طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، امام جمعه باید هیچ وابستگی به کانون‌های قدرت نداشته باشد. تکیه و وابستگی ائمه جمعه باید به مردم باشد چون اولین کارکرد امام جمعه در هر شهر یا استانی این است که سخنگوی جریان انقلاب و رهبری و خطیب مطالبه‌گر شود.براساس این مطلب، در شهرستان لارستان به طور قطع ظرفیت ها و همچنین کاستی هایی وجود دارد که امام جمعه و تیم مشاوره ای ایشان می توانند با شناسایی آنها، علاوه بر شکوفاسازی پتانسیل ها، در راستای رفع کمبودها و موانع توسعه گام بردارند.
کد خبر: ۸۷۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 26 July 2020

تابناک فارس به نقل از میلاد لارستان: نماز جمعه یکی از صدها حکم اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی احیا شد. در دهه ۶۰ نماز جمعه‌ها به عنوان مهم‌ترین مراکز سیاسی و عبادی محسوب می‌شدند و از همین رو ائمه جمعه نقش سرنوشت‌سازی را در تحلیل و تبیین حوادث سیاسی و اجتماعی ایفا می‌کردند.

این سبقه درخشان تاریخی امروزه می‌تواند اثر مطلوبی در شکل‌گیری و تدوام نمازهای جمعه در نقاط مختلف کشور گذارده و همچنین تجربه عملی خوبی را پیش روی امامان جمعه در هر شهر و استانی قرار دهد چه اینکه در این مسیر شخصیت‌های گرانقدری وجود داشته و دارند که اسوه حسنه‌ای برای ائمه جمعه محسوب می‌شوند.

همانطور که در تاریخ هویداست راهبری انقلاب اسلامی را علما و روحانیون به عهده داشتند. این نقش‌آفرینی همواره موجب انتظارات و توقعات مردم از جامعه روحانیت و حوزه‌های علمیه شده است.

به مناسبت ۵ مردادماه سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که به همین منظور به جهت تبیین جایگاه و نقش نماز جمعه و خطیب آن، مطلبی تنظیم شده است که در زیر می آید.

تکیه و وابستگی ائمه جمعه باید به مردم باشد

طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، امام جمعه باید هیچ وابستگی به کانون‌های قدرت نداشته باشد. تکیه و وابستگی ائمه جمعه باید به مردم باشد چون اولین کارکرد امام جمعه در هر شهر یا استانی این است که سخنگوی جریان انقلاب و رهبری و خطیب مطالبه‌گر شود.براساس این مطلب، در شهرستان لارستان به طور قطع ظرفیت ها و همچنین کاستی هایی وجود دارد که امام جمعه و تیم مشاوره ای ایشان می توانند با شناسایی آنها، علاوه بر شکوفاسازی پتانسیل ها، در راستای رفع کمبودها و موانع توسعه گام بردارند.

نقش مهم فرهنگی امام جمعه

ائمه جمعه رئیس شورای فرهنگی عمومی هر شهر و منطقه‌ای هستند پس باید از این مجرا برای بهره‌برداری از ظرفیت جوانان هر دیار که امروزه با شعار جوان‌گرایی مطرح می‌شود استفاده کرد. طبق این بند، ۲ جنبه مهم را می توان برداشت کرد. فرهنگ عمومی در هر خطه دارای اهمیت بسیاری است که می بایست به آن توجه ویژه داشت. در سرزمین لارستان علاوه بر بررسی نحوه حفظ و ترویج فرهنگ و آداب مردم این شهرستان، در زمینه انحرافات و کج روی های مذهبی، دینی، فرهنگی و اخلاقی جامعه تصمیم گیری کرد که در این میان نقش امام جمعه بسیار حائز اهمیت است.

بهره گیری از ظرفیت جوانان

بُعد دیگر جملات نخستین پاراگراف قبل، مربوط به بهره گیری از ظرفیت جوانان است. امام جمعه می بایست در تعامل نزدیک و مستقیم با جوانان باشد. از ایده های آنان، پیشنهادات، راهکارها و افکار جوانان بهره بگیرد. در امور گوناگون از جوانان مشاوره بخواهد. در لارستان جوانان نخبه با صبغه علمی، مذهبی، اقتصادی و غیره بطور فراوان حضور دارند که متأسفانه مغفول مانده اند که نیاز است با محوریت امام جمعه مسیر فعالیت و معرفی آنان باز شود و علاوه بر ان از علم آنان استفاده شود.

امام جمعه‌ باید صدای مستضعفین باشد

اگر امام‌جمعه‌ درک واقعی از نیازهای روز جامعه داشته باشد و داد مظلومین را سر دهد قطعا مورد حمایت مردم قرار می‌گیرد و قدرتی که مردم حامی آن بشوند چه کسی می‌تواند با آن مقابله کند؟ اگر این این رویداد به بهترین شکل اتفاق بیفتد مردم هم به استقبال نماز جمعه می‌آیند. امام جمعه‌ باید صدای مستضعفین باشد، حوادث روز را تبیین کند و این مسئولیت اجتماعی را بپذیرد. به طور قطع در سطح لارستان مشکلات کوچک و بزرگی وجود دارد که خواسته عمومی نیز محسوب می شود که می توان با میدان داری امام جمعه و پشتیبانی عمومی به نتایج مطلوبی دست یافت.

نقدپذیری ائمه جمعه و استفاده از فضای مجازی

اساساً لباس روحانیت یک مسئولیت اجتماعی است یعنی من حاضرم همه سختی‌های زندگی خودم را به جان بخرم اما مردم آرامش داشته باشند و آسوده خاطر باشند پس نقش آفرینی امام جمعه در همه مسائل و در همه زمانها تأثیرگذار باشد.

یکی از نقدهایی که به نماز جمعه لارستان وارد است، این است که کمتر به مسائل و مشکلات شهری در نماز جمعه پرداخته می شود و اگر هر از چند گاهی موضوعی مطرح می شود، به صورت سطحی و گذراست و بازتاب چندانی به همراه ندارد.

امام جمعه پا به پای مسئولان اجرایی برای حل مسائل همراه شود

یکی از انتظاراتی که مردم از جایگاه نماز جمعه و امام جمعه دارند، این است که امام جمعه پا به پای مسئولان اجرایی برای حل مسائل همراه شود و حتی با سفر به مرکز استان و کشور و دیدار با مسئولان بلندپایه، به دنبال حل مشکلات باشد.

نقش محوری امام جمعه در ایجاد رابطه بین مسئولان

موضوع دیگری که می بایست بر آن توجه جدی داشت، این است که امام جمعه می تواند نقش محوری در ایجاد رابطه مسئولان رده بالای شهرستان ایجاد کند که این مهم می تواند نتایج اثربخشی در همراه کردن مسئولان، جلوگیری از موازی کاری و تسریع در دستیابی به اهداف در قالب عقل جمعی باشد.

تبیین اثرگذار مسائل سیاسی

یکی از ابعاد نماز جمعه، بررسی و تبین مسائل سیاسی است. بسیاری از رخدادها در سطح جهان، کشور، استان و شهرستان رخ می دهد که نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق، صحیح و سریع دارد. طرح مسائل سیاسی روز می تواند باعث جذابیت برای مخاطبان شود. در نماز جمعه علاوه بر بیان دیدگاههای رهبری، می بایست به واکاوی این بیانات بیشتر توجه شود و به بهره گیری از آن به آگاهی بخشی آحاد جامعه مبادرت ورزید. باید از جبهه گیری و تحلیل خنثی و عادی پرهیز کرد چراکه این نوع رویه نمی تواند گره گشا، آگاهی بخش و اثرگذار باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار