کد خبر: ۸۸۰۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 27 July 2020

 

وعده استخدام پرستاران عملی نشد

بحران کرونا مراکز درمانی را با کمبود پرستار مواجه کرده و این در حالی است که رفتار ناعادلانه وزارت بهداشت با پرستارانی که ۸۹ روزه به کار گرفته بود، آنها را برای بازگشت به بیمارستان‌های دولتی و کار در بخش مبتلایان کرونایی بی‌رغبت کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، چند ماه پیش سازمان برنامه و بودجه طرح به‌کارگیری 3 هزار پرستار با اولویت نیروهای شرکتی و قراردادی را به وزارت بهداشت ابلاغ کرد، اما این طرح درنهایت به استخدام چند هزار پرستار با قرارداد 89 روزه منجر شد. بسیاری از این پرستاران، بدون بیمه و مرخصی، بعد از پایان قرارداد اخراج شدند و آن‌هایی هم که سر کار هستند، با وجود شرایط سخت کاری در طول سال، و به‌ویژه در روزهای شیوع کرونا، از کم‌توجهی به عدالت در پرداخت حقوق و کارانه بین آنها و پزشکان بیمارستان‌ها گلایه دارند. هرچند ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، روز پنج‌شنبه در حاشیه جلسه استانی ستاد مقابله با کرونا در گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد به‌زودی برای حل مشکلات استخدامی پرستاران 89روزه فعال در مقابله با کرونا اقدام می‌شود.

اما در روزها و هفته‌های اخیر بسیاری از پرستاران در استان‌های مختلف از وضعیت خود گلایه کردند؛ گلایه‌ای که البته با بی‌رغبتی آنها برای بازگشت به مراکز درمانی در روزهای تکرار بحران کرونا هم همراه شده و بسیاری از استان‌های قرمز و در وضعیت هشدار از جمله مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان ‌رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان، ایلام، تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی و جنوبی، همدان، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه‌وبویر‌احمد با کمبود کادر درمانی در بخش پرستاری مواجه هستند.

وعده‌ای که عملی نشد

فرشته رضایی - رشت: محبوبه. ب یکی از پرستاران شرق گیلان است که با فراخوان وزارت بهداشت از بیمارستان خصوصی در رشت انصراف می‌دهد و به عنوان نیروی شرکتی در یک بیمارستان دولتی مشغول به کار می‌شود و حالا با حقوق یک میلیون و خرده‌ای و بدون بیمه و تسهیلات مشغول کار است. او می‌گوید: پس از آن‌که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد مجوز جذب و ردیف بودجه ندارد، بسیاری از پرستاران انصراف دادند و مشخص نیست با شیوع گسترده کرونا در پاییز چگونه باید اعتمادشان را برای خدمت‌رسانی به بیماران جلب کرد.

زهرا. د. یکی دیگر از پرستاران جوان در رشت، هم عنوان می‌کند: علوم پزشکی بعد از فروکش کردن بحران کرونا اعلام کرد شرایط استخدام یا شرکتی شدن پرستاران را ندارد، در حالی‌که قبل از آن وعده شرکتی شدن را به پرستاران داده بود. به گفته او، حدود 200 پرستار در این استان قراردادهای 89روزه دارند که حقوق ماهانه یک میلیون و 800 هزارتومان دریافت می‌کنند.  البته طاهره زاهدصفت، سرپرست اداره پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، عمل نکردن وزارت بهداشت به فراخوان داده‌شده در اسفند سال ‌گذشته را مشکل جذب این پرستاران عنوان می‌کند و می‌افزاید: این بخش از کادر درمانی از سر اجبار حاضر به امضای قراردادهای ۸۹روزه شدند، اما وزارت بهداشت باید براساس برنامه‌ریزی‌های بودجه‌ای خود برای جذب پرستاران تصمیم‌گیری نهایی کند.

پرستاران 89روزه را رها نکنید

   فاطمه کاظمی - همدان: یک کارشناس بیهوشی، که با قرارداد 89روزه به کار گرفته شده است، می‌گوید:‌ هنوز چیزی به ما نگفته‌اند، اما احتمالا قراردادمان تمدید شود. این تمدید باز هم 89روزه خواهد بود و ارتقای قرارداد نخواهیم داشت. خبر استخدام 3 هزار پرستار جدید هم بیشتر تبدیل وضعیت است. یعنی نیروهای شرکتی با ارتقای قرارداد مواجه خواهند شد و چنین چیزی شامل حال نیروهای 89روزه نخواهد شد و در واقع استخدام جدیدی در کار نیست. یکی دیگر از پرستاران همدانی درباره وضعیت تجهیزات نیروهای موقت بیان می‌کند: همه کادر درمان در مضیقه هستند. برای مثال دستکش قیمت چندانی ندارد، اما به صورت شمارش‌شده در اختیار نیروها قرار می‌گیرد. در هر شیفت 3 تا 4 جفت دستکش دریافت می‌کنیم و با این دستکش‌ها هم غذا می‌خوریم و هم از بیمار مراقبت می‌کنیم. ماسک هم همین وضعیت را دارد.

 این پرستار می‌افزاید: به هر دلیل ما کار در مجموعه دولتی را به کار در مجموعه خصوصی ترجیح دادیم و برای کمک به هموطنان‌مان وارد کارزار شده و جان خود و خانواده‌های‌مان را به‌خطر انداخته‌ایم. از مسئولان می‌خواهیم بعد از پایان این دوره ما را رها نکنند و حداقل به صورت قراردادی ما را حفظ کنند.

کمبود نیرو

   پوپک قاسمی – اردبیل: پرستاران اردبیلی هم درگیر مشکلات زیادی هستند که مهم‌ترین آن کمبود نیرو است. مسئول کمیته اجتماعی و رفاهی نظام پرستاری استان می‌گوید: تعداد پرستاران استان ۱۶۲۶ نفر است که شامل پرستاران استخدامی و شرکتی و قراردادی هم می‌شود. با کمبود پرستار مواجهیم و این وضع با توجه به شرایط بحرانی کرونا باعث فرسودگی شغلی و مشکلات جسمی و روحی پرستاران شده است. از سوی دیگر، حقوق و مزایا به نسبت سختی شغلی برای پرستاران ناکافی است و اینها همه باعث کاهش انگیزه در آنها می‌شود.

مینا نهامین با بیان این‌که 150 پرستار ۸۹روزه به کادر درمان اردبیل اضافه شده‌اند، اما بار کار پرستاران در روزهای شلوغ و بحرانی کرونا کم نشده و علاوه بر آن مشکلات قبلی پرستاران هم به قوت خود باقی است، بیان می‌کند: کارهایی که نظام پرستاری از سال قبل پیگیری کرد افزایش ۵۰ درصدی حقوق پرستاران بود که فقط شامل پرستاران استخدامی شد و شرکتی‌ها از این قانون محروم بودند. پیگیر مشکلات پرستاران در نشست با روسای دانشگاه علوم پزشکی استان بودیم و این مسائل را مطرح کرده‌ایم و امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

وضعیت نابسامان

   فتانه احدی - کرج: پرستاران بیمارستان‌های دولتی البرز، به‌ویژه بخش کرونا، هم ساعت‌های زیادی را در بیمارستان می‌گذرانند. وعده‌وعیدهای زیادی هم شنیده‌اند که هیچ‌کدام محقق نشده است. یکی از پرستاران البرزی در این باره می‌گوید: زمانی که در اسفند 98 فراخوان جذب و استخدام نیرو به‌ عنوان پرستار دوران کرونا را دادند، من و چند نفر از همکارانم قرارداد ۸۹روزه بستیم. در آن مدتی که در بخش کرونا کار کردیم، حقوقی به ما ندادند. اواخر خرداد در کل ۶ میلیون به حساب ما پول واریز کردند. بعد از فروکش کردن دوره اول کرونا هم به همه پایان کار دادند، بدون عمل کردن به وعده استخدام!  سیما حمیدی ادامه می‌دهد: با اوج گرفتن کرونا دوباره فراخوان جذب نیرو دادند که هیچ‌یک از پرستاران قبول نکردند. محمد اصغری، دیگر پرستار البرزی، که به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده است می‌گوید: 2 ماه پیش به دلیل حضور در بخش بیماران کرونایی خودم هم به این بیماری مبتلا شدم، اما هیچ خدماتی به من ندادند. حتی هزینه اسکن و آزمایش را هم بیمارستان از من گرفت. این شرایط فقط برای من نبود و بسیاری از همکارانم هم همین شرایط را داشتند و این واقعا اجحاف در حق پرستاران 89روزه است که جان‌شان را برای مراقبت از سلامت مردم کف دست‌شان گذاشته‌اند.

برای پرستاران 89روزه بیمه رد نمی‌کنند

   فرحناز چراغی – کرمانشاه: قول و قرار دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه برای استخدام پرستاران قراردادی ۸۹روزه هم هنوز به ثمر ننشسته است. یکی از پرستاران شرکتی که با قرارداد ۸۹روزه در بیمارستان «گلستان» کرمانشاه مشغول فعالیت است، می‌گوید: پرستار شرکتی هستیم و با شیوع بحران کرونا مشغول کار شدیم. برای این‌که بیمه ما را رد نکنند، قراردادمان را ۸۹روزه بستند و دانشگاه گفته خدمت در بیمارستان‌های کرونایی امتیازی برای آزمون‌های استخدامی است.

البته رئیس دانشکده پرستاری و مامایی کرمانشاه تاکید می‌کند که مشکل خاصی در استان در این باره وجود ندارد. علی‌اکبر ویسی  با بیان این‌که تعداد قراردادهای ۸۹روزه با پرستاران به نسبت دیگر استان‌ها در کرمانشاه اندک است، اظهار می‌کند: این دوران خدمت جزء امتیاز این پرستاران در هنگام آزمون‌های استخدامی درج خواهد شد.

ویسی درباره انتقاد پرستاران از کمبود امکانات و تجهیزات مصرفی پرستاران بیان می‌کند: امکانات در حد استانداردها نیست، اما کرمانشاه وضعیت بهتری نسبت به دیگر مراکز درمانی کشور دارد. آمار کادر درمانی مبتلای به کرونا در استان هم بالا نیست و وضعیت کنترل شده است.

کارانه ناچیز در روزهای سخت

   سید‌ مرتضی احمدپور – تبریز: مرجع بودن مراکز درمانی آذربایجان شرقی در شمال ‌غرب کشور هم موجب شده تا کادر درمانی این استان با فشار کار به‌ویژه در بحران کرونا به دلیل مراجعات فراوان مواجه باشند. سختی‌هایی که به گفته پرستاران شاید با محقق شدن کارانه کرونایی، حل شدن مشکل استخدام شرکتی‌ها و تعیین تکلیف پرستاران 89روزه تا حدودی رفع شود.  رئیس سازمان نظام پرستاری آذربایجان شرقی قراردادهای 89روزه را پیشنهاد نامناسبی می‌داند که به جامعه پرستاری تحمیل شد؛ آن‌هم برای فرار از بیمه و تعهدات استخدامی. عبدالله صفری می‌گوید: این قراردادها نادرست بود و اکنون که زمان‌شان سر رسیده، جامعه پرستاری را با مشکل مواجه کرده است. از زمان شیوع کرونا حدود 200 نفر و پس از آن 50 نیروی شرکتی دیگر جذب کردیم که مشکل کمبود نیرو تاحدودی رفع شد، اما با بحران دوباره کرونا حداقل 500 نیروی پرستاری دیگر نیاز داریم. وی با اشاره به سختی‌های کار پرستاران بخش کرونایی بیان می‌کند: گلایه پرستاران از کافی نبودن کارانه کرونا بحق است و کارانه ناچیزی که به آنها اختصاص پیدا می‌کند اصلا با زحمات‌شان قابل قیاس نیست.

8 ماه تاخیر در پرداخت کارانه

   روح‌الله کریمی - قم: از اسفند 98 تاکنون 137 نفر از پرستاران مراکز درمانی قم به کرونا مبتلا شده‌اند، اما رئیس سازمان نظام پرستاری استان معتقد است که آمار غیررسمی مبتلایان 286 نفر است. علیرضا طریقی خدام می‌گوید: استاندارد نسبت جمعیت به پرستار، به ازای هر هزار نفر 4 پرستار است. این نسبت در قم به ازای هر هزار نفر جمعیت، حدود 2 پرستار است. وی تبدیل وضعیت استخدامی شرکتی و قراردادی را مشکل دیگر پرستاران عنوان می‌کند و می‌افزاید: 200 نیروی پرستاری شرکتی و 70 نیروی قراردادی مشغول فعالیتند که تبدیل وضعیت استخدامی آنها انجام نشده است. کارانه پرستاران هم به طور میانگین حدود 8 ماه است که پرداخت نشده.

بحران کرونا عرصه را بر همه تنگ کرده به‌ویژه برای کادر درمان که طی چند ماه اخیر فشار مضاعفی را با شیفت‌های کاری پشت سر هم تحمل کرده‌اند و باز هم گرفتار همان شیب صعودی افزایش مراجعان مبتلا به کرونا شده‌اند. هرچند که تدابیری برای جذب پرستاران موقت اندیشیده شد، اما چالش دستمزدهای اندک، نبود کارانه و تعیین تکلیف نشدن شرایط قرارداد باعث شد تا همان کادر درمان موقت هم پس از پایان مدت 89روزه رغبتی برای بازگشت و کار در بخش کرونایی‌ها را نداشته‌ باشند؛ اتفاقی که فشار کار نیروهای رسمی و پیمانی را چند برابر کرده و بسیاری از مراکز درمانی در استان‌های قرمز با کمبود پرستار و خستگی کادر درمان مواجه‌اند.

مشکلات پرستاران قراردادی

 اشکان جهان‌آرای - ساری: در مازندران هم گلایه‌ها مانند دیگر استان‌هاست. یکی از پرستاران بیمارستان امام خمینی‌(ره) ساری می‌گوید: بیش از یک دهه است در مراکز درمانی دولتی مشغول به کارم و به خاطر شرکتی بودن حقوق کمی دریافت می‌کنم. در این روزهای سخت کرونایی با این‌که از نظر حجم و ساعت کاری شرایط برابری با نیروهای رسمی داشتیم، اما نصف پرستاران رسمی حقوق گرفتیم. سقف دریافتی 3 میلیون تومان است و از کارانه‌های ماهانه هم سهم چندانی نداریم.  محمد پنبه‌چی، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تعداد پرستاران شرکتی را 130 نفر عنوان می‌کند و می‌گوید: حقوق و مزایای این پرستاران مانند نیروهای رسمی و پیمانی پرداخت و تشویقی آنها نیز طبق جدول در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار