پسماند و زباله باشیم و معتقدم یکی از دلایل موفقیت در مدیریت کرونا رعایت دستورالعمل‌ها توسط مردم فهیم گیلان است.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا تلاش های خوبی صورت گرفته اما کافی نیست، گفت: باید با همکاری سمن‌ها و نیز آموزش و پرورش در استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان، حرکت های جدی و مستمر شکل گرفته در این زمینه ادامه یابد تا این فرهنگ در جامعه نهادینه گردد.

زارع بر ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای نوین در جهت کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ تأکید و تصریح کرد: برنامه‌های موفق بسیاری از کشورها در استفاده از پسماند برای تولید انرژی به عنوان الگو می‌تواند علاوه بر کاهش آلودگی محیط زیست و اثرات سوء آن، موجب درآمدزایی و ایجاد اشتغال در کشورمان شود و در این خصوص از سرمایه‌گذاران فعال در این حوزه باید حمایت شود.

وی به گزارش‌های اعلام شده از سوی اعضاء در این جلسه و به نتیجه رسیدن بسیاری از اقدامات طی سال گذشته و ماه‌های اخیر براثر پیگیری‌های مستمر اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه اقدامات در حال انجام، امیدواری خوبی ایجاد کرده و توانسته سستی و کاهش فعالیت‌ها در عرصه زیست محیطی و حوزه پسماند طی دهه گذشته را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه این تلاش‌ها موجب رضایت نسبی مردم را فراهم کرده اما برای تحقق مطالبات و رفع مشکلات این حوزه، کارهای بزرگی در پیش داریم که بایستی فعالیت‌ها مضاعف‌تر شود.  

نماینده عالی دولت در گیلان به بازدید یک ماه گذشته (۱۲ تیرماه) خود از مراحل پایانی پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان رشت و اعلام پیشرفت فیزیکی تا ۹۵ درصد پروژه های مرتبط با پسماند در نقاط مختلف استان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به نگاه‌های ویژه در سطوح ملی؛ باید پیگیری‌ و رصدها استمرار داشته باشد تا پروژه‌ها در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به وعده پیمانکار پروژه تصفیه خانه زباله سراوان و نیز شهرداری رشت درخصوص پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان رشت و ضرورت بهره برداری در زمان مقرر، افزود:  از صبوری و همکاری خوب مردم سراوان که طی سال‌های اخیر متحمل دشواری هایی شده اند، قدردانی کنم.

استاندار گیلان همچنین به نیاز بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیروگاه زباله سوز رشت اشاره کرد و گفت: در این خصوص پیگیری‌های لازم برای تخصیص اعتبارات به صورت مستمر در دستورکار است.

وی بر لزوم تشکیل جلسات شهرستانی مدیریت پسماند و ضرورت جذب سرمایه‌گذاران توسط فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای فعالیت در حوزه صنایع پاک تأکید و تصریح کرد: جمع‌آوری اصولی و بهداشتی پسماند بیمارستانی، انتقال، بی‌خطرسازی و دفن آن مورد تأکید است که خوشبختانه نگرانی و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد و البته باید به صورت مستمر مورد پایش و نظارت قرار گیرد.

زارع ‌به انجام مطالعات میدانی موثر توسط یکی از مراکز تحقیقاتی ملی پیرامون موضوع پسماند اشاره کرد و افزود: طرح جامع مدیریت پسماند، نقشه راه ماست و تجمیع محل دفن زباله یکی از موضوعات مهم این نقشه راه است که در حال نیل به این سمت هستیم.

وی همچنین بر ضرورت بهره‌مندی از برنامه‌های ابلاغی در سطح ملی همچون تسهیلات ارزان قیمت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز روستایی از جمله جمع‌آوری زباله تأکید کرد و گفت: امیدوارم با فعال‌کردن تعاونی‌های روستایی توسط بخشداران و دهیاران و دریافت درخواست‌ها به زودی شاهد ورود حجم بالایی از ماشین‌آلات به استان باشیم.

در این کارگروه علاوه بر فرماندار شهرستان رشت که حضور داشت؛ فرمانداران لنگرود، رودسر و بندرانزلی نیز از طریق ارتباط تصویری؛ گزارشی از روند انجام پروژه های در دست اقدام حوزه پسماند شهرستان ها ارائه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار