شش ماه پر از اضطراب و نگرانی که گاهی با جدی گرفتن و گاهی با بی توجهی از کنار این روز‌ها عبور کرده‌ایم؛ روز‌های پر از اضطرابی که در اولین مورد‌های گزارش فوتی‌ها در اسفندماه سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کردیم و روز‌های بی خیالی همچون این روز‌ها که گویی ویروس نابود شده، اما در واقعیت این کرونا است که روزانه جان ده‌ها نفر را می‌گیرد.
کد خبر: ۸۸۳۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ 02 August 2020
درحالی کارشناسان حضور در تجمعات بیش از ۱۰ نفر را در انتقال ویروس کرونا نگران کننده ارزیابی می‌کنند که خیابان‌ها و معابر همدان همچنان مملو ازجمعیت است و خبری از فاصله گذاری اجتماعی نیست.

به گزارش مهر، کرونا این ویروس منحوس ناشناخته این روز‌ها بیش از هر موضوع دیگری توجه رسانه‌ها را به سمت خود جلب کرده و انتشار اخبار تلفات این ویروس آن هم در حالی که جهش قابل توجهی یافته نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است.

کمی به عقب می‌رویم و سابقه ورود این ویروس به کشور و استان همدان را که در ذهن مرور می‌کنیم چیزی نزدیک به ۶ ماه از گزارش اولین مورد مثبت کرونا ویروس در ایران می‌گذرد.

شش ماه پر از اضطراب و نگرانی که گاهی با جدی گرفتن و گاهی با بی توجهی از کنار این روز‌ها عبور کرده‌ایم؛ روز‌های پر از اضطرابی که در اولین مورد‌های گزارش فوتی‌ها در اسفندماه سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کردیم و روز‌های بی خیالی همچون این روز‌ها که گویی ویروس نابود شده، اما در واقعیت این کرونا است که روزانه جان ده‌ها نفر را می‌گیرد.

قفل شدن پیاده رو‌ها و معابر همدان

همیشه گفته‌اند وای به روزی که مرگ هم عادی شود و این روز‌ها چنین به نظر می‌رسد که دیگر مردم نسبت به مرگ هم بی توجه شده‌اند چراکه اگر این چنین نبود با قفل شدن حضور مردم در پیاده رو‌ها و معابر همدان روبرو نمی‌شدیم.

ساعت حوالی شش بعداز ظهر روز شنبه ۱۱ مردادماه است؛ پس از ۱۸ روز حضور در منزل و آن هم به ناچار برای تهیه گزارشی از وضعیت توجه و حساسیت مردم به بیماری مرموز این روز‌های کشور راهی پیاده راه بوعلی همدان شدم.

مسیر منتهی به میدان امام خمینی (ره) همدان که نقطه ابتدایی پیاده راه خیابان بوعلی محسوب می‌شود را با استفاده از تاکسی طی کردم؛ از بی توجهی راننده به استفاده از ماسک و گفتگو‌های مسافران آن در مورد گرانی‌های این روز‌های بازار همدان که بگذریم موضوع درگیر شدن حداقل یکی از آشنایان هر ۳ مسافر تاکسی به ویروس کرونا اتفاقی غم انگیز و ناراحت کننده بود.

به هر حال پس از طی مسیری ۱۰ دقیقه‌ای و پیاده شدن از تاکسی به میدان امام همدان رسیدم و پس از ضدعفونی کردن دستانم که به واسطه باز و بسته کردن درب تاکسی احتمال آلوده شدن آن‌ها وجود داشت اسپری ضدعفونی کننده را داخل کیفم می‌گذاشتم وارد خیابان بوعلی شدم.

در نگاه اول باورم نمی‌شد از دیدن این تعداد از مردم آن هم یکی با پوشش استفاده از ماسک و دستکش و دیگری حتی در حالی که ماسک هم بر صورت ندارد و مشغول خوردن بستنی است شوکه شوم.

مردم در جمع‌های سه چهارنفری روی صندلی‌هایی که در مسیر پیاده راه نصب شده است با فاصله نهایت یک وجب کنار هم نشسته بودند
انگار که وارد میدان جنگ شده باشم یک بار دیگر از اینکه ماسک به صورت کامل بینی و دهانم را پوشانده باشد و راه نفوذی برای ویروس کرونا وجود نداشته باشد مطمئن شدم و در مسیری که احساس می‌کردم امن‌تر از بقیه مسیرهاست به راهم ادامه دادم؛ مردم در جمع‌های سه چهارنفری روی صندلی‌هایی که در مسیر پیاده راه نصب شده است با فاصله نهایت یک وجب کنار هم نشسته بودند.

یکی بستنی سفارش داده بود و دیگری فالوده و عده‌ای هم به واسطه حضور در مطب‌های پزشکی که در این مسیر قرار دارد در بیرون از ساختمان مجتمع پزشکی منتظر ایستاده بودند، اما در میان همه مردم حضور مسافران و گردشگران نیز قابل توجه بود به طوری که به راحتی از پوشش‌ها و جمعیت هر گروه می‌شد تشخیص داد که این گروه مسافر و گردشگر هستند.

نگران و مضطرب از اینکه با وضعیت فعلی بی توجهی مردم به ویروس کرونا تا چه مدت درگیر این ویروس خواهیم بود قدم‌هایم را به سمت میدان آرامگاه بوعلی سینا تندتر برداشتم؛ هنوز تا رسیدن به مقصد دویست سیصد متری مانده بود که جمعیت انبوه نشسته در این میدان را که از دور دیدم نمی‌دانستم باید به حال این روز‌های شهرم گریه کنم یا بخندم.

آرامگاه بوعلی سینا مملو از جمعیت آن هم در گروه‌های چندین نفری که برخی از آن‌ها مشغول بازی‌های گروهی بودند و برخی دیگر بساط عصرانه را روی چمن زار‌ها آن هم بی توجه به جولان ویروس کرونا پهن کرده بودند بیش از هر چیزی ذهنم را مشغول کرد.

تردد مسافران و گردشگران در مسیر‌های منتهی به آرامگاه بوعلی سینا نیز جای خود داشت؛ حتی در حاشیه یکی از معبر‌های اصلی این میدان اتوبوس مسافرانی از یکی از استان‌های کشور که به نظر می‌رسید تور گردشگری است نیز جلب توجه می‌کرد.

به هر حال آنچه دیدم با آنچه می‌شنیدم زمین تا آسمان فرق داشت؛ این روز‌ها صحبت از ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا و خانه نشینی برای کم کردن بار سنگین شبکه بهداشت و درمان از رسانه‌های مختلف مخابره می‌شود، اما گویی موضوع برای مردم اهمیت خود را از دست داده است.

هنوز چند روز بیشتر از فوت همکار رسانه‌ای ما در استان همدان که با سن ۳۴ سال قربانی ویروس کرونا شد نگذشته و داغ سنگین از دست دادن وی بر قلبمان سنگینی می‌کند که با دیدن این حجم از بی توجهی مردم به هشدار‌های مسئولان در خصوص احتمال ابتلاء به ویروس کرونا مطمئن می‌شویم تا شکست کرونا راه سختی و طولانی در پیش است.

آمار‌ها از شمار مبتلایان به این ویروس در استان همدان هم نگران کننده است به طوری که شاهد افزایش دو برابری مبتلایان در چند هفته اخیر بوده‌ایم.

۳۶۹ نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در همین خصوص با بیان اینکه تاکنون سه هزار و ۵۰ نفر در استان همدان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: ۳۶۹ نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

رشید حیدری‌مقدم عنوان کرد: ۴۴ درصد علت ابتلای مردم استان همدان به این بیماری تماس‌های خانوادگی و ۳۳ درصد شرکت در مراسم عروسی و دورهمی‌ها بوده است.

حیدری مقدم با بیان اینکه در حال حاضر پنج شهرستان همدان، ملایر، کبودرآهنگ، بهار و تویسرکان در وضعیت قرمز شیوع کرونا هستند، گفت: وضعیت شهرستان‌های نهاوند، اسدآباد و رزن نارنجی است و سایر شهرستان‌های استان همدان نیز در وضعیت زرد قرار دارند و در حال حاضر ۵۲۰ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان همدان بستری هستند.

واقعیت بیانگر آن است که حساسیت مردم به ویروس کرونا کم شده و مانند روز‌های اول که از ترس مبتلا شدن در خانه می‌ماندند و خیابان‌های همدان خلوت و در برخی ساعات خالی از حتی یک عابر بود به این ویروس بدبین نیستند.

گفتگو با تعدادی از شهروندان و مسافران نیز این واقعیت را بیشتر آشکار می‌کند به طوری که یکی از شهروندان همدانی که فروشنده مبلمان است و از داخل مغازه نظاره گر جمعیت حاضر در آرامگاه بوعلی است در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه من یک بار قبل از ایام عید به این ویروس مبتلا شده‌ام، گفت: بیشتر اعضای خانواده ام در دوره اول شیوع این ویروس به کرونا مبتلا شدند.

تا زمانی که فردی به این ویروس مبتلا نشود متوجه سختی‌های این بیماری نیست

امیری با بیان اینکه در مدت درگیری با بیماری ۲۰ روز در خانه ماندم و دوره درمان را سپری کردم، گفت: تا زمانی که فردی به این ویروس مبتلا نشود متوجه سختی‌های این بیماری نیست وگرنه آنقدر راحت شاهد حضور جمعیت زیاد مردم در معابر نبودیم.

وی با بیان اینکه اگر این روز‌ها در مغازه هستم دلیل آن این است که نمی‌توان بدون درآمد زندگی کرد، گفت: حمایت‌های دولت از مردم کافی نبود و موجب عادی شدن حساسیت‌ها شد.

امیری با بیان اینکه البته شماری از مردم حاضر در خیابان‌ها و معابر هم برای گذران اوقات فراغت خود از خانه خارج شده‌اند در حالی که حضورشان در جمعیت خطر ابتلای آن‌ها را بیشتر می‌کند، گفت: تا زمانی که هر شهروند خود را در برابر شرایط ایجاد شده مسئول نداند نمی‌توان این ویروس را شکست داد.

یکی دیگر از شهروندان نیز که خود را اهل استان خوزستان و ساکن استان همدان معرفی کرد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما ایام تابستان مهمان مردم همدان هستیم و چندسال قبل منزلی در شهر همدان خریداری کرده‌ایم که از خردادماه تا مهرماه را در کنار مردم همدان باشیم و از آب و هوای مطبوع آن استفاده کنیم.

شب‌ها سری به پارک‌های همدان بزنید تا متوجه شوید بیشتر مردم حاضر در محل‌های تفریحی مسافر هستند
منیری در توضیح اینکه آیا شرایط را برای مسافرت مناسب دیده‌اید که با وجود ویروس کرونا به همدان آمده‌اید، با بیان اینکه ما دیگر مسافر محسوب نمی‌شویم و ساکن همدان هستیم؛ گفت: بهتر است شب‌ها سری به پارک‌های همدان بزنید و متوجه شوید بیشتر مردم حاضر در محل‌های تفریحی مسافر هستند و تنها ما نیستیم که به همدان آمده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه البته جانمان برایمان عزیز است و سعی می‌کنیم با ماسک در سطح شهر تردد کنیم، گفت: نباید همه دلایل شیوع ویروس کرونا را مسافران بدانید چراکه مردم و شهروندان هر شهر نیز در این اتفاق دخالت دارند.

وی با بیان اینکه همه مردم در وضعیت ایجاد شده نقش دارند ضمن اینکه نمی‌توان نقش دولت را نیز نادیده گرفت، گفت: اگر دولت کمی سخت‌تر برخورد می‌کرد شاید وضعیت از شرایط فعلی بهتر بود.

نظر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان موید این است که عادی‌انگاری ویروس کرونا و کنارگذاشتن پروتکل‌های بهداشتی در جمع‌های دوستانه و خانوادگی از دلایل مهم در شیوع ویروس کرونا است.

منوچهر کرمی بابیان اینکه بیشتر جمع‌های فامیلی و خانوادگی اصول بهداشتی را رعایت نکرده و بر این باورند که در جمع‌های خانوادگی ویروس کرونا منتقل نمی‌شود، عنوان کرد: هر فرد می‌تواند بیمار یا ناقل بدون علامت ویروس کرونا باشد بنابراین باید در جمع‌های دوستانه و خانوادگی هم دستورالعمل‌های بهداشتی نظیر رعایت فاصله فیزیکی، زدن ماسک و شستشوی دست‌ها را در دستور کار قرار داد.

وی بی‌رغبتی جوانان و نوجوانان نسبت به استفاده از ماسک را نیز مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه از نظر اجتماعی این قشر درک خطر کمتری نسبت به سایر گروه‌های سنی دارند، عنوان کرد: همه افراد در معرض ابتلاء به ویروس کرونا هستند و شمار مرگ افراد زیر ۴۰ و ۳۰ سال به علت ابتلاء به ویروس کرونا در همدان کم نیست.

وی ادامه داد: جوانان و نوجوانان در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک احتمال مبتلا شدن به کرونا و تبدیل شدن به منبع این ویروس و انتقال آن به سایر اعضای خانواده را دارند.

به هر حال کاهش آمار مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از ابتلاء به این ویروس در استان همدان نیازمند همت بزرگ مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است و تا زمانی که تک تک افراد جامعه خود را در برابر شرایط ایجاد شده مسئول ندانند راه به جایی نخواهیم برد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار